hj-60 5-vaihdeloota.onko laakerit vaihtokelposia eri ikäisis
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
hj-60 5-vaihdeloota.onko laakerit vaihtokelposia eri ikäisis
sellasta vaan miettinyt kun on noi 4.11 perät ja 35" renkaat ja turbo kone, niin vois olla mukavampi ajella 5vaihteisella lootalla tiellä. sellanen loota olisi saannissa.
Viimeksi muokannut pemaripoju, La Tammi 16, 2010 12:08 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Jos valitset GL-4 -luokan öljyt, niin EP-lisäaineista ei pitäisi olla mitään haitttaa, päin vastoin. GL-5:n lisäaineet syövyttävät punametalleja, eli niitä ei saa käyttää, koska synkronirenkaat kuluu loppuun.pemaripoju kirjoitti:mikäköhän öljy sinne olis hyvää?
vissiinki jotain gl-4 ja edullista haussa!
mites ku niitä on kaikkia ep lisäaineistettuja onko siitä haittaa vai hyötyä?
#428
Enpä tiedä onko BJ42:ssa sama loota kuin HJ:ssa, mutta 61:n manuaali kertoo ainakin, että GL-4. Aika monessa HJ:ssa synkronointi on huonossa kunnossa ja veikkaisin, että juurikin siitä syystä, että on käytetty GL-5:sta, joka tuhoaa ne synkrot. Sen jälkeen saa sitten käyttää Redlinen vähän kalliimpia öljyjä, että loota toimii edes kohtuullisesti.Antsa kirjoitti:Bj 42 antaapi ohjekirja joko GL-4 tai GL-5
Jos laitat GL-5 ölpät niin se käy sitten myös muualle,ja 20 litran pytyssä on edullista.
Ja Tietysti ohjekirja kertoo mitä sinne kuuluu.
#428
Minä olen elänyt sellaisen tiedon kera, että GL-4 siitä syystä että viskositeetti on huononpi, jolloin synkrot toimivat paremmin.Hessu kirjoitti:Jos valitset GL-4 -luokan öljyt, niin EP-lisäaineista ei pitäisi olla mitään haitttaa, päin vastoin. GL-5:n lisäaineet syövyttävät punametalleja, eli niitä ei saa käyttää, koska synkronirenkaat kuluu loppuun.
Volvoon raskaalla puolella käytettiin GL-1:stä vaihteistoihin, normiperäöljyä sitten loppuun voimansiirtoon.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
No tämä on taas se aihe mistä voi väitellä loputtomiin,mutta edelleen ohjekirja/voiteluaine taulukko kertoo oikean öljylaadun.GL-luokitus kertoo lisäaineistuksen ei viskositeettiä.
Ja vuoden 1983 ohjekirja joka kattaa bj 42,ja hj 60 mallin antaa molempiin laatikoihin eli 4,ja 5 vaihteiseen öljylaaduksi joko API GL-4 ,tai GL 5 multipurposegearoil oljyä.
Ja viskositeetti on SAE 90(eli 80-90 normi ölppä käy)
Tietysti on helppoa laittaa huono synkronointi suoraan öljyn viaksi,mutta kun laitteissa alkaa olla järestään + 400 tuhatta mittarissa,niin on kai sitä syytä siinäkin mukaan lukien se että todennäköisesti takuu ajan jälkeiset huollot aika monessa laitteessa jäänyt aika vähiin,ja siitäkin on aikaa jo yli 20 vuotta.
Ja myös se tunnettu fakta eli jakolootan öljyjen siirtyminen päälootaan seurauksella,että kaikki osat (mukaan lukien synkrot) uivat öljyn sisällä aiheuttanee sekin ylimääräistä narinaa lootassa.
Toki sinne voi,ja kannattaakin laittaa jopa kalliitakin erikois öljyjä,jos sillä siirtää laatikko remppaa,tai siitä tulee sillä keinoin parempi,koska se on nopea,ja edullinen vaihtoehto remontille,ja sille ettei auto ole ajossa.
Mutta tämän saa jokainen harkita itse varaosa liikkeen tiskillä kun myyjä esittelee toinen toistaan parempia ihmeöljyjä.
