BJ levyjarruasennus
Valvoja: Käyttäjä
BJ levyjarruasennus
Olis tarkoitus laittaa HJ levyjarrut eteen ja ohjaustehostin.
Purkasin hj etuakselin ja huomasin että ei se ihan niin yksinkertaista ollut.
BJ on vm.-75 ja ohjausvarret on erimalliset näissä vanhemmissa,eli täytyy käyttää hj varret ja teettää uudet tangot.
Sitten on tämä murros ja napalukko joka on varmaan eri kokoinen tässä vanhemmassa mallissa.(ei vielä purettu)
Saako tästä nyt pakettia jos käytän HJ kääntöpallot,ohjausvarret ja napa ??
Bj murros,napalukko ja olkaakseli ??
Tai sit ajetaan rumpujarruilla !!
Purkasin hj etuakselin ja huomasin että ei se ihan niin yksinkertaista ollut.
BJ on vm.-75 ja ohjausvarret on erimalliset näissä vanhemmissa,eli täytyy käyttää hj varret ja teettää uudet tangot.
Sitten on tämä murros ja napalukko joka on varmaan eri kokoinen tässä vanhemmassa mallissa.(ei vielä purettu)
Saako tästä nyt pakettia jos käytän HJ kääntöpallot,ohjausvarret ja napa ??
Bj murros,napalukko ja olkaakseli ??
Tai sit ajetaan rumpujarruilla !!
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Itse olisin vaihtanut HJ:n akselit eteen ja taakse. Niihin sitten olisin laittanut BJ:n Välitykset. Raideleveys kasvaa 6 cm. Isompia palloja käytettäessä kääntösäde pienenee... sekä jos HJ:n taka-akseli on FF niin tulee käyttövarmuutta enemmän. Meinaan jos semifloaterin perä/vetari menee rikki niin liikkuminen loppuu. Tai ainakin hidastuu oleellisesti.
HJ:n akseleilla saadaan ns. Päivitystila jossa Lukkoperien vaihto on kätevää.
Samalla jos HJ:akselit vaihtaa niin Jarrut on silloin valmiiksi tasapainoiset toiminnaltaan kun vaihtaa konehuoneen puolelle HJ jarrupääsylinterin. Jos vaihtaa BJ40 malliin eteen levyt ja jättää taka-akselin vanhoille rummuille niin jarrutasapaino pitää venttiilillä säätää. Levyjarrullisissa järjestelmissä on taka-akselin jarruhihnoja työstämässä yx työsylinteri/ rumpu. Rumpujarrullisissa malleissa on 2 työsylkkää. (muistinkohan oikein?) Enivei omassa BJvermeessä samoilla spekseillä ei saanut jarruja peuhaamaan kunnolla ennenkuin vaihtoi taka-akselinkin levyjarrullisesta mallista.... Niin ja joo.. HJ:n takajarrukilvet eivät käy vittuilematta vanhan BJ:n kiinnikkeisiin. HJ:n jarrukilpi on 4 pultilla kiinni ja vanhassa BJ:ssä se on 6 pultilla.
Ja jos Taka-akseliksi on valikoitunut HJ:n FullFloater niin siihen voi valmistaa myös levyjarrut ns. helposti. Semifloateriin ei.
Ja kun kerran raideleveys kasvaa 6 cm niin tasapainopistekin on paremmilla kantimilla. Elikkäs voi hieman enemmän kallistella kärryä ennenkuin kaatuu. Sekä mutkiin voi mennä ainakin 2 kmh lujempaa kuin ennen.....
Aseleiden asemointi:
Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!
Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.
Eli vaihtaisin Etu ja taka-akselin HJ:sta jos ne kerran on. Ei tarvi pelleillä radietankojuttujen kanssa niin paljon ja muutenkin sillä swapilla saa tässä tapauksessa enemmän HYÖTYÄ
HJ:n akseleilla saadaan ns. Päivitystila jossa Lukkoperien vaihto on kätevää.
Samalla jos HJ:akselit vaihtaa niin Jarrut on silloin valmiiksi tasapainoiset toiminnaltaan kun vaihtaa konehuoneen puolelle HJ jarrupääsylinterin. Jos vaihtaa BJ40 malliin eteen levyt ja jättää taka-akselin vanhoille rummuille niin jarrutasapaino pitää venttiilillä säätää. Levyjarrullisissa järjestelmissä on taka-akselin jarruhihnoja työstämässä yx työsylinteri/ rumpu. Rumpujarrullisissa malleissa on 2 työsylkkää. (muistinkohan oikein?) Enivei omassa BJvermeessä samoilla spekseillä ei saanut jarruja peuhaamaan kunnolla ennenkuin vaihtoi taka-akselinkin levyjarrullisesta mallista.... Niin ja joo.. HJ:n takajarrukilvet eivät käy vittuilematta vanhan BJ:n kiinnikkeisiin. HJ:n jarrukilpi on 4 pultilla kiinni ja vanhassa BJ:ssä se on 6 pultilla.
Ja jos Taka-akseliksi on valikoitunut HJ:n FullFloater niin siihen voi valmistaa myös levyjarrut ns. helposti. Semifloateriin ei.
Ja kun kerran raideleveys kasvaa 6 cm niin tasapainopistekin on paremmilla kantimilla. Elikkäs voi hieman enemmän kallistella kärryä ennenkuin kaatuu. Sekä mutkiin voi mennä ainakin 2 kmh lujempaa kuin ennen.....

