BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Valvoja: Käyttäjä
Voisiko joku valaista mihinkä noi johdot päätyy laturista?
Paksumpi johto; valkoinen-sininen
Paksumpi johto; valkoinen-musta
Sitten:
Ohut johto; valkoinen-sininen|molemmat menee liittimeen,
Ohut johto; valkoinen-vihrea | josta lähtee vain; valkoinen vihreä
Noi kaikki johdot päätyy isoon johtonippuun, joten aika vaikea seurata niitä.
Paksumpi johto; valkoinen-sininen
Paksumpi johto; valkoinen-musta
Sitten:
Ohut johto; valkoinen-sininen|molemmat menee liittimeen,
Ohut johto; valkoinen-vihrea | josta lähtee vain; valkoinen vihreä
Noi kaikki johdot päätyy isoon johtonippuun, joten aika vaikea seurata niitä.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
OK. Kiitän selvennyksestä.
Tää latausmaailma on kyllä niin ihmeellinen. BJ:llä tuli viikonloppuna useempi 100km rullattua maantietä ja maastoa. Läppäri tupakinsytkään kiinitettynä ja valot päällä yms niin akuissa oli silti hyvin virtaa kun tänään mittasin. (12.8v per akku)
Mittasin myös latauksen ja nyt tyhjäkäynti lataus oli 25.5v. Kun sitten nostin hieman kierroksia ja pidin sen tasaisena, niin lataus kipusi tasaisesti ja pikkuhiljaa jopa 26.8v asti.
Kun puottaa takas tyhjäkäynnille niin lataus pysyy melko pitkäänkin +26v tuntumassa kunnes laskee sinne +25v tienoolle.
Jännä miten lataus voi yhtäkkiä hieman parantua.
Tää latausmaailma on kyllä niin ihmeellinen. BJ:llä tuli viikonloppuna useempi 100km rullattua maantietä ja maastoa. Läppäri tupakinsytkään kiinitettynä ja valot päällä yms niin akuissa oli silti hyvin virtaa kun tänään mittasin. (12.8v per akku)
Mittasin myös latauksen ja nyt tyhjäkäynti lataus oli 25.5v. Kun sitten nostin hieman kierroksia ja pidin sen tasaisena, niin lataus kipusi tasaisesti ja pikkuhiljaa jopa 26.8v asti.
Kun puottaa takas tyhjäkäynnille niin lataus pysyy melko pitkäänkin +26v tuntumassa kunnes laskee sinne +25v tienoolle.
Jännä miten lataus voi yhtäkkiä hieman parantua.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Muutaman kerran on nytten offattu ja enimmäkseen teillä cruisailtu. Liian vähän kerkesi tänä vuonna ajamaan, kun sai niin myöhään liikenteeseen ja bertta lähtee talvitelakalle viikonloppuna.
On sen verta huono lähtemään pakkasilla käyntiin eikä mud terraineilla enään paljon viitti liukastella.
Laitetaan vielä muutama todiste, että bertta on nähnyt sille kuuluvaa maastoa.




Vinssinkardaani on ihmeesti pysynyt kasassa vaikka ristikoissa on aivan älyttömästi väljää. Tuolla on pelastettu mm MB Unimog
Ei haittais vaikka laittas talvella kardaanin kuntoon. Meinaa täristä koko auto kun on vinssi päällä.

Laitetaan vielä muutama todiste, että bertta on nähnyt sille kuuluvaa maastoa.
Vinssinkardaani on ihmeesti pysynyt kasassa vaikka ristikoissa on aivan älyttömästi väljää. Tuolla on pelastettu mm MB Unimog

#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Kevät on tullut ja niin Cruiserikin heräsi ikiroudasta. (Joo kyllä se jääty talvella kun oli kesä-dieselit tankissa.)
Noh kun ilmat lämpeni niin hienosti jysähti käyntiin pienen sahaamisen jälkeen. Kaveri piti samalla pakkosyöttöä päällä.
Akut kesti koko talven yli vaikka BJ:tä hehkutettiin ja startattiin kahteen otteeseen silloin kun se jääty ja samoin sitten kahdesti kun vähän aikaa sitten laitoin käyntiin ja kävin ajelemassa kevät hangessa. Talvihan oli tosi kylmä. Akusta oli vain miinuskaapeli irti talven ajan.
Nyt on pakosarjan tiivisteet vaihdettu eikä ohjaamossa enään tuu pää kipiäksi. Äänet pieneni matalemmaksi, eli just kiva ääni sivuputkesta yhdellä vaimentimella.
