Kuva Kuva

LC 95 maastossa

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Vieras

LC 95 maastossa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onko kokemusta LC 95:n maasto-ominaisuuksista. Autosta löytyy "differential lock", mitä se oikeasti tekee? Onko akseleilla napalukkoja? LJ:hin verrattuna vaikuttaa matalalta, mutta mihin se oikeasti kykenee?
Hanhivaara
Viestit: 36
Liittynyt: To Syys 15, 2005 5:28 pm
Paikkakunta: Sysmä

Viesti Kirjoittaja Hanhivaara »

Moro.
Differential lock tarkoittaa tasauspyörästön lukkoa.
Elikkä auton juuttuessa kiinni ilman lukkoa vetää normaalisti vain toinen pyörä per akseli. Kun kytketään päälle esim takatasauspyörästön lukko, vetää auto varmasti molemmilla takapyörillä ja yhdellä etupyörällä. Ellei irtoa, voidaan kytkeä etutasauspyörästön lukko, jolloin kaikki pyörät vetävät 100% varmasti.
Napalukot puolestaan kytkevät etuvetoakselit etupyöriin.
En tiedä 95:tosesta mitään, mutta en usko että siinä ainakaan käsin kytkettäviä napalukkoja on. Toimivat todennäköisesti automaattisesti kun neliveto kytketään päälle.
Tai sitten niitä ei ole ensinkään , kuten esim Runnerissa, jossa etuvetoakselit pyörivät mukana jatkuvasti, ja neliveto kytkee vain etukardaanin kiinni etuperään.
Ei mopolla mahottomia. Eikä lehmällä Vermoon.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

95:ssa differential lock lukittoo keskitasauspyörästön. poikittaisia lukkoja ei oo.
1987 LJ70
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

4Runnerissa kytketään kyllä vetoakselit pois päältä kun neliveto ei ole päällä, mutta ei napojen päästä vaan murikan kupeesta..
Avatar
Rivi6
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:40 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Rivi6 »

Jos keskitasauspyörästön lukkoa (Differential Lock) eikä akselilukkoja ole päällä, on vehje käytännössä tiukassa paikassa yksipyörävetoinen. Näin ainakin 80-sarjassa.

Jos 95:ssä ei ole akselilukkoja, se on difflock päällä sitten vetopuolen osalta samanlainen menijä, kuin 60-sarjalainen (jossa keskustasauspyörästö on aina L4/H4-asennussa lukittuna.)

Ilman difflockia käänteleminen pitävällä pinnalla helpottuu vähän.

Offtopic:
Tosin hitaalla nelivedolla ainakin HDJ80 pakottaa DiffLockin aina päälle. Jakolaatikon päältä sai ainakin manuaalilaatikkoisesta liittimen irti, jolloin DiffLock toimii aina kojelaudan napin mukaan ja on hauskempi ryömiä ympyrää.
SLCK #4 HJ-60 '82, HDJ-80 '90
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kiitokset vastaajille. Näin se näyttää olevan, edessä ei ole lukkoja, takana mekaaninen lukko eli parhaimmillaan kampe on kolmipyörävetoinen.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

No tulipas kaverin isäukon ruåttista tuotua 95:sta tutkittua vähän tarkemmin: jakolaatikon kepukas merkinnät H, Hl, N, Ll eli ei siinä ollukaan erikseen keskilukko nappulaa niin ku on 80-sarjassa. Eli siitä Diff. Lock nappulasta kytkeytyy takalukko mitä ei kyllä ruåttinmallis ole. Siis sen enempää takalukkoa kuin Diff. Lock nappulaakaan.

Mutta on kyllä mukava peli ajaa ja 1KZ-TE koneestakin löytyy ihan kivasti potkua..
1987 LJ70
Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta onko nuo land cruiser 95,100 sekä tämä uusikoppainen cruiseri jäykällä etuakselilla varustettu ja millainen jousitus niissä on edessä? Ei liene mikään kuitenkaan vääntösauvoilla varustettu?
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Hammer__ kirjoitti:Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta onko nuo land cruiser 95,100 sekä tämä uusikoppainen cruiseri jäykällä etuakselilla varustettu ja millainen jousitus niissä on edessä? Ei liene mikään kuitenkaan vääntösauvoilla varustettu?
Ei oo jäykkää :cry: valitettavasti :evil: eli erillisjousitus kierteillä
1987 LJ70
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Jos 95:ssä on kytkettävä neliveto, kuten tuo ruotsinmallin jakovaihteiston kaavio antaa olettaa, ei siinä kyllä ole keskitasauspyörästöäkään. Eli ei myöskään tarvitse keskilukkoa, kun jakolaatikko on aina yhtä puuta nelivedolla (siis jos se on kytkettävällä nelivedolla?).

HJ60/61 jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä suomen malleissa, sellaista on kyllä valmistettu.

Yleisesti ottaen: Jatkuva neliveto vaatii aina keskitasauspyörästön (tai viskon, mutta siinä tapauksessa emme puhu nelivedosta, vai mitä?). Kytkettävässä nelivedossa ei koskaan ole keskitasauspyörästöä, (jos olisi, se pitäisi lukita takavedolla ajaessa).

95:sta en tiedä, mutta 100:sta on valmistettu sekä risukeulalla, että jäykällä etuakselilla, ja vielä samanaikaisesti rinnakkaismalleina.

Timop
TP
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Mä kyllä ymmärrän tosta kaaviosta niin että tossa H asennossa mennään keskilukko auki ja noissa muissa asennoissa, paitsi N , lukko on kiinni. Ja mitä tolla viime talvena ajoin jakoloodan keppi H asennossa niin ei siitä kyllä pelkkää takatyöntöä löydy, samanlainen pässi ajaa (eli ei voi viedä niin kuin takatuupparia tai kiintiää nelikkoa) kuin 80 sarjalainenkin keskilukko auki.

Voin tietysti toki olla väärässäkin..
1987 LJ70
JH
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 3:51 pm

Viesti Kirjoittaja JH »

Yritin äsken vastata muttei onnistunut. onnistuukohan nyt.
Mulla olleessa 95:ssa oli ns. neliveto aina päällä. Kepistä valittiin nopea neliveto, nopea neliveto keskustasausp.lukolla tai hidas neliveto keskustasausp.lukolla. Lisäksi taka-akselilla oli sähköllä toimiva lukko vakiona. Auto oli 3 pyörävetoinen ja eteni ainakin lumessa hyvin, metsässä en sillä käytännössä käynnyt. Oli hyvä ajaa oli liukasta tai ei. Ajoin kesät talvet BFG:n AT:lla (jäisellä asfaltilla aivan kamalat, en suosittele) Siirryin takaisin nasta aikaan viime talvena.

JH #72 LC120
Vastaa Viestiin