Kuva Kuva

turbon asennus 3 B moottoriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

jep kirjoitti:
Antsa kirjoitti:Ja kun rupeat talvella touhuamaan ja aikaa on niin puristuksia lienee syytä pudottaa tuossa venekäytössä myös.

Tai ainakin luulisin. Vakio puristukset taisi olla jotain 22 luokkaa, ja turbokoneissa on monesti jotain 16-17 puristuksia.

Eli tupla kansipahvit ja leikkuuttaa jossain laserilla alumiinistä välipalan niiden tiivisteiden väliin.

Vai mitä mieltä raati onneee...???
Taitaa olla ennemminkin bensakoneiden juttuja tuo puristusten laskeminen. Kun oman 3b:n turbotin reilu vuosi sitten, niin ruuvasin vaan syöttöä lisää ja säätelin pumpun ennakkoa vähän aikasemmalle ja hyvin on pelittänyt 1.2bar paineilla.
Bensakoneissa pudotetaan puristuksia nakutuksen takia.

Mutta dieselissä alkaa tulla ahdasta männän päälle kun sinne työnnetään tuplamäärä ilmaa joka pitäisi sitten puristaa läjään, Ja sitten sinne vielä heitetään tupla määrä löpöä sekaan, eli puristuspaineet ja lämpötilat nousee liikaa.Eli kiertokanget, ja laakerit ja kampiakseli alkaa olla tiukilla.

Oon itekkin ajellu jo yli 250000 km vakio puristuksilla mutta se ei ole autossa ongelma kun harvoin tulee ajettua esim. yli tuntia lämä tiskissä.

Mutta veneessä kyllä kannattaa ottaa tämäkin asia huomioon. Sillä jos se jaksaa yksinään mennä nippa nappa plaanissa 90 hevosella, ja siitä sen 130-140 irtoaa onnistuneella turbotuksella,niin plaanissa ajaminen vaatii vähintään sen 70 prossaa tehoja koko ajan????Mikä vastaa bertalla semmoiset 120 km/h ???

Ja juurikin jos laskee noita puristuksia niin sitten kärsii pistää kovemmat ahdot ja saa sitä ruttuakin enemmän, eikä myöskään sen ilman liiallinen puristaminen vie tehoa...

No Joka tapauksessa pidä topicci viereänä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Meillä töissä joku tiesi kertoa, että jos dieselin puristussuhdetta laskee, niin tulee käynnistysongelmia... :?:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ei ole ongelma koska 3b koneessa on hehkut eikä se lähde ilman niitä käyntiin muutenkaan.

Eikä tuo tuolla kylmäkäynnistyvyydellä taida venekäytössä olla muutenkaan niin suurta merkitystä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Jos se vaikuttaa pelkästään kylmäkäynnistykseen, niin ongelmaahan ei ole.
Mitäs mieltä olette muuten remmiahtimen asennuksesta?
Esim. sc-14 ahdin ja 3 B:n asennussarjoja löytyy reilusti alle tonnin.
Eikö remmiahdin ainakin käy kylmempänä kuin turbo? Tämä asia on venekäytössä aika tärkeä. Onko palstalla ketään jolla olis kokemusta asiasta?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Offipalstalla oli joku eattoni 3b ;n asennus sarjalla kaupan mutta en kyllä keksi mitään muuta syytä kuin erikoisuuden tavoittelu tuolle mekaaniselle ahtimelle. Katkeilevia remmejä ym . v"#%%¤tumaista.

Ja kun tuolla alaväännölläkään ei ole merkitystä niin lämpimästi suosittelen jotain isohkoa turboa.

Vaikka tarpeentullen vesijäähdytteistä semmoista.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Kävin eilen konehuoneessa mittanauhan kanssa ja totesin ettei tule remmiahdinta mun veneeseen. Olis aivan helevetinmoinen työ saada tilaa
remmille. Turbolle olis kyllä tilaa, eli se siitä remmistä...
Nyt kun sais vielä pähkäiltyä mikä olisi sopivan kokoinen fööni, niin olis talveksi puuhaa...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No joo. Kuten jo aiemmin vuntsailin niin joku garret t04 tms. Lienee melko sopiva. Mutta jos ostat uuden niin se myyjä varmaan osaa,jos on ammattitaitoa auttaa asiassa. Jos ei , niin jostain noin neljä litrasesta työkone,traktori,tms työkoneesta löytynee sopiva.

Luulen ma. Koska itse kokeilin omaan berttaan New hollandin neloskoneesta peräisin olevaa ahtia ja se tosiaan alkoi toimivaan jossain päälle satasen hatkoissa hyvin ja ei tuntunut ahistelevan, mutta ei tosiaan antanu painetta kun vasta isoilla kierroksilla eli yli 2500 rpm:män.

