LC 95 maastossa
Valvoja: Käyttäjä
LC 95 maastossa
Onko kokemusta LC 95:n maasto-ominaisuuksista. Autosta löytyy "differential lock", mitä se oikeasti tekee? Onko akseleilla napalukkoja? LJ:hin verrattuna vaikuttaa matalalta, mutta mihin se oikeasti kykenee?
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Syys 15, 2005 5:28 pm
- Paikkakunta: Sysmä
Moro.
Differential lock tarkoittaa tasauspyörästön lukkoa.
Elikkä auton juuttuessa kiinni ilman lukkoa vetää normaalisti vain toinen pyörä per akseli. Kun kytketään päälle esim takatasauspyörästön lukko, vetää auto varmasti molemmilla takapyörillä ja yhdellä etupyörällä. Ellei irtoa, voidaan kytkeä etutasauspyörästön lukko, jolloin kaikki pyörät vetävät 100% varmasti.
Napalukot puolestaan kytkevät etuvetoakselit etupyöriin.
En tiedä 95:tosesta mitään, mutta en usko että siinä ainakaan käsin kytkettäviä napalukkoja on. Toimivat todennäköisesti automaattisesti kun neliveto kytketään päälle.
Tai sitten niitä ei ole ensinkään , kuten esim Runnerissa, jossa etuvetoakselit pyörivät mukana jatkuvasti, ja neliveto kytkee vain etukardaanin kiinni etuperään.
Differential lock tarkoittaa tasauspyörästön lukkoa.
Elikkä auton juuttuessa kiinni ilman lukkoa vetää normaalisti vain toinen pyörä per akseli. Kun kytketään päälle esim takatasauspyörästön lukko, vetää auto varmasti molemmilla takapyörillä ja yhdellä etupyörällä. Ellei irtoa, voidaan kytkeä etutasauspyörästön lukko, jolloin kaikki pyörät vetävät 100% varmasti.
Napalukot puolestaan kytkevät etuvetoakselit etupyöriin.
En tiedä 95:tosesta mitään, mutta en usko että siinä ainakaan käsin kytkettäviä napalukkoja on. Toimivat todennäköisesti automaattisesti kun neliveto kytketään päälle.
Tai sitten niitä ei ole ensinkään , kuten esim Runnerissa, jossa etuvetoakselit pyörivät mukana jatkuvasti, ja neliveto kytkee vain etukardaanin kiinni etuperään.
Ei mopolla mahottomia. Eikä lehmällä Vermoon.
Jos keskitasauspyörästön lukkoa (Differential Lock) eikä akselilukkoja ole päällä, on vehje käytännössä tiukassa paikassa yksipyörävetoinen. Näin ainakin 80-sarjassa.
Jos 95:ssä ei ole akselilukkoja, se on difflock päällä sitten vetopuolen osalta samanlainen menijä, kuin 60-sarjalainen (jossa keskustasauspyörästö on aina L4/H4-asennussa lukittuna.)
Ilman difflockia käänteleminen pitävällä pinnalla helpottuu vähän.
Offtopic:
Tosin hitaalla nelivedolla ainakin HDJ80 pakottaa DiffLockin aina päälle. Jakolaatikon päältä sai ainakin manuaalilaatikkoisesta liittimen irti, jolloin DiffLock toimii aina kojelaudan napin mukaan ja on hauskempi ryömiä ympyrää.
Jos 95:ssä ei ole akselilukkoja, se on difflock päällä sitten vetopuolen osalta samanlainen menijä, kuin 60-sarjalainen (jossa keskustasauspyörästö on aina L4/H4-asennussa lukittuna.)
Ilman difflockia käänteleminen pitävällä pinnalla helpottuu vähän.
Offtopic:
Tosin hitaalla nelivedolla ainakin HDJ80 pakottaa DiffLockin aina päälle. Jakolaatikon päältä sai ainakin manuaalilaatikkoisesta liittimen irti, jolloin DiffLock toimii aina kojelaudan napin mukaan ja on hauskempi ryömiä ympyrää.
SLCK #4 HJ-60 '82, HDJ-80 '90
No tulipas kaverin isäukon ruåttista tuotua 95:sta tutkittua vähän tarkemmin: jakolaatikon kepukas merkinnät H, Hl, N, Ll eli ei siinä ollukaan erikseen keskilukko nappulaa niin ku on 80-sarjassa. Eli siitä Diff. Lock nappulasta kytkeytyy takalukko mitä ei kyllä ruåttinmallis ole. Siis sen enempää takalukkoa kuin Diff. Lock nappulaakaan.
