Öljynpaine
Valvoja: Käyttäjä
Nyt tuli tänään isännän HZJ:stä myös tarkistettua moottorin öljynpaineet.
Oma mittari on aiheuttanut "kylmää hikeä" otsalle jo pitkän aikaa, mutta nyt sitten ajattelin tarkistaa tilanteen.
Ainoa ongelma tässä oli se, että en saanut (lue: en viitsinyt ruuvailla) anturia ja painemitterin letkua samaan T-haaraan kiinni, kun anturin paikka oli huomattavasti V-mäisemmässä paikasssa kuin HJ:ssä, eli kytkin sitten pelkän mittarinletkun lohkon kylkeen kiinni.
Kylmänä moottorin öljynpaine nousi kierroksilla sinne 5 barin tuntumaan, ja sitten tieajossa, moottorin kiertäessä ~2300-2400 oli mittarin näyttämä 3,6bar.
Taas sitten tyhjäkäynnillä lukema oli puolentunnin ajorupeaman jälkeen 1,4bar.
Eli kyllä nuo paljon ajettujen autojen öljynpainemittareiden näytöt valehtelee, ja paljon.
Oma mittari on aiheuttanut "kylmää hikeä" otsalle jo pitkän aikaa, mutta nyt sitten ajattelin tarkistaa tilanteen.
Ainoa ongelma tässä oli se, että en saanut (lue: en viitsinyt ruuvailla) anturia ja painemitterin letkua samaan T-haaraan kiinni, kun anturin paikka oli huomattavasti V-mäisemmässä paikasssa kuin HJ:ssä, eli kytkin sitten pelkän mittarinletkun lohkon kylkeen kiinni.
Kylmänä moottorin öljynpaine nousi kierroksilla sinne 5 barin tuntumaan, ja sitten tieajossa, moottorin kiertäessä ~2300-2400 oli mittarin näyttämä 3,6bar.
Taas sitten tyhjäkäynnillä lukema oli puolentunnin ajorupeaman jälkeen 1,4bar.
Eli kyllä nuo paljon ajettujen autojen öljynpainemittareiden näytöt valehtelee, ja paljon.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Kierre on ainakin 61 ja 80 moottoreissa 1/8" ja olikohan tuo nyt vielä kartioputkierre.. Mutta halkaisija on ainakin tuo.
Tuossa omassa kulkimessa on nailonputki ollut jo reilut puolivuotta käytössä moottorin ja mittarin välillä, eikä ole ainakaan vielä mennyt poikki.
Sitten olen laittanut vastaavasta nailonputkesta myös sisussa olevaan öljynpainemittariin letkutuksen, ja tämä on nyt ollut kolmevuotta paikoillaan pettämättä.
Tuossa omassa kulkimessa on nailonputki ollut jo reilut puolivuotta käytössä moottorin ja mittarin välillä, eikä ole ainakaan vielä mennyt poikki.
Sitten olen laittanut vastaavasta nailonputkesta myös sisussa olevaan öljynpainemittariin letkutuksen, ja tämä on nyt ollut kolmevuotta paikoillaan pettämättä.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Uusi hoojiin omistaja ilmoittautuu. Omassa yksilössä öljynp-mittari näytti vielä eilen jotakin/vähän mitä sattuu, kuitenkin jonkinmoisia paineita ajossakin, tänään ei asteikon alareunasta enää noussut ja kun käytin liittimen painekellosta irti ja putsasin sen navan niin putosi mittarin viisari aivan pohjaan. Viisari kyllä nousee tappiin jos liittimen maattaa, että täytynee hankkia uusi painekello.
Ostin uuden painekellon 61:een kun mittari näytti tyhjäkäynnillä ekan viivan yli ja kuumana juuri ekalle viivalle. Uusi kello näytti jonkun verran enemmän mutta alkaa jo näin neljän vuoden jälkeen näyttämään samoja lukemia kuin tuo vanha. Mekaanisella mittarilla testattu että paineet on hyvät. Vaihda mielummin toimiva käytetty kuin maksat reilu 100e uudesta painekellosta joka väsähtää parissa vuodessa.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Vaihdoin kellon, perkele, mittarin viisari makaa edelleen pohjassa. Jos maatan liittimen runkoon, menee viisari tappiin. Kun laitan liittimen kelloon kiinni, viisari pysyy pohjassa. Kun mittaan kelloon navasta vastuksen on se 120ohmia koneen käydessä. Vanha kello ei näyttänyt mitään vastusta koneen käydessä. 