Bemaripoju taisi kokeilla jotain samanlaista systeemiä????
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Vähän nihkeästi nuo ammattilaiset ovat vastailleet sähköpostiuteluihin.
Mutta tosiaankin tuota garretin t04 kun ehdotit, niin sitä olen vähän tutkailut
ja tod. näk. sellaisen hommaan. Venekäytössä nuo kierrokset ovat juurikin siellä 3000 paikkeilla, eli pikkufööniä ei kannata laittaa. Mitäs mieltä olet
pakopesän koosta?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jaa-a.Tässä kohtaa nostan kädet pystyyn... Nimittäin omat kokemukset turbottamisesta rajoittuvat nimen omaan yhteen 3b koneeseen, johon ensin kokeilin tuota new hollandin T04 :sta, joka sittemmin vaihtui T03 :seen joka on patrollista peräisin.Ja tietysti amis opit joista nyt juuri muuta jäänyt kuin se että suunnilleen on termit hallussa(jos on enää muistissa).

Sittenkin kokeilin vielä semmoista että pienensin sitä T04:sen pakopesää,jolla sain paineet nousemaan hieman mutta ei riittävästi omaan käyttöön. Eli olivat jossain 100 :sen tienoilla 0.6, josta sain nousemaan ne 0.8:saan, joka varmaan tuossa sinun käytössä lienee maksimi järkevä...Jos ei laske niitä puristuksia.

Koska nuo turbofirmat saa varmaan sen sata sähköpostia päivässä kaiken maailman teineiltä niin ei muuta kun menet ihan paikan päälle ja selvität speksit eli, mitkä on maksimikierrokset, iskun pituudet poraukset ym.jutut, niillä kyllä pitäisi ruveta selviämään jos kerran kauppaa haluavat tehdä.

Muistaakseni kun kaveri tilasi läjään ihan siihen teetetyn ahtimen niin se maksoi jotain 850 egeä. Voin vielä tarkistaakkin.

Ja nyttemmin kun on se turbokuume laskenut niin olen säätänyt maksimi paineet sinne 0.8 nykyiselläkin ahtimella, koska käyttö on työmatka ajon lisäksi rankahkoa aurausta ja kärrin vetoa, joten sillä ei ole väliä puuttuko sieltä huipulta pari hevosta jos vain lämmöt saa pidettyä kurissa ja koneen läjässä...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

Terveeks kaverit !

Mulla on juurikin menossa BJ:n 3b motin kylkeen SC14 remmiahdin .

Täytyy vaan siirtään akut pois tieltä , muokata kiinnekerautoja ja ratkasta millä saa soppaa lisää .

Ahtimen välitys äkkiä laskettuna 1,25 ( tässäkohtaa löytyy eriäviä välityssuhteita ...), joten hurjia ahtoja ei ole tulossa .
Tosin toinenkin välitys on sorvarilla tulossa , kunhan tuo 1,25 on ensin testattu.
Nykyinen välitys ja siivat ovat mallia "normikiilahihna" ...uudet tulee toteutettua moniurahihnalla ...ehkä
USA-autoilijat ei usko kumpaankaan hihnatyyppiin vaan ainoa oikea hammashihna ja sekin mahd. leeveeä...
Tiä sitten ?


Jaa miksenkö laita helpolla turboa ... miksi kaikki pitäisi tehdä helposti ?
Opetellaan ...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Kirjoittele tänne ja kerro projektin etenemisestä. Jos viitsit, voisit myös laittaa muutaman kuvan.
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

No niin , ahdin paikoillaan ja savut otettu
( tai no ...ei sieltä vakiosäädöillä mitään savua tullut ! )

Kaikkea pientä murhetta tullut vastaan ...

-Sopivan mittaista remmiä ei löytynyt , liian lyhyt paikallaan > ei saa kiristintä

- Ei tule toimimaan ilman dump valvea , vaihtaessa ahdot käy kahdessa kilossa > ahtoputket ei pysy paikoillaan

- Pumpulle menevä letku haperoa , halkesi kokonaan ja otti "rittävästi "kierroksia . Uusi paikollaan 3 mm reijän kanssa > tähän tulee säädettävä ylipaineventtiili

Eka koeajo suoritettu , vieläkään ei saa riittävästi ainetta
Ostettu laadukas Bilteman säädettävä dumppi > nyt ahtaa nätisti 0,7 kiloa ja vaihtaessa käy kilossa kunnes suhahtaa . Tämä osio näyttäs pelaavan nyt kunnolla , kunhan dumpin vaan säätää kohilleen.

Testiä jatketaan heti , kun saadaan aikaa jostakin lisää ...( loma loppu)

Ei riitä näpit pistää kuvia tähän , joten niitä löytyy muutama ...
Jos kuvat kiinnostaa niin laita osoitetta tuleen niin postaan kuvia ...
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Hyviä neuvoja on paljon jo kirjoitettu mutta vielä muutama huomio omista kokemuksista, nyt kun on vuosi tullut täyteen tekohengittimen kanssa ajelua.

Itsellä on 3B:n kyljessä kohtalaisen isokokoinen Holset HX-40-puhallin, johon on vaihdettu reilusti pienempi pakopesä. Hukkaportti on erillinen (Tial) ja pakoputki 76.2 mm ruostumatonta tai happosta, mitä mutkia nyt sattui nurkissa olemaan. Vuoden tosiaan kestänyt vuotamatta/halkeilematta, ihme ja kumma.

