killerwo kirjoitti: No paperithan tuossa autossa kiinnosti kaikista eniten. Eli auto on rekisteröity viime vuonna Lappeenrannan A-katsastuksessa matkailuautosi. No soittelin A-katsastukseen että miten HDJ:ä voi tehdä matkailuauton. Kertoivat että tämä virkailija joka muutoksen on tehnyt on jäänyt eläkkeelle. Eivät osanneet kertoa miten on mahdollista.Ihmettelivät vain.
Soitin sitten AKE:n ja kysyin voiko HDJ:ä tehdä matkailuautoa. Virkailija kertoi ettei voi tehdä. Hän oli myös kummissaan miten kyseinen auto voi olla Matkailuauto. No tiedustelin että tämä auto on nyt kuitenkin matkailuauto niin voiko AKE evätä nämä paperit ja muuttaa auton takaisin Maastohenkilöautoksi. Tähän virkailia ei sanonut juuta eikä jaata. Jäi jotenkin sellainen sävy että eivät muuta takaisin henkilöautoksi.
Hyvä kun asia selvisi, miten tämä voi olla pieniveroinen auto, jossa kuitenkin pehmeät penkit. Liekö auton muutoskatsastuksen yhteydessä katsuri tehnyt virheen hyväksyessään, mutta mielenkiintoinen tapaus sinänsä.
Sehän on toki monelle tuttu juttu, että esimerkiksi vanhasta VW Transporterin, taikka Fiat Ducaton pikkubussista on voinut saada pienen käyttövoimaveron auton, muutoskatsastamalla sen ns. "retkeilyautoksi".
Näinhän on monelle tämänkaltaiselle tehtykin - autojen oltua ensiksi taksibusseina, taikka oppilaitosten käytössä ensimmäiset 500tkm.
Hommahan on ollut mahdollista juurikin siksi, kun autot ovat alunperin maahantuotaessa olleet rekisteröity henkilöautoiksi, eli niistä on valtiolle maksettu täysi autovero. Siksi jälkikäteen "retkeilyautoksi" muutoskatsastamisessa ei näiltä ole edelletetty tuota täyttä 1,9 metrin sisäkorkeutta, kuten puolestaan autoverosta vapaiden matkailuautojen kohdalla on.
Auton on lisäksi täytettävä seuraavat seikat: säilytyskomerotilaa vaatteille, on pystyttävä muodostamaan makuupaikat kahdelle, keittomahdollisuus oltava. Tosin määräysten tulkinnassa on ollut hyvinkin suuria konttorikohtaisia eroja.
Tuossa vielä muistin virkistämiseksi lainaus AKE:n sivuilta, sekä linkki tekstiin. Matkailuautostahan siellä puhutaan, itse olen kyllä mieltänyt nämä jälkikäteen pieniveroisiksi muutetut lähinnä "retkeilyautoiksi", niiden kevyiden varusteiden vuoksi.
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:
· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.
Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (AKEn ohje 647/208/2009: Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Mutta mitäpä me suomalaiset emme olisi valmiita tekemään sen eteen, jotta pääsisimme veroissa säästämään. Olemme sen verran kekseliästä kansaa

...
Tosin eikös kuitenkin tämän ikäinen, (1992) maastohenkilöauto ole siltikin alennetun autoveron auto, jolloin siitä ei ole maksettu uutena täyttä autoveroa, jolloin myöskään muuttaminen "retkeilyautoksi" ei pitäisi missään tapauksessa olla mahdollista?
Hitto soikoon kun kyseinen katsastusmies ei ole enää töissä, voisi olla suhtautuminen Cruisereita kohtaan muutenkin passelia...
Mutta eikös joissain tapauksissa kyseenalaisten päätösten kohdalla ole saattanut auton omistajalle tulla takaisinkutsu - jälkeenpäinkin jolloin aiheetta tehty muutoskatsastus on kumottu.
Sillä kyllähän tämän auton parasta valttia ovat nimenomaan paperit, jotka tekevät auton ylläpitokustannukset kohtuullisiksi, mitä lähinnä verojen osalta tulee.
En kylläkään usko että aivan helposti menee kaupaksi kuitenkaan, kun historiakin on hieman selvinnyt. Tietysti jos hinta laitetaan kohdalleen...