Kuva Kuva

LJ70 mittarit sekaisin laturin vaihdon jälkeen

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Krisse
Viestit: 80
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 2:09 am

LJ70 mittarit sekaisin laturin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Alkajaisiksi todettakoon että tässä ei ole nyt se vakiovaiva jossa jotkut kärjet (?) hitsaa kiinni ja viisarit heittävät tappiin. Lähinnä päin vastoin. Erinäisten asioiden johdosta päädyin vaihtamaan laturin tohon Läjään. Lällärin ujellus loppui siihen mutta tilalle tuli HETI sitten ihan uudenlainen ropleem. Siellä oli ennästään Elstockin tehdaskunnostama laturi ja sellainen sinne tuli tilallekin, samat numerot molemmissa joten ongelmia ei pitänyt esiintyä.

Nyt sitten polttoaine- ja lämpömittari yleensä eivät toimi niinkuin pitäisi. Hyvin harvoin ne näyttävät oikein, useimmiten ne eivät näytä juuri mitään ja silloin tällöin ne näyttävät siltä kuin niistä katkeilisi sähkö. Kun välillä ne ponkasevat kohti oikeita lukemia mutta yleensä väsyvät jo matkalla ja alkavat valua taas alaspäin, kunnes kohta taas ponkaisevat kohti oikeita lukemia mutta ei sittenkään.

Tässä video tältä päivältä

Kuvaushetkellä tankki on lähes täynnä, ehkä neulan verran alle ylimmän viivan. Lämmöt pitäisi olla neulan verran puolivälin alapuolella, mutta kuten kuvasta näkyy, ei se mee ihan niin. Tossa videossa liike on vielä aika vähäistä, käytännössä viisarit käyvät välillä ihan asteikkojen alalaidassa - polttoaineviisari voi käydä jopa näkymättömissä ja tulla taas takaisin. Tai jäädä sinne moneksi päiväksi.

Aluksi ajattelin että laturi antaa 'huonoa sähköä' tai jotain häiriötä, mutta toi tekee tota ihan samaa vaikka kone ei käy ja vaikka laturista olisi piuhatkin irti. Sanomattakin selvää että kaikki piuhat joita laturiremontin yhteydessä operoitiin, on tsekattu ja ehostettu, samaten mitaristo on ollut irti ja liitinkontaktit putsattu ym. Ölynpaine- ja volttimittarissa ei ole ongelmia.

Sillon kun asia tuli eteen, löysin netistä jonkun triidin aiheesta jossa jollain muullakin oli käynyt niin että laturin vaihdon jälkeen sekosi mittarit Läjästä, mutta en löydä sitä enää. Eikä siinä muistaakseni mitään korjaustakaan silloin tuotu esille.

Tokihan sitä voi laittaa erillisen lämpömittarin ja laskea polttoainemäärää tankkausten ja kilometrien mukaan mutta kyllä mä mieluustin saattaisin ton kondikseen. Mut miten :-/

Edittinä todettakoon vielä että lämpö- ja polttoainemittari menevät samaa tahtia ylösalas mutta lämpömittari huomattavasti pienemmin liikkein.
Niva, Läjä ja muut saavutukset @ wonk.sytes.net/76s/
Avatar
MurMur
Viestit: 23
Liittynyt: Su Kesä 11, 2006 11:21 am
Paikkakunta: HAUKIPUDAS

Mittari onkelmia

Viesti Kirjoittaja MurMur »

ootko kattonut ettei mittarin taustasta ole mitään kärähtänyt lämmennyt
en tarkaan tiedä tuost läjästä minkälainen siinä oli se mittari
mutta kuulostas että olis joko kela mittarilta paskana joissan autoissa on myös että sellainen lämpö suoja vastus(estää ylijännitteet)etuvastus jossain mittarin takana mitarin sisällä ?
ja sitten kannataa katsoo se tankin anturi ota piuha irti ja katso toimiiko toinen mittari ? ja mitata yleismittarilla anturi myöskin

joskus (sarage lamp reley esim. hj löytyy vinssi apinan jalkatilasta) tämä sotkee toytan mittaria aika hyvin(pitäs löytyy haulla)
eli latauksen merkkilampun rele hitsaa kärkiä kiinni diodi paskana ym..
on mahdollista myöskin mittarin maadoitus on joskus ollut jossain rimpula saksanseisojassa ongelmana laturin kärähtämisen jälkeen
yhdessä nissanissa oli mitarin osoitin irti :)

periaattessa myös mittarin voi mitata yleismittarilla ettei ole mitään maissa tai palanut kanattaa purkaa se mittari palasiksi ja kattsoo
ne mittarin vastuslangat myös
Elä paisko se on paskana
Vastaa Viestiin