Bj:n etuveto ei pysy päällä..
Valvoja: Käyttäjä
Bj:n etuveto ei pysy päällä..
Kertokaa viisaat, missä vika, kun pihalla käsin renkaista kokeillessa neliveto kytkeytyy, mutta sitten tositoimissa ei pysy päällä. Kepistä työntämällä pysyy vähän, mutta hylkii silloinkin.
Menee ilmeisesti jakolaatikko aukaisuun?? Ohjeita siihenkin kaivattaisiin ja muihin mahdollisiin toimenpiteisiin mielellään selkokielellä suomeksi.
Joku viisas puhui siirtohaarukoista ja booripuslista???? Oiskohan noissa jotain ongelmaa???
Räjäytyskuvakin olisi kova sana.
Leevi Häkli
Raahe
040 5281808
Menee ilmeisesti jakolaatikko aukaisuun?? Ohjeita siihenkin kaivattaisiin ja muihin mahdollisiin toimenpiteisiin mielellään selkokielellä suomeksi.
Joku viisas puhui siirtohaarukoista ja booripuslista???? Oiskohan noissa jotain ongelmaa???
Räjäytyskuvakin olisi kova sana.
Leevi Häkli
Raahe
040 5281808
jos jakiksen stefat vuotaa niin se 2wd/4wd siirtohaarukka ei saa tarpeeksi öljyä ja kulahtaa.
siirtohaarukan hinta n50€ voi vaihtaa jakista irroittamatta,kardaanilähtöjen stefat samalla uusiksi.
minimissää se etukardaanin lähtö ym osat purettava jotta saa "metallisälää" pois siitä siirtohaarukkaa ympyröivästä kuoresta.
siirtohaarukan hinta n50€ voi vaihtaa jakista irroittamatta,kardaanilähtöjen stefat samalla uusiksi.
minimissää se etukardaanin lähtö ym osat purettava jotta saa "metallisälää" pois siitä siirtohaarukkaa ympyröivästä kuoresta.
Alkoi selviämään!!
Tuli purettua sitten koko jakolaatikko.
Juhan Auton(Toyotan liike) mukaan siirtohaarukan ja booripuslan oikea välys on 0,5mm - oli 2,5-3mm ja toinen haaroista vääntynyt muutaman millin.
Kuskin puoleinen tukikumi revennyt kokonaan irti...
Etukardaanin lähdön tukilaakeri huonolla hapella. Oli myös stefa huono. Laatikossa öljyä alle litra. Tästä taas tietenkin johtui laakerin vaurio.
Haarukka oikaistiin ja korjattiin kulumat laakerihopealla ja sorvilla. Booripusla toisinpäin ja uusi moottorinkumi.
Viikonloppuna kokeilemaan - jännittää, josko sitä pääsisi ajamaan nelivetoisella.........
Tuli purettua sitten koko jakolaatikko.
Juhan Auton(Toyotan liike) mukaan siirtohaarukan ja booripuslan oikea välys on 0,5mm - oli 2,5-3mm ja toinen haaroista vääntynyt muutaman millin.
Kuskin puoleinen tukikumi revennyt kokonaan irti...
Etukardaanin lähdön tukilaakeri huonolla hapella. Oli myös stefa huono. Laatikossa öljyä alle litra. Tästä taas tietenkin johtui laakerin vaurio.
Haarukka oikaistiin ja korjattiin kulumat laakerihopealla ja sorvilla. Booripusla toisinpäin ja uusi moottorinkumi.
Viikonloppuna kokeilemaan - jännittää, josko sitä pääsisi ajamaan nelivetoisella.........
Neliveto on yliveto!!!
Kyllä iso mamma näytti pitkät ja koukkuiset kyntensä metsässä, kun sai etusetkin raapimaan.....
Etuveto pysyy nyt todella hienosti päällä ja etenee 33" mutikoilla ihan kivasti.
Vielä kun etukardaanin stefa vaihdetaan, niin pysyy öljytkin sisällä jakolaatikossa..
Seuraavaksi irroitettavan vetokoukun tekoon ja sitten tehostimen asennukseen ja sitten............
Mistä sitä aikaa saa ostaa . . . . . . . .
Kyllä iso mamma näytti pitkät ja koukkuiset kyntensä metsässä, kun sai etusetkin raapimaan.....
Etuveto pysyy nyt todella hienosti päällä ja etenee 33" mutikoilla ihan kivasti.
Vielä kun etukardaanin stefa vaihdetaan, niin pysyy öljytkin sisällä jakolaatikossa..
Seuraavaksi irroitettavan vetokoukun tekoon ja sitten tehostimen asennukseen ja sitten............
Mistä sitä aikaa saa ostaa . . . . . . . .
