Kuva Kuva

Pyörän mutterit auki?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Pyörän mutterit auki?

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Ja taas on sormi suussa. Tuon Hojon pyöriä ei ole ilmeisesti käytetty useampaan vuoteen irti, kun mutterit eivät inahdakkaan 80 senttisellä hysyavaimen varrella. Pariin otteeseen suihkuttanut irrotusainetta ilman vaikutusta. Mitä kokeillaan seuraavaksi?
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

Jos ei ole pulttipyssyä saatavilla nii otapa kaveri avuksi moska tai pikku leka kädessä.Toinen napauttaa lekalla hylsyn päähän tai siis siihen mistä varsi alkaa samalla toinen väntää auki kyllä pitäisi irrota.Ja vipuvartta voipi pidentää.Sitten jos aukeavat nii laita tervaa vaikka kierteisiin niin aukeavat seuraavan kerran paremmin.
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Joo. Oli tarkoitus käyttää mutterit auki ja tervata kierteet. Jos tien päällä menee rengas, niin se on tekemätön paikka ristikkoavaimella koittaa vaihtaa rengasta.
parta
Viestit: 35
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:54 am
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja parta »

ota ja lämmitä ne mutterit! jos ei pieni lämpö riitä niin sitten punahehkuun niin varmasti lähtee! on jouduttu tuolla töissä noihin 60tonnisiin yhistelmiin tekemään ku hirttäny kiinni ja piti omasta pornstarter vw:stä
hitsata isompi mutteri yhteen pulttiin kun meni kulmat pyöreiksi ja 2metrinen varsi ja kaveri 5 kg lekalla mutteriin löi! :D
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

joo, lämpöä minäkin suosittelen, pikkusen lämmität niin pitäs lähtä ihan kohtuudella, muuten on vaarassa, että kovin pitkällä varrella väännettäessä menee pinnapultit juuresta poikki...
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Hilari kirjoitti:joo, lämpöä minäkin suosittelen, pikkusen lämmität niin pitäs lähtä ihan kohtuudella, muuten on vaarassa, että kovin pitkällä varrella väännettäessä menee pinnapultit juuresta poikki...
Kaasupillikö olisi paras lämmönlähde. Pienellä pillillä täsmälämmitys?
Tiukassa ovat, tänään taas muutamaa koitin, ei inahdustakaan. Mitä mieltä porukka on yleensä noista ruosteenirrotus-spraylitkuista. Ite alan olemaan aika skeptinen noiden suhteen. Ne ei ole oikein koskaan toimineet mainospuheiden mukaan; ei edes lähelle.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Iisiraireri kirjoitti:
Hilari kirjoitti:joo, lämpöä minäkin suosittelen, pikkusen lämmität niin pitäs lähtä ihan kohtuudella, muuten on vaarassa, että kovin pitkällä varrella väännettäessä menee pinnapultit juuresta poikki...
Kaasupillikö olisi paras lämmönlähde. Pienellä pillillä täsmälämmitys?
Tiukassa ovat, tänään taas muutamaa koitin, ei inahdustakaan. Mitä mieltä porukka on yleensä noista ruosteenirrotus-spraylitkuista. Ite alan olemaan aika skeptinen noiden suhteen. Ne ei ole oikein koskaan toimineet mainospuheiden mukaan; ei edes lähelle.
Siellä on metallipinnat leikannu kiinni ja mahdollisesti vielä ruoste juottanu loputkin kiinni.
Tollaset rostoffit ei taho tollasissa tilanteissa auttaa.
Kaasupillillä täsmälämpöä ja vääntöä.
Voi joutua vaihtamaan mutterit jos on menny pahaan kuntoon.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Joo eli mutterin alapuolelta kuumennetaan niin että MUTTERI tulee punahehkuiseksi ja nopeasti hieman vääntöä. Aluksi ei kannata ahnehtia vaan joku 1/16 osa kierroskin riittää.

Toisin sanoen niin pitkälle kun ilman voimaa kääntyy,ja kääntö takaisin ,ja taas ja taas,ja tämän jälkeen uusi kuumennus mutterin eri paikasta.

Jos se sisällä oleva pultti rupeaa punottamaan niin silloin se on liian kuuma ja se jätetään jäähtymään ,koska jos pultti on punaisena niin sekin alkaa pehmetä jolloin se katkeaa. Eli kohteen vaihto.

Ja ideahan tuossa on se että lämpö laajentaa sen mutterin jolloin se irtoaa kierteeltä helpommin ja punahehku polttaa ruosteet välistä.

Ja jos siltä tuntuu niin välillä voi jähytellä jollain öljyllä tms.

Näissä jos jossain hommissa on maltti valttia...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Otat Sisun huuleen ja väännät ne avaimella auki. Jos ei aukea niin sitten poikkeaa. Jos menee poikki niin ne olikin jo aika vaihtaa.

80 senttisellä avaimella saa joka jannu pyörän mutterit auki, jos vain yrittää :wink:
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

joo, voi se olla, että vaikka lämmittää noin jämähtäneen mutterin punaiseksi ja vääntää, ei se aukea sittenkään vaikka houkuttelee useaan kertaan, mutta useimmiten kyllä lähtee...
eihän ne pinnapultit niin kalliita ole...
ja ne pinnapultit on mun mielestä aika paperia, kerran aukasin hiluxista vakio nakkeja irti ja ne oli ammuttu pyssyllä liikkeessä kiinni, oli tuloksena ristikkoavaimella 3 katkennutta pinnapulttia :lol:
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Kuinka laaja savotta tuo pinnapulttien vaihto mahtaa olla?
Avatar
JIIHAA
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Syys 01, 2009 9:39 pm
Paikkakunta: Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Joskus auttaa kun ottaa kaksi vasaraa ja laittaa toisen mutteria vasten ja lyö toisella sinne mutterin toiselle kyljelle. Pääseekö tässä tapauksessa lyömään onkin eri juttu. Niin tämä ei ollut ohje pinnapultin vaihtoon :wink:
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Iisiraireri kirjoitti:Kuinka laaja savotta tuo pinnapulttien vaihto mahtaa olla?
Edestä tarvii ottaa jarrylevy(siis purkaa napa samalla..) irti ja paukutella pultit parilla moskalla ulos.

Takaa saa helpommin, rumpu pois ja sitten pyöritelee akselia tiettyyn kohtaan jossa on tilaa pultille tulla pois yks kerrallaan,sitten vaan moskaa kun pultin takana on tilaa...ei tarvi ees kenkiä ottaa pois.
railai at surffi.net
J-T
Viestit: 137
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Vaasa-Kauhava-Larsmo

Viesti Kirjoittaja J-T »

Luigi81 kirjoitti:
Iisiraireri kirjoitti:Kuinka laaja savotta tuo pinnapulttien vaihto mahtaa olla?
Edestä tarvii ottaa jarrylevy(siis purkaa napa samalla..) irti ja paukutella pultit parilla moskalla ulos.
Ei välttämättä lähe moskalla, jos on oikeen jumittunu.Silloin ei auta muuta kun laitta koko levy ja napa sian ripulilääkkeeseen(sitruunahappo)
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

kyl ne on prässillä ainakin etunavasta kaikkein parasta ja helpointa irroittaa, ja ei tartte olla edes mikään järjettömän tanakka prässi. varmaan muutaman tonnin pullotunkilla johonkin sopivasti nalkaten saa pinnapultit irtoamaan jos ei oikeelle prässille pääse. hakkaamalla ei saa yleensä muuta kuin osat paskaksi!!
Vastaa Viestiin