Rikkinäisen murroksen tunnistaminen
Valvoja: Käyttäjä
Rikkinäisen murroksen tunnistaminen
Pitäisi tunnistaa onko kumpi/molemmat murrokset rikki. Miten onnistuisi? Nelikko päällä ja kääntää pyöriä niin ei pääse eteenpäin kunnolla. Etupää siis jarruttaa Eli jotain on rikki.
En osaa tunnistaa kummalla puolella vika on. Miten otan sen selville? Onko helppoa tapaa?
Auto lj70
En osaa tunnistaa kummalla puolella vika on. Miten otan sen selville? Onko helppoa tapaa?
Auto lj70
Nelikkopäällä kyllä ehjäkin auto jarruttaa kun kääntää renkaat tappiin.
Kuuluuku kummaltakaan puolelta kolinaa,rutinaa yms.kun kääntää autoa...kaveri kuuntelemaan.
Tai nokka ilmaan ja renkaat linkkuun ja napikset kiinni ja nelikko poispäältä ja ei kun renkaita pyörittelee...
Kuuluuku kummaltakaan puolelta kolinaa,rutinaa yms.kun kääntää autoa...kaveri kuuntelemaan.
Tai nokka ilmaan ja renkaat linkkuun ja napikset kiinni ja nelikko poispäältä ja ei kun renkaita pyörittelee...
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Siis nelikko päällä kun asfaltilla yritin kääntää autoa ympäri niin takarenkaat alkoi jo sutia kun eturenkaat vastustivat niin paljon.
Ja tuo keula ylös renkaat linkkuun napikset kiinni ja nelikko pois, kokeilin, mutta renkaat pyörivät silloin todella nätisti. Vain tosiaan kardaanin nivel lonksui pyörittäessä. Täytyy vielä kokeilla että joku kuuntelee ulkopuolella kun kääntää autoa ympäri.
Ostaessa kaveri epäili että oikealta puolelta kuului meteliä mutta pitäisi varmistaa etten turhaan osta osia.
Ja tuo keula ylös renkaat linkkuun napikset kiinni ja nelikko pois, kokeilin, mutta renkaat pyörivät silloin todella nätisti. Vain tosiaan kardaanin nivel lonksui pyörittäessä. Täytyy vielä kokeilla että joku kuuntelee ulkopuolella kun kääntää autoa ympäri.
Ostaessa kaveri epäili että oikealta puolelta kuului meteliä mutta pitäisi varmistaa etten turhaan osta osia.
Normaali meininki eikä mitään vikaa.
Eli koska etupyörät kulkevat kaarroksessa pidemmän matkan eli siis useamman kierroksen kuin takapyörät niin tiukassa käännöksessä taka pyörät sudaavat kun perä on kevempi kuin keula.
Ja minkä takia asvaltilla pitää käännellä nelikko päällä???
Koska ainut asia mikä normi ajossa särkee mitään on neliveto päällä asvaltilla ajo. Koska hyvän kitkan takia siinä tulee niin järjettömät momentit akseleiden välille juuri käännöksissä ja pyörien koko erosta(pienestäkin), että niitä ei kestä perät eikä ristikot pitkän päälle.
Lukee varmaan siinä hanskalokeron kannessakin sama asia lontooksi.
Vaiha se kardaanin ristikko kun siinä kerran on vikaa,ennen kuin se vipottaa metikköön ja vie mennessään paljon muutakin eli öljypohjan ja koko auton.
Edittinä Pahoittelut avautumisen asteelle karanneesta vastauksesta asialliseen kysymykseen...
Eli koska etupyörät kulkevat kaarroksessa pidemmän matkan eli siis useamman kierroksen kuin takapyörät niin tiukassa käännöksessä taka pyörät sudaavat kun perä on kevempi kuin keula.
Ja minkä takia asvaltilla pitää käännellä nelikko päällä???
Koska ainut asia mikä normi ajossa särkee mitään on neliveto päällä asvaltilla ajo. Koska hyvän kitkan takia siinä tulee niin järjettömät momentit akseleiden välille juuri käännöksissä ja pyörien koko erosta(pienestäkin), että niitä ei kestä perät eikä ristikot pitkän päälle.
Lukee varmaan siinä hanskalokeron kannessakin sama asia lontooksi.
Vaiha se kardaanin ristikko kun siinä kerran on vikaa,ennen kuin se vipottaa metikköön ja vie mennessään paljon muutakin eli öljypohjan ja koko auton.
Edittinä Pahoittelut avautumisen asteelle karanneesta vastauksesta asialliseen kysymykseen...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Tuo oli ostotilanteessa vain tuo kääntö asfaltilla kun ei ollut muuta paikkaa kokeilla. Halusin testata murrosten kunnon. Ristkko on ollut ostoslistalla ja puslia ja tiivisteitä ja suodattimet ja kaikki öljyt ja jako hihna. Ja ehkä myös murrokset.
Eli eilen kävin kokeilemassa hiekalla ja kaveri kuunteli vierestä. Vasen Rutisee huolella ja oikean murroksesta tuli kommentti: "hiekka ropisee, mutta kyllä se kai äätää".
Auto menee tunnin sisällä seisontaan. Eli sillä ei voi enää ajaa paitsi kotipihassa. Miten tarkistan apumiehen murroksen, että en vaihda kunnossa olevaa murrosta turhaan uuteen. Näkeekö sen purkaessa onko rikki? Miten.
Eli eilen kävin kokeilemassa hiekalla ja kaveri kuunteli vierestä. Vasen Rutisee huolella ja oikean murroksesta tuli kommentti: "hiekka ropisee, mutta kyllä se kai äätää".
Auto menee tunnin sisällä seisontaan. Eli sillä ei voi enää ajaa paitsi kotipihassa. Miten tarkistan apumiehen murroksen, että en vaihda kunnossa olevaa murrosta turhaan uuteen. Näkeekö sen purkaessa onko rikki? Miten.
Vetoakseli toiseen käteen ja nivelen akselitumppi toiseen, sitte pyörittelee nyrkkejä että tuntuuko väljää. Ei kai noita pikku rutinan takia kannata vaihtaa, varanivel konttiin ja jos metsässä laukeaa (tiellähän nelivetoa ei tarvi) niin sen vaihtaa puolessa tunnissa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Voihan sillä ajaa takavedolla vaikka etuakseli rutisee.Ainahan noista jostain rutina kuuluu jos kääntää ratin ääriasentoon ainakin asfaltillaErion kirjoitti:Tuo oli ostotilanteessa vain tuo kääntö asfaltilla kun ei ollut muuta paikkaa kokeilla. Halusin testata murrosten kunnon. Ristkko on ollut ostoslistalla ja puslia ja tiivisteitä ja suodattimet ja kaikki öljyt ja jako hihna. Ja ehkä myös murrokset.
Eli eilen kävin kokeilemassa hiekalla ja kaveri kuunteli vierestä. Vasen Rutisee huolella ja oikean murroksesta tuli kommentti: "hiekka ropisee, mutta kyllä se kai äätää".
Auto menee tunnin sisällä seisontaan. Eli sillä ei voi enää ajaa paitsi kotipihassa. Miten tarkistan apumiehen murroksen, että en vaihda kunnossa olevaa murrosta turhaan uuteen. Näkeekö sen purkaessa onko rikki? Miten.