Tiivisteitä vaihtaessa huomasin, et lohkon kyljessä olevan peltilevyn pultit oli löysällä. Kiristin ne ja katsotaan nyt että alkaako vuotamaan.
Pesin koko koneen ja konehuoneen painepesurilla + liuotin ja kylläpä kiiltää.
Öljymössön ja mudan seasta paljastu että öljysuodattimen jalasta on lohjennut palanen pois, muta ei sieltä ainakaan öljyä tule.
Jäljellä on enään moottoriöljyn vaihto(+ ilmanputsarin pesu), ehkä uudet jäähdytysnesteet ja vielä tärkein polttoainesuodattimen vaihto kun sitä ei ole moneen vuoteen vaihdettu.
Lopuksi vielä videota hyvistä öljypaineista, toimivasta amppeerimittarista sekä yleiskuvaa konehuoneesta ja moottorin käynnistä.
Noh kun ilmat lämpeni niin hienosti jysähti käyntiin pienen sahaamisen jälkeen. Kaveri piti samalla pakkosyöttöä päällä.
Akut kesti koko talven yli vaikka BJ:tä hehkutettiin ja startattiin kahteen otteeseen silloin kun se jääty ja samoin sitten kahdesti kun vähän aikaa sitten laitoin käyntiin ja kävin ajelemassa kevät hangessa. Talvihan oli tosi kylmä. Akusta oli vain miinuskaapeli irti talven ajan.
Nyt on pakosarjan tiivisteet vaihdettu eikä ohjaamossa enään tuu pää kipiäksi. Äänet pieneni matalemmaksi, eli just kiva ääni sivuputkesta yhdellä vaimentimella.
Tiivisteitä vaihtaessa huomasin, et lohkon kyljessä olevan peltilevyn pultit oli löysällä. Kiristin ne ja katsotaan nyt että alkaako vuotamaan.
Pesin koko koneen ja konehuoneen painepesurilla + liuotin ja kylläpä kiiltää.

Jäljellä on enään moottoriöljyn vaihto(+ ilmanputsarin pesu), ehkä uudet jäähdytysnesteet ja vielä tärkein polttoainesuodattimen vaihto kun sitä ei ole moneen vuoteen vaihdettu.

Lopuksi vielä videota hyvistä öljypaineista, toimivasta amppeerimittarista sekä yleiskuvaa konehuoneesta ja moottorin käynnistä.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Muutamia kysymyksiä tuli taas mieleen.
Meneekö muilla moottorin huohotusputki ilmanputsariin? Ajattelin vain kun se näyttää itsehitsatulta putsarin pöntön päässä.
Muutenkin se koko putsaripönttö on jotenki pilattu ja hitsailtu sieltä täältä. Siihen sisenpään pönttöön johon suodatinelementti tulee, on isketty/taivutettu reikiä pohjan/reunan liitokseen jolloin öljy pääsee valumaan ulkokuoren ja sisemmän pöntön väliin.
Moottori ilmeisesti vähän huohottaa kun huohotusputkesta tulee hieman pakokaasua tms kun irroittaa letkun putsarin kyljestä.
Ja mistähän tuo moottori on alkanut vuotamaan öljyä kun joka päivä tulee kämmenen kokoinen öljyläikkä maahan moottorin ja vaihdelaatikon/kyktkinkopan tienoille? Kytkinkopassa on tippoja ja koko moottorin takaosa on öljyssä. Öljypohja on suhkoht kuiva. Ikävän näköinen tuo parkkiruutu
Kytkin ei luista, eli taitaa tulla jostain ulkopuolelta vuoto?
Jakolaatikkokin/ulosotto vuotaa sen kämmenen kokoisen läikän maahan. Läikkä tulee just tyhjennysropun tienoille mutta se valuu jostain kardaanin laipan tienoilta. (kai?) Onko vaihdelaatikossa ja jakolaatikossa huohotin nippoja? Jos on niin missähän ne sijaitsee. Meinaan että sithän vois jakolootaan tulla painetta ja pusertaa öljyä ulos. Tosin se vuotaa vaikkei olis käynyt moneen kuukauteen ajamassa.
Saako voimanulosoton tyhjennys ropuksi litteäkantaista roppua kauheen pitkän nännin tilalle?
Siinäpä vähän arvon harrastajille lukemista. Ei oo niin tylsä vappu kun vastailee em. kysymyksiin. Kiitos!
