Kuva Kuva

Ohjauspyörä väpättää hj-60

Technical issues chat
Avatar
Rocco69
Viestit: 199
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:13 am
Paikkakunta: Järvenpää

Ohjauspyörä väpättää hj-60

Viesti Kirjoittaja Rocco69 »

Tervehdys.

Olisko kenelläkään tietoa mistä johtuu rattiin ilmaantuva satunnainen väpätys?

Ratti alkaa miedosti väpättämään yli 70km/h vauhdissa..
Tätä tapahtuu niin suoralla tiellä kuin mutkissakin, olisko vetonivelen vaihdon yhteydessä jotain mennyt mönkään?

:roll:
Hoojiiton..
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kattoppa että missä kunnossa on eturiipukkeiden puslat. Onko ohjausiskari kiinni / ehjä. Etummisen raidetangon nivelet. Mulla heitti woblaamasta kun vaihdoin ne riipukkeen puslat uusiin. Puslat muutaman euron kipale motonetissa.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tuo 70 on semmonen nopeus jossa monesti väpäjää jos renkaat on epätasapainossa. Montakohan punttia sulla putos sinne ojien ylityksiin.

T: nimimerkki "kaveri löysi palstaltaan yhen 50 gramman puntin, mulla oli vanteessa sen kokonen tyhjä paikka, enkä ollu huomannu."
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Minkähän kokoista rengasta Rocco69:llä on. Jos pienehköä niin tasapainoitus ja jos isoa niin oisko wobblausta joka on enemmän ominaisuus jonka kans joutuu elämään. Ei mulla wobblannut 33" AT mutta 35" mutiainen ja 35" AT wobblaa. Tuosta pääsi niillä riipukkeiden puslilla. Renkaiden sisällä mulla on se tasapainohiekka mutta ei oikeen voi suositella kun tahtoo venttiili joskus jäädä vuotamaan kun laskee paineita. Ens kerralla laitan niitä pirun "ammuskuulia" :roll:
Avatar
Rocco69
Viestit: 199
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:13 am
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Rocco69 »

Renkaat on "valitettavasti" (vielä) pienet asfaltti-renkaat :twisted:
Hoojiiton..
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

hj60 kirjoitti:Tuo 70 on semmonen nopeus jossa monesti väpäjää jos renkaat on epätasapainossa.
Vanha topikki, mutta osaisko joku sanoa minkä takia tuo 70 on kriittinen nopeus väpätykseen? Missä nopeudessa renkaat painotetaan tasapainotuskoneessa?

Vaihdoin omaan BJ75:een peltivanteet ja 31" talvirenkaat, jotka painotettu kuulilla ja nyt väpättää aika rajusti 60-70kmh, mutta muuten ei ollenkaan. Etujouset ja puslat on uudet, väljät riiput korjattu isoilla prikoilla, ohjausvarsien kaikki nivelet uudet, pyöränlaakerit kiristetty, mutta silti väpättää. 31" kesärenkailla joissa oli aluvanteet ja tasapainotuskuulat, oli ihan pientä väpätystä 3bar paineilla, mutta 2,5:llä ei. Alustaosat oli silloin jo vaihdettu.
#428
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Puslat, ohjausiskari ja muu välys taitaa vaan kohdata toisensa tuossa 70 vauhdissa. Sitten kun mennään yli niin hyrrävoima rauhoittaa.
31" kesärenkailla joissa oli aluvanteet ja tasapainotuskuulat, oli ihan pientä väpätystä 3bar paineilla, mutta 2,5:llä ei
On sulla ollut hirmuiset paineet renkaissa. Mulla on reilu 1 bar 35" renkaissa ihan maantiekäytössä.

-Jussi
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Mula ollu 33" 1,6 ... 1,8 tiepaineina.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Hessu kirjoitti:
hj60 kirjoitti:Tuo 70 on semmonen nopeus jossa monesti väpäjää jos renkaat on epätasapainossa.
Vanha topikki, mutta osaisko joku sanoa minkä takia tuo 70 on kriittinen nopeus väpätykseen? Missä nopeudessa renkaat painotetaan tasapainotuskoneessa?

Vaihdoin omaan BJ75:een peltivanteet ja 31" talvirenkaat, jotka painotettu kuulilla ja nyt väpättää aika rajusti 60-70kmh, mutta muuten ei ollenkaan. Etujouset ja puslat on uudet, väljät riiput korjattu isoilla prikoilla, ohjausvarsien kaikki nivelet uudet, pyöränlaakerit kiristetty, mutta silti väpättää. 31" kesärenkailla joissa oli aluvanteet ja tasapainotuskuulat, oli ihan pientä väpätystä 3bar paineilla, mutta 2,5:llä ei. Alustaosat oli silloin jo vaihdettu.
Melkein seuraavaksi hoitaisin ne kuulat veke,ja painottaisin ihan koneella.Samalla selviää vanteen heitot ja runkovauriot tms.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Yleisintä woblaus taitaa olla noin 55-60 vauhdissa. Ainakin omat kikottimet on alottanu woblauksen siinä. 70 on kohtaus jo ohi, jos vaan uskaltaa sinne asti kiihdyttää. :lol: Viimeksi kun oli nuita vaivoja niin aurauskulmien säätö toi helpotuksen.
1987 LJ70
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tosiaan jos kerran niveliä on vaihdettu niin se kulmien tarkastus voisi olla myös asiaa...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tossa 75:sessa on aika kovat paineet ovipilarin tarran mukaan: edessä 2.3/2.4 ja takana tais olla 4.0/4.5 riippuen rengaskoosta ja ajaako maantiellä vai metässä. 3.0:aa tuli testattua huvikseen ja yleensä on tullu pidettyä edessä se 2.5 ja takana 2.5-3.0, kun ei ole sitä kymmentä miestä kontissa kuormana.

Aurauskulmat olin säätäny 1-2mm auraukseen jo aiemmin, unohtu vaan mainita. Ongelma ratkes, kun tasapainotti pyörät (oikeestaan vaan toinen etupyörä oli epätasapainossa) ja nyt on todella tasanen ajella. Kiitoksia avuista!
#428
Vastaa Viestiin