Original vs. tarvike varaosat
Valvoja: Käyttäjä
Kävin kysäsemässä punatiskiltä HJ61 laturin hiilien saatavuutta. Että jos sais semmosena yhtenä könttänä mikä on vaan tökätä paikalleen. No löytyhän semmonen 30Ah laturiin 73 euroa ja 40 Ah laturiin 375 euroa. Pelkät hiilet sentään saa vähän reilulla 6 eurolla kappale... Tuumasin vaan lähtiessäni että koko laturi taitaakin maksaa sitten tonnin tuon hinnoittelun perusteella...
Eilen kävin kysäisemässä Toyota Previaan uutta laturia marmoritiskiltä ja hinta olisi ollut 270€ ja siitä olisi sitten saanut alennusta 30-40€. Myyjä sanoi, että Toyotan hinnoittelu on sellainen, ettei irto-osia laturiin kannata hankkia, kun muutama kulutusosa maksaa jo saman kuin uusi laturi. Eli ei se koko laturi varmaan tonnia maksa.Tourinki kirjoitti:Tuumasin vaan lähtiessäni että koko laturi taitaakin maksaa sitten tonnin tuon hinnoittelun perusteella...
#428
Toyota LJ70 "uuskoppasen" pakoputken kaksi ensimmäistä pätkää: Tarvikkeena eka pätkä jousto-osineen maksoi noin 250€ ja orkkiksena kaksi ensimmäistä osaa kiinnikkeineen ja värinänvaimentimineen saman verran.
Syylärin piti taru mukaan maksaa maltaita, mutta 330€ uudesta orkkis syyläristä ei mielestäni ollut paha (taisi tosi olla viimeinen maassa)
Oli siihen kyllä kalliitakin osia, kuten takaoven saranat jotain satasen luokkaa muistaakseni. (vrt. RR oveen 11£)
Ja takalokasuoja (kokonainen kattoon asti) 1350€ vs. tarvike 1/3 osainen 50€
Toisin sanoen joidenkin osien hinnoittelu ihmetyttää, sen sijaan että niitä myytäisiin asiakkaille, niitä ei edes kannata valmistaa kun kukaan ei raski ostaa älyttömän hinnan takia.
Syylärin piti taru mukaan maksaa maltaita, mutta 330€ uudesta orkkis syyläristä ei mielestäni ollut paha (taisi tosi olla viimeinen maassa)
Oli siihen kyllä kalliitakin osia, kuten takaoven saranat jotain satasen luokkaa muistaakseni. (vrt. RR oveen 11£)
Ja takalokasuoja (kokonainen kattoon asti) 1350€ vs. tarvike 1/3 osainen 50€
Toisin sanoen joidenkin osien hinnoittelu ihmetyttää, sen sijaan että niitä myytäisiin asiakkaille, niitä ei edes kannata valmistaa kun kukaan ei raski ostaa älyttömän hinnan takia.
joskus olen tuossa Raision syylärikorjaamossa korjauttanut HJ.n syylärin ja jenkin syylärin ja molemmat isoja kooltaan ja kun vanhan antaa sinne eli vanhat päädyt ja uusi kenno,niin ollut vanhaa rahaa 1000mk,niin vaikka tuo orkkis onkin sitten kait halpa,niin kyllä minä tuossa kohtaa ottaisin erotuksen muuhun käyttöön.Olisikin milenkiintoista nyt kysyä mitä uusi maksaisi.