Juu, kylhän se takavedolla toimii mutta kun joutuu avaamaan tuon akselin kumminkin niin vaihdan samalla kaikki risat osat ehjiin. Tarvii vain tietää mitä. Ja kyllä tuolla 4 vedolla tulee kuitenkin taas ajettua aina kun löytyy sopivia paikkoja.
Kävin vertailee tolla mun Bertalla niin samoissa tilanteissa ei kyllä tietoakaan mistään ääntämisistä.
Kiitos "hj60" Juuri tälläistä ohjetta kaipasin. Eli akseli palaisiksi menossa kumminkin niin saan sen todettua samalla. Nyt vain nopeasti Bj kuntoon niin pääsen purkamaan Lj:tä talliin
Kävin vertailee tolla mun Bertalla niin samoissa tilanteissa ei kyllä tietoakaan mistään ääntämisistä.
Kiitos "hj60" Juuri tälläistä ohjetta kaipasin. Eli akseli palaisiksi menossa kumminkin niin saan sen todettua samalla. Nyt vain nopeasti Bj kuntoon niin pääsen purkamaan Lj:tä talliin
[/quote]Voihan sillä ajaa takavedolla vaikka etuakseli rutisee.Ainahan noista jostain rutina kuuluu jos kääntää ratin ääriasentoon ainakin asfaltilla
Ajoin LJ70 2 vuotta etuakseli rutisi mutta ei se hajonnu
[/quote]
Joo , testasin "tämänsamanlailla" itte BJ-75:lla
Kesti ajaa mettässäkin viimeseen mäkeen , jossa paukahti ensin kuskin puolen lonksuttava nivel ... ja seuraavassa nousuyrityksessä myös hanttarin nivel " ehjä" pamahti paskaksi ...Tottakai ylös piti yritää vaikkakin 3-vetosena
Oli aivan pirun kankee tuoda pois metästä , pyörät käänty ratista reilun kierroksen ...koska nivelen "muruset" ahdisti pallojen sisällä
Noissa nivelien maljoissa oli melkoiset urat kuulien kohdalla ...oliskoos luokkaa 1,5 -2,5 mm
Eli sipposta ajoa olisivat varmaankin vielä kestäneen , mutta kun "valas" ajettiin metän puolelle niin näytti lähes heti merkkinsä.
Vajaa vetoisella Opelilla ja paukuttavilla vetonivelillä ajoin yli 2 vuotta ja 50 000 km . Kunniakkaassa lopussa pyörä linkussa nivelen paukuttaessa koko pyörä pomppi ylös - alas ... enään ei kyllä usko riittäis ajaa tollasella työmatkoja


Joo , testasin "tämänsamanlailla" itte BJ-75:lla

Kesti ajaa mettässäkin viimeseen mäkeen , jossa paukahti ensin kuskin puolen lonksuttava nivel ... ja seuraavassa nousuyrityksessä myös hanttarin nivel " ehjä" pamahti paskaksi ...Tottakai ylös piti yritää vaikkakin 3-vetosena

Oli aivan pirun kankee tuoda pois metästä , pyörät käänty ratista reilun kierroksen ...koska nivelen "muruset" ahdisti pallojen sisällä
Noissa nivelien maljoissa oli melkoiset urat kuulien kohdalla ...oliskoos luokkaa 1,5 -2,5 mm
Eli sipposta ajoa olisivat varmaankin vielä kestäneen , mutta kun "valas" ajettiin metän puolelle niin näytti lähes heti merkkinsä.
Vajaa vetoisella Opelilla ja paukuttavilla vetonivelillä ajoin yli 2 vuotta ja 50 000 km . Kunniakkaassa lopussa pyörä linkussa nivelen paukuttaessa koko pyörä pomppi ylös - alas ... enään ei kyllä usko riittäis ajaa tollasella työmatkoja
