hj60 liian korkea öljynpaine
Valvoja: Käyttäjä
hj60 liian korkea öljynpaine
Terve vaan kaikille. Olen uusi forumilla ja myöskin uusi klubin jäsen.
Ongelma siis vähän harvinaisempi kun en haullakaan löytänyt vanhaa aihetta: 2h moottorissa öljynpaineet kylmänä mekaanisella mittarilla mitattuna tyhjäkäynnillä 5 bar ja kierroksilla 10 bar mittari tappiin, kuumalla koneella tyhjäkäynnillä 1,5 bar ja kierroksilla 8 bar. Otin paineensäätimen männän kokonaan pois jolloin ei nosta ollenkaan paineita nopeasti kokeiltuna, joten paluukanavan pitäisi olla auki.
Auto on seissyt pari vuotta kunnostuksen takia, jolloin muutamia kertoja käynnistetty. Nyt öljyt + suodatin vaihdettu, öljyinä synteettinen Rimula 5w-30.
Paineenrajoittimen männässä oli jonkin verran leikkautumisjälkiä, jotka yritin kiillottaa, mutta ei auttanut. Mäntä tuli pois aika vaikean oloisesti, mutta en ainakaan peilillä nähnyt mitään likaa tms. venttiilipesässä. Elikkä kannattako koittaa uudella männällä vai purkaako pumppu pois? Ja missä paineessa tuon venttiilin pitäisi avautua?
Yhden tarvikeöljykellon sain tuolla mykäksi kylmällä koneella, eikä nuo varmaan reilu 12 bar kylmäpaineet tee pumpullekaan enää hyvää...
Ongelma siis vähän harvinaisempi kun en haullakaan löytänyt vanhaa aihetta: 2h moottorissa öljynpaineet kylmänä mekaanisella mittarilla mitattuna tyhjäkäynnillä 5 bar ja kierroksilla 10 bar mittari tappiin, kuumalla koneella tyhjäkäynnillä 1,5 bar ja kierroksilla 8 bar. Otin paineensäätimen männän kokonaan pois jolloin ei nosta ollenkaan paineita nopeasti kokeiltuna, joten paluukanavan pitäisi olla auki.
Auto on seissyt pari vuotta kunnostuksen takia, jolloin muutamia kertoja käynnistetty. Nyt öljyt + suodatin vaihdettu, öljyinä synteettinen Rimula 5w-30.
Paineenrajoittimen männässä oli jonkin verran leikkautumisjälkiä, jotka yritin kiillottaa, mutta ei auttanut. Mäntä tuli pois aika vaikean oloisesti, mutta en ainakaan peilillä nähnyt mitään likaa tms. venttiilipesässä. Elikkä kannattako koittaa uudella männällä vai purkaako pumppu pois? Ja missä paineessa tuon venttiilin pitäisi avautua?
Yhden tarvikeöljykellon sain tuolla mykäksi kylmällä koneella, eikä nuo varmaan reilu 12 bar kylmäpaineet tee pumpullekaan enää hyvää...
Aika outo vika.
Onhan se mittari varmasti ehjä? Ja missä se on kiinni.?
Jos paineet on tuota luokkaa , niin äkkiä ajatellen voisi kuvitella että jossain öljykanavassa on tukos.
Mutta jos se toimii normaalisti niin... Entäs öljysuodatin vaihahan se vaikka uuteen noin niiku kokeilumielellä.
Vai oliko vanhalla suotimella samat oireet??
Ainakin öljypumppu on ehjä ja tikissään.
Onhan se mittari varmasti ehjä? Ja missä se on kiinni.?
Jos paineet on tuota luokkaa , niin äkkiä ajatellen voisi kuvitella että jossain öljykanavassa on tukos.
Mutta jos se toimii normaalisti niin... Entäs öljysuodatin vaihahan se vaikka uuteen noin niiku kokeilumielellä.
Vai oliko vanhalla suotimella samat oireet??
