turbon asennus 3 B moottoriin
Valvoja: Käyttäjä
turbon asennus 3 B moottoriin
mulla on veneessä land cruiserin 3B moottori, joka kaipaisi hieman lisää
voimaa. Olisko turbon jälkiasennuksessa mitään järkeä, esim. 13 B-T:n turbo. Vai olisko jotain muuta keinoa saada muutama heppa lisää? Koko konetta ei viitsisi vaihtaa, koska joutuu tekemään kaikki sovitukset uusiksi ja toinen konekin maksaa euroja. Tuo 3 B moottorihan ei ole suorasuihku, joten sitä ei ilmeisesti voi lastuttaa.
Löysin vielä tällaisen linkin...
http://www.axtturbo.com.au/3b_34l_engine.html
voimaa. Olisko turbon jälkiasennuksessa mitään järkeä, esim. 13 B-T:n turbo. Vai olisko jotain muuta keinoa saada muutama heppa lisää? Koko konetta ei viitsisi vaihtaa, koska joutuu tekemään kaikki sovitukset uusiksi ja toinen konekin maksaa euroja. Tuo 3 B moottorihan ei ole suorasuihku, joten sitä ei ilmeisesti voi lastuttaa.
Löysin vielä tällaisen linkin...
http://www.axtturbo.com.au/3b_34l_engine.html
Viimeksi muokannut itikka, Ma Kesä 06, 2011 3:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: turbon asennus
No suoraruisku ei muuta asiaa miksikään (esim. HJ61:n 12H-T), tarvittais jotakin elektroniikkaa mitä räplätä.itikka kirjoitti:Tuo 3 B moottorihan ei ole suorasuihku, joten sitä ei ilmeisesti voi lastuttaa.
Ja parempi kun ei oo, ruuveja on paljon halvempi pyöritellä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Moro.
On Järkeä ja koska kyseessä on venemoottori jolla ajetaan urku auki niin itse ehkä suosittelisin jotain garret TO4 kokoluokan puhallinta , eli melko isoa koska veneessä ei sillä alaväännöllä ole juurikaan merkitystä ja koska sillä ajetaan urut levällään niin iso ahti ei lisää niin paljon sitä koneen lämpökuormaa kuin joku pienempi jolla saa sitä alavääntöä jota tarvii autossa.
Veneeseehän olisi sitten helppo toteuttaa ahtoilman vesijäähy vai ????
Että saa lämmöt vielä paremmin kuriin ja ne viimeiset kymmenen hepoa töihin.
Ja sitten ne muut turbon asennusjorinat saattaa löytyä haulla eli ne kaasuläppä ym. jutut.
Ja kolmantena. Fixaa tuo otsikko kuvaamaan aihetta siltä varalta että joskus sadan vuoden päästä kun joku meinaa turbottaa oman paattinsa, löytää hän haulla tämänkin topicin.
On Järkeä ja koska kyseessä on venemoottori jolla ajetaan urku auki niin itse ehkä suosittelisin jotain garret TO4 kokoluokan puhallinta , eli melko isoa koska veneessä ei sillä alaväännöllä ole juurikaan merkitystä ja koska sillä ajetaan urut levällään niin iso ahti ei lisää niin paljon sitä koneen lämpökuormaa kuin joku pienempi jolla saa sitä alavääntöä jota tarvii autossa.
Veneeseehän olisi sitten helppo toteuttaa ahtoilman vesijäähy vai ????
Että saa lämmöt vielä paremmin kuriin ja ne viimeiset kymmenen hepoa töihin.
Ja sitten ne muut turbon asennusjorinat saattaa löytyä haulla eli ne kaasuläppä ym. jutut.
Ja kolmantena. Fixaa tuo otsikko kuvaamaan aihetta siltä varalta että joskus sadan vuoden päästä kun joku meinaa turbottaa oman paattinsa, löytää hän haulla tämänkin topicin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
turbon asennus 3 B moottoriin
Niin, siis tarkoitushan on nimenomaan lisätä tehoja ettei tarvisisi ajaa urku auki... Aussit tarjosivat merkkikohtaista turbopakettia 2400 €:n hintaan. Mielestäni on melko kallista..
En ole kokeillut syöttöä ruuvata, montakohan pollea sillä konstilla sais lisää? Itse en kyllä mene säätämään, pyydän jonkun ammattimiehen (naisen) siihen hommaan. Jos olen oikein ymmärtänyt yskän, niin eikö tuo 13 B-T kone ole sama kuin 3 B? Eli, mistähän mahtais löytyä 13 B:n turbo?
