61 täristää jarruttaessa?
Valvoja: Käyttäjä
Semmottinen tuli mieleen tästä, että omassa BJ75:ssä ei ollut ikinä etuvakaajaa eikä niitä pystytankoja paikallaan, eikä se ravistanut jarrutuksessa. Siinä akselirakenne on sama kuin HJ:ssa, joten kaiken järjen mukaan HJ:kin pitäisi toimia ihan hyvin vaikka ne tukitangot olisi kuinka huonossa kunnossa tahansa. Voisko olla niin, että nyt kun kiristit ne tangot, niin ne tukee akselia nyt paremmin ja "vähentää" sitä välystä mikä jossain muualla on esim. akselin kiinnitys lehtijousiin, lehtijousien puslat, katkennut takasilmukka lehdessä jne.
#428
Inhottaa myöntää mutta Hessu oli oikeassa. Ravistus ei ole joka jarrutuksella yhtä raivokas joten ensin tuntui, että vaiva helpotti. Ajelin tuossa viikon sisällä reilun tuhat kilometriä ja ravistus jatkuu välillä kovempana, välillä hiljaisempana.
Tarkemmin syyniessä kuskin puolella tulee siitä rautapallosta (Kääntöpallo vai mikä lie nimeltään?) vaseliinia ulos hiljalleen eli sieltä alkaa todennäköisesti syllinen löytymään. Mitäs nyt? En ole ennen tuota napaa avannut joten pääsen taas oppimaan uusia asioita
Mitähän sieltä on mahdollisesti mennyt? Ainakin sen pallon tiivistesarjan hankinta on edessä...
Tarkemmin syyniessä kuskin puolella tulee siitä rautapallosta (Kääntöpallo vai mikä lie nimeltään?) vaseliinia ulos hiljalleen eli sieltä alkaa todennäköisesti syllinen löytymään. Mitäs nyt? En ole ennen tuota napaa avannut joten pääsen taas oppimaan uusia asioita

Mitähän sieltä on mahdollisesti mennyt? Ainakin sen pallon tiivistesarjan hankinta on edessä...
Maalainen ensimmäisessä polvessa
Se rasvan tulo sieltä pallosta ei kerro mitään välyksestä ja ne tiivarit voi kyllä vaihtaa jos siltä tuntuu, mutta voi olla vaihtamattakin noin niinkuin pelkkää ravistamista ajatelleen. Jos haluaa nopeasti korjata vuodot eikä purkaa pakkasessa koko napaa, niin tiivarin ympäriltä jos ottaa 2-osaset pellit auki 6mm pulteista ja leikkaa uuden huopatiivisteen poikki yhestä kohtaa ja laittaa poikkastun kohdan yläreunaan, niin tolleen elvyttelee vuotoa vaikka ens kesään. Tuon homman voi tehdä auto pyörillään 30min per puoli eikä vaadi erityisiä taitoja.
Olkalaakerien välys ei aiheuta mun mielestä ravistusta jarrutuksessa mutta muuten voi aiheuttaa kulmikasta ajamista. Laakerien kunto on helppo todeta, jos irrottaa raidetangot ja nostaa pyörän ylös ja kääntelee kumpaankin suuntaan, niin mitään pykälää tai äkillistä "pomppausta" asennosta toiseen ei saisi tuntua. Jos tuntuu, niin koolissa on pystyura mihin pyörän kääntöliike jää pikkasen kiinni. Jos laakerit on kunnossa, niin pyörä kääntyy ihan tasasesti vaikkakin hippasen tahmeesti ääriasennosta toiseen.
Samalla kun pyörä on nostettu ylös, niin raivokas pyörn ravistaminen kertoo pyörän laakerin välyksenkin. Yhtään klappia ei saa olla. Jos on, niin laakerit voi kiristää napalukon alta.
Olkalaakerien välys ei aiheuta mun mielestä ravistusta jarrutuksessa mutta muuten voi aiheuttaa kulmikasta ajamista. Laakerien kunto on helppo todeta, jos irrottaa raidetangot ja nostaa pyörän ylös ja kääntelee kumpaankin suuntaan, niin mitään pykälää tai äkillistä "pomppausta" asennosta toiseen ei saisi tuntua. Jos tuntuu, niin koolissa on pystyura mihin pyörän kääntöliike jää pikkasen kiinni. Jos laakerit on kunnossa, niin pyörä kääntyy ihan tasasesti vaikkakin hippasen tahmeesti ääriasennosta toiseen.
