Hdj:n turbotus
Valvoja: Käyttäjä
Hdj:n turbotus
Hdj 80:sen perusmoottori ilman turboa ja turbon kanssa, onko niissä sama perusmoottori?
Eli voiko turbon asentaa turbottomaan moottoriin?
Eli voiko turbon asentaa turbottomaan moottoriin?
On. suora lainaus Toyota Land Cruiser series HJ60,61,70,75, HZJ80 &HDJ80 kirjasta:"The in-line six cylinder OHC diesel engines are designated 1HZ, 1HD-T and 1HD-FT. The engines are all very similar except the 1HD-T and 1HD-FT engines are turbocharged." Eli se turboton perusmoottori on toi 1HZ.
1987 LJ70
Vielä samasta asiasta
Eli voiko siis turbottomaan 80:sen moottoriin laittaa turbon turbollisesta 1 HDT moottorista? Ja sopiiko ylipäätään siinä kunnossa?
Pieniä tarkennuksia: Turbollinen = hdj80, moottori 1HD-T. Turboton = hzj80, mootori 1HZ. Kuten näemme LC:n mallimerkintä on aina moottorityyppi+j ja mallisarjan numero. Kuitenkin 1HD-T ja 1HZ eroavat toisistaan oleellisesti, turbo (1HD-T) on suorasuihku- ja vapari (1HZ) on esikammiorakenteinen, eli HZ ei ole HD:n turboton versio vaan eri moottori. Alakerta on sama lukuunottamatta mäntiä, kansi on erilainen. Ilman pakosarjaa moottorit on päältäpäin lähes saman näköiset, ainoa ero on suutinrungon rakenne ja kiinnitys kanteen. Tietenkin esikammiokoneenkin voi ahtaa, pumpussa vain ei ole ahtopaineen kompensointia. Moottorien keskenään vaihdettavuutta ajatellen muutoksia joutuu tekemään pakoputken alkupäähän ja imu/ huohotin letkuun, jos HD:n kuminen putsarin ja turbon välinen putki ei ole koneen mukana. Lämpömittarin anturissa voi olla erilainen liitin, ruiskutuspumpussa voi olla erilainen polttoaineen tuloputki, kytkinlevyssä on erilainen boori, nämä kaikki vaihdettavissa ristiin.
1HD-T on alkuperäinen mallisarjan moottori eli sen muutoskatsastus on "läpihuutojuttu" (=rahastus), jos siihen lisätään välijäähdytin tai ahdetaan 1HZ vaaditaan yleensä teholappu.
1HD-T on alkuperäinen mallisarjan moottori eli sen muutoskatsastus on "läpihuutojuttu" (=rahastus), jos siihen lisätään välijäähdytin tai ahdetaan 1HZ vaaditaan yleensä teholappu.
TP
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2009 11:19 pm
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Täh? Olen elänyt siinä luulossa, että ykkönen (1) moottorin tyyppimerkinnän alussa tarkoittaa suoraruiskutteista.timop kirjoitti:Turboton = hzj80, mootori 1HZ.

Teenkö suuremman virheen kyseenalaistaessani?
3B/13B-T, 2H/12H-T, Dynan 14B, ...
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Itsekkin olen milloin missäkin luulossa ja kyllä asioita kannattaa useinkin kyseenalaistaa. Mutta siitä huolimatta HZ on esikammiokone. Kun purat molemmat, voit todeta asian itse. Kumpaakin konetta on tuossa irrallaan ja asia selviää myös tehtaan korjauskirjoista. Tämä on siis faktaa.
Minua tässä hämmästytti lähinnä se, että mikä järki on tehdä nykyaikana (no, yli 20v. sitten) samasta koneesta vielä esikammioversio. Käyntiääni on se syy luultavasti, tässä uskossa elän. Ja semmoisiakin viitteitä olen nähnyt, että esikammiokoneestasta olisi tehtaan tekemä turboversio, mutta se on myöskin vaan toistaiseksi uskomus, faktaa ei minulla siitä ole. Jossain varaosalistoilla näkyny 1HZ turbