Kuva Kuva

BJ42 starttimoottori pyörii kuten tyhjällä akulla

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Jep, näytti siltä että sen yhden kärjen pitää tinata irti mutta ei todellakaan näytä helposti huollettavaltta :( Kivikova se muovisuojus siinä ympärillä ja sehän menee myös läpi solenoidin ja sisäpuolelle asti. Melkein kuten valettu kiinni siihen solenoidiin. Pitäisi olla maksimissaan 2mm paksut reunat hylsyavaimessa että tuon saisi auki :)

Toisesta kärjestä on noin puolet kulunut ja toisesta taas ei paljon mitään.

Toyota varaosaliikkeellä Helsingin Konalassa oli huonosti noita tarvittavia osia. Se koko hiilisarjan päätykappale olis ollut n. 120€.

Täytyy katsoa sitten Motonetistä :?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja autosähköliikkeistä noita löytyy kyllä.ja jos ei sopivia niin sitten semmoiset joista voi viilata.

Ja tuota ennenkuin tuhoaa starttia,niin kannattaa vaikka hioa joku hylsy sopivaksi tuohon koloon.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Sain vihdoin yhden kärjen irroitettua ja onneksi se oli juuri se joka oli kulunut. Sitä toista en viitsi vaihtaa koska se on miltei uudenveroinen. Motonetin osat olivat juuri oikeat tähän.

En suosittele tällaista projektia kenellekään. Kärjet voi vielä vaihtaa jos ne vaan saa irroitettua. Nämä hiilet ovat jotenkin hitsattu kiinni. "Tinaus" ei ainakaan reagoi 48W juottimeen eikä myöskään pienoiskaasupuhaltimeen (juotin myös). Sain repiä irti piuhat ja siistiä jäljet. Nyt taas juotin ei riitä tuon juottamiseen koska tina kylmenee heti. Täytyy kai hankkia tehokkaampi juotin huomenna ja ellei se riitä niin olisi jo kannattanut vaihtaa uuteen starttimoottoriin. :roll:

Nyt en tietenkään tiedä kestääkö tavallinen tinaus tässä tapauksessa vai olisko pakko viedä jonnekin "hitsattavaksi".
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Tinasin kiinni hiilet 100W juottimella ja sain jälkeenpäin kuulla että nuo juotetaan jollain muulla aineella mutta voi kestää ellei sitä rasita niin että tina sulaa.

Sain startin laitettua paikoilleen mutta edelleen sama ongelma. Nyt kuuluu kerran öhöö kun se yrittää startata ja sitten kuuluu siitä konsolin alla olevasta relestä tico tico tico tico tico :roll: Mittasin akut ja niissä on tarpeeksi virtaa. Molempien akkujen kaapelkikengät nyt vaihdettu. Maa-kaapeli vaihdettu uuteen. Kaapeleiden päät putsattu. Seuraavaksi menee ne plussakaapelit vaihtoon.

Avasin sen relen ja se näytti ainakin ihan uudelta mutta en tiedä sitten voiko kuitenkin tässä relessä piiletä tämä kyseinen ongelma?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Lähteekö nyt apuvirralla käyntiin?

Se tikotiko luultavasti johtuu siitä kun jännite putoaa niin se rele aukoo/sulkee.

Ja paljonko on akkujen jännite yhdessä/erikseen

Pitäisi olla erikseen reilusti yli 12 volttia.

Myöskin kannattaa mitata jännite kuormalla esim.kaikki valot ym. päällä,tai jos on kaveri niin startatessa.

Ja myöskin voi kokeilla antaa apuvirtaa toiseen akkuun (12 V) sillä selviää se jos toinen akku on sökö.

Ja vielä että kokeilitko ennen paikalleen asennusta että se startti toimii...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Olikin sellainen tunne että jotain olisi pitänyt tarkistaa. En tiedä miten tuo testaus pääsi unohtumaan vaikka olikin niin itsestäänselvää :( Toisaalta päivänvalo alkoi loppumaan ja sadetta luvattu joten oli hieman paniikki saada tuo asennettua kun kadulla työskentelin.

Kokeilen noita vinkkejä ja ellei muuta niin hinauksella huoltoon :? Imoitan tänne miten kävi!