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
Toista vuotta sitte paikallisella syylärikorjaamolla HJ:n uus kenno vanhoihin päätyihin ois ollu melkein 300, mutta vanha tinattiin vaan umpeen, ei paha ollu mutta seku kyselin hintaa. Tyyppi sano että nämä isot neliriviset on niin kalliita ja täällä meillä turhia, ku on tehty niin että turbaanipään kestää laukottaa kaasu pohjassa auringonlaskuun aavikolla 50 asteen lämpötilassa. Ohuempi kenno ois taas hankala tinata kiinni, suositteli huonon syylärin vaihtoa johonki yleismallitarvikkeeseen.jäsen 57 kirjoitti:joskus olen tuossa Raision syylärikorjaamossa korjauttanut HJ.n syylärin ja jenkin syylärin ja molemmat isoja kooltaan ja kun vanhan antaa sinne eli vanhat päädyt ja uusi kenno,niin ollut vanhaa rahaa 1000mk,niin vaikka tuo orkkis onkin sitten kait halpa,niin kyllä minä tuossa kohtaa ottaisin erotuksen muuhun käyttöön.Olisikin milenkiintoista nyt kysyä mitä uusi maksaisi.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Sen verran mielenkiintoinen hinta tuo 300e,että kunhan muistan ohiajaessani käydä kysymässä tämän päivän hintaa
.Sitten yhtenä kokemuksena on myös sellaista,että olen joskus käynyt merkkiliikkeessä kysymässä hintaa ja kaveri on jo oikeastaan siinä tiskillä sanonut,että katsotaan vaan mutta on ne sellaisia hintoja vanhaa hyvään autoon,että et taida täältä ostaa ja sanoisinko silleen kommentti on ollut hyvin ymmärtäväinen ja sittenhän ne osat ovat jo kuulostaneet halvalta,kun jostain on saanut uuden puoleen tai kolmasosa hintaan timanttitiskin hinnasta.

Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
Tourinki kirjoitti:Kävin kysäsemässä punatiskiltä HJ61 laturin hiilien saatavuutta. Että jos sais semmosena yhtenä könttänä mikä on vaan tökätä paikalleen. No löytyhän semmonen 30Ah laturiin 73 euroa ja 40 Ah laturiin 375 euroa. Pelkät hiilet sentään saa vähän reilulla 6 eurolla kappale... Tuumasin vaan lähtiessäni että koko laturi taitaakin maksaa sitten tonnin tuon hinnoittelun perusteella...
kysyin laturia tarvikkeena 240 alipainepumpulla orkkis 150 pumpulla että kannattaa kuitenkin kysyä varulta orkkiksiakin
Wanhojen Toyota mallien kestävyys ja luotettavuus perustuu nimenomaan niihin
Japaniassa valmistettuihin osiin. Kuten sanottu: Aisinit, Densot ja muut.
Joitakin kulutusosia voi vaihtaa tarvikeosiin. Vaikkapa jarruosaa, iskaria-jousta
(hlö.automalleissa) jne. Aina toki kannattaa kysyä hintaa Toyotaltakin, ihan piruuttaan,
saattaa tulla mukava yllätys. Kuten useat ovat todenneeet.
Mutta kriittiset moottorin ja voimansiirron osat hakisin Toyotalta. Näitä on vesipumppu,
kytkin, öljypumppu, laturi, muut sähköosat jne. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa 22 vuotta
hyvin toiminutta Nippondenson virranjakajaa tai alkup.sytytysjohtoja johonkin Motonetin
"pirkka"-osiin. Niin ja se kuuluisa termostaatti: vain ja ainoastaan Toyotalta. Piste.
Vaihtoehto marmoritiskin genuina-osille on alkup. valmistajan omat aftermarket osat.
Exedy-Aisin kytkin, Aisin Aftermarket, Denso Aftermarket jne. Esim. ei kannattane
hakea Denson sytytystulppia Toyota nimisinä marmoritiskiltä, kun niitä saa lähimmästä
varaosaliikkeestäkin. Denso on Toyota on Denso.
Tämän jälkeen tunnetut, laadukkaat osien valmistajat. Osa Motonetin osista edustaa taas
tätä low-budget "pirkka"-osanen osastoa. Quinton Hazell, Lipmesa jne. http://www9.qha.com/uk/default.htm
Vai että Audi-Kiesissä LIP iskarit ensiasennusiskareina... juuuuuuust.
En toki sano etteikö nämä olisi yhtä hyviä ja toimivia osasia. Tosin keskustelupalstoilla on
suositeltu valitsemaan TRW:n iskarit LipThem iskarien sijaan.
