
Jakiksen kepistä kiva keväinen sirkutus
Valvoja: Käyttäjä
Jakiksen kepistä kiva keväinen sirkutus
Olen aika varma, että joitain muitakin on alkanut v*****amaan ko. ääni ajon aikana vanhemmissa cruisereissa. Millaisia "tilapäis" ratkaisuja olette rakentanut? Kuvathan on kivoja, nauretaan sitten yhdessä 

Talli tyhjänä, ehkä vielä joskus...
Onkohan nyt kyse siitä muovisesta "sokeripalasta" joka toimii laakerina jakolaatikon vaihdekepin päässä olevan kuulan ja etuvedon kytkentäluistin päässä olevan hahlon välissä? Itsellä auttoi vesivaseliini aikoinani siihen, jotain ihme kitinää se ääni oli mutta siitä on jo sen verran aikaa ettei ihan tarkkaan muista. Mitä lie maksaisi uusi osa?
Muutenkin voi koettaa rasvata kaikki vipujen nivelet paksulla vaseliinilla.
Muutenkin voi koettaa rasvata kaikki vipujen nivelet paksulla vaseliinilla.
Tuttu ongelma. Paljon on ajeltu niin et toisel kädel pitelee keppiä kun ääni alkaa käymään hermoille. Johtaa kivasti muutenkin vinkuvan lootapaketin äänet sisään.
Ite vedin PTON ja jakiksen kepin varteen jotain kumiletkua ja shimmasin kaikki paikat timmeiksi niin helpotti jonkin verran. Mulla oli pton kepin akseliksi hitsattu pultti vaan laatikon kylkeen kun joskus ilmeisesti hajonnut ja siin oli vaan prikka ja sokka kiinnityksenä ja hitosti väljää. Nyt äänet on varsin siedettävät noiden puolesta mutta suurin ongelma mulla on ettei oo mattoja ja kardaanitunnelin päällä on vaan maalattu 1mm alumiinilevy poraruuvveilla kiinni. Muut resonaatioäänet, moottori ja rengasäänet sitten tekeekin omasta bertasta yhtä miellyttävän ajaa kun venäläinen panssarivaunu ilman nakkipipoa asfaltilla.
Toi JFn mainitsema "sokeripala" on kans yks mutta omassa pelissä se ei mustaakseni muovia ainakaan ole? Jouduin jo kerran taivuttelemaan vivustoja kun ei enään menny aina etuveto päälle kun se "sokeripala" hyppäs hahlosta pois. Sillon varmaan taivutin se niin että se biitti ei pääse siellä hahlossa helisemään vaan on sopivan tiukalla.
Ite vedin PTON ja jakiksen kepin varteen jotain kumiletkua ja shimmasin kaikki paikat timmeiksi niin helpotti jonkin verran. Mulla oli pton kepin akseliksi hitsattu pultti vaan laatikon kylkeen kun joskus ilmeisesti hajonnut ja siin oli vaan prikka ja sokka kiinnityksenä ja hitosti väljää. Nyt äänet on varsin siedettävät noiden puolesta mutta suurin ongelma mulla on ettei oo mattoja ja kardaanitunnelin päällä on vaan maalattu 1mm alumiinilevy poraruuvveilla kiinni. Muut resonaatioäänet, moottori ja rengasäänet sitten tekeekin omasta bertasta yhtä miellyttävän ajaa kun venäläinen panssarivaunu ilman nakkipipoa asfaltilla.
Toi JFn mainitsema "sokeripala" on kans yks mutta omassa pelissä se ei mustaakseni muovia ainakaan ole? Jouduin jo kerran taivuttelemaan vivustoja kun ei enään menny aina etuveto päälle kun se "sokeripala" hyppäs hahlosta pois. Sillon varmaan taivutin se niin että se biitti ei pääse siellä hahlossa helisemään vaan on sopivan tiukalla.
En löytäny muovia mistään?!? Rasvaa pumpattu, letkua pätkitty ja nyt alkaa hermo lepäämään, eli ääni on ainakin vähentynyt.
Aikasemmin kokeiltua: A) ns. mankka korjaus (ääni vs. ääni), vittumaisempi ääni voittaa ilmeisesti?!? B) mustekala pingotus toiseen reunaan, ei hyvä C) Mikjussin tapaa toisella kädellä kiinnipitäminen, ajoasento on aika penaalista.
No jos tää nyt auttais, kiitoksia vinkeistä ja lisääkin saa laitella...
Aikasemmin kokeiltua: A) ns. mankka korjaus (ääni vs. ääni), vittumaisempi ääni voittaa ilmeisesti?!? B) mustekala pingotus toiseen reunaan, ei hyvä C) Mikjussin tapaa toisella kädellä kiinnipitäminen, ajoasento on aika penaalista.
No jos tää nyt auttais, kiitoksia vinkeistä ja lisääkin saa laitella...
Talli tyhjänä, ehkä vielä joskus...
Jakiksen kepin ja lämppärinlaitteen väliin simmattu puupalikka.
Kepin päässä lovi, johon keppi istuu ja lämppärin päässä 11mm terällä porattu kolo, joka istuu lämppärin putkiliittimen klemmariin.
Kiristys tapahtuu sisuskumista leikatulla lenkillä lämppäriin päin.
Se palikka siksi ettei kuminauha vedä keppiä liikaa eteen niin säästänee siirtäjiä.
Toimii kohtuullisesti mutta lootarempan jälkeen rolina vaimeni sen verran ja simmasin samalla vipuja niin ei enää häiritse.
Olis vaimennussarja jouten
Kuvaa ei valitettavasti nyt ole. Koitan muistaa joskus.
Kepin päässä lovi, johon keppi istuu ja lämppärin päässä 11mm terällä porattu kolo, joka istuu lämppärin putkiliittimen klemmariin.
Kiristys tapahtuu sisuskumista leikatulla lenkillä lämppäriin päin.
Se palikka siksi ettei kuminauha vedä keppiä liikaa eteen niin säästänee siirtäjiä.
Toimii kohtuullisesti mutta lootarempan jälkeen rolina vaimeni sen verran ja simmasin samalla vipuja niin ei enää häiritse.
Olis vaimennussarja jouten

Kuvaa ei valitettavasti nyt ole. Koitan muistaa joskus.

_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Jee, työhanska häivytti loputkin äänet. Itse laitoin näyttämään sitä keskimmäistäknapsu kirjoitti:Ratkaisu on mahdollisimman helppo.Olen ajanut BJ:llä vuodesta -80,ja aina siinä vivun päällä on ollut YLIVETO A1 kintas,toimii hyvin,äänet häipyy,ei kulu ym ym.Testatkaa,toteatte saman.Myöskin jotakin moternimpaa käsinettä siinä voi käyttää,toimivuudesta en tietä.

Eipäs toi käyny aiemmin mielessä...
Talli tyhjänä, ehkä vielä joskus...
tutkiskelin kepuloitten anatomiaa hieman. Sieollin pikkuruisia prikkoja jotka pääsee pirisemään tärinästä, meinaan tefloni teipillä shimmata niitä hiuman, tai laittamall jotain kumilirpaketta prikan viereen. Sit voi jutottaa kutistesukkaa liitoksenpäälle ja lämmittää, ainakin prinä loppuis, mutta siihen mekaaniseen lauluun toimii sit hansikas lopulisesti