Osaako kukaan kertoa missä kohti syöttöpumppua sijaitsee tuossa kierroslukumittarin anturi?
Mikä mahtaa olla tulossa vaihdelaatikkoon, kun kakkosta tai kolmosta päälle laittaessa hieman ns. kurahtaa laatikko. Jos oikein helvetin varovasti/rauhallisesti vaihtaa niin ei kurahda.
Onko kukaan asentanut tuollaiseen turbo timeria. Mihin johtoon se timerin piuha täytyy laittaa tuossa pumpussa, Eli missä on sammutin pumpussa.
Kiitos vastanneille.
T:J
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
HJ60:sessä jenkakellon anturi on kytkinkopassa.
Tollaset rusahtelut saattaa johtua liian kuluneista synkroneista.
Onkohan siihen vaihdeltu lootaöljyjä ja onkohan siellä öljyjä ollenkaan?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
tuo kierrosluvun anturi on keulasta katsottuna pumpun vasemmalla puolella, siihen menee ne pari johtoo.. ja ahtaassa paikassa. omassa hdj:ssä lopetti kiekka mittari kesällä toiminnan.. mut ei oo kerinny kattoo et missä vika kun toimeen on tullut ilmankin
ja eiköhän ne synkrot kurahtele tai sit kytkin ei irrota kunnolla..
sammutin löytyy nestepään yläosasta.. se on kierroslukuanturin lisäks ainoo paikka mihi tos menee johtoja
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.
Varmaan alkaa olla synkroissa sanomista, mutta öljylläkin voi olla merkitystä. Minulla olleessa manuaalivaihteisessa oli ohjekirjassa vaihteistoöljyn suosituksena GL3. Ei se kyllä kurahdellut mutta välillä "tökki" keppi vastaan. Oli jo hommattuna GL4 öljyt, GL3:a ei missään ollut, mutta jäi kokeilematta kun auto pöllittiin alta. Yleensähän aina työnnetään sitä GL5:ttä joka reikään kun sehän on "parempaa". Kannattaa ainakin kokeilla tuo ennen synkroremppaa.
Pelkkää GL-5 ei ikinä laatikkoon jos suosituksena on jotain muuta. Vitonen on pääasiassa peräöljy ja ei laatikkoon ellei erikseen vaadita. GL-4/5 voi tunkea aika huoletta joka reikään.
Eqoistig kirjoitti:Pelkkää GL-5 ei ikinä laatikkoon jos suosituksena on jotain muuta. Vitonen on pääasiassa peräöljy ja ei laatikkoon ellei erikseen vaadita. GL-4/5 voi tunkea aika huoletta joka reikään.
Juurikin näin, ei GL5:sta ainakaan Toyotan vaihdeaskiin. Vois myös kokeilla jotain pösölle/sitikalle tarkoitettua laatikkoöljyä, sen lisäaineistus on sellanen että auttaa synkronointia.
Ex-jetta-vainaassa hävis kakkosen rusahtelu saman tein kun vaihdoin tollaset ölpät.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
ainakaan teboilin gl-vitosta ei kannata laittaa,kerran laitoin hodarin laatikkoon ni sen jälkeen ei tahtonu mennä mikään vaihe päälle,paripäivää ajelin ja vaihoin valmetin laatikko öljyt tilalle ni alko meneen taas vaihteet niinku pitääkin
Pakko mainostaa, että 61:n synkroviat hävisivät lähes kokonaan, kun vaihdoin Redlinen öljyt laatikkoon. Samoin kovilla pakkasilla menee vaihteet sisään yhtä helposti kuin kesäkelillä. Täällä lisätietoa öljyistä: http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
Noista tuoreemmista en tiiä mutta bertan lootassa GL5 pelaa kohtuullisesti. Himpun verran jäykempi kylmänä mutta lämmettyään ei mitn ongelmaa.
Pitäshän sillä tulla tolkumpi öljykalvo kuin GL4:lla eli kovaan ajoon GL5
Tolkumpi öljykalvo joo, kun GL-5 on hypoidivetopyörästöille, mutta onko se laatikossa parempi ku GL-4 joka on tehty synkronoiduille vaihteistoille.
Ihan oikean öljymaahantuojan edustaja mulle joskus selvitti, ku omien käsitysten varmistamiseksi kyselin, isompi numero ei oo parempi, vaan tarkottaa eri normia.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Ei GL luokitus varsinaisesti vaikuta öljykalvon paksuuteen, vaan tarkoittaa eri käyttötarkoituksiin tehtyä lisäaineistusta. GL5 on hypoidipyörästöille, eli keskenään liukuville hammaspyörille tarkoitettu lisäaineistus. Voi olla liian "liukasta" synkronoinnille. Jos haluaa paksumpaa öljykalvoa, pitää laittaa viskositeetiltaan jäykempää öljyä. Myöskään ei pidä laittaa missään tapauksessa 10W30 GL4/GL5 luokiteltuja yleisöljyjä, laakeroinnit ei pitemmän päälle kestä niin pientä viskositeettia kun ne on suunniteltu jäykemmille öljyille. Eri juttu traktoreissa.
Moro! Muutama päivä sitte kävin ostaan toyotan liikkeestä ommaan HDJ80:seen vm.1990 ölijyt perriin jakolaatikkoon ja vaihelaatikkoon(manuaali). Myivät Castrolin Syntrax 75w-90! Perriin oon vaihtanu mutta laatikoihin en oo vielä kerinny!
no niin nythän tässä on tullut jo lähes koko kirjo haukuttua tai kehuttua.
mitähän ölkkää sitä laittas lopen sinne hdj:n vaihelootaan?
niin näkis paraneeko vai paheneeko kylmänä vaihteiden päälle meno.
oiskohan tuo toyotan suosittelema castroli syntrax 75w-90 vai se hessun kehuma redline: vaihtoehtoja näkyy olevan kolme mikähän nuista on se paras?
MTL® synkroniöljy
70W80 API GL-4
MT-90 synkroniöljy
Vastaavat ominaisuudet kuin MTL mutta 75W90 GL-4 (viskositeetti vastaa 10W40 moottoriöljyä)
75W90NS synkroniöljy
Vaihteistoihin joissa vaaditaan GL-5 öljyä
tai sitten shellin transaxle oil 75w90 voisi olla myös hyvä vaihtoehto.
tuskin on hintaeroa isommin ainakaan castrolin kanssa.
tuota mulla on perissä, jakolaatikossa ja keskitasauspyörästössä.
niin keppilaatikollisissa oon pitäny askissa ja mun mielestä toimii siellä hyvin.