Ainakin öljypumppu on ehjä ja tikissään.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Joo, outoa on. Paineet mittasin alkuperäisen öljykellon paikasta, koitettu kahdella eri mekaanisella mittarilla. Voishan tuota vielä koittaa edicin paineketkaisijan kohdalta, mutta luulisin että se samassa öljykanavassa kuin mittarin kellokin.
Vanhalla öljynsuodattimella sama homma. Autoa tuli käytettyä kaikkiaan varmaan kolmisen tuntia, joten luulisi laakerien jo ääntävän jos öljykanava olisi tukossa?
Täytynee vielä koittaa fortea tai naftaa öljyn joukkoon jos saisi vähän huuhdeltua öljykiertoa jonka jälkeen vaihtaa öljyt + suodatin.
Vanhalla öljynsuodattimella sama homma. Autoa tuli käytettyä kaikkiaan varmaan kolmisen tuntia, joten luulisi laakerien jo ääntävän jos öljykanava olisi tukossa?
Täytynee vielä koittaa fortea tai naftaa öljyn joukkoon jos saisi vähän huuhdeltua öljykiertoa jonka jälkeen vaihtaa öljyt + suodatin.
Re: hj60 liian korkea öljynpaine
No kyllä suurin riski tuossa on että suodatin pettää,sitä kun ei aivan tuollaisille painelle ole suunniteltu.valde kirjoitti:
Yhden tarvikeöljykellon sain tuolla mykäksi kylmällä koneella, eikä nuo varmaan reilu 12 bar kylmäpaineet tee pumpullekaan enää hyvää...
Onko paineenrajoittimen jousen välissä mitään ylimääräistä?Ettei joku olisi joskus "viritellyt" sitä...
Eikös se öljynpainemittarin lähtö ole kuitenkin suodattimen jälkeen?
Eihän sillä ennen suodatinta olevalla paineella ole mitään väliä. Suodattimen jälkeen öljy lähtee laakereille ja se paine on tärkeä.
Tosiaan jos paineet huitelee 10kilossa niin suodattimen poksahtamis vaara on olemassa.
Muuta vaaraa siitä kovasta paineesta tuskin on.
Eihän sillä ennen suodatinta olevalla paineella ole mitään väliä. Suodattimen jälkeen öljy lähtee laakereille ja se paine on tärkeä.
Tosiaan jos paineet huitelee 10kilossa niin suodattimen poksahtamis vaara on olemassa.
Muuta vaaraa siitä kovasta paineesta tuskin on.
Tulipa hommattua 0-8barin sähkönen tarvikekello hj-60:seen ja otin mekaanisen mittarin kokeeksi irti. Nyt sitten on vakiomittari tapissa ja tuli vain mieleen ku pöljyyksissä hommasin yks napasen kellon ni menikö se sitten ihan päin pläsiä?
Tossa hain vanhoja topikkeja ja yks kuva kellosta löyty ja tietty oli kahella navalla. Vanhan öljykellon olen hävittäny ajan saatossa johonki ja muistelin sen olevan yhdellä navalla. Voisko joku kertoa, miten se oli. Yks vai kaks napanen?

miksi ihmeessä pitää öljynpaineen ja moottorinlämpötilan tarkkailuun käyttää sähköisiämittareita kun on olemassa kunnollisia mekaanisia joihin voi luottaa!! asennus vie molemmilla suunnilleen yhtä kauan tai vähän aikaa, lopputulos on sit se että toisen näyttämään voi luottaa. orkkismittari öljynpaineelle toimiessaankin on kans mitä sattuu, arvailet että missä kohti viisari on joskus ollut silti tietämättä että mitä paineet on.
Kello on 12-24V ja itsensä maadottava 1-napanen skaalalla 0-8bar. Eihän tässä sähkömittarissa mitään järkiä olekaan ku mekaaninenki on valmiina mutta ku tahtoo saaha sen vain jotaki näyttämäänhj60 kirjoitti:Tarvike mittarille (joka oletettavasti vieläpä 12 V) tehty kello ei välttämättä ole resistanssiltaan lähellekkään sitä mitä (ehjä) orkkis.

