Hj akseliasennus ,Bj 40.
Valvoja: Käyttäjä
Hj akseliasennus ,Bj 40.
Tarkoitus oli laittaa bj:n eteen HJ levyjarrut,mutta hyvien vihjeiden perusteella suunnittelen koko akseleiden vaihtoa.(osien luovuttaja olis tallin takana).
(Bj kun on tätä vanhempaa -75 niin murrokset ,ohjausvarret sun muut eril.vaati aika paljon muutosta.)
Akseleiden kiinnike muutokset on tullut aika selväksi,mutta nyt askarruttaa perämurikat.
Mikäli olen oikein käsittänyt niin BJ etumurikka sopis suoraan hj akseliin.
Bj takapäässä semi ja hj takana ff.en tiedä onko kitka vai ei (ei purettu).
Sopiiko BJ murikat suoraan hj akseleihin?
Toinen juttu on leveys,akselit +isommat pyörät,tuleeko liian leveeksi?
(Bj kun on tätä vanhempaa -75 niin murrokset ,ohjausvarret sun muut eril.vaati aika paljon muutosta.)
Akseleiden kiinnike muutokset on tullut aika selväksi,mutta nyt askarruttaa perämurikat.
Mikäli olen oikein käsittänyt niin BJ etumurikka sopis suoraan hj akseliin.
Bj takapäässä semi ja hj takana ff.en tiedä onko kitka vai ei (ei purettu).
Sopiiko BJ murikat suoraan hj akseleihin?
Toinen juttu on leveys,akselit +isommat pyörät,tuleeko liian leveeksi?
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Sopii murikat, 12,5 rengas vois periaatteessa mennä 7 tuuman vanteella jopa katsastuksesta läpi, riippuu vähän insisstä, mut oikeen pykälien mukaan voi olla vähän siinä ja siinä...
Tuu vakoilemaan kompura-autosta tota akselijuttua jos liikut ohitte joskus.
Tuu vakoilemaan kompura-autosta tota akselijuttua jos liikut ohitte joskus.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Sulla näyttäs olevan 9/75 -> malli. Koska esim mun alkuvuoden bertassa on peltikuppimallinen napalukko. Ja napalukko, tikku ja murros on 6-boorinen kun esim sulla on "uudemmassa" 30-boorinen 
Samoin alkuvuoden mallissa on samat jarru kilkeet kuin samanvuoden FJ40:ssä.
Siitä parempi toi loppuvuoden malli kun siihen saa paremmin jarru yms osia.

Samoin alkuvuoden mallissa on samat jarru kilkeet kuin samanvuoden FJ40:ssä.
Siitä parempi toi loppuvuoden malli kun siihen saa paremmin jarru yms osia.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Ei ole peltikuppimalli,mutta napalukko pitempi kun Hj ssa ja murros harvaboorinen ja ohuempi pronssiholkin kohdalta (sen takia vähän vaikeampi laittaa Hj levyt)4x4_88 kirjoitti:Sulla näyttäs olevan 9/75 -> malli. Koska esim mun alkuvuoden bertassa on peltikuppimallinen napalukko. Ja napalukko, tikku ja murros on 6-boorinen kun esim sulla on "uudemmassa" 30-boorinen
Samoin alkuvuoden mallissa on samat jarru kilkeet kuin samanvuoden FJ40:ssä.
Siitä parempi toi loppuvuoden malli kun siihen saa paremmin jarru yms osia.
Jarruja en ole tarkemmin mitannut.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Harvaboorinen?Siis 6 urainen?Sitten on alkuvuoden mutta nuo napalukot ei ole alkuperäiset vaan jossain vaiheessa uusittu.benjaminf kirjoitti:
Ei ole peltikuppimalli,mutta napalukko pitempi kun Hj ssa ja murros harvaboorinen ja ohuempi pronssiholkin kohdalta (sen takia vähän vaikeampi laittaa Hj levyt)
Jarruja en ole tarkemmin mitannut.
Taitaa olla niin että napalukot on vaihdettu,sen takia se vähän hämäs minua.Jappi kirjoitti:Harvaboorinen?Siis 6 urainen?Sitten on alkuvuoden mutta nuo napalukot ei ole alkuperäiset vaan jossain vaiheessa uusittu.benjaminf kirjoitti:
Ei ole peltikuppimalli,mutta napalukko pitempi kun Hj ssa ja murros harvaboorinen ja ohuempi pronssiholkin kohdalta (sen takia vähän vaikeampi laittaa Hj levyt)
Jarruja en ole tarkemmin mitannut.