Aseleiden asemointi:
Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!
Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.
Eli vaihtaisin Etu ja taka-akselin HJ:sta jos ne kerran on. Ei tarvi pelleillä radietankojuttujen kanssa niin paljon ja muutenkin sillä swapilla saa tässä tapauksessa enemmän HYÖTYÄ

.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
minulla on edessä hj:n jarruhilppeet. Napalukot, murrokset ja vetarit sitten bj:stä. noi meni heittämällä. raidetanko hj:sta, koska ohjaus varretkin sieltä. nämäkin heittämällä kun lyhensi hieman raidetankoa. minulla riitti kierteetkin. loppu ohjaus sitten soveltamalla patrollin ohjaustehostimella. en suosittele. eli helpommalla pääsee hj:n tehostajalla.
OPA
Offroad Kainuu Ry/KAMK Ry
Offroad Kainuu Ry/KAMK Ry
Kovin olen tätä akselimuutosta miettinyt.SuurSyömäri kirjoitti:Itse olisin vaihtanut HJ:n akselit eteen ja taakse. Niihin sitten olisin laittanut BJ:n Välitykset. Raideleveys kasvaa 6 cm. Isompia palloja käytettäessä kääntösäde pienenee... sekä jos HJ:n taka-akseli on FF niin tulee käyttövarmuutta enemmän. Meinaan jos semifloaterin perä/vetari menee rikki niin liikkuminen loppuu. Tai ainakin hidastuu oleellisesti.
HJ:n akseleilla saadaan ns. Päivitystila jossa Lukkoperien vaihto on kätevää.
Samalla jos HJ:akselit vaihtaa niin Jarrut on silloin valmiiksi tasapainoiset toiminnaltaan kun vaihtaa konehuoneen puolelle HJ jarrupääsylinterin. Jos vaihtaa BJ40 malliin eteen levyt ja jättää taka-akselin vanhoille rummuille niin jarrutasapaino pitää venttiilillä säätää. Levyjarrullisissa järjestelmissä on taka-akselin jarruhihnoja työstämässä yx työsylinteri/ rumpu. Rumpujarrullisissa malleissa on 2 työsylkkää. (muistinkohan oikein?) Enivei omassa BJvermeessä samoilla spekseillä ei saanut jarruja peuhaamaan kunnolla ennenkuin vaihtoi taka-akselinkin levyjarrullisesta mallista.... Niin ja joo.. HJ:n takajarrukilvet eivät käy vittuilematta vanhan BJ:n kiinnikkeisiin. HJ:n jarrukilpi on 4 pultilla kiinni ja vanhassa BJ:ssä se on 6 pultilla.
Ja jos Taka-akseliksi on valikoitunut HJ:n FullFloater niin siihen voi valmistaa myös levyjarrut ns. helposti. Semifloateriin ei.
Ja kun kerran raideleveys kasvaa 6 cm niin tasapainopistekin on paremmilla kantimilla. Elikkäs voi hieman enemmän kallistella kärryä ennenkuin kaatuu. Sekä mutkiin voi mennä ainakin 2 kmh lujempaa kuin ennen.....![]()
Aseleiden asemointi:
Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!
Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.
Eli vaihtaisin Etu ja taka-akselin HJ:sta jos ne kerran on. Ei tarvi pelleillä radietankojuttujen kanssa niin paljon ja muutenkin sillä swapilla saa tässä tapauksessa enemmän HYÖTYÄ
Ei olis tässä vaiheessa kovin iso homma kun kaikki on purettu.
Mutta miten onnistuu muutoskatsastus ?
Ja kuinka paljon esim.33x12,5 renkaat vaati korinlevitystä?
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Pitäskö tuon olla kuitenkin "BJ leveyteen sopivaksi" ?SuurSyömäri kirjoitti: Aseleiden asemointi:
Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!
Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Tämä jäi mietityttämään,miksi rungon puolelle muutokset eikä akseliin?Haluaisin pitää kuitenkin optioluonteisesti entisöitävissä tuon Beejiin.SuurSyömäri kirjoitti: Aseleiden asemointi:
Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!
En ole mitannut enkä muutakaan vielä,kiinnostaisi vaan että jäisi sekin vähäinen turha työ tekemättä.Kun olisi elintenluovuttaja ja vastaanottaja odottamassa tuolla tallin pihalla...
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Kyllä.... kiivaasti kun kirjoittaa niin Menee noi aakkosetkin jo sekaasiyölento kirjoitti:Pitäskö tuon olla kuitenkin "BJ leveyteen sopivaksi" ?SuurSyömäri kirjoitti: Aseleiden asemointi:
Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!
Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.

Ja Tepa vastasikin jo hienosti tosta murikasta kun siirrellään tai jätetään siirtelemättä lehtijousen kiinnikeitä.
HJ akselit kun laittaa alle niin koria tarvii levittää levikkeillä. 7 cm leveät levitykset voi tehdä per puoli korista niin ollaan vielä lain sisällä. Katon reuna on korin levein kohta ja se on pari senttiä ulonpana kuin on esim. kylkipellin.
Mut ei muutaku hirmuista hinkkausta kehiin!
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28