En ole kokeillut syöttöä ruuvata, montakohan pollea sillä konstilla sais lisää? Itse en kyllä mene säätämään, pyydän jonkun ammattimiehen (naisen) siihen hommaan. Jos olen oikein ymmärtänyt yskän, niin eikö tuo 13 B-T kone ole sama kuin 3 B? Eli, mistähän mahtais löytyä 13 B:n turbo?
13B on sama ku 3B mutta suoraruisku ja 13B-T on turboversio 13B:stä. 13B koneeseen et alkuperästä turboo mistään löydä koska se on vapaasti hengittävä moottori.
Suosittelen jotain muuta kuin orkkisturboa, orkkisturbot kun yleensä (eivät aina) ovat hieman alimitoitettuja joka johtaa pakopaineiden nousuun joka ei taas tuo lisää tehoa.. Välijäähykin kannattasi laittaa, lisää moottorin käyttöikää ja tehoa kun ahtoilma on kylmempää. Vesiruiskua en laittasi, koska millä muka voi kontrolloida veneessä ahtoilmaan ruiskutettavaa vettä? Vesiruiskua yleensä käytetään bensavehkeissä kun moottorinohjaus havaitsee nakutuksen ja yleensä käytetään 50% vesi/metanoli sekotusta. Toisaalta jos tekisiki niin että sen veden ohjais välijäähyn läpi, en tiiä miten toimis.
Nii ja tuo 2400€ on kyllä aika paljo, siihe hintaan saa 2 laatu ja päälle 1 kiinaturbon uutena.
Syöttöpumpun ruuvauksen tuoma lisäteho ei mikään mieltä räjäyttävä määrä ole mutta kyllä sen kuitenki vaparikoneessakin huomaa.
Suosittelen jotain muuta kuin orkkisturboa, orkkisturbot kun yleensä (eivät aina) ovat hieman alimitoitettuja joka johtaa pakopaineiden nousuun joka ei taas tuo lisää tehoa.. Välijäähykin kannattasi laittaa, lisää moottorin käyttöikää ja tehoa kun ahtoilma on kylmempää. Vesiruiskua en laittasi, koska millä muka voi kontrolloida veneessä ahtoilmaan ruiskutettavaa vettä? Vesiruiskua yleensä käytetään bensavehkeissä kun moottorinohjaus havaitsee nakutuksen ja yleensä käytetään 50% vesi/metanoli sekotusta. Toisaalta jos tekisiki niin että sen veden ohjais välijäähyn läpi, en tiiä miten toimis.
Nii ja tuo 2400€ on kyllä aika paljo, siihe hintaan saa 2 laatu ja päälle 1 kiinaturbon uutena.
Syöttöpumpun ruuvauksen tuoma lisäteho ei mikään mieltä räjäyttävä määrä ole mutta kyllä sen kuitenki vaparikoneessakin huomaa.
juu, jäi tuosta se T pois kun kyselin 13 B-T:n turboa. Aattelin tuota orkkisturboa ihan vaan asennuksen kannalta, olis jonkin verran helpompaa, kun kaikki palikat sopis (suoraan) paikalleen. Pitänee kokeilla tuota syötön
lisäämistä ja katsoa riittääkö tehot. Kiitos asiallisista vastauksista ja palstasta.
lisäämistä ja katsoa riittääkö tehot. Kiitos asiallisista vastauksista ja palstasta.
Siis ei tietenkään vesiruiskua, vaan vesijäähdytteinen välijäähdytin koska sitä vettä on mistä ottaa ja paketista tulisi kohtuu pieni.
Syötön lisäämisellä saattaa saada jopa 10 % tehon nousun sillä seurauksella että saat paattiisi pakenemis savut kaupan päälle.
Koska jos ei moottoriin saa lisää ilmaa niin ei se pelkkä nafta juurikaan heppoja tuo, savua pelkästään. Ja lämpökuorma kasvaa koska se paloilma myös jäähdyttää konetta sisältä päin.
Eli ei hyödytä tuossa tapauksessa mitään.
Käytettyä turboa saa 50 eurosta ylöspäin ja koska veneilyhän maksaa aina niin ei se uusikaan kallis ole. Ja jos ostaa uuden ja kertoo myyjälle mihin vehkeeseen tulee niin sieltä tulee sitten juuri oikean kokoinen...
Se itse asennus ei ole mitään tähtitiedettä vaikka joutuisi vähän hitsailemaankin.
Onkos kierroslukumittaria eli millä kierroksilla paatti menee täysillä tehoilla???
Ja muutenkin millainen botski on kyseessä??
Onko vaikea käyttää kone ulkona?? Ym.