EDIT: Kävin makaamassa auton alla ja tutkin tarkemmin sitä moottorin öljyvuotoa. Katselin öljypohjaa ja sen takaosan pultteja ja pohjan reunaa. Ne oli ihan kastuneita öljystä. Räikkä esiin ja kas kummaa. Nehän oli aivan löyhällä. En kuitenkaan viittiny kiristää niitä irvistys-momenttiin. Taitaa olla pian ö.pohjan tiivisteen vaihto edessä jos kiristys ei auttanu. Samoin ö.pohjan roppu vuotaa pikkusen. Näköjään joku random kuparitiiviste ei pidä + kierreteippi.
Jakolaatikon vuoto taitaa tulla etukardaanin laipan takaa ja sieltä valua ropun tienoille.
EDIT 2:
Joo ei auttanut ö.pohjan kirraaminen...
Meneekö muilla moottorin huohotusputki ilmanputsariin? Ajattelin vain kun se näyttää itsehitsatulta putsarin pöntön päässä.
Muutenkin se koko putsaripönttö on jotenki pilattu ja hitsailtu sieltä täältä. Siihen sisenpään pönttöön johon suodatinelementti tulee, on isketty/taivutettu reikiä pohjan/reunan liitokseen jolloin öljy pääsee valumaan ulkokuoren ja sisemmän pöntön väliin.
Moottori ilmeisesti vähän huohottaa kun huohotusputkesta tulee hieman pakokaasua tms kun irroittaa letkun putsarin kyljestä.
Ja mistähän tuo moottori on alkanut vuotamaan öljyä kun joka päivä tulee kämmenen kokoinen öljyläikkä maahan moottorin ja vaihdelaatikon/kyktkinkopan tienoille? Kytkinkopassa on tippoja ja koko moottorin takaosa on öljyssä. Öljypohja on suhkoht kuiva. Ikävän näköinen tuo parkkiruutu

Jakolaatikkokin/ulosotto vuotaa sen kämmenen kokoisen läikän maahan. Läikkä tulee just tyhjennysropun tienoille mutta se valuu jostain kardaanin laipan tienoilta. (kai?) Onko vaihdelaatikossa ja jakolaatikossa huohotin nippoja? Jos on niin missähän ne sijaitsee. Meinaan että sithän vois jakolootaan tulla painetta ja pusertaa öljyä ulos. Tosin se vuotaa vaikkei olis käynyt moneen kuukauteen ajamassa.
Saako voimanulosoton tyhjennys ropuksi litteäkantaista roppua kauheen pitkän nännin tilalle?
Siinäpä vähän arvon harrastajille lukemista. Ei oo niin tylsä vappu kun vastailee em. kysymyksiin. Kiitos!
EDIT: Kävin makaamassa auton alla ja tutkin tarkemmin sitä moottorin öljyvuotoa. Katselin öljypohjaa ja sen takaosan pultteja ja pohjan reunaa. Ne oli ihan kastuneita öljystä. Räikkä esiin ja kas kummaa. Nehän oli aivan löyhällä. En kuitenkaan viittiny kiristää niitä irvistys-momenttiin. Taitaa olla pian ö.pohjan tiivisteen vaihto edessä jos kiristys ei auttanu. Samoin ö.pohjan roppu vuotaa pikkusen. Näköjään joku random kuparitiiviste ei pidä + kierreteippi.
Jakolaatikon vuoto taitaa tulla etukardaanin laipan takaa ja sieltä valua ropun tienoille.
EDIT 2:
Joo ei auttanut ö.pohjan kirraaminen...
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Mulla vm. 75 BJ,ja kyllä menee melkein suora huohotin putki alaspäin öljysuodattimen vierestä.
Kyl se voi kampiakselintakatiiv.kun vuotaa,ei se välttämättä sinne kytkimeen pääse,onhan siinä se välipelti ja vauhtipyörä edessä.
Jakolaatikon huohotin löytyy jakl.päälltä siitä litteästä kannesta.
Itse olen perusremontin yhteydessä juuri vaihtanut kaikki stefat laatikoista
ja kampiakselista,aika koviksi oli tullut ajan myötä.
Ja propun tiiv,kannatta käyttää alkup.
Kyl se voi kampiakselintakatiiv.kun vuotaa,ei se välttämättä sinne kytkimeen pääse,onhan siinä se välipelti ja vauhtipyörä edessä.
Jakolaatikon huohotin löytyy jakl.päälltä siitä litteästä kannesta.
Itse olen perusremontin yhteydessä juuri vaihtanut kaikki stefat laatikoista
ja kampiakselista,aika koviksi oli tullut ajan myötä.
Ja propun tiiv,kannatta käyttää alkup.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Mikähän tuo mulla olevan viristyksen tarkotus sitten on? Huohotin ilmanputsariin.. hmmm....benjaminf kirjoitti:Mulla vm. 75 BJ,ja kyllä menee melkein suora huohotin putki alaspäin öljysuodattimen vierestä.