Samalla kun pyörä on nostettu ylös, niin raivokas pyörn ravistaminen kertoo pyörän laakerin välyksenkin. Yhtään klappia ei saa olla. Jos on, niin laakerit voi kiristää napalukon alta.
#428
Kiitos tarjouksesta Tourinki, pidetään mielessä
Saan yhdeltä kaverilta lainaan korjausoppaat ja räjäytyskuvat niin saa katsella ensin rauhassa mitä sieltä löytyy. Ei olisi varaa seisottaa autoa kovin paljon joten lienee syytä perehtyä asiaan teoriassa ennen aukaisua.[/list]

Saan yhdeltä kaverilta lainaan korjausoppaat ja räjäytyskuvat niin saa katsella ensin rauhassa mitä sieltä löytyy. Ei olisi varaa seisottaa autoa kovin paljon joten lienee syytä perehtyä asiaan teoriassa ennen aukaisua.[/list]
Maalainen ensimmäisessä polvessa
Jos sinne on jouset vaihettu tai taottu niin onkos siellä ne kiilapalat tallella eli ne joilla säädetään casteri kohilleen.Ei ravista poljinta vaan tuntuu, että koko etupää vatkaa. Renkaat kuluneet tasaisesti eli vaikea uska tasapaino-ongelmiinkaan. Mitään muutoksia tuohon ei ole minulla ollessa tehty, vain kerätty kilometrejä. Nyt on viisi ja puoli kuukautta ja 13000km yhteistä taivalta takana. Etukardaani on ihan finaalissa koska autoa nostettu aika lailla ja siellä on vakiokardaani paikoillaan. Sekään tuskin aiheuttaa tätä koska takaveto on päällä, ei kai siellä silloin massat pyöri mukana?
Vai onko kyseessä joku soa korotus??
Ja voisi olla ideaa käyttää se suuntauksessa. Tosin ainut mitä sille voi siinä penkissä tehdä on aurauskulmien säätö mutta tuo casteri homma paljastuu siinä kyllä,ja sen voi sitten korjata itse kun joutaa, eli tekee sinne ne kiilat jos tarvii.
Tai traction baarin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Jouset on akselin päällä ja ohjausvarsi myös. Nuo offitermit on minulle vieraita mutta ilmeisesti tuo traction bar on jotain sellaista mitä autossa ei ole ja noilla korotuksilla pitäisi olla.
Jos renkaiden kulutuspintoja on uskominen niin kulmaukset on kohdillaan. Ne on kuluneet lähinnä keskeltä enemmän eli ajettu liian kovilla paineilla?
Jos renkaiden kulutuspintoja on uskominen niin kulmaukset on kohdillaan. Ne on kuluneet lähinnä keskeltä enemmän eli ajettu liian kovilla paineilla?
Maalainen ensimmäisessä polvessa
Ihan vaan muuten mielenkiinnosta onko tää kyseinen auto musta missä on sininen takaovi?
Tuohon kardaaniasiaan, uuden tuplanivel kardaanin saa offroadtarvikkeelta, tosin se on varmaan vakio mittainen kun tuossa omassa on semmonen niin jos suorien etulatien kaverina oli apukierrejouset (SPOA tehty) niin liuku oli aikalailla huulilla ja värisi kovempaa ajaessa.
Tuohon kardaaniasiaan, uuden tuplanivel kardaanin saa offroadtarvikkeelta, tosin se on varmaan vakio mittainen kun tuossa omassa on semmonen niin jos suorien etulatien kaverina oli apukierrejouset (SPOA tehty) niin liuku oli aikalailla huulilla ja värisi kovempaa ajaessa.
Oikein olet auton tunnistanut. Tuolla ei tämän kokoisessa kylässä voi ajella ns. incognitoTourinki kirjoitti:Ihan vaan muuten mielenkiinnosta onko tää kyseinen auto musta missä on sininen takaovi?
Tuohon kardaaniasiaan, uuden tuplanivel kardaanin saa offroadtarvikkeelta, tosin se on varmaan vakio mittainen kun tuossa omassa on semmonen niin jos suorien etulatien kaverina oli apukierrejouset (SPOA tehty) niin liuku oli aikalailla huulilla ja värisi kovempaa ajaessa.

