HJ61 jakolaatikon takakardaanin stefan vaihto
Valvoja: Käyttäjä
HJ61 jakolaatikon takakardaanin stefan vaihto
Otsikon mukainen stefa vuotaa öljyä aikalailla ja otin jo kardaanin pois paikoilta. Lisäksi irroitin jakolaatikosta sellaisen ison laipan jossa kardaanin laakeri ja nopeusmittarin vaijeri on kiinni, mutta se laippa ei tullutkaan kuin sentin verran ulospäin. Aloinkin miettimään tarviiko laippaa irroittaa ollenkaan vaan löytyykö stefa sen laipan takaa jossa kardaani on kiinni. Kardaanin laippa näyttäisi olevan noin 30mm mutterilla kiinnni. Onko tuohon jokin momentti jolla se täytyy laittaa takaisin ja kiristettiinkös tuolla jokin laakeri?
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
ljiin jakolaatikkoon pariviikkoa sitten saman stefan vaihtaneena
se momentti on 12kg . sen mitä pieni pulttipyssy jakso hakata ja sitte puolenmetrin varrella vähän lisää. eli kun kaksi etuhammasta näkyy on liikaa momenttia. rengasrauta tai joku muu sopiva rauta pinnapulttien välistä runkoon tukien aukes ja edellinen oli vääntänyt sen mutterin apinanraivolla kiinni, että varmasti pysyy !
t.jp
se momentti on 12kg . sen mitä pieni pulttipyssy jakso hakata ja sitte puolenmetrin varrella vähän lisää. eli kun kaksi etuhammasta näkyy on liikaa momenttia. rengasrauta tai joku muu sopiva rauta pinnapulttien välistä runkoon tukien aukes ja edellinen oli vääntänyt sen mutterin apinanraivolla kiinni, että varmasti pysyy !
t.jp
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti Helmi 01, 2011 4:59 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Moro
Tuli tuossa syksyllä laitettua hj60 vuosimallia 1990 - taitaa olla viimeisiä mallisarjassa.
Kaikenlaista pientä laitettavaa on ollut, niistä on kohtuudella selvitty, mutta eilen huomasin että jakolaatikon takakardaanin stefa on vuotanut ja ruostesuojannut auton alustaa.
Tilasin stefan ja kartiorullalaakerin, kun tuntui tuota välystä olevan aika reilusti kardaaniakselilla. Vaihdosta kyselisin millainen homma tuo vaihto on? Selviääkö normi autotalli työkaluilla vai tarvitseeko jotain erikoishärpäkettä?
Onko kellään tietoa mihin momenttiin tuo laakeri kiristetään vai tohdinko kiristää sormituntumalla?
Tuli tuossa syksyllä laitettua hj60 vuosimallia 1990 - taitaa olla viimeisiä mallisarjassa.
Kaikenlaista pientä laitettavaa on ollut, niistä on kohtuudella selvitty, mutta eilen huomasin että jakolaatikon takakardaanin stefa on vuotanut ja ruostesuojannut auton alustaa.

Tilasin stefan ja kartiorullalaakerin, kun tuntui tuota välystä olevan aika reilusti kardaaniakselilla. Vaihdosta kyselisin millainen homma tuo vaihto on? Selviääkö normi autotalli työkaluilla vai tarvitseeko jotain erikoishärpäkettä?
Onko kellään tietoa mihin momenttiin tuo laakeri kiristetään vai tohdinko kiristää sormituntumalla?
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti Helmi 01, 2011 4:59 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti Helmi 01, 2011 4:59 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Sain tuossa stefan ja laakerin vaihdettua. Ei loppupelissä kummoinen homma, mutta talosta kun ei löytynyt sopivaa ulosvetäjää, niin joutu kehittelemään pidemmät ja kapeammat kynnet että laakerin sain akselilta irti. Sen jälkeen menikin ongelmitta.
Laakeri oli jo vaihtokunnossa - oli selvät jäljet ulkokoolilta. Toivottavasti muut laakeri jakolaatikossa ovat kunnossa. Ei sieltä kyllä mitään ylimääräistä kuulu...
Laakeri oli jo vaihtokunnossa - oli selvät jäljet ulkokoolilta. Toivottavasti muut laakeri jakolaatikossa ovat kunnossa. Ei sieltä kyllä mitään ylimääräistä kuulu...
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti Helmi 01, 2011 4:59 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
tuossa kun katselin tamgearsin osaluetteloa niin taaksehan löytyy kaksi kartiolaakeria vetoakselille niin onkohan kukaan joutunut sitä sisempää vaihtamaan?eilisessä laakerin kiristys yrityksessä olin huomaavinani että akseli liikkui aavistuksen ulospäin mutteria käännettäessä kiinnipäin..olisiko sisempikin väljänä vai liikkuiko pelkkä akseli..
slck#205