Kiitos kaikille avusta!
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Älä luovuta kyllä se siitä taipuu :D :D :D
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Eli samat oireet vaikka kaikki akkukaapelit ja kaapelikengät vaihdettu. Tosiaan nyt kuuluu pelkästään ticoticotico relestä. 12.5V toisessa akussa (uusi ei ladattu) ja 13.8V toisessa. Onko mitään mahdollisuutta että temppuilee edelleen näin vaikka vaihtaisi starttimoottorin uuteen? :?
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

vaikka se mittari näyttää 12,5v sille akulle niin se ei vielä kerro sitä että onko siellä virtaa, se on vain se jännite.
käy akku liikkeessä sen vanhan patterin kans, niilä on mittarit millä näkee heti et antaako se virtaa vai onko jo juusto.
ja aika alhainen tuo 12,5 lukema.

akut olis hyvä vaihtaa pareittain aina.
itsellä oli joskus taannoin rekassa semmoinen vika et toisesta akusta oli 1 kenno oikosessa, jolloin sieltä puuttui se 2v ja starttaus oli aina semmosta just ja just lähtee... ja akut ei ollu vanhoja, alta vuoden.

katos, tarkemmin kun luki niin siinähän luki et uus akku, no lataa kummatkin täyteen kumminki
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

oletko kokeillu et starttaako paremmin jos tarjoaa virtaa suoraa solenoidille? kun kerta kaapeleista virta menee läpi startille.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Kokeilin äsken molemmilla vanhoilla akuilla jotka väittäisi olevan täysin kunnossa. 13.6V sekä 13.8V ja sama tikitys taas. Ei ollut mitään vaikeuksia käynnistää niillä "vanhoilla" ja yhtäkkiä alkoi tämä sitkeä käynnistys jolloin tuo starttiremppa tuli eteen. Jännite siis pysyi akuissa mutta kuitenkin alkoi ilmestymään näitä käynnistysongelmia kuten aiemmmin olen selittänyt.

Ihmetyttää ja kummastuttaa
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Elikkäs tuo siun startti tuntuisi olevan oikosulussa tms.

Eli ota se irti ja kokeile kuten edellä neuvotiin notta toimiiko.

Jos ei niin...

Tulitko katsoneeksi/mitanneeksi ettei käämit,tai roottori ole oikarissa tai maissa?

Ja entä helat?Jos ovatten kovasti väljät ottaa roottori voi kenttään kiinni ja silloihan se ei jaksa pyöriä.

Ootko kysyny mitä uusi startti maksaa? Mielestäni näitä välitettyjä startteja kannatta vielä korjata/korjauttaakin...

Tai ostaa palstalta uusi käytetty,joka lienee halvin vaihtoehto.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Annoin virtaa suoraan solenoidille ja ei tullut minkäänlaista liikettä tai ääntä vaan pelkästään kipinöitä.

Nyt meni minulta yli hilseen nämä käämit ja helat :oops: mutta sanoisin etten ole tehnyt niitä tarkistuksia.

Pikkasen alle 300€ olis ollut täältä tuo uus startti http://www.adita.fi
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

jhellen kirjoitti:Annoin virtaa suoraan solenoidille ja ei tullut minkäänlaista liikettä tai ääntä vaan pelkästään kipinöitä.

Nyt meni minulta yli hilseen nämä käämit ja helat :oops: mutta sanoisin etten ole tehnyt niitä tarkistuksia.

Pikkasen alle 300€ olis ollut täältä tuo uus startti http://www.adita.fi
eli jos nyt laitoit virtaa siihen startin ainoaan ohueen johtoon eikä pyöri niin silloin vika kyllä on startissa.
eli se pyörivä ankkuri pääsee ottamaan niihin magneetteihin kiinni jotka on siellä ympärillä, joku laakeri/hela on kulunut loppuun joka aiheutaa sen.

itsellä oli gti golfissa sama vika. hitto, tarkemmin ku aattelee niin mulla on varmaa hajonnu ihan kaikki mikä on mahdollista:)
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

eli onko laakerit ehjät osa nro 28160a
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1982_T ... _1904.html
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Vastaa Viestiin