HJ60 moottorin vaihto
Valvoja: Käyttäjä
HJ60 moottorin vaihto
Moro,
Otti ja meni kone tuossa loman lopulla, ja nyt tarttis laittaa uutta tilalle. Kärrynpäällä jo odottelee "vähän" käytetty vaihdokki, ja olis hyvät neuvot tarpeen, kun ei tuollaistakaan ole ennen tullut tehtyä.
Uudessa koneessa on kiinni 61:n kytkinasetelma, tämä kuitenkin ilmeisesti sopii myös 60:een?
Muutenkin vaihdokissa on kaikki tingelit ja tangelit kiinni laturia yms myöten, joten suurta vahtorumbaa ei niiden osalta tarvii tehdä.
Mutta muten kaikki ohjeet, neuvot ja muut otetaan kiitollisena vastaan.
Otti ja meni kone tuossa loman lopulla, ja nyt tarttis laittaa uutta tilalle. Kärrynpäällä jo odottelee "vähän" käytetty vaihdokki, ja olis hyvät neuvot tarpeen, kun ei tuollaistakaan ole ennen tullut tehtyä.
Uudessa koneessa on kiinni 61:n kytkinasetelma, tämä kuitenkin ilmeisesti sopii myös 60:een?
Muutenkin vaihdokissa on kaikki tingelit ja tangelit kiinni laturia yms myöten, joten suurta vahtorumbaa ei niiden osalta tarvii tehdä.
Mutta muten kaikki ohjeet, neuvot ja muut otetaan kiitollisena vastaan.
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Jatketaas tätä topiccia.
Eli nyt lopultakin sain tuon hojon talliin ja työn alle. Tilanne on se että vikaa hakiessa pajalla oli jo purettu kansi pois, ja öljypohjakin on irroitettu. Itse purin syylärin ja muuta rompetta että tuli tilaa. Nyt sitten pitäisi keksiä miten tuo loppu osa koneesta lähtee irti.
kertokaa viisaammat, märkäkorvalle joku 1-2-3 vaiheistus miten kone irtoaa? Pitääkö vaihdelaatikkoa irroittaa tms? aika hankalassa paikassa ainakin koneen ja laatikon väliset ylemmät pultit on. Nouseeko moottori runkokiinnikkeiltäkään, jos vaihdelaatikko kiinni rungossa?
Olisi mukavampi jos olis ees joku ajatus miten tuo tehdään, ettei ihan kaikkea tarttis tehä pers eellä puuhun systeemillä.
Avusta nöyrimmästi jo etukäteen kiittäen
Sam
Eli nyt lopultakin sain tuon hojon talliin ja työn alle. Tilanne on se että vikaa hakiessa pajalla oli jo purettu kansi pois, ja öljypohjakin on irroitettu. Itse purin syylärin ja muuta rompetta että tuli tilaa. Nyt sitten pitäisi keksiä miten tuo loppu osa koneesta lähtee irti.
kertokaa viisaammat, märkäkorvalle joku 1-2-3 vaiheistus miten kone irtoaa? Pitääkö vaihdelaatikkoa irroittaa tms? aika hankalassa paikassa ainakin koneen ja laatikon väliset ylemmät pultit on. Nouseeko moottori runkokiinnikkeiltäkään, jos vaihdelaatikko kiinni rungossa?
Olisi mukavampi jos olis ees joku ajatus miten tuo tehdään, ettei ihan kaikkea tarttis tehä pers eellä puuhun systeemillä.
Avusta nöyrimmästi jo etukäteen kiittäen
Sam
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Ja varmista vielä kolmannen kerran ettei mitään ole jäänyt koneeseen kiinni ennen kuin nostat sitä konetta.
Ja merkkaa kaikki johdot että mikä oli missäkin.Ja letkut.
Lisäksi paikalleen laitossa varmista ettei mikään johto tms.jää kytkinkopan ja koneen väliin.
Niin ja varmista jos ei ole varmuutta että se kytkin sopii paikoilleen,ennen koneen paikalleen sovittamista,ja että se on keskellä jos se on ollut irti.
Ja merkkaa kaikki johdot että mikä oli missäkin.Ja letkut.
Lisäksi paikalleen laitossa varmista ettei mikään johto tms.jää kytkinkopan ja koneen väliin.
Niin ja varmista jos ei ole varmuutta että se kytkin sopii paikoilleen,ennen koneen paikalleen sovittamista,ja että se on keskellä jos se on ollut irti.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Digikuvat on aikas näppäriä muistitukiaAntsa kirjoitti:J
Ja merkkaa kaikki johdot että mikä oli missäkin.Ja letkut.
Lisäksi paikalleen laitossa varmista ettei mikään johto tms.jää kytkinkopan ja koneen väliin.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Tuli otetuksi niitä digikuvia. Tässä jokunen, muidenkin iloksi 
Rojektin nykyvaihe, vanha kone edelleen paikoillaan

Rikkoutumisen syynä siis esikammion väliseinän irtoaminen. Synkkää jälkeä männän päässä:

Sama kannen puolelta:


No projekti etenee, pikkuhiljaa.