Rumahan tuo on mutta pääosin tekniikka toimii, runko on ehjä ja kilometrit maistuu. Vakiopelikin olisi toiminut minun tarpeisiin mutta tuo tuli sopivasti vaihdossa. En ole kauppoja katunut hetkeäkään.
Offroadtarvikkeesta tuota kardaania jo kyselin vaan hinta hirvittää köyhää. Ajattelin ensin sovitella tuota käytettyä paikoilleen, huolenaiheena on lähinnä ristikon liikkumatila. On se ainakin nykyistä parempi... Tähän on laitettu apukierteet taakse koska muuten perä lepäisi aika matalalla, edessä on pelkät latat. Tämän on tuolla offipalstan puolella vaikuttava miekkonen rakentanut tilaustyönä ns. low budget -periaatteella asiakkaan halusta. Kompromisseja on tehty ja tämä kardaaniasia on yksi niistä. Osaamista olisi varmasti ollut parempaankin mutta sitä tehdään mitä asiakas tilaa.
Auton laitto on vähän jäissä kun kiertäjäkalvo kettuilee olkapäässä. Navettaakin pitäisi laitella ja hoidella muutama elukka pakastimeen ennen lumia. Sen verran on tehty, että kävin kaverilta tänään pari manuaalia lainaan ja sain samalla uudet umpiot tuohon. Jospa se tekninen toteutuskin tästä alkaisi edetä...
Maalainen ensimmäisessä polvessa
No eli se casteri on siis v..tuillaan.
Ei vaikuta renkaiden kulumiseen mutta sitäkin enemmän siihen miten auto kulkee suoraan ja jarrutukseen sikäli jos ja kun akseli pääsee kiertymään enemmän kun on suunniteltu.
Eli kun jarrutat akseli kiertyy eteenpäin jolloin olkatapin takakallistuma menee miinukselle ,eli muuttuu etukallistumaksi. Tällöin jos vanteissa on -et:tä ja yhtään aurausta rupeaa rengas kantamaan ulkoreunasta jolloin ohjaus alkaa ravistamaan puolelta toiselle.
Ja tätä efektiä vielä voimistaa se kun akseli on jousien alapuolella eikä auton paino pyri oikaisemaan sitä.
Traction bar. on Tanko joka estää akselin kiertymistä juuri jarrutuksen,tai kiihdyksen aikana. Ja on ERITTÄIN tärkeä jos on ne jouset väännetty akselin päälle.
Koska tiukassa jarrutuksessa jouset on jo saattaneet mennä jo hieman S:älle, tai akseli on kiertynyt U pulttien sisällä.
Tähän ongemaan on ratkaisuna joko cut and turn, tai jousien palautus sinne minne ne alunperin on tehtaalla laitettukin.
Cut and turn= akselin päästä hiotaan kääntöpään hitsisauma auki ja se casteri käännetään siitä kohdalleen. Mutta Ko.viritys silti kaipaa sitä traction baria....
Ja lopuksi hieman motivaatiota.http://forums.offipalsta.com/showthread ... =milsimmer
Piti hieman editoida tuota illallista tekstiä koska se sisälti provosoituneena kirjoitettua disinformaatiota.
Ei vaikuta renkaiden kulumiseen mutta sitäkin enemmän siihen miten auto kulkee suoraan ja jarrutukseen sikäli jos ja kun akseli pääsee kiertymään enemmän kun on suunniteltu.
Eli kun jarrutat akseli kiertyy eteenpäin jolloin olkatapin takakallistuma menee miinukselle ,eli muuttuu etukallistumaksi. Tällöin jos vanteissa on -et:tä ja yhtään aurausta rupeaa rengas kantamaan ulkoreunasta jolloin ohjaus alkaa ravistamaan puolelta toiselle.
Ja tätä efektiä vielä voimistaa se kun akseli on jousien alapuolella eikä auton paino pyri oikaisemaan sitä.
Traction bar. on Tanko joka estää akselin kiertymistä juuri jarrutuksen,tai kiihdyksen aikana. Ja on ERITTÄIN tärkeä jos on ne jouset väännetty akselin päälle.
Koska tiukassa jarrutuksessa jouset on jo saattaneet mennä jo hieman S:älle, tai akseli on kiertynyt U pulttien sisällä.
Tähän ongemaan on ratkaisuna joko cut and turn, tai jousien palautus sinne minne ne alunperin on tehtaalla laitettukin.
Cut and turn= akselin päästä hiotaan kääntöpään hitsisauma auki ja se casteri käännetään siitä kohdalleen. Mutta Ko.viritys silti kaipaa sitä traction baria....