Tervehdys uudelta harrastajalta. Yritin tätä em. asiaa selvittää tuolta Birfieldin manuaaleista mutta en löytänyt apua omaan autooni, BJ40 1979. Eli tuohon siirtohaarukan purkuun nääs. Kattelin auton alta että se systeemi mikä kytkee nelivedon päälle olisi purettavissa mutta olisiko jossain tarkempia ohjeita saatavilla? Ettei vaan purettaessa tule tehtyä lisää vahinkoa.jjtp kirjoitti:jos jakiksen stefat vuotaa niin se 2wd/4wd siirtohaarukka ei saa tarpeeksi öljyä ja kulahtaa.
siirtohaarukan hinta n50€ voi vaihtaa jakista irroittamatta,kardaanilähtöjen stefat samalla uusiksi.
minimissää se etukardaanin lähtö ym osat purettava jotta saa "metallisälää" pois siitä siirtohaarukkaa ympyröivästä kuoresta.
Syynä tähän on se että juuri ostamassani autossa ei mene nelikko päälle. Pieni alue pelaa hyvin (takavedolla siis) sekä napalukot edessä pelaa (tarkastettu kardaania pyörittelemällä). Kun jakolaatikosta kytkee nelikon päälle niin etukardaania pyöriteltäessä kuuluu "raksutusta" ; ihan kun se nelikon kytkentä olisi "huulilla", mutta ei ihan mene päälle.
moi eli sun pitää vain purkaa se etukardaani pois,ja etukardaanin takaa se jakiksen lahtö eteenpäin pois.
toi sen takia että saa putsattua siirtohaarukasta kuluneet metallit sieltä lähdön sisältä.
muuten sen siirtohaarukan saa vaihdettua siitä kupeessa olevasta luukusta,ettei tarvis purkaa noin paljoa kun putsauksen takia.
http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
eli toi siirtohaarukka ei kulumisen takia pysty siirtämään tota akselinpäässä näkyvää kytkentäholkkia tarpeeksi eteenpäin vaan jää "räpisemään" siihen etuvedon akselin huulille.
toivottavasti ei muuta tuhoja löydy kun toi siirtohaarukka,tarkista se kytkentäholkin ja eteenpäin lähtevän akselin boori.
jos jotakin muuta rikki niin varaosat on otettava diiselin jakiksesta,fj(bensa) jakiksessa on harvempi booriset osat.
ostitko auton virojoki/vaalimaa suunnalta?
toi sen takia että saa putsattua siirtohaarukasta kuluneet metallit sieltä lähdön sisältä.
muuten sen siirtohaarukan saa vaihdettua siitä kupeessa olevasta luukusta,ettei tarvis purkaa noin paljoa kun putsauksen takia.
http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
eli toi siirtohaarukka ei kulumisen takia pysty siirtämään tota akselinpäässä näkyvää kytkentäholkkia tarpeeksi eteenpäin vaan jää "räpisemään" siihen etuvedon akselin huulille.
toivottavasti ei muuta tuhoja löydy kun toi siirtohaarukka,tarkista se kytkentäholkin ja eteenpäin lähtevän akselin boori.
jos jotakin muuta rikki niin varaosat on otettava diiselin jakiksesta,fj(bensa) jakiksessa on harvempi booriset osat.
ostitko auton virojoki/vaalimaa suunnalta?
Moi vaan. Kuva kertookin paljon asiasta, kiitokset. Jep, sieltä hain auton. Olin jo varannut rahaa UAZin ostoon ihan muualta mutta kun se kauppa lykkääntyi muista syistä niin tuli tilaisuus ostaa tämäjjtp kirjoitti: http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
ostitko auton virojoki/vaalimaa suunnalta?


Morjensta
Onko BJ 42:n 5-vaihteisessa lootassa samanlainen siirtosysteemi 2wd/4wd kuin mitä tuossa kuvassa? ----> (http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1)
Omassa on tuo siirtäjän varsi joka tulee ulos on mutkalla ja 2 wd/4wd vaihto onnistuu vaan auton alta käsin, kun pikku keppi ei ota tuohon siirtäjänvarteen kiinni olleskaan. Onnistuukos tuon siirtäjän irtiotto ilman suurempia peijaisia? Vaihteiston/jakolaatikon irroitus?
Onko BJ 42:n 5-vaihteisessa lootassa samanlainen siirtosysteemi 2wd/4wd kuin mitä tuossa kuvassa? ----> (http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1)
Omassa on tuo siirtäjän varsi joka tulee ulos on mutkalla ja 2 wd/4wd vaihto onnistuu vaan auton alta käsin, kun pikku keppi ei ota tuohon siirtäjänvarteen kiinni olleskaan. Onnistuukos tuon siirtäjän irtiotto ilman suurempia peijaisia? Vaihteiston/jakolaatikon irroitus?