Ja vuoden 1983 ohjekirja joka kattaa bj 42,ja hj 60 mallin antaa molempiin laatikoihin eli 4,ja 5 vaihteiseen öljylaaduksi joko API GL-4 ,tai GL 5 multipurposegearoil oljyä.
Ja viskositeetti on SAE 90(eli 80-90 normi ölppä käy)
Tietysti on helppoa laittaa huono synkronointi suoraan öljyn viaksi,mutta kun laitteissa alkaa olla järestään + 400 tuhatta mittarissa,niin on kai sitä syytä siinäkin mukaan lukien se että todennäköisesti takuu ajan jälkeiset huollot aika monessa laitteessa jäänyt aika vähiin,ja siitäkin on aikaa jo yli 20 vuotta.
Ja myös se tunnettu fakta eli jakolootan öljyjen siirtyminen päälootaan seurauksella,että kaikki osat (mukaan lukien synkrot) uivat öljyn sisällä aiheuttanee sekin ylimääräistä narinaa lootassa.
Toki sinne voi,ja kannattaakin laittaa jopa kalliitakin erikois öljyjä,jos sillä siirtää laatikko remppaa,tai siitä tulee sillä keinoin parempi,koska se on nopea,ja edullinen vaihtoehto remontille,ja sille ettei auto ole ajossa.
Mutta tämän saa jokainen harkita itse varaosa liikkeen tiskillä kun myyjä esittelee toinen toistaan parempia ihmeöljyjä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
tuli sitten ostettua shell spirax gx 80w-90 gl-4 öljyä 20L ja makso 92€. oli oikeen tarkoitettu käsivalintaisiin vaihteistoihin. (ikh tampere)
olis ollu jotain öljyjä noin 50€ hintaan mutta kaikki gl-5 ja vetopyörästö ynnä muu hypoidi versioita.
sietäis olla hyvää.
tänään käytiin purkamas kaverin autosta loota pois 1h meni aikaa.
ja sitä kattellessa ja tiivisteitä vaihdellessa ihmetytti kuinka paljon klutaa kytkinakseli. muuten oli ihan timmissä kunnossa jakis kun sen käytin auki ja lootan pääakseli ei heilunu!
olis ollu jotain öljyjä noin 50€ hintaan mutta kaikki gl-5 ja vetopyörästö ynnä muu hypoidi versioita.
sietäis olla hyvää.
tänään käytiin purkamas kaverin autosta loota pois 1h meni aikaa.
ja sitä kattellessa ja tiivisteitä vaihdellessa ihmetytti kuinka paljon klutaa kytkinakseli. muuten oli ihan timmissä kunnossa jakis kun sen käytin auki ja lootan pääakseli ei heilunu!
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
tossa kun pääsin ajeleen niin rupes ihmetyttään miksi meteli kuuluu sisälle nyt paremmin? kaikki kumit ynnämuut on paikoillaan, mutta silti esim startin ääni kuuluu enempi ku ennen. ja sellanen pieni kahnutus ajossa. vaihdekeppi on "uudessa" lootassa umpikeppi ja vanhassa oli sellanen paksu putki ja kumi liitoksella sieltä juuresta kiinni laatikkon menevässä kepissä! voiko se meteli kaikua sitä keppiä myöten niin paljon?
ps mistä tohon päälootaan saa halvimmalla uudet laakerit?
löytyykö esim laakerikeskuksesta?
ps mistä tohon päälootaan saa halvimmalla uudet laakerit?
löytyykö esim laakerikeskuksesta?
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
onko noiden ennen -85 ja jälkeen-85 tehtyjen päävaihdelaatikoiden laakerit vaihtokelpoisia keskenään?
vissiinki kytkinakselilla on vanhemmissa rullalaakeri ja uudemmissa kuulalaakeri? mutta pystyykö rullalaakerin tilalle laittaan kuulalaakerin?
muut laakerit taitaa olla samoja?
syynä olis vain se kun siihen uudempaan saisi halvemmalla sen laakerisarjan!
vissiinki kytkinakselilla on vanhemmissa rullalaakeri ja uudemmissa kuulalaakeri? mutta pystyykö rullalaakerin tilalle laittaan kuulalaakerin?
muut laakerit taitaa olla samoja?
syynä olis vain se kun siihen uudempaan saisi halvemmalla sen laakerisarjan!