Asiaan - nyt se 22 vuotta vanha genuina-Aisin on miltei tiensä päässä.
Kyse nyt ei ole LaCruisesta mutta laitetaan nyt tähän esimerkiksi muiden sekaan.
'88 Corolla 1.6 AE92 kytkinpaketti
ZF Sachs: 190 e
Exedy-Aisin: 130 e
Motonet: 108 e (pirkka-osanen: quinton hazell todennäk.)
Valeo: 105 e
Soitin sitten, kyllä ihan piruuttani, Toyotalle. Meinas känny pudota
kun varaosamyyjä ilmotti hinnan: 159 euroa. Odotin jotain +200 euron summaa.
Genuina-Aisin-TOYOTA: 159 e
Muuten hyvä, mutta nyt se on hukkunu välille Vantaa <-> OyMaakunnanAutoAb Seinäjoki.
Piti olla keskiviikkona siellä, ei ole tekstaria kuulunut. Täytynee alkaa soitella
puna-valkosen pizzalaatikon perään. Olispa hukanneet sen, sais ottaa vähän
halvemman vastaavan!
Vaikka sen Valeon, ohan se saanu Tojolta tunnustusta laadustaan.
P.S.
Juu en, en osaa ilmaista itseäni lyhyesti. Siksi en postailekaan kuin kerran 10 vuodessa.
Japaniassa valmistettuihin osiin. Kuten sanottu: Aisinit, Densot ja muut.
Joitakin kulutusosia voi vaihtaa tarvikeosiin. Vaikkapa jarruosaa, iskaria-jousta
(hlö.automalleissa) jne. Aina toki kannattaa kysyä hintaa Toyotaltakin, ihan piruuttaan,
saattaa tulla mukava yllätys. Kuten useat ovat todenneeet.
Mutta kriittiset moottorin ja voimansiirron osat hakisin Toyotalta. Näitä on vesipumppu,
kytkin, öljypumppu, laturi, muut sähköosat jne. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa 22 vuotta
hyvin toiminutta Nippondenson virranjakajaa tai alkup.sytytysjohtoja johonkin Motonetin
"pirkka"-osiin. Niin ja se kuuluisa termostaatti: vain ja ainoastaan Toyotalta. Piste.
Vaihtoehto marmoritiskin genuina-osille on alkup. valmistajan omat aftermarket osat.
Exedy-Aisin kytkin, Aisin Aftermarket, Denso Aftermarket jne. Esim. ei kannattane
hakea Denson sytytystulppia Toyota nimisinä marmoritiskiltä, kun niitä saa lähimmästä
varaosaliikkeestäkin. Denso on Toyota on Denso.
Tämän jälkeen tunnetut, laadukkaat osien valmistajat. Osa Motonetin osista edustaa taas
tätä low-budget "pirkka"-osanen osastoa. Quinton Hazell, Lipmesa jne. http://www9.qha.com/uk/default.htm
Vai että Audi-Kiesissä LIP iskarit ensiasennusiskareina... juuuuuuust.
En toki sano etteikö nämä olisi yhtä hyviä ja toimivia osasia. Tosin keskustelupalstoilla on
suositeltu valitsemaan TRW:n iskarit LipThem iskarien sijaan.
Asiaan - nyt se 22 vuotta vanha genuina-Aisin on miltei tiensä päässä.
Kyse nyt ei ole LaCruisesta mutta laitetaan nyt tähän esimerkiksi muiden sekaan.
'88 Corolla 1.6 AE92 kytkinpaketti
ZF Sachs: 190 e
Exedy-Aisin: 130 e
Motonet: 108 e (pirkka-osanen: quinton hazell todennäk.)
Valeo: 105 e
Soitin sitten, kyllä ihan piruuttani, Toyotalle. Meinas känny pudota
kun varaosamyyjä ilmotti hinnan: 159 euroa. Odotin jotain +200 euron summaa.
Genuina-Aisin-TOYOTA: 159 e
Muuten hyvä, mutta nyt se on hukkunu välille Vantaa <-> OyMaakunnanAutoAb Seinäjoki.