42 jakis on samanlainen kuin hj, eli toi uusi halkastava malli kuin kuvassa oleva hj jakis.
eli etu kardaanin lähtöä ei saa purettua samalla tavalla.
http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
tossa mun versio hj jakiksen kepeistä,eli iso ja pikkupuoli hoidetaan toisella kepillä 2wd/4wd toisella kepukalla.
http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
lisää kuvia tuolta galleriasta hj jakiksenkepit otsikolla (ton offroad tekstin alla)
eli etu kardaanin lähtöä ei saa purettua samalla tavalla.
http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
tossa mun versio hj jakiksen kepeistä,eli iso ja pikkupuoli hoidetaan toisella kepillä 2wd/4wd toisella kepukalla.
http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
lisää kuvia tuolta galleriasta hj jakiksenkepit otsikolla (ton offroad tekstin alla)
Aloitin oman remonttini tarkastamalla ensin siirtohaarukan. Se oli hieman kulunut, ja sitä oli täytetty hitsaamalla jo aikaisemminkin. Kuiteskin täytettiin ne kulumat hitsaamalla ja sitten ei kun kokeilemaan. Huuhtelin laatikon notkealla öljyllä siitä luukusta sekä täyttöpropusta kaatamalla. Kun kirkasta öljyä alkoi tulla läpi molemmista tyhjennyspropuista niin sitten laitoin uudet vaihteistoöljyt sisään.
Nelikko kytkeytyikin päälle ja toimi muuten OK mutta jarrutettaessssa alkoi kuulumaan sellaista rätinää taas ja lopulta etuveto kytkeytyi irti. Otin sitten sen etulähdön irti ja huomasin että booripuslan kaardaanin puoleisesta päästä on boorit kuluneet jo melko sileiksi.
Joka tapauksessa pitää lähteä ostoksille koska siinä laakerissa/helassa on väljää mikä on aiheuttanut stefan kulumisen - oli meinaan yön aikana alkanut vuotaa sieltä niitä öljyjä ulos. Pirun tiukassa on vaan tuo mutteri, ei meinaa lähteä millään auki - täytyy mennä jonnekin pajalle missä on vähän tukevampi viilapenkki.
Pitää vaihtaa myös voiman ulosoton etummainen stefa, sekin oli vuotanut. Purin sen akselin ja "lähdön" jo irti, ja aika väljä oli sekin stefa.
Nelikko kytkeytyikin päälle ja toimi muuten OK mutta jarrutettaessssa alkoi kuulumaan sellaista rätinää taas ja lopulta etuveto kytkeytyi irti. Otin sitten sen etulähdön irti ja huomasin että booripuslan kaardaanin puoleisesta päästä on boorit kuluneet jo melko sileiksi.
Miten sen booripuslan voi kääntää koska ei ole symmetrinen - se siirtohaarukkahan ei taida osua oikealle kohdalle?dappis kirjoitti: Etukardaanin lähdön tukilaakeri huonolla hapella. Oli myös stefa huono. Laatikossa öljyä alle litra. Tästä taas tietenkin johtui laakerin vaurio.
Haarukka oikaistiin ja korjattiin kulumat laakerihopealla ja sorvilla. Booripusla toisinpäin ja uusi moottorinkumi.
Joka tapauksessa pitää lähteä ostoksille koska siinä laakerissa/helassa on väljää mikä on aiheuttanut stefan kulumisen - oli meinaan yön aikana alkanut vuotaa sieltä niitä öljyjä ulos. Pirun tiukassa on vaan tuo mutteri, ei meinaa lähteä millään auki - täytyy mennä jonnekin pajalle missä on vähän tukevampi viilapenkki.
Pitää vaihtaa myös voiman ulosoton etummainen stefa, sekin oli vuotanut. Purin sen akselin ja "lähdön" jo irti, ja aika väljä oli sekin stefa.
Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
Miten sen booripuslan voi kääntää koska ei ole symmetrinen - se siirtohaarukkahan ei taida osua oikealle kohdalle?
Haarukka oikaistiin ja korjattiin kulumat laakerihopealla ja sorvilla. Booripusla toisinpäin ja uusi moottorinkumi.
[/quote]
joo ei sitä voi toisinpäin kääntää,tossa kuva holkista.
http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
Näinhän se itsekkin ajattelin. Sain tänään purettua sen "lähdön", siellä sen peltisuojan allahan ei ollut muuta kuin stefa sekä yksi kuulalaakeri. Voiman ulosoton stefan sain autotarvikkesta mutta etukardaanin stefaa eikä laakeria siitä liikkeestä saa. Pitää mennä laakeriliikkeeseen, tuo booripusla on vissiin tilattava Toyotalta. Tuolla Valkeakosken www.tamgears.com -liikkeessä HJ60 ja LJ70 malleihin se booripusla maksaa 78 euroa, saa siitä vähän vertailupohjaa.jjtp kirjoitti:joo ei sitä voi toisinpäin kääntää.karra kirjoitti: Miten sen booripuslan voi kääntää koska ei ole symmetrinen - se siirtohaarukkahan ei taida osua oikealle kohdalle?
EDIT:googletin vähän ja löysin www.sor.com -liikkeen josta noita kaikkia osia saisi. Booripusla maksaa 49.99 USD siellä. Eurooppaan tulee ilmeisesti 25 USD lisämaksu eli pitää tiedustella ensin hintaa merkkiliikkeestä.
EDIT 2 : niin tuo SOR tarjoaakin on-line-ostajalle osia FJ- malleihin. BJ40 luetellaan NON-USA -kummajaiseksi ja niiden osia ei olekkaan netissä - tarvii soittaa

Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984