Pienillä vaihteilla alkaa kunnon puhallus vasta 2500 kierroksen nurkilla mutta vaihteilla 3, 4 ja 5 siirtyy puhallus lähemmäs 2000 kierrosta. Kaiken kaikkiaan autossa on hyvin tasapainoinen kierrosalue kun 3B:ssä on vakionakin niin paljon alavääntöä.

3B:n kylkeen saa varsin helposti sopivan pakosarjan kun tilaa 13B-T:n vastaavan, maksoikohan Toyotalla vähän alle kolmesataa. Tosin jotkut käyttävät alkuperäistä joko oikeinpäin tai ylösalaisin, miten sen viheltimen sinne saa parhaiten mahdutettua. Hiukan vammaisen muotoisia nuo valurautajytkyt ovat mutta turbokoneen pakosarjassa on hiukan pienempi sisätilavuus ja reikä keskellä, jolloin moottorin sylinterikohtainen lämpörasitus jäänee tasaisemmaksi.

Ahtopaineet on rajattu 1,1 bariin, joka on ehkä hiukan yläkanttiin alkuperäisellä ruiskupumpulla kun dynamometrissä säätämällä selvisi että soppa loppuu kesken jossain 140-150 hevostelijan nurkilla vaikka kuinka ruuvia löysää. Syötön säätöhän on helppoa kun ei ole kuin yksi ruuvi jota kiertämällä asetetaan maksimisyöttö, se johon EDICin varsi tulee vivulla kiinni.

Puristuksia en laskenut, maantieajossa pysyy paine jossain 0,2 barin nurkilla eli käytännössä ei männän päälle tule ylimääräistä tavaraa kuin kiihdytyksissä.

Kiintoisana huomiona tuli nelivedolla suurempi teholukema kuin takavedolla, liittynee inertiadynamometrin epämääräisyyksiin pyörivien massojen hitausmomenttien määrittelyssä, joskin laboratorioinsinööri meinasi että rengaan ja rullan välissä tapahtuu usein myös kaikenlaista epäjohdonmukaista.

Venekäytössä unohtaisin suosiolla remmiahtimen, ja tähtäisin juuri niin isoon puhaltimeen kuin minkä saa pyörimään. Minulla on pakopaineet 0,1 bar ahtopaineita suuremmat, eli kohtalaisen hyvin hallinnassa. Toinen tärkeä varuste etenkin kun moottoria kuormitetaan suuresti pitkiä aikoja on pakokaasun lämpömittari, mikään muu ei kerro niin hyvin mitä koneessa tapahtuu. Kierroslukumittaristakaan ei ole haittaa, rajoitin ei omassa vehkeessä toimi ihan niin kuin pitäisi, huippukierrokset ovat vahingossa olleet jossain 6000 rpm tietämillä, jonka voisi jo kuvitella rikkovan koneen mutta onneksi 3B on harvinaisen järeää tekoa.
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Itsellä on B-moottorissa Schwitzer S2, pakopesä 52mm ja kompura 42mm. Suosittelisin tuon kokoista puhallinta, laippa samakuin T3/T4. B-koneessa ahdot 90-100km/h 0.4-0.5 kiloa ja kaasu pohjassa vajaa kilo vaikka syötöt suht isolla ja savuaa pikkukierroksilla. Eikä oo pahan hintanen ahdin uutenakaan, 3b motissa offipalstalla ainakin yksi topicci juuri samalla ahtimella samoilla siipikoolla. Itsellä siirtyy viikon kuluessa sisään pellin alle 3b motti myös joten kohta kokemuksia myös siitä samalla ahtimella.. Kiva kun kaikki suosittelee T4 ja kukaan ei kerro pesien koosta mitään, itsellä on hyllyssä yksi T4 jonka siipikoot on samat kuin tuossa schwitzerissä (on varmaan pienimmästä päästä). Sitten tiedetään että T4 on myös n.74mm pesillä yms. jonka en usko heräävän laisinkaan 3b koneella..?

Luulisin että max.pakopesä on 56mm luokkaa jolla tuon koneen saa toimimaan, kannattaa muistaa että jos joutuu punomaan syötöt tappiin saadakseen ahtamaan niin se nostaa myös reilusti lämpöjä ja saa aikaan helvetinmoisen savun ennen kuin ahdin herää..

T3 en laittas veneeseen minäkään on varmaan liian pieni tuohon käyttöön, autoon just passeli jollain 47-48 pakopesällä. Omien kokemuksien perusteella pistäsin tuon oman ahtimen veneeseen ja autoon ettisin T3.. Tosin kohta nähdään kuinka nuo 400 extra kuutiota vaikuttaa tilanteeseen kunhan saan koneen vaihdettua.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

nyt rupee jo meneen sekaisin pakopesän koko(cm3) ja pakossiven halkasija (mm)
Vastaa Viestiin