BJ42 starttimoottori pyörii kuten tyhjällä akulla
Valvoja: Käyttäjä
No jos 300 löytyy niin uusi on aina uusi.
Ja sitten sen vanhan voi vielä kerran avata ja katsoa mikä siellä mättää/meni pieleen.Jos ei muuten niin ihan oppimismielellä,ja kun se toimii niin sen voi myydä,jos ei ennakoi tarvitsevansa sitä joskus 15 vuoden päästä(kuten itse tekisin).
Startti on tasavirtamoottori joka harvoin on "ihan paskana",ellei ole jäänyt pyörimään koneen mukana ja silloin se kyllä on silppuna.
Normaalit kuluvat osat on ne hiilet,solenoidin kärjet,ja helat,ja bendixi rattaineen.
Lähes kaikkia osia saa erikseen,ja silloin korjaamisen mielekkyyden voi jokainen ratkaista itse omien taitojen,ja rahapussin ,ja uuden osan hinnan mukaan.
Ja sitten sen vanhan voi vielä kerran avata ja katsoa mikä siellä mättää/meni pieleen.Jos ei muuten niin ihan oppimismielellä,ja kun se toimii niin sen voi myydä,jos ei ennakoi tarvitsevansa sitä joskus 15 vuoden päästä(kuten itse tekisin).
Startti on tasavirtamoottori joka harvoin on "ihan paskana",ellei ole jäänyt pyörimään koneen mukana ja silloin se kyllä on silppuna.
Normaalit kuluvat osat on ne hiilet,solenoidin kärjet,ja helat,ja bendixi rattaineen.
Lähes kaikkia osia saa erikseen,ja silloin korjaamisen mielekkyyden voi jokainen ratkaista itse omien taitojen,ja rahapussin ,ja uuden osan hinnan mukaan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Ainakin kun painoin niitä sisäänpäin ja pyörittelin niin vaikutti pyörivän melko pehmeästi tai silleen niinkuin hyvät laakerit pitää. Toyotan ohjeissa luki että noin voi kokeilla.
Ainut mikä tulee mieleen tuosta korjauksesta on se että hiilet tulivat aika tiukkaan tuota 28160 "Armature" osaa vasten vaikka olivatkin 21mm ja Toyotan korjausoppaassa luki että uudet ovat 22m. Eli ne vieterit pysyivät nippanappa hiilten päällä koska tulivat niin "ylhäälle". Voisiko tällainen seikka vaikuttaa? Ajattelin vaan että ehkä tuossa on kuitenkin tarpeeksi voimaa työntää niitä ulospäin.
En kyllä ymmärää paljoakaan mistä puhun mutta puhun nyt kuitenkin.
Ainut mikä tulee mieleen tuosta korjauksesta on se että hiilet tulivat aika tiukkaan tuota 28160 "Armature" osaa vasten vaikka olivatkin 21mm ja Toyotan korjausoppaassa luki että uudet ovat 22m. Eli ne vieterit pysyivät nippanappa hiilten päällä koska tulivat niin "ylhäälle". Voisiko tällainen seikka vaikuttaa? Ajattelin vaan että ehkä tuossa on kuitenkin tarpeeksi voimaa työntää niitä ulospäin.
En kyllä ymmärää paljoakaan mistä puhun mutta puhun nyt kuitenkin.
muistatko et oliko siinä ankkurin kyljissä naarmuja, että olis raapinu pyöriessään kiinni siellä ympärillä oleviin magneetteihin? jos näin niin silloin siellä on liikaa väljää ja vika tod.näköisesti siellä. menee oikoseen sieltä. olen kyllä kuullu et noi tojon startit on käytännössä ikuisia, ainoat hajoavat osat ois hiilet ja ne kupari kynnet.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Jep, kun tätä ykkösautona yrittää kuitenkin pitää ja itsellä ei ole muuta kuin keskustaasunto ja katuparkki missä ruuvata niin into loppuu helposti.
Tuo Aditan hinta oli ns. vaihtohinta eli vanha menee heille
Täytyy katsoa mitä täältä foorumista löytyy ja muualta. Jos teille tulee mieleen muita paikkoja mistä kysellä noita niin olisin kiitollinen vinkeistä.
Ja kiitos kaikille avusta!
Tuo Aditan hinta oli ns. vaihtohinta eli vanha menee heille

Täytyy katsoa mitä täältä foorumista löytyy ja muualta. Jos teille tulee mieleen muita paikkoja mistä kysellä noita niin olisin kiitollinen vinkeistä.
Ja kiitos kaikille avusta!
Noin kun nyt näillä maallikon silmillä tutkin sitä niin sileiltä vaikuttivat kaikki pinnat paitsi ne jotka selvästi piti olla uritettuja jne. Kun ei tiedä millainen pitäisi olla niin on vaikeaa tutkia tuollaista mötikkääburton kirjoitti:muistatko et oliko siinä ankkurin kyljissä naarmuja, että olis raapinu pyöriessään kiinni siellä ympärillä oleviin magneetteihin?