OK. Kiitos tiedoista. Oishan se mahtava saada uudet stefat joka lootaan jne.benjaminf kirjoitti:Kyl se voi kampiakselintakatiiv.kun vuotaa,ei se välttämättä sinne kytkimeen pääse,onhan siinä se välipelti ja vauhtipyörä edessä.
Jakolaatikon huohotin löytyy jakl.päälltä siitä litteästä kannesta.
Itse olen perusremontin yhteydessä juuri vaihtanut kaikki stefat laatikoista
ja kampiakselista,aika koviksi oli tullut ajan myötä.
Ja propun tiiv,kannatta käyttää alkup.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Otsikko: Kytkin ihmettelyä!
Joo kytkimeen on alkanut tulemaan sellanen vika, että kun ajelee ja ei koske kytkimeen vähään aikaan niin kytkin poljin menee kevyeksi ja kytkin ottaa/irroittaa vasta ihan lattian tuntumassa. Sit kun poljinta pumppaa niin ottokohta nousee aika ylös. Joskus kytkinpoljin on kevyt ja joskus raskas.
Taitaa ottaa ilmaa jostain ja nestettäkin hupenee hitaaseen tahtiin.
Oisko helpoin vaan ostaa ihan uudet pääsylinteri ja työsylinteri Tamgearsilta ja siihen viel uus kupariputki.
Maksaa yhteensä about 75€ Noi osat pitäs olla samat vm75-80.
Vai mitä muut on mieltä?
Otsikko: Etujarrut
Etujarrut on ihan surkeessa kunnossa. Etujarrukenkiä ei voi säätää kun on sylinterien säätörullat niin jumissa. Kengissä on kyll jonkin verran pintaa.
Jarrut alkaa löytymään vasta toisella polkasulla.
Mistä sais uudet sylkät kun Toyotalta ei muistaakseni löytynyt ja Tamgearsilla on käypäset vain 9/1975 ->?
Kun tää mun BJ on alkuvuoden malli missä on melkeen kaikki ihan eriä ja vastaa FJ:n osia. Edes jarrukenkiä ei tahdo eteen löytyä.
Käyköhän jostain uudemmasta beejiistä koko rumpujarru hässäkkä tohon vanhaan akseliin? Levyjarrut ois kivat mut tais olla astetta vaikeempi projekti just tähän vanhaan berttaan...
Kiitoksia kaikille jotka tietäis näistä asioista vähän enempi kuin minä!
Joo kytkimeen on alkanut tulemaan sellanen vika, että kun ajelee ja ei koske kytkimeen vähään aikaan niin kytkin poljin menee kevyeksi ja kytkin ottaa/irroittaa vasta ihan lattian tuntumassa. Sit kun poljinta pumppaa niin ottokohta nousee aika ylös. Joskus kytkinpoljin on kevyt ja joskus raskas.
Taitaa ottaa ilmaa jostain ja nestettäkin hupenee hitaaseen tahtiin.
Oisko helpoin vaan ostaa ihan uudet pääsylinteri ja työsylinteri Tamgearsilta ja siihen viel uus kupariputki.
Maksaa yhteensä about 75€ Noi osat pitäs olla samat vm75-80.
Vai mitä muut on mieltä?
Otsikko: Etujarrut
Etujarrut on ihan surkeessa kunnossa. Etujarrukenkiä ei voi säätää kun on sylinterien säätörullat niin jumissa. Kengissä on kyll jonkin verran pintaa.
Jarrut alkaa löytymään vasta toisella polkasulla.
Mistä sais uudet sylkät kun Toyotalta ei muistaakseni löytynyt ja Tamgearsilla on käypäset vain 9/1975 ->?
Kun tää mun BJ on alkuvuoden malli missä on melkeen kaikki ihan eriä ja vastaa FJ:n osia. Edes jarrukenkiä ei tahdo eteen löytyä.
Käyköhän jostain uudemmasta beejiistä koko rumpujarru hässäkkä tohon vanhaan akseliin? Levyjarrut ois kivat mut tais olla astetta vaikeempi projekti just tähän vanhaan berttaan...
Kiitoksia kaikille jotka tietäis näistä asioista vähän enempi kuin minä!
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Ne rullat saa herkistettyä toimiviks,purat vaan niistä ne männät/suojakumit ja männänkumet pois ja pillillä lämpöö ja esim.knipexin pihdeillä nitkuttelua.4x4_88 kirjoitti:Otsikko: Kytkin ihmettelyä!
Otsikko: Etujarrut
Etujarrut on ihan surkeessa kunnossa. Etujarrukenkiä ei voi säätää kun on sylinterien säätörullat niin jumissa. Kengissä on kyll jonkin verran pintaa.