Jos kerran paineensäätimen männän irrotus laski paineen nollaan, niin sinähän se vika silloin on. Eikä painetta mikään muu voi noin korkeaksi nostaakkaan. Jumittaa, tai jousta viritelty, tai jousi kokonaan vaihdettu. Kai se jossain 4-5bar saa olla kylmänä ja tuo 1,5 lämpimänä tyhjäkäynnillä on hyvä, senhän määrää koneen ja öljypumpun kunto viimekädessä, ei paineensäädin.
Jos kaksinapaisesta alkuperäisestä öljynpainemittarin kellosta on kyse, se toinen napa on maaliitin joka on vaan hitsattu kellon kuoreen kiinni, siihen tulee valkoinen mustaraitainen johto. Se keskimmäinen napa on kummassakin ihan sama, eli anturin siignaaliliitin, yksinapainen malli vaan maadottaa jengan kautta lohkoon. Siinä on kartiokierre joka tiivistää ilman teippejä, niitä ei kannata käyttää.
Anturi ei ole vastusanturi, vaikka mittaamalla siltä vaikuttaakin. Se on erikoinen kaksoismetallilämpökatkoja, jonka pulssisuhteeseen painemuutos vaikuttaa. Mikään tarvikeanturi ei ole sinnepäinkään, ellei sitten jostain saa täsmälleen tälle mittarille tarkoitettua tarvikeanturia. Ihan sama tilanne HDJ:ssä, samanlaiset systeemit.
Jos kaksinapaisesta alkuperäisestä öljynpainemittarin kellosta on kyse, se toinen napa on maaliitin joka on vaan hitsattu kellon kuoreen kiinni, siihen tulee valkoinen mustaraitainen johto. Se keskimmäinen napa on kummassakin ihan sama, eli anturin siignaaliliitin, yksinapainen malli vaan maadottaa jengan kautta lohkoon. Siinä on kartiokierre joka tiivistää ilman teippejä, niitä ei kannata käyttää.
Anturi ei ole vastusanturi, vaikka mittaamalla siltä vaikuttaakin. Se on erikoinen kaksoismetallilämpökatkoja, jonka pulssisuhteeseen painemuutos vaikuttaa. Mikään tarvikeanturi ei ole sinnepäinkään, ellei sitten jostain saa täsmälleen tälle mittarille tarkoitettua tarvikeanturia. Ihan sama tilanne HDJ:ssä, samanlaiset systeemit.
TP
Tämä selvä! Kiitos...timop kirjoitti:Jos kerran paineensäätimen männän irrotus laski paineen nollaan, niin sinähän se vika silloin on. Eikä painetta mikään muu voi noin korkeaksi nostaakkaan. Jumittaa, tai jousta viritelty, tai jousi kokonaan vaihdettu. Kai se jossain 4-5bar saa olla kylmänä ja tuo 1,5 lämpimänä tyhjäkäynnillä on hyvä, senhän määrää koneen ja öljypumpun kunto viimekädessä, ei paineensäädin.
Jos kaksinapaisesta alkuperäisestä öljynpainemittarin kellosta on kyse, se toinen napa on maaliitin joka on vaan hitsattu kellon kuoreen kiinni, siihen tulee valkoinen mustaraitainen johto. Se keskimmäinen napa on kummassakin ihan sama, eli anturin siignaaliliitin, yksinapainen malli vaan maadottaa jengan kautta lohkoon. Siinä on kartiokierre joka tiivistää ilman teippejä, niitä ei kannata käyttää.
Anturi ei ole vastusanturi, vaikka mittaamalla siltä vaikuttaakin. Se on erikoinen kaksoismetallilämpökatkoja, jonka pulssisuhteeseen painemuutos vaikuttaa. Mikään tarvikeanturi ei ole sinnepäinkään, ellei sitten jostain saa täsmälleen tälle mittarille tarkoitettua tarvikeanturia. Ihan sama tilanne HDJ:ssä, samanlaiset systeemit.