Mutta on kyllä mukava peli ajaa ja 1KZ-TE koneestakin löytyy ihan kivasti potkua..
Mutta on kyllä mukava peli ajaa ja 1KZ-TE koneestakin löytyy ihan kivasti potkua..
1987 LJ70
Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta onko nuo land cruiser 95,100 sekä tämä uusikoppainen cruiseri jäykällä etuakselilla varustettu ja millainen jousitus niissä on edessä? Ei liene mikään kuitenkaan vääntösauvoilla varustettu?
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
Ei oo jäykkääHammer__ kirjoitti:Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta onko nuo land cruiser 95,100 sekä tämä uusikoppainen cruiseri jäykällä etuakselilla varustettu ja millainen jousitus niissä on edessä? Ei liene mikään kuitenkaan vääntösauvoilla varustettu?


1987 LJ70
Jos 95:ssä on kytkettävä neliveto, kuten tuo ruotsinmallin jakovaihteiston kaavio antaa olettaa, ei siinä kyllä ole keskitasauspyörästöäkään. Eli ei myöskään tarvitse keskilukkoa, kun jakolaatikko on aina yhtä puuta nelivedolla (siis jos se on kytkettävällä nelivedolla?).
HJ60/61 jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä suomen malleissa, sellaista on kyllä valmistettu.
Yleisesti ottaen: Jatkuva neliveto vaatii aina keskitasauspyörästön (tai viskon, mutta siinä tapauksessa emme puhu nelivedosta, vai mitä?). Kytkettävässä nelivedossa ei koskaan ole keskitasauspyörästöä, (jos olisi, se pitäisi lukita takavedolla ajaessa).
95:sta en tiedä, mutta 100:sta on valmistettu sekä risukeulalla, että jäykällä etuakselilla, ja vielä samanaikaisesti rinnakkaismalleina.
Timop
HJ60/61 jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä suomen malleissa, sellaista on kyllä valmistettu.
Yleisesti ottaen: Jatkuva neliveto vaatii aina keskitasauspyörästön (tai viskon, mutta siinä tapauksessa emme puhu nelivedosta, vai mitä?). Kytkettävässä nelivedossa ei koskaan ole keskitasauspyörästöä, (jos olisi, se pitäisi lukita takavedolla ajaessa).
95:sta en tiedä, mutta 100:sta on valmistettu sekä risukeulalla, että jäykällä etuakselilla, ja vielä samanaikaisesti rinnakkaismalleina.
Timop
TP
Mä kyllä ymmärrän tosta kaaviosta niin että tossa H asennossa mennään keskilukko auki ja noissa muissa asennoissa, paitsi N , lukko on kiinni. Ja mitä tolla viime talvena ajoin jakoloodan keppi H asennossa niin ei siitä kyllä pelkkää takatyöntöä löydy, samanlainen pässi ajaa (eli ei voi viedä niin kuin takatuupparia tai kiintiää nelikkoa) kuin 80 sarjalainenkin keskilukko auki.
Voin tietysti toki olla väärässäkin..
Voin tietysti toki olla väärässäkin..
1987 LJ70
Yritin äsken vastata muttei onnistunut. onnistuukohan nyt.
Mulla olleessa 95:ssa oli ns. neliveto aina päällä. Kepistä valittiin nopea neliveto, nopea neliveto keskustasausp.lukolla tai hidas neliveto keskustasausp.lukolla. Lisäksi taka-akselilla oli sähköllä toimiva lukko vakiona. Auto oli 3 pyörävetoinen ja eteni ainakin lumessa hyvin, metsässä en sillä käytännössä käynnyt. Oli hyvä ajaa oli liukasta tai ei. Ajoin kesät talvet BFG:n AT:lla (jäisellä asfaltilla aivan kamalat, en suosittele) Siirryin takaisin nasta aikaan viime talvena.
JH #72 LC120
Mulla olleessa 95:ssa oli ns. neliveto aina päällä. Kepistä valittiin nopea neliveto, nopea neliveto keskustasausp.lukolla tai hidas neliveto keskustasausp.lukolla. Lisäksi taka-akselilla oli sähköllä toimiva lukko vakiona. Auto oli 3 pyörävetoinen ja eteni ainakin lumessa hyvin, metsässä en sillä käytännössä käynnyt. Oli hyvä ajaa oli liukasta tai ei. Ajoin kesät talvet BFG:n AT:lla (jäisellä asfaltilla aivan kamalat, en suosittele) Siirryin takaisin nasta aikaan viime talvena.
JH #72 LC120