Ja lopuksi hieman motivaatiota.http://forums.offipalsta.com/showthread ... =milsimmer
Piti hieman editoida tuota illallista tekstiä koska se sisälti provosoituneena kirjoitettua disinformaatiota.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
No ei se mun mielestä etupäähän sitä traction baria välttämättä tartte, takana kyllä ehdoton, ja etupäähän hieman vaikea toteuttaa silleen että se tanko oikeesti toimii eikä ahdista joustoja...
Tuo oma SOA beejii menee kyllä kun juna eikä täristele ja vatkaile eikä tee muutakaan maata mullistavaa, melkein sanoisin et on parempi ajaa mitä vakiona.
Ja sen casterinhan voi käännellä vähän sinnepäin niinku isotpojat kertoo että se niin paljon vaikuta tai sitten silleen ku itte tein eli ei niin sinnepäin:

Noita astemittareita saa ebaystä halvalla...
Tuo oma SOA beejii menee kyllä kun juna eikä täristele ja vatkaile eikä tee muutakaan maata mullistavaa, melkein sanoisin et on parempi ajaa mitä vakiona.
Ja sen casterinhan voi käännellä vähän sinnepäin niinku isotpojat kertoo että se niin paljon vaikuta tai sitten silleen ku itte tein eli ei niin sinnepäin:
Noita astemittareita saa ebaystä halvalla...
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
No niin, jatketaan tätäkin juttua.
Eli nyt on tuossa 61:ssä uudet latit alla ja samalla kaikki muukin uusittua, eli iskarit, riiput ja puslat.
Mutta auto tärisee edelleen jarrutettaessa ja ratti kampeaa oikealle (ja samalla tärisee/vispaa).
No nyt sitten on taas jotenkin tuntunut, että tuo tärinä on lisääntynyt. Ajettaessa sitten kokeilin jarruttaa pelkästään käsijarrun avulla, (koska olen ollut siinä luulossa, että takapään rumpu olisi soikea)
Ja nyt auto pysähtyi täysin tärinöittä ja vapinoitta, pelkän takapään jarrujen avulla.
Eli mikä tuolla etupäässä sitten tuon s-tanan vapinan aiheuttaa, levyjen heitothan oli siinä 2-satasen sisällä, eli ei paljoa mitään, ja etupyörien laakerit olen kiristänyt.
Tuolla aiemmin puhuttiin kiilapaloista jousipakkojen ja akselin välissä. Sellaisia ei ollut vanhojen latien alla, eikä ole kylläkään nytkään uusien latien välissä...
Eli nyt on tuossa 61:ssä uudet latit alla ja samalla kaikki muukin uusittua, eli iskarit, riiput ja puslat.
Mutta auto tärisee edelleen jarrutettaessa ja ratti kampeaa oikealle (ja samalla tärisee/vispaa).
No nyt sitten on taas jotenkin tuntunut, että tuo tärinä on lisääntynyt. Ajettaessa sitten kokeilin jarruttaa pelkästään käsijarrun avulla, (koska olen ollut siinä luulossa, että takapään rumpu olisi soikea)
Ja nyt auto pysähtyi täysin tärinöittä ja vapinoitta, pelkän takapään jarrujen avulla.
Eli mikä tuolla etupäässä sitten tuon s-tanan vapinan aiheuttaa, levyjen heitothan oli siinä 2-satasen sisällä, eli ei paljoa mitään, ja etupyörien laakerit olen kiristänyt.
Tuolla aiemmin puhuttiin kiilapaloista jousipakkojen ja akselin välissä. Sellaisia ei ollut vanhojen latien alla, eikä ole kylläkään nytkään uusien latien välissä...
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Mites etujarrupalat? Onkos niitä vaiheltu??
Voisiko joku aiempi seppä olla vaihtanu vain toiselle puolelle palat?
Ja onko mahollista että vanteissa on eri et???
Yksi vaihtoehto olisi että toisenpuolen palat on saanu jotain kemikaalia tai öljyä ja nyt palat pyrkii "puremaan".
Voisiko joku aiempi seppä olla vaihtanu vain toiselle puolelle palat?
Ja onko mahollista että vanteissa on eri et???
Yksi vaihtoehto olisi että toisenpuolen palat on saanu jotain kemikaalia tai öljyä ja nyt palat pyrkii "puremaan".
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...