Maksimi nopeus? Meneekö plaanissa?? Ja haetaanko tällä polttoaine taloutta vai 2 solmua parempaa matkanopeutta??
Koska tuo 3 b on kaasuläpällinen kone niin sen turbon asennuksen myötä saattaa maksimikierrokset karata liian ylös.
Joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe.
Syötön lisäämisellä saattaa saada jopa 10 % tehon nousun sillä seurauksella että saat paattiisi pakenemis savut kaupan päälle.
Koska jos ei moottoriin saa lisää ilmaa niin ei se pelkkä nafta juurikaan heppoja tuo, savua pelkästään. Ja lämpökuorma kasvaa koska se paloilma myös jäähdyttää konetta sisältä päin.
Eli ei hyödytä tuossa tapauksessa mitään.
Käytettyä turboa saa 50 eurosta ylöspäin ja koska veneilyhän maksaa aina niin ei se uusikaan kallis ole. Ja jos ostaa uuden ja kertoo myyjälle mihin vehkeeseen tulee niin sieltä tulee sitten juuri oikean kokoinen...
Se itse asennus ei ole mitään tähtitiedettä vaikka joutuisi vähän hitsailemaankin.
Onkos kierroslukumittaria eli millä kierroksilla paatti menee täysillä tehoilla???
Ja muutenkin millainen botski on kyseessä??
Onko vaikea käyttää kone ulkona?? Ym.
Maksimi nopeus? Meneekö plaanissa?? Ja haetaanko tällä polttoaine taloutta vai 2 solmua parempaa matkanopeutta??
Koska tuo 3 b on kaasuläpällinen kone niin sen turbon asennuksen myötä saattaa maksimikierrokset karata liian ylös.
Joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
yksin kun ajelen, niin liukuun nousee ja kulkee 17 kn. Kun on perhettä mukana, vaimo (hyvin kevyt )ja yksi pikkutyttö, niin ei nouse enää liukuun. Potkurin nousulla ei enää ole vaikutusta, vaan teho loppuu hieman kesken. Innostuin tuosta turbo projektista kyllä sen verran, että taidanpa tietää mitä teen ensi talvena. Ajellaan nyt tämä kesä näillä säädöillä.
Katselin noita turbojen hintoja, eipä ne niin kauhean kalliita ole uutenakaan, pakosarjat ym. kilkkeet saan kyllä itsekin tehtyä. Palataan taas aiheeseen
kun minulta menee sormi suuhun...
Katselin noita turbojen hintoja, eipä ne niin kauhean kalliita ole uutenakaan, pakosarjat ym. kilkkeet saan kyllä itsekin tehtyä. Palataan taas aiheeseen
kun minulta menee sormi suuhun...
Ois ollu muuten hiukan hianoo kun oisit laittanu linkin siihen topiciin..itikka kirjoitti:Niin, jäi vielä tuosta edellisestä pois... Löysin offipalsta.com:n kautta jonkin verran tietoa turbon asennuksesta juuri tuohon 3 B moottoriin.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Ja kun rupeat talvella touhuamaan ja aikaa on niin puristuksia lienee syytä pudottaa tuossa venekäytössä myös.
Tai ainakin luulisin. Vakio puristukset taisi olla jotain 22 luokkaa, ja turbokoneissa on monesti jotain 16-17 puristuksia.
Eli tupla kansipahvit ja leikkuuttaa jossain laserilla alumiinistä välipalan niiden tiivisteiden väliin.
Vai mitä mieltä raati onneee...???
Tai ainakin luulisin. Vakio puristukset taisi olla jotain 22 luokkaa, ja turbokoneissa on monesti jotain 16-17 puristuksia.
Eli tupla kansipahvit ja leikkuuttaa jossain laserilla alumiinistä välipalan niiden tiivisteiden väliin.
Vai mitä mieltä raati onneee...???
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Taitaa olla ennemminkin bensakoneiden juttuja tuo puristusten laskeminen. Kun oman 3b:n turbotin reilu vuosi sitten, niin ruuvasin vaan syöttöä lisää ja säätelin pumpun ennakkoa vähän aikasemmalle ja hyvin on pelittänyt 1.2bar paineilla.Antsa kirjoitti:Ja kun rupeat talvella touhuamaan ja aikaa on niin puristuksia lienee syytä pudottaa tuossa venekäytössä myös.
Tai ainakin luulisin. Vakio puristukset taisi olla jotain 22 luokkaa, ja turbokoneissa on monesti jotain 16-17 puristuksia.
Eli tupla kansipahvit ja leikkuuttaa jossain laserilla alumiinistä välipalan niiden tiivisteiden väliin.
Vai mitä mieltä raati onneee...???
meibi bus home