Kuva Kuva

HJ etujarrumännät tarpeeksi sisään paloja vaihtaessa???

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

HJ etujarrumännät tarpeeksi sisään paloja vaihtaessa???

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Miten nuo mäännät saa tarpeeksi sisään niin, että uudet palat mahtuu sisään satulaan?
Avatar
Tourinki
Viestit: 56
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 3:13 am
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Tourinki »

Vaikkapa tämmösellä
Kuva
Biltemassa tuntee nimen jarrumäntätyökalu ja tuotenumeron 19-287 (maksamaton mainos)
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Eli ei tarvi kiertää, niinkuin kuulemma moternimmeissa autoissa?
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

onko mahollista (auto ollu muutaman vuoden vähillä ajoilla) että männän päät ruostunu liikaa mennäkseen pohjaan?
Avatar
Tourinki
Viestit: 56
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 3:13 am
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Tourinki »

osaahan se ruostua, yhdessä volvossa mulla oli takasatulat ruostunu sen vertta hyvin että jäi lopulta kantamaan ja pari kuukautta vanhat jarrulevyt meni uusille
Avatar
Janne Hartikainen
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 17, 2009 12:12 pm

Viesti Kirjoittaja Janne Hartikainen »

kaikkiin autoihini aina vaihtanut itse palat ja ei ole tarvinnut kiertää vaikka on ollut uudempia tietokonemuoviautoja.

ja männät voi ruostua niin ettei mene takaisin sisään.
J120
Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

Kierrettävät tuppaa oleen käsijarrulisten satuloitten vitsaus. Jos suorassa painaa pitäs mennä sisään.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ne on aikas napakat ne männät eli niitä pitää painaa suoraan että saa ne menee sinne pohjaan.

Esim. ruuvipuristin toimii kohtalaisesti tässä kohtaa.

Myös nitkuttelu ekaksi toiselta ja sitten toiselta kulmalta saattaa auttaa.

Jos saat sen suojakumin ehjänä irti niin sitten niiden mäntien näkyvät osat voisi putsata vaikka hiomalla tms. ja rasvata JARRU rasvalla(ei ole pakko rasvata eikä saa käyttää mitään muuta rasvaa).

Ja sen levyjarrun "säätöhän" perustuu siihen että se tiiviste on tiukka ja normitilanteessa se mäntä peruuttaa jarrua löysätessä, sen mitä se tiiviste vetää sitä takaisin sisään päin.

Ja käsijarrulliset on sitten eri asia.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos männät on herkät eikä ruosteessa, niin niiden pitäis mennä sisään kun avaa vähän ilmausruuvia jotta neste pääsee männän takaa pois ja sitten laittaa esim. jonkun pienen rautalevyn palan männän päälle ja puristaa männän keskeltä sisään tavallisella 3€ ruuvipuristimella. Jos mäntä ei mene suosiolla sisään, niin ei se mene sinne ajossakaan, eli ei tule hyvät jarrut.

HJ:n satulat on niin edulliset esim. motonetissa, että ei kannata alkaa herkistelemään vanhoja ja ostamaan niihin edes tiivistesarjaa. Männistä katoaa kuitenkin ajan saatossa kromit pois ja sen jälkeen ruostumista ei pidä loitolla millään. Jos ei halua panostaa uusiin satuloihin, niin rasvaprässillä painaa männät ulos, halkasee satulat ja lasikuulapuhaltaa sekä mäntien pesät että männät. sit maalaa sinkkimaalilla mäntien yläreunat ja pesän yläreunan ja kasaa uusilla tiivisteillä. Hirvee jumppa ja säästöä tulee uusiin satuloihin verrattuna ~100€.
#428
Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Janne Hartikainen kirjoitti:kaikkiin autoihini aina vaihtanut itse palat ja ei ole tarvinnut kiertää vaikka on ollut uudempia tietokonemuoviautoja.

ja männät voi ruostua niin ettei mene takaisin sisään.
Mitsubihtsissä pitää kiertää ainakin vanhemissa
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Vaihtaa palan kerrallaan ja männät puristaa vaikka ruuvipuristimella. FJC:n painoin männät sisään ihan sormin...
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Tuli hommattua tuo Bilteman työkalu. Vaikuttaa pätevältä kamppeelta, mutta ei auta tähän tapaukseen. Sisemmät männät ruostuneet niin jumiin, että ei eteen ei taakse. Huomenna Motonetin tiskille. Toivottavasti varastosaldo pitää paikkansa.
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Uloshan niiden pitäis tulla ihan jarrua painamalla. Vai onko joku männistä jo ulkona?
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

PETEBJ75 kirjoitti:Uloshan niiden pitäis tulla ihan jarrua painamalla. Vai onko joku männistä jo ulkona?
Nope!
Ulkopuolen männät liikkuu, vaa sisäpuolen pari on juminu samalle tasalle. Ihmeesti vaan katastuksesta läpi vaikka vain toisen puolen pala ottanu levyyn kiinni :) Nuo jumineet ei liikkunnu edes ulospäin polinta painaessa.
PS tää kampehan on ollu n 3 vuotta pois kilvistä ennen mulle tuloa jossain läjitysalueella vähällä ajolla.
PS PS eli mitä tästä opitaan; auto tykkää, että sillä ajetaan.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Aikanaan ku hojon etujarruja jumppasin, vika oli konttorin mielestä puoltamisessa, voimaa molemmissa oli riittävästi. Toisella puolella oli kaks ja toisella kolme mäntää totaalisen jumissa... Eli 1/4 oli silti tarpeeksi.

Rasvanippa jarruputken tilalle ja parisataa bar painetta tuottava rasvarässi kiinni, rautaa mäntien väliin ja rässi pöydällä koko kehon painolla kahvaa runnoen kauheiden pamausten saattelemina männät irti.

Kaikki männät oli ihan entisiä, ja hintaero kumisarjan ja neljän männän setille vs koko rempattu satula oli kympin...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vastaa Viestiin