Piti olla keskiviikkona siellä, ei ole tekstaria kuulunut. Täytynee alkaa soitella
puna-valkosen pizzalaatikon perään. Olispa hukanneet sen, sais ottaa vähän
halvemman vastaavan!


P.S.
Juu en, en osaa ilmaista itseäni lyhyesti. Siksi en postailekaan kuin kerran 10 vuodessa.

Joo, kuulemma HJ:ssä ei tarvikehehkut pelitä, joten aitoa Nippon-Densoa tojon tiskiltä vaan.
Pari vuotta sitte tarvikkeet, olikohan Bosch, 24 € kpl, tojon tiskiltä alkuperänen n. 60 € kpl, ja autosta otetun alkuperäsen ND:n numerolla kaupungin paras tarvikemyyjä hommas alkuperäset ND:t 22 € kpl. Hakiessa eri myyjä kyllä meinas ettei näitä näin halvala voi myydä, mutta myi sitte kuitenki.
Pari vuotta sitte tarvikkeet, olikohan Bosch, 24 € kpl, tojon tiskiltä alkuperänen n. 60 € kpl, ja autosta otetun alkuperäsen ND:n numerolla kaupungin paras tarvikemyyjä hommas alkuperäset ND:t 22 € kpl. Hakiessa eri myyjä kyllä meinas ettei näitä näin halvala voi myydä, mutta myi sitte kuitenki.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Saattas olla ehkä kesällä hehkujen uusinta eessä, nii et millään viittis vinkata kuka mahtaa olla kyseessä tai ainaki mikä firmahj60 kirjoitti:Joo, kuulemma HJ:ssä ei tarvikehehkut pelitä, joten aitoa Nippon-Densoa tojon tiskiltä vaan.
Pari vuotta sitte tarvikkeet, olikohan Bosch, 24 € kpl, tojon tiskiltä alkuperänen n. 60 € kpl, ja autosta otetun alkuperäsen ND:n numerolla kaupungin paras tarvikemyyjä hommas alkuperäset ND:t 22 € kpl. Hakiessa eri myyjä kyllä meinas ettei näitä näin halvala voi myydä, mutta myi sitte kuitenki.

Edit: Veikkaisin kyllä Tapsaa, vanhaa rivosuuta.
Avolava lankku
Mä sain kytkinpaketin. Myyjä oli unohtanu laittaa tekstarin.
Onneksi venasin maanantaihin ennenkö aloin kysellä perään.
Hinta aleni 145 euroon. On sitä ilmaa nois hinnois, on.
Mutta, mitä minä sainkaan ?! Ei se ollut kaunis, punainen genuina paketti.
Se oli tylsän ruskea pahvinen paketti jossa lukee:
Toyota Motor Marketing Europe.
Optifit. Remanufactured in E.U.
Varaosanumero/viivakoodi tarrassa on: Made in Belgium.
Siis täähän on tehdaskunnostettu wanhasta! Ei siis mikään ihka-uus.
Ja nyt tulee pommi: LEVYN ON VALMISTANUT VALEO!!!!!!!!!
Niin siinä kitkapinnalla valkoisella lukee!!! Sentään painelaakeri on
uusi, Koyo, made in Japan.
Mitä opimme tästä ? Paikallisessa varaosaliikkeessä olis saanu Valeon omaa
kytkinpakettia hintaan 105 euroa. Ei olisi tarvinnut ajaa Seinäjoelle 40 km suunta.
Ajamisesta puheenollen, joudun ajaa Maakunnan Autolle vielä toistamiseen.
Kytkinpakettia tilatessa KUKAAN EI sanonut, että he sitten haluaa vanhat hilut,
levyn ja paineasetelman takaisin. KIVA! Mä meinasin tehdä 22 vuotta hyvin palvelleesta
wanhasta levystä ittelleni kellon. Se siitäkin sitten. Kitos.
"Toyota kerää nää vanhat ja ja..." JOO.