Jarrut alkaa löytymään vasta toisella polkasulla.
Mistä sais uudet sylkät kun Toyotalta ei muistaakseni löytynyt ja Tamgearsilla on käypäset vain 9/1975 ->?
Kun tää mun BJ on alkuvuoden malli missä on melkeen kaikki ihan eriä ja vastaa FJ:n osia. Edes jarrukenkiä ei tahdo eteen löytyä.
Käyköhän jostain uudemmasta beejiistä koko rumpujarru hässäkkä tohon vanhaan akseliin? Levyjarrut ois kivat mut tais olla astetta vaikeempi projekti just tähän vanhaan berttaan...
Kiitoksia kaikille jotka tietäis näistä asioista vähän enempi kuin minä!
Sit kun saapi irti niin huolellinen putsaus esim.teräsharjalaikalla tms.ja kuparipastaa väliin kasauksen yhteydessä.
Tosin Tam-Gearssilta saapi uutta sylkkyä mikäli ei haluu itte tehä remppaa.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Cruiseriin haettu vikalista.
1) Korin pohjapalkissa mätää. Vaatii hitsausta...
2)Etukardaanin yks ristikko aika väljä.
3)Takapinionin akseli lenkkasee! (WTF. Miten ja millon se on oikeen löystyny?!) Onko pinionin mutteri löystyny mystisesti vai...
Ainoastaan mädän takia pitää käyttää uusinnassa mutta näytti aika hurjalta se pinionin akselin väljyys. Liekkö stefa ja laakerikin ottanu kipeetä. Pitää tutkia tarkemmin että miksi se lenkkasee.
1) Korin pohjapalkissa mätää. Vaatii hitsausta...
2)Etukardaanin yks ristikko aika väljä.
3)Takapinionin akseli lenkkasee! (WTF. Miten ja millon se on oikeen löystyny?!) Onko pinionin mutteri löystyny mystisesti vai...
Ainoastaan mädän takia pitää käyttää uusinnassa mutta näytti aika hurjalta se pinionin akselin väljyys. Liekkö stefa ja laakerikin ottanu kipeetä. Pitää tutkia tarkemmin että miksi se lenkkasee.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Pinioni jutskaa on nyt tutkittu.
Eli kardaanin sain pois ja katsoin että pinionin mutterin lyönti on boorin kolon kohdalla. Tosin se näyttää siltä, että mutteri on päässyt hieman pyörähtämään. OK.. laipasta kiinni ja heiluttelua. Kappas, laippa tosiaan muljuaa hieman pinionin akselissa sekä itse akseli aavistuksen lonkkasee sivuttain. Puhutaan jostain 0.1-1mm välyksestä. Ristikossakin näytti olevan klapia.
Mutteri oli niin löysällä, että sen sai pyörähtämään tiukemmalle puoli kierrosta pelkällä räikällä. Sitten loppu ruis ranteesta, eikä ole mitään kunnon vääntiötä tahi momenttiavainta. (kyllä, löin mutterin lukitukseen) Laipan klapi hävis mut akselin sivuttais välys on tallessa. Onko tässä nyt sitten täys perä remontti edessä? Luulis että pinionin akselissa ei saa olla yhtään väljää? Vai häviääkö välykset jos sen mutterin saa kunnolla momenttiin?
21.pvä pitäis lähteä safarille mutta pitäis ko. viat ensin korjata.
Eli kardaanin sain pois ja katsoin että pinionin mutterin lyönti on boorin kolon kohdalla. Tosin se näyttää siltä, että mutteri on päässyt hieman pyörähtämään. OK.. laipasta kiinni ja heiluttelua. Kappas, laippa tosiaan muljuaa hieman pinionin akselissa sekä itse akseli aavistuksen lonkkasee sivuttain. Puhutaan jostain 0.1-1mm välyksestä. Ristikossakin näytti olevan klapia.
Mutteri oli niin löysällä, että sen sai pyörähtämään tiukemmalle puoli kierrosta pelkällä räikällä. Sitten loppu ruis ranteesta, eikä ole mitään kunnon vääntiötä tahi momenttiavainta. (kyllä, löin mutterin lukitukseen) Laipan klapi hävis mut akselin sivuttais välys on tallessa. Onko tässä nyt sitten täys perä remontti edessä? Luulis että pinionin akselissa ei saa olla yhtään väljää? Vai häviääkö välykset jos sen mutterin saa kunnolla momenttiin?
21.pvä pitäis lähteä safarille mutta pitäis ko. viat ensin korjata.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01