Kuva Kuva

hj60 Dumb valven kytkentä...

General chat

Valvoja: Käyttäjä

rouveri
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 9:27 pm
Paikkakunta: k-suomi

hj60 Dumb valven kytkentä...

Viesti Kirjoittaja rouveri »

turborin hj ja aatelin laittaa tommosen dumpin. onko tuossa valmiina paikkaa mistä ottaa ohjaus tuolle dumbille vaiko? pitääkö porata reikä jonnekkin kaasuläpän ja imusarjan väliin? kertokee miten ootte toteuttanu?
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua ! ! !
Avatar
Rytö
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 9:36 pm
Paikkakunta: Tohmajärvi

Viesti Kirjoittaja Rytö »

Siinä kaasuläpän yläpuolellahan on se liitos johon huohotin alkujaan tulee, siihen mie ainakin oman dumpin laitoin. Ja sitten läpän alapuolelle imusarjan kupeeseen vaan reikä ja nippa.

Voi olla parempiakin toteutustapoja, tiedä häntä :D
Avatar
Hurrigane
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 9:20 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Hurrigane »

Haaroitin kaasuläpän alta pumpulle menevältä alipaineletkulta.
rouveri
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 9:27 pm
Paikkakunta: k-suomi

oliko se siis se

Viesti Kirjoittaja rouveri »

nipallinen etummainen putki mistä haaroitit vaiko se tulipellin puoleinen?
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua ! ! !
Avatar
Hurrigane
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 9:20 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Hurrigane »

Tulipellin puoleinen, se on kaasuläpän alla ja sieltä saa alipaineen kun kaasu nostetaan ja silloin dumppi pihisee :D
rouveri
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 9:27 pm
Paikkakunta: k-suomi

näin arvelinkin

Viesti Kirjoittaja rouveri »

kiitosta tuosta tierosta. . . pitää alkaa virittelemään kun kerkiää. . .
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua ! ! !
rouveri
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 9:27 pm
Paikkakunta: k-suomi

pistin dumpin

Viesti Kirjoittaja rouveri »

kiinni Hj:hin mut eipä aukea.... nostin ahtoja ja syöttöjä ahtaa 1.1kiloa mutta eipä dumppi aukea..prkl. ohjauksen otin siitä pumpulle menevästä pillistä... ja dumpin laitoin siihen mistä vaparina kone huohottaa... 0.8-1.3 bar on dumpin säätö alue mutta eipä aukene.. dumpin kiersin niin löysälleen kun sain. .. missä vika??
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua ! ! !
Avatar
Rytö
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 9:36 pm
Paikkakunta: Tohmajärvi

Viesti Kirjoittaja Rytö »

Jospa se paine-ero ei oo sit riittävä siitä pumpulle menevästä pillistä, kun siinähän on kaasuläpässäkin semmonen kolo siinä kohti...

Paiskaa vaan reikä siihen läpän alapuolelle,siinähän on niitä tasaisia kohtia sopivasti.

Voi olla toki parempiakin toteutustapojakin, en edelleenkään tiedä :D
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Re: pistin dumpin

Viesti Kirjoittaja Antsa »

rouveri kirjoitti:kiinni Hj:hin mut eipä aukea.... nostin ahtoja ja syöttöjä ahtaa 1.1kiloa mutta eipä dumppi aukea..prkl. ohjauksen otin siitä pumpulle menevästä pillistä... ja dumpin laitoin siihen mistä vaparina kone huohottaa... 0.8-1.3 bar on dumpin säätö alue mutta eipä aukene.. dumpin kiersin niin löysälleen kun sain. .. missä vika??
No onko ne kaikki letkut varmasti oikeissa paikoissa??? Ja dumppi oikein päin??
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Kato jousi dumbin sisältä. Ite ostin aikoinaan tuollaisen säädettävän dumbin, niin siinä oli kaks jousta sisällä. Ilmeisesti dumpin säätöihin liittyen. Toinen jousi pois, niin alko rokkaamaan. Toki ite porasin reiän imusarjaan ja siihen nippa. Tuo pumpulle menevästä letkusta haaroitttaminen ei käyny tuolloin mielessäkään.
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

Mitään en HJ 60&61 tiedä , mutta :

- BJ-75 ja remmiahdin on soviteltu yhteen

BJ-75:ssa ei paine-eroa synny dumpin vaatimaa määrää ...tai no jos alipaineella sai dumpin auki , niin "kaasu pohjassa " ahtoi niin paljon että dumppi päästi paineet pihalle ...ei hyvä !
Kun kurkkaa kaasuläppää , niin siinon varmaan 20 mm reikä toises´ reunas´...ei tuu alipainetta ei :)

Eli dumpin jousivakiota muuttamalla saa sen aukeen matalilla paineilla , ja "yliahtamista" ei esiinny... mutta mäntä-tyyppinen dumppi on aivan stanan hidas reagoimaan , remmissä tää aiheuttaa kiilahihnan luistamista ja tämä taas lyhentaa hihnan käyttöikää.
Turbossa tuskin esiintyy ...
Jos haluaa hipotella , niin dumppi ilman alipainetta on blow off-venttiili :)

Mää ratkasin ongelman ovivalokytkimellä ,yhdellä mag.venttiilillä ja metrillä pneum.putkee...
Ovivalokytkin kytkinpolkimeen , mag.venan maadoitus tämän kautta ...sellanen mag.vena joka on virrattomana/ "maattomana" kiinni ( olikoos NC = norman close )
Alipainetta alipainepumpulta , letkutusta mag.venalle ja dumpille ...kytkin poljinta kun painaa , ovivalokytkin kytkee maan venalle joka taas aukeaa ...ja kytkee alipaineen dumpille ja sit suhisee...
Tähän tulee hipohipo-katkaisija väliin , jolla saa dumpin pysyyn kokoajan kiinni !

(Toim. ei vastaa virheistä vedoten orastavaan humalatilaan ...)
Et tämmönen peli ...Onks tässä jotain mitä mun pitää tietää enenku mä lähden ajaan sillä ?
rouveri
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 9:27 pm
Paikkakunta: k-suomi

Nyt.....

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Pelittää Dumppi porasin imusarjaan reiän ja nipan ei vaikuttanu toimintaan... sitten kun lyhensin jousta 5cm niin alkoi pelittään hyvin piti voidella mäntä vielä vaseliinilla kun hirtti välillä pohjaan kiinni. .. mut nyt pellaa kiitoos vain vinkeistä...
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua ! ! !
Avatar
Hurrigane
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 9:20 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Hurrigane »

Siis eikö ollut vaikutusta, vaikka siirsit dumpin ohjauksen suoraan imusarjaan erillisellä nipalla?
Ajattelin jo itsekin imusarjan poraamista kun dumppi tosiaan aukeaa vain kovilla kierroksilla, mutta jos se ei auta niin täytyy sitä jousta sitten muokata/vaihtaa.
Vastaa Viestiin