Juupa juu.
Jenkit ny oikein mässäilee tällä aiheella ku Camry on ollu pitkään amerikan
myydyin hlö.automalli. Toisena hyvänä Honda Accord. Uuden Tauruksen esittelyn
jälkeen Fordin sivuilla on ollu isoja julistuksia miten nyt Tauruksen laatu on
paremmalla tolalla ku Hondan ja Toyotan. Tai shevyn sivuilla miten uus malli
nokittaa Lexuksen tai Audin. Juuust....
Voi elämä mitä romuja USAn autoteollisuus on vuosien saatossa tuottanu.
V-8 on ollu kaiken keskipiste. Ajettavuus, turvallisuus, laatu ja toimivuus
on ollu sivuseikkoja. Kahden suurvallan, USAn ja Venäjän autoteollisuuksilla
on pelottavan paljon yhtäläisyyksiä. Suuri maa, suuret toleranssit on vain yksi
niistä. Toisaalla vallitsee totaalinen hälläväliä-vähä-sinne-päin mentaliteetti,
toisaalla looks-good-sounds-great-all-that-matters. Fordilla on ollu Pinto kansionsa
ja varmasti löytyy kuraa niin GM:n ku Chryslerinki kaapeista. Vai miten on...
OVIPILARIIN kiinnitetty etuturvavyö ?! Juust. Mitsupisiltäki löytyy kattava kokoelma
luurankoja.
Nää Tojotan ongelmat sattu huonoon aikaan... ensi tää niiden jenkki-idioottien
itte aiheuttama kohuttu talouden taantuma. Se otti Toyotaanki. Nyt sitte ku ne
Kolme Suurta (GM, Ford ja Chrysler) on just kuralla ja myyntiä pitäs saada aikaseksi
- niin kas kummaa, Toyotalla alkaa vaikeudet. Kuinka sopivasti. Oli niin tai näin,
niille sopivasti, valitettavasti. Ja kun "rauta on kuumaa" on taottava ja perkeleesti,
kun ei muuta osata - kuten parantaa esim. omien tuotteidensa ominaisuuksia ja laatua.
Jenkit hoi: sen automaatin vaihteenvalitsimen voi siirtää neutraalille (N).
Myös ajon aikana ja vaikka täyskaasutus päällä. Virran voi katkaista avaimesta.
Jarrua voi kokeilla painaa, on olemassa myös käsijarru, emergency brake.
Manuaalivaihteisessa (no eihän teillä niitä oo) voi kokeilla painaa kytkimen pohjaan
ja siirtää vaihteenvalitsin neutraalille (N) tai kokeilla moottorijarrutusta
(nyt taisi tulla liian vaikea termi). Entäs se auton alla oleva varapyörä ?
-> kaksi sanaa: VUOSIKATSASTUS PAKOLLISEKSI! HaaaHaaa!
Toyota: voi Toyota minkä teit. Ei ole Toyotat enää niitä "wanhoja kunnon" Toyotia.
Ajalta jolloin ne tehtiin Japanissa ja kaikki osat oli Japanilaisten alihankkijoiden
tuottamia. Made in Japan. Aisin, Nippondenso, Yazaki, Koito jne.
Hlö.automalleja mm. Carina E alettiin kasata täällä euroopassa '90-lvulla ja valitettavasti
jo siihen aikaan alettiin niihinkin tunkea europpalaisten osatoimittajien osia.
Carelloa, Magneti Marellia, Valeota, VDOta ja Bossia. Heti alkoi ongelmat.
Mulla könnää tuos pihalla '88 Corolla / 363 tkm ajettu ja suurin osa osista on alkuperäisiä.
Itseasiassa kaikki, kytkin mukaanlukien. Ei ole seonnu Yazaki mittaristo, niinkuin kaverin
'97 Carina E:ssä joka on VDO. Saksalaiset ei näemmä osaa juottaa - kuin itseään Oktoberfesteillä.
'01 Avesikseen piti uusia toinen umpio kun italo-Magneetti-Maranello oli poikinu. Eikä ne kaksiset
valot ollu. Aikoinaan VVT-i bensakoneita meni vaihtoon tuhottoman öljynsyönnin takia - vialliasia
männänrenkaita by joku eurooppalainen renkaidentoimittaja - onneksi myös toimittaja meni vaihtoon.
Toivottavasti Toyota ottaa opikseen, vai pitääkö niille kiikuttaa tuo RNJ-Corolla opinnäytetyöksi
ja käskeä niiden hävetä?! Toyotan tunnettu tuotanto- ja laadunvalvontakoneisto pääsi pettämään
pahemman kerran. Ei vain ennen, ei. Vai onko tässä nimenomaan "ECU boksi ja pedaali haudattuna" ?
Tiedän. On kallista raijjata autot jostain hevon kuusesta paatilla tänne. Halvemmaksi se tulee
nippelöidä ne kasaan jossain helekkarin ranskas tai brittein saarilla ja käyttäää niitä
alihankkijoiden osia. Niistähän autot nykyään koostuu. Voi kuinka hyvät vitutukset sais monelle
toopelle jotka on aiva onnensa kukkuloilla hankittuaan "jonku merkin" ku saisivatki tietää että:
a) tän sun merkkis omistaa itseasiassa se ja se konserni, kiinassa...
b) täs sun merkis käytetään suurimmalti osin tän-ja-tän alihankkijan osia jotka tehdään, mm. Puolassa
ja joka toimittaa muuten näitä osia sun vihaamalleski merkille ja monelle muulle
c) tää sun merkkis pohjalevy on muuten käytössä myös sen ja sen merkin siinä ja siinä mallis,
joo tila-autoki on väännetty tälle pohjalevylle ja kiti-maasturi-tila-auto
d) nyt tulee pommi: ei tätä kuule edes liimata kokoon siellä missä luulit!

NIIN SE MAAILMA MUUTTUU. VOITONTAVOITTELU JA RAHANAHNEUS ovat päivän sanat.
Valitettavasti edellä kuvattu koskee myös TOYOTAA! Luojan kiitos siitä, että Toyotaa
ei sentään omista mikään perkeleen geeli jossain helvetin kommarimaassa!!!!!
Jokatap. merkkiäni en vaihda, ikinä. Se on aina ja ikuisesti TOYOTA.
Mallin ja vuosimallin saa, taas luojan kiitos, valita vielä itte!
/ENDE!
P.S.
Muistakaa nyt herranjumala rasvata ne kaasuvaijerit/vivustot/pedaalit! Ettei vaan hirtä
kiinni. Ettei sitten se LaCruís rynyytä täyskaasu päällä sen, no +/- 90 km/h, päin jonku
Tarmokas lähikauppiaan kaupan seinää. Siitähän nyt kohu syntyis: "Nyt jo
vanhemmatkin Toyota mallit näyttävät kärsivän juuttuvasta kaasupolkimesta,
Toyotaa vaaditaan kutsumaan kaikki vuosina 1970 - 1999 valmistamansa, vielä
liikennekäytössä olevat, ajoneuvonsa täydelliseen remonttiin." Ja niitähän riittäs!
