HJ ohjausakselien eroista ja ristinivelestä
Valvoja: Käyttäjä
HJ ohjausakselien eroista ja ristinivelestä
Huomasin tuossa, että omassa 61:ssä jumittaa ohjausakselin etummainen ristinivel toiseen suuntaan aika pahasti. Tuossa mun autossa on sellainen liu'ulla varustettu ohjausakseli ja se nivel on jotenkin prässätty siihen kiinni, eikä sitä saa erikseen edes ostettua, vaan liu'un kanssa 250€ hintaa Toyotalta.
Toyotan mukaan 61:ssä on ollut samaan aikaan sekä liu'ulla varustettua ohjausakselia että ilman sitä olevaa. Tietääkö joku miksi näitä on kahta eri mallia, varsinkin vielä samaan aikaan?? Liittyykö tämä jotenkin tilttirattiin, eli jos näitä on ilman tilttiä olevia, niin siitä liuku puuttuisi??
Ja jos joku viisas osaisi sanoa, että onko tähän joku edullinen korjauskonsti esim. saako jostain uuden ristikon, jos poraa vanhan pois ja heppaa uuden paikoilleen vai pitääkö katkaista jostain toisesta ohjausakselista ehjä yläpään ristikkohomma ja liittää se liukuosaan. Teoriassa näyttäisi ainakin onnistuvan, käytännöstä en kyllä tiedä...
Toyotan mukaan 61:ssä on ollut samaan aikaan sekä liu'ulla varustettua ohjausakselia että ilman sitä olevaa. Tietääkö joku miksi näitä on kahta eri mallia, varsinkin vielä samaan aikaan?? Liittyykö tämä jotenkin tilttirattiin, eli jos näitä on ilman tilttiä olevia, niin siitä liuku puuttuisi??
Ja jos joku viisas osaisi sanoa, että onko tähän joku edullinen korjauskonsti esim. saako jostain uuden ristikon, jos poraa vanhan pois ja heppaa uuden paikoilleen vai pitääkö katkaista jostain toisesta ohjausakselista ehjä yläpään ristikkohomma ja liittää se liukuosaan. Teoriassa näyttäisi ainakin onnistuvan, käytännöstä en kyllä tiedä...
#428
Katkaisut ja liittämiset varmaan onnistuu helposti, eikä ohjausakselli taida pyöriä niin nopeasti että tasapainottaakkaan tarvis, mutta mitä mieltä katsuri on ohjausosien hitsaamisesta.
Enpä oo ohjausakselia sen tarkemmin ajatellukkaan, miten se nivel niin on prässätty ettei sitä pysty vaihtamaan? Onko kyse siitä tulipellin tuntumassa olevasta ristikosta?
Enpä oo ohjausakselia sen tarkemmin ajatellukkaan, miten se nivel niin on prässätty ettei sitä pysty vaihtamaan? Onko kyse siitä tulipellin tuntumassa olevasta ristikosta?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Kyllä ne pystyy vaihtamaan,tai ainakin tähän asti kaikkiin tojotiin on pystynyt(HJ:n ristikkoa ei ole tarvinnut vielä),tarvikeliikkeestä uudet ristikot mittojen mukaan.
Vanha lähtee ihan ruuvipenkissä/prässissä irti kuten muutkin ristikot.Uutta kun alkaa laittamaan niin viilalla vanhan ristikon lukitusprässit (kolme tai neljä pientä nystyä) pois ja uusi ristikko paikalleen ja pikku hitsipisteillä kiinni.
Ja liuku on kokoonpainuvan rattiakselin juttuja käsittääkseni,eli kolariturvallisuusasia.
Vanha lähtee ihan ruuvipenkissä/prässissä irti kuten muutkin ristikot.Uutta kun alkaa laittamaan niin viilalla vanhan ristikon lukitusprässit (kolme tai neljä pientä nystyä) pois ja uusi ristikko paikalleen ja pikku hitsipisteillä kiinni.
Ja liuku on kokoonpainuvan rattiakselin juttuja käsittääkseni,eli kolariturvallisuusasia.
Kiitoksia tiedoista, tarvinnee irrottaa se vanha sitten ja mennä käymään tarvikeliikkeessä. Kyseessä ei ole se tulipeltiä lähempi nivel, vaan hiekkapeltiä lähempi. Se tulipeltiä lähempi on sokilla kiinni, joten näyttää siltä, että se on tarkoitettukin vaihdettavaksi.
Toyotalla tosiaan hinta oli aika hurja, mutta varaosamyyjän mukaan ovat laskeneet tehtaan käskystä turvallisuuteen vaikuttavien osien kuten turvavöiden hintoja reilusti, jotta ihmiset niitä myös uusisivat. Epäili, että tämä liukuosa olisi maksanut aiemmin ~400€...
Toyotalla tosiaan hinta oli aika hurja, mutta varaosamyyjän mukaan ovat laskeneet tehtaan käskystä turvallisuuteen vaikuttavien osien kuten turvavöiden hintoja reilusti, jotta ihmiset niitä myös uusisivat. Epäili, että tämä liukuosa olisi maksanut aiemmin ~400€...
#428
Eikös se tulipeltiä lähempi ole sama kuin vinssissä/corollassa, mutta etummaisin on sitten ihan sellanen pikkanen kuten ratin etupuolella oleva. Yhteensä niitä on tuossa 3kpl joista 2 pikkasta ja yks vähän isompi sokilla kiinnitetty.tepa78 kirjoitti:Siinähän on sama ristikko ku vinssin kardaanissa, eli sopii takaveto corollan kardaaninristikko, ei oo kallis ja tulee rasvanippakin mukana, motonetista saa.
#428
Jos löydät ehjän osan ja hintakin on kohdallaan, niin voisin ostaa sen poies. Laittele vaikka privaa.JF kirjoitti:Kenties halvin ja helpoin ratkaisu: ehjä purkuosa tilalle, puhdistettuna ja hyvin voideltuna.
Minulla saattaisi lojua nurkissa moinen, tosin en tiedä löydänkö sitä helposti. Pieni ristikko siinä kuitenkin on. Se jäi turhaksi kun käytin BJ:n ohjaustehostinhommassa 75:n koko rattiakselin.
#428
Laittaa vaikka prikkoja tms säätölevyiksi sokan ja kupin pohjan väliin jos pienestä jää kiinni.JIIHAA kirjoitti:Eikös tuossa jää kuppien väli liian pieneksi. Halkaisija kupiis olis kyllä oikee eli sen 20mm. Siis jos tuota Corollan niveltä soveltaa vinssiin.tepa78 kirjoitti:Eli motonetista tuolla numerolla, 18-4013, KE30 corollan ristinivel.