Eniten täs nyt v(ärsyttää) se, et ne myy samaa varaosakamaa jo omalta tiskiltäänki.
No miksen sitte ottanu Exedy-Aisinia ? NO kun ne oli koko maasta loppu ja maahantuojakaan
ei osannu sanoa koska tulee uusia. Että näin. Siispä, jatkossa Kvintton Haizelia Motonetistä,
saapahan Toyotaki tuta miltä tuntuu olla englantilainen (kiinalainen) pirkka-auto.
(opetus on se, että ajatus joka 1. tulee mieleen, kannattaa toteuttaa, tässä tapauksessa
se exedy-aisin)
Lisää hintatietoja, edelleen '88 AE92 1.6 Corolla:
- kytkimen työsylinteri, TOYOTA: uusi 80 e, korjaussarja 31 e (mäntä, jousi, kumi)
- kytkimen työsylinteri, LPR (italia): uusi 40 e, korjaussarja 15 e (mäntä, jousi, kumi) (*
* = mä vielä kysyin tilates et onko tää japsi valmistaja... niin meinas myyjä,
ritmo italohan tuo on!
http://www.lpr.it/eng/home.htm
- kytkimen työsylinteri, Motonet: uusi 31,50 e, korjaussarja n. 6 e

Onneksi venasin maanantaihin ennenkö aloin kysellä perään.
Hinta aleni 145 euroon. On sitä ilmaa nois hinnois, on.

Mutta, mitä minä sainkaan ?! Ei se ollut kaunis, punainen genuina paketti.
Se oli tylsän ruskea pahvinen paketti jossa lukee:
Toyota Motor Marketing Europe.
Optifit. Remanufactured in E.U.
Varaosanumero/viivakoodi tarrassa on: Made in Belgium.
Siis täähän on tehdaskunnostettu wanhasta! Ei siis mikään ihka-uus.
Ja nyt tulee pommi: LEVYN ON VALMISTANUT VALEO!!!!!!!!!
Niin siinä kitkapinnalla valkoisella lukee!!! Sentään painelaakeri on
uusi, Koyo, made in Japan.
Mitä opimme tästä ? Paikallisessa varaosaliikkeessä olis saanu Valeon omaa
kytkinpakettia hintaan 105 euroa. Ei olisi tarvinnut ajaa Seinäjoelle 40 km suunta.
Ajamisesta puheenollen, joudun ajaa Maakunnan Autolle vielä toistamiseen.
Kytkinpakettia tilatessa KUKAAN EI sanonut, että he sitten haluaa vanhat hilut,
levyn ja paineasetelman takaisin. KIVA! Mä meinasin tehdä 22 vuotta hyvin palvelleesta
wanhasta levystä ittelleni kellon. Se siitäkin sitten. Kitos.
"Toyota kerää nää vanhat ja ja..." JOO.
Eniten täs nyt v(ärsyttää) se, et ne myy samaa varaosakamaa jo omalta tiskiltäänki.
No miksen sitte ottanu Exedy-Aisinia ? NO kun ne oli koko maasta loppu ja maahantuojakaan
ei osannu sanoa koska tulee uusia. Että näin. Siispä, jatkossa Kvintton Haizelia Motonetistä,
saapahan Toyotaki tuta miltä tuntuu olla englantilainen (kiinalainen) pirkka-auto.
(opetus on se, että ajatus joka 1. tulee mieleen, kannattaa toteuttaa, tässä tapauksessa
se exedy-aisin)
Lisää hintatietoja, edelleen '88 AE92 1.6 Corolla:
- kytkimen työsylinteri, TOYOTA: uusi 80 e, korjaussarja 31 e (mäntä, jousi, kumi)
- kytkimen työsylinteri, LPR (italia): uusi 40 e, korjaussarja 15 e (mäntä, jousi, kumi) (*
* = mä vielä kysyin tilates et onko tää japsi valmistaja... niin meinas myyjä,
ritmo italohan tuo on!

- kytkimen työsylinteri, Motonet: uusi 31,50 e, korjaussarja n. 6 e