Rojektin nykyvaihe, vanha kone edelleen paikoillaan
Rikkoutumisen syynä siis esikammion väliseinän irtoaminen. Synkkää jälkeä männän päässä:
Sama kannen puolelta:
No projekti etenee, pikkuhiljaa.
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Oiskohan kyseessä ollu tuo jälkimmäinen vaihtoehto, kun tuo kone alkoi pitää lievää kilkatusta, jo mutamaa viikkoa enne lopullista vauriota. Tiedä sitten olisiko ollut pelastettavissa, kun olis ajoissa avannut.Jappi kirjoitti:Se ottaa ja halkeaa,reiästä lähtien ja sylinterin reunaa seuraten.
Toinen,harvinaisempi vaihtoehto on sitten se että lähtee irti ja kuluu aikaa päälle niin muotopuoleksi että sopii pyörähtämään sylinterin puolelle.
Ja kysymys:
Miten tuo kone lähtee paikaltaan? Nyt olis kaikki pultit auki. Eli nouseeko etupää ylös senverran että saa noi etupään kiinnitystyynyt pois paikaltaan, ja sitten vaan kone eteenpäin ja pois, vai jotenkin muten?
Sami
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Kyllä pitäisi nousta jos varmasti on kaikki pultit irti.
Ja kun sen saa kumityynyiltä hieman ylös niin jollain rekkarilla tms.voi hieman avittaa sitä kytkin kopasta irtautumista.Sen koneenhan pitää tulla n 10 cm eteenpäin että kytkin akseli tulee kokonaan sieltä kytkimestä ulos.
Ja jos se ei rupea suosiolla irtoamaan niin sitten siellä on vielätod.näk jotain kiinni.
Ja siinä nostovälineessä on sitten oltava sitä reserviä,eli mikään halpa vaijeritalja ei ole nostoväline. Vaan mieluiten oikea moottorinosturi tai ketjutalja.
Ja painopiste siten että se moottori nousee hieman etupää edellä tai vaakaan.Joka tapauksessa niin että sitä pystyy nitkuttamaan joka suuntaan juuri tuossa kytkimen irroitus vaiheessa.
Ja kun sen saa kumityynyiltä hieman ylös niin jollain rekkarilla tms.voi hieman avittaa sitä kytkin kopasta irtautumista.Sen koneenhan pitää tulla n 10 cm eteenpäin että kytkin akseli tulee kokonaan sieltä kytkimestä ulos.
Ja jos se ei rupea suosiolla irtoamaan niin sitten siellä on vielätod.näk jotain kiinni.
Ja siinä nostovälineessä on sitten oltava sitä reserviä,eli mikään halpa vaijeritalja ei ole nostoväline. Vaan mieluiten oikea moottorinosturi tai ketjutalja.
Ja painopiste siten että se moottori nousee hieman etupää edellä tai vaakaan.Joka tapauksessa niin että sitä pystyy nitkuttamaan joka suuntaan juuri tuossa kytkimen irroitus vaiheessa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Kannessa ois ollu hyvät nostolenkit, joten jos et saa koukkuja kiinni lohkoon, niin laita kansi vielä jotenkin kiinni koneeseen.
Moottorin kumityynyistä kannattaa ottaa mutterit ylä- ja alapuolelta irti siinä vaiheessa kun moottorin on jo nosturin kannatuksessa ja miksei ottaisi korvakkeita lohkostakin samalla irti. Niissä on joku tekniikka mitä en ole hiffannut, kun pelkät ylä- tai alapuolen mutterien aukasut ei mun muistaakseni riitä.
Toi lukkopelti mikä kuvissa on vielä kiinni, sun pitää ottaa poies, eli siis pelkkä se keskiosa, ei niitä valon aluspeltejä.
Kasausvaiheessa mulla oli ainakin jostain syystä aivan mahdotonta saada moottoria kohdistettua laatikon booreihin ja päätin sitten ottaa laatikon irti ja yhdistää sen koneeseen tasamaalla ja nostettiin kokonaisena pakettina sitten paikalleen.
Moottorin kumityynyistä kannattaa ottaa mutterit ylä- ja alapuolelta irti siinä vaiheessa kun moottorin on jo nosturin kannatuksessa ja miksei ottaisi korvakkeita lohkostakin samalla irti. Niissä on joku tekniikka mitä en ole hiffannut, kun pelkät ylä- tai alapuolen mutterien aukasut ei mun muistaakseni riitä.
Toi lukkopelti mikä kuvissa on vielä kiinni, sun pitää ottaa poies, eli siis pelkkä se keskiosa, ei niitä valon aluspeltejä.
Kasausvaiheessa mulla oli ainakin jostain syystä aivan mahdotonta saada moottoria kohdistettua laatikon booreihin ja päätin sitten ottaa laatikon irti ja yhdistää sen koneeseen tasamaalla ja nostettiin kokonaisena pakettina sitten paikalleen.
#428
Mielestäni poispäinkin koko pakettina jos nostovehkeet antaa myöden. Paketti on painava ilman laatikkookin mutta helpompi juurikin saada kasaanpäinkin. Vaikka monta on tapaa ja tottumusta millä ja miten tehdä.Hessu kirjoitti:
Kasausvaiheessa mulla oli ainakin jostain syystä aivan mahdotonta saada moottoria kohdistettua laatikon booreihin ja päätin sitten ottaa laatikon irti ja yhdistää sen koneeseen tasamaalla ja nostettiin kokonaisena pakettina sitten paikalleen.
Kiitokset asiantuntevista neuvoista. Kone lähti ainakin irti ilman isompaa tappelua. Tosin siitä olikin jo kansi ja öljypojha ym sälää purettuna, eli ei ihan koko paketti. Saapi nyt sitten nähdä, miten menee uusi paikalleen... En nyt ainakaan heti ajatellut vaihdelaatikkoa irrottaa, mutta saattaahan se siihenkin mennä, jollei suostu muuten paikoilleen asettumaan.
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Sam
SLCK #471
HJ60, -81