No silloin kun laakerit tai päätykappale pettää siten että ankkuri ottaa runkoon niin siitä kyllä tulee sileä...Ankkurissa (se pyörivä möykky siellä sisällä) pitäisi löytyä pitkittäiset raot rautojen välissä.
Sitten kannattaa heilutella niitä hiiliä ettei ole kulunut olaketta joka jumisi sitä.
Onko muuten alennusvaihteellinen startti kyseessä?
Sitten kannattaa heilutella niitä hiiliä ettei ole kulunut olaketta joka jumisi sitä.
Onko muuten alennusvaihteellinen startti kyseessä?
On alennusvaihteella! Autontarvetta oli joten laittoin käytetyn startin tilaukseen -83vm BJ-cruiserista. Auto jossa startti oli ollut kiinni oli rullannut 260000 mutta eihä sitä tietenkään tiedä tarkalleen. Voi yhtä hyvin olla 360000 
No lupasivat testata ennen lähettämistä joten toivon että toimii tämän asennuksen jälkeen. Elle toimikaan niin voi kokeilla kuinka hyvin BJ42 toimii sukellusveneenä
Täältä tilasin http://www.varaosahaku.fi/

No lupasivat testata ennen lähettämistä joten toivon että toimii tämän asennuksen jälkeen. Elle toimikaan niin voi kokeilla kuinka hyvin BJ42 toimii sukellusveneenä

Täältä tilasin http://www.varaosahaku.fi/
Viimeksi muokannut jhellen, To Loka 08, 2009 8:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jappi, tuosta on jo puhuttu.
jhellen kirjoitti: Toisesta kärjestä on noin puolet kulunut ja toisesta taas ei paljon mitään.
Missä kunnossa oli se pyöreä noita yhdistävä lätkä? Sitä ei saanu ainakaan corollan starttiin tarvikkeena, piti hioa pintaa aika rankasti.jhellen kirjoitti:Motonetin osat olivat juuri oikeat tähän.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Mulla oli muinoin HJ60 startissa kanssa samanlainen ongelma. Pyöritti kyllä mutta laiskasti, kylmää konetta ei saanut käyntiin kuin hinaamalla. Kaikki mahdolliset jutut tuli kokeiltua ja purettua/kasattua moneen kertaan. Loppupeleissä oli käämi poikki ankkurista, selvisi vasta kun vein sen autosähköliikkeeseen mitattavaksi. Ei kannattanut korjata vaan uudesta käytetystä startista osat.
Huonoa tuuria riittää tässä tapauksessa. Eli tilasin uuden käytetyn BJ40 -83 startin varaosahaku.fi:n kautta yhden vinkin perusteella. Olisi tarkemmin pitänyt ymmärtää verrata noita kinnityslaippoja kun kerran lähettivät kuvat ennen lähetttämistä.
Vasta kun olin asentamassa niin huomasin ettei sitä saakaaan pakoilleen. Yllättävän sokea sitä voi olla.
Kuva: http://www.flickr.com/photos/jukka/3997103733/
Jos noita upotettuja ruuveja saisi kotikonstein auki niin voisi ehkä vaihtaa pelkästään päädyt keskenään. Niihin ei kuitenkaan pääse käsiksi muulla kuin meisselillä joten kannat hajoavat ennen kuin ruuvit irtoavat.
Mietin että pitäisikö viedä molemmat korjaamoon ja pyytää niiden siirtää sen vanhan laipan tuohon uuteen. Oliskohan tämä mahdollista vai onko niissä paljon eroja?
Vasta kun olin asentamassa niin huomasin ettei sitä saakaaan pakoilleen. Yllättävän sokea sitä voi olla.
Kuva: http://www.flickr.com/photos/jukka/3997103733/
Jos noita upotettuja ruuveja saisi kotikonstein auki niin voisi ehkä vaihtaa pelkästään päädyt keskenään. Niihin ei kuitenkaan pääse käsiksi muulla kuin meisselillä joten kannat hajoavat ennen kuin ruuvit irtoavat.
Mietin että pitäisikö viedä molemmat korjaamoon ja pyytää niiden siirtää sen vanhan laipan tuohon uuteen. Oliskohan tämä mahdollista vai onko niissä paljon eroja?
Noniin, muutamia satoja euroja kulutettu ja kympillä olisi saanut tämänkin ongelman korjattua.
Keväällä ostetut akut ja nyt jo akkuvesi loppu. Olisi pitänyt ymmärtää tarkistaa mutta ei ole aiemmin ollut tällaista vedenkulutusta akuissa. Olen tottunut huoltovapaisiin joten se ehkä pilasi minun järjen
Yhteensä 4,5l vettä niihin meni ja vaikka en lisännytkään happoa niin starttas hienosti. Saa nähdä jäätyykö nuo nyt sitten talvella. Joku väitti ettei tuo happo mihinkään häviä niistä ja että hyvin voi täyttää pelkällä akkuvedellä.
Ei kuitenkaan mikään huuono investointi tuo uusi startti ja suosittelen kaikille vaihtoa uuteen. Älkää menkö korjaamaan ellette halua harrastuksen kannalta avata starttia.
Uudella vetää niin täysillä että moottori melkein lähtee irti
Nyt saa nauraa!
Keväällä ostetut akut ja nyt jo akkuvesi loppu. Olisi pitänyt ymmärtää tarkistaa mutta ei ole aiemmin ollut tällaista vedenkulutusta akuissa. Olen tottunut huoltovapaisiin joten se ehkä pilasi minun järjen

Ei kuitenkaan mikään huuono investointi tuo uusi startti ja suosittelen kaikille vaihtoa uuteen. Älkää menkö korjaamaan ellette halua harrastuksen kannalta avata starttia.
Uudella vetää niin täysillä että moottori melkein lähtee irti

Nyt saa nauraa!