Tarkemmin kun tänään syynäsin niin pyöränlaakeritkin on pienemmät.
Eli ainoa keino laittaa levyjarrut on vaihtaa koko paketti Hj sta.ja yritää saada murrokset työstetty maljakkoon.
Jos nyt ei rupea koko akselia vaihtamaan,mitä olis varmaan helpompi.
Mutta isoimilla pyörillä vaati varmaan aika leveät levikkeet.(ainakin takana minun laskelmien mukaan).
Toinen juttu on se vanhemman rumpujarruosien tarjonta ja varmaan nämä pienemmät laakerit on sama juttu.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Olen käsittänyt että murroksen ulkopään boorit vaihtuu mutta että sisäpää ts. vetarin boorit olisi samat kaikissa.En ole lainkaan varma olenko käsittänyt oikein...4x4_88 kirjoitti:Mutta eikös esim HJ:n murrokset mene myös vanhaan Beejiihinkin?
Eikös boorituksessa vain ole eroa?
Vaihtaa tikut 30boorisiin ja murrokset samalla?
Se on siinä että HJ murros (vetonivel) on leveämpi siitä nivelen kohdalta kuin vanha Bj .
Eli ei mahdu sinne maljakkoon jos ei hio pois joko nivelestä tai maljakosta.
Sitä nyt en ole edes kokeillut että sopiiko vetoakseli vetoniveleen?(toivottavasti).
Voi olla että mun käyttämät osien nimityket ole ihan kohdallaan ??
Eli ei mahdu sinne maljakkoon jos ei hio pois joko nivelestä tai maljakosta.
Sitä nyt en ole edes kokeillut että sopiiko vetoakseli vetoniveleen?(toivottavasti).
Voi olla että mun käyttämät osien nimityket ole ihan kohdallaan ??
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Onko tämä akseli projekti edistynyt?
Ajattelin itsekkin laittaa levyjarrut kun ei tohon vanhaan bertaan saa enään etujarru osia.
Eli mietin että josko ois helpompi hankkia uudemman bertan etuakseli, johon sit rakentelis HJ:n jarrut ja murrokset/napalukot. Ei tarvis alkaa HJ:n akseleita pajattaan alle kun ne on leveämmätkin.
Vanhaan akseliin ois kauheen vaikee alkaa rakentaan levyjä kun siinä kerta on niin paljon eroa uudemman akseliputken kans..
Ajattelin itsekkin laittaa levyjarrut kun ei tohon vanhaan bertaan saa enään etujarru osia.
Eli mietin että josko ois helpompi hankkia uudemman bertan etuakseli, johon sit rakentelis HJ:n jarrut ja murrokset/napalukot. Ei tarvis alkaa HJ:n akseleita pajattaan alle kun ne on leveämmätkin.
Vanhaan akseliin ois kauheen vaikee alkaa rakentaan levyjä kun siinä kerta on niin paljon eroa uudemman akseliputken kans..

#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
On se koekäytetty äskettäin.4x4_88 kirjoitti:Onko tämä akseli projekti edistynyt?
Ajattelin itsekkin laittaa levyjarrut kun ei tohon vanhaan bertaan saa enään etujarru osia.
Eli mietin että josko ois helpompi hankkia uudemman bertan etuakseli, johon sit rakentelis HJ:n jarrut ja murrokset/napalukot. Ei tarvis alkaa HJ:n akseleita pajattaan alle kun ne on leveämmätkin.
Vanhaan akseliin ois kauheen vaikee alkaa rakentaan levyjä kun siinä kerta on niin paljon eroa uudemman akseliputken kans..
Ei siinä mitään muuta loppujen lopuks kun vähän hiomista maljakon sisältä että sai HJ murroksen sisään.
Helpoin on varmasti hommata BJ 42 etuakseli (Offipalstalla yks myytävänä),niin olis samassa kaikki jarrukamat.
Vanhaan akseliin kun laittaa joutuu varmaan HJ etuakselia hankkimaan että saa kaikki tarvittavat osat.
Melkein voi sanoa että kaikki on erillaista täsä vanhemassa navassa,
pöyrä laakeritkin pienemmät
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485