HDJ vm. 1990 ja kytkinpoljinongelma
Valvoja: Käyttäjä
HDJ vm. 1990 ja kytkinpoljinongelma
Ilmeni jo mulla ollessa, mutta nyt kiusaa seuraavaa...kytkinpoljin jää pohjaan. Tai lähespohjaan, toimii kyllä siltikin, mutta liike on ärsyttävän pieni. Normalisoituu, kun nostaa polkimen takaisin ylös. Jää harvoin pohjaan normaalivaihtamisessa, mutta esim. valoissa odotaessa saattaa niin käydä.
Itse arvelin ongelman liittyvän pääsylinteriin eli että neste änkeää männän väärälle puolelle? Vai mistä johtuu moinen? Ja miten korjataan?
Itse arvelin ongelman liittyvän pääsylinteriin eli että neste änkeää männän väärälle puolelle? Vai mistä johtuu moinen? Ja miten korjataan?
Yleensähän toi pakkasilla johtuu vedestä siellä nesteessä, joka pääsee jäätymään, on aika monessa toyotassa sylkenyt nesteet joko pääsylinterin kumien välistä autoon sisään kuskin jalkatilaan tai työsylinteristä ulos sieltä lootan päästä.
Ja yleensä tuo vika tulee vaan eka polkaisulla jolloin pääsee nesteet välistä ja taas toimii sen jälkeen. Joihinkin olen kumeja vaihtanut ja osaan ihan uudella nesteellä ja kunnon ilmauksella on tullut ok.
Noin periaatteessa se systeemi on sen verran yksinkertainen ettei siinä juuri muuta vikaa voi olla.
Joissain tarvikekumisarjoissa muuten tulee uudet männät mukana, myös toyotan alkuperäisessä korjaussarjassakin.
Ja yleensä tuo vika tulee vaan eka polkaisulla jolloin pääsee nesteet välistä ja taas toimii sen jälkeen. Joihinkin olen kumeja vaihtanut ja osaan ihan uudella nesteellä ja kunnon ilmauksella on tullut ok.
Noin periaatteessa se systeemi on sen verran yksinkertainen ettei siinä juuri muuta vikaa voi olla.
Joissain tarvikekumisarjoissa muuten tulee uudet männät mukana, myös toyotan alkuperäisessä korjaussarjassakin.
MIKKO UKKOLA
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Re: HDJ vm. 1990 ja kytkinpoljinongelma
Neste ei ilmeisesti huonolta ollut näyttänyt. Ongelma ei ole vielä kokonaan poistunut. Kaverin tekstiä "toimii ihan hyvin nopeasti mutta pitkällä painalluksella sieltä häviää paine! enkä keksi mitään muuta kun että työsylinteri vuotais, koska pääsylinterin tiivisteet ja männän vaihdoin ja yritin hyvin ilmata vai voisko siellä olla edelleen ilmaa jossakin?"maraani kirjoitti:Ilmeni jo mulla ollessa, mutta nyt kiusaa seuraavaa...kytkinpoljin jää pohjaan. Tai lähespohjaan, toimii kyllä siltikin, mutta liike on ärsyttävän pieni. Normalisoituu, kun nostaa polkimen takaisin ylös. Jää harvoin pohjaan normaalivaihtamisessa, mutta esim. valoissa odotaessa saattaa niin käydä.
Itse arvelin ongelman liittyvän pääsylinteriin eli että neste änkeää männän väärälle puolelle? Vai mistä johtuu moinen? Ja miten korjataan?
Osaa olla hankala ilmattavakin, ei tahtonut omassa autossa onnistua vaikka alakautta työnsi nesteet sisään, siinä vaan ei tahtonut aina irrottaa kunnolla vaikka poljintuntuma oli koko ajan normaali.
Jos mitään järkevää syytä ei kuitenkaan löydy ja edelleen temppuilee, kannattaa tarkistaa se kumiletkun pätkä. Niissä on joskus tullut tukoksia kun rättikerroksen alla oleva kumikerros turpoaa se pullauttaa sisäänpäin semmosen kuplan joka tukkii käytännössä koko letkun. Neste menee poljinpaineella läpi, mutta ei jaksa tulla omineen takaisin. Letku on silti päältäpäin täysin virheettömän näköinen. Voi tutkia työntämällä sopivanpaksuisen rautalangan läpi, jos tökkii jossai kohtaa, siinä on ryppy sisäpuolen kumissa. Minulla oli molemmissa etujarruletkuissa tuo vika ja jarrut jäi laahaamaan. Samanlaisia lekujahan ne on kytkimen linjassakin ja tuo "poljinta nostamalla alkaa taas toimia" viittaa vähän tuohon vikaan.
Jos mitään järkevää syytä ei kuitenkaan löydy ja edelleen temppuilee, kannattaa tarkistaa se kumiletkun pätkä. Niissä on joskus tullut tukoksia kun rättikerroksen alla oleva kumikerros turpoaa se pullauttaa sisäänpäin semmosen kuplan joka tukkii käytännössä koko letkun. Neste menee poljinpaineella läpi, mutta ei jaksa tulla omineen takaisin. Letku on silti päältäpäin täysin virheettömän näköinen. Voi tutkia työntämällä sopivanpaksuisen rautalangan läpi, jos tökkii jossai kohtaa, siinä on ryppy sisäpuolen kumissa. Minulla oli molemmissa etujarruletkuissa tuo vika ja jarrut jäi laahaamaan. Samanlaisia lekujahan ne on kytkimen linjassakin ja tuo "poljinta nostamalla alkaa taas toimia" viittaa vähän tuohon vikaan.
TP
Re: HDJ vm. 1990 ja kytkinpoljinongelma
Kaikki on nyt uutta kytkimen toimilaitteessa tai siis lähinnä sylinterien sisuskalut, letku ja neste...vieläkin temppuili. Nyt toimii kuitenkin huomattavasti paremmin kuin ennen remonttia eli ajoneuvoa pystyy jopa käyttämään. Viimeiseksi ilmattiin vielä porukalla josko nyt olis saatu ilmat pihalle...maraani kirjoitti:Neste ei ilmeisesti huonolta ollut näyttänyt. Ongelma ei ole vielä kokonaan poistunut. Kaverin tekstiä "toimii ihan hyvin nopeasti mutta pitkällä painalluksella sieltä häviää paine! enkä keksi mitään muuta kun että työsylinteri vuotais, koska pääsylinterin tiivisteet ja männän vaihdoin ja yritin hyvin ilmata vai voisko siellä olla edelleen ilmaa jossakin?"maraani kirjoitti:Ilmeni jo mulla ollessa, mutta nyt kiusaa seuraavaa...kytkinpoljin jää pohjaan. Tai lähespohjaan, toimii kyllä siltikin, mutta liike on ärsyttävän pieni. Normalisoituu, kun nostaa polkimen takaisin ylös. Jää harvoin pohjaan normaalivaihtamisessa, mutta esim. valoissa odotaessa saattaa niin käydä.
Itse arvelin ongelman liittyvän pääsylinteriin eli että neste änkeää männän väärälle puolelle? Vai mistä johtuu moinen? Ja miten korjataan?
Toinen ongelma mainitussa härvelissä liittyy joulukuusi-ilmiöön - siihen on joitain vinkkejä haulla saatu, mutta ei ole osattu ratkaista vielä.
Re: HDJ vm. 1990 ja kytkinpoljinongelma
Tämä case closed - tämän kesän katsastuksessa poistetiin ajoneuvosta kilvet, kun kytkin ei toiminut. Alkoi toimia kun nykyinen omistaja vaihtoi koko pääsylinterihässäkän. Silmällä oli havaittavissa pieni kuluma - ei siihen vuotoon muuta tarvittukaan.maraani kirjoitti:Kaikki on nyt uutta kytkimen toimilaitteessa tai siis lähinnä sylinterien sisuskalut, letku ja neste...vieläkin temppuili. Nyt toimii kuitenkin huomattavasti paremmin kuin ennen remonttia eli ajoneuvoa pystyy jopa käyttämään. Viimeiseksi ilmattiin vielä porukalla josko nyt olis saatu ilmat pihalle...maraani kirjoitti:Neste ei ilmeisesti huonolta ollut näyttänyt. Ongelma ei ole vielä kokonaan poistunut. Kaverin tekstiä "toimii ihan hyvin nopeasti mutta pitkällä painalluksella sieltä häviää paine! enkä keksi mitään muuta kun että työsylinteri vuotais, koska pääsylinterin tiivisteet ja männän vaihdoin ja yritin hyvin ilmata vai voisko siellä olla edelleen ilmaa jossakin?"maraani kirjoitti:Ilmeni jo mulla ollessa, mutta nyt kiusaa seuraavaa...kytkinpoljin jää pohjaan. Tai lähespohjaan, toimii kyllä siltikin, mutta liike on ärsyttävän pieni. Normalisoituu, kun nostaa polkimen takaisin ylös. Jää harvoin pohjaan normaalivaihtamisessa, mutta esim. valoissa odotaessa saattaa niin käydä.
Itse arvelin ongelman liittyvän pääsylinteriin eli että neste änkeää männän väärälle puolelle? Vai mistä johtuu moinen? Ja miten korjataan?
Toinen ongelma mainitussa härvelissä liittyy joulukuusi-ilmiöön - siihen on joitain vinkkejä haulla saatu, mutta ei ole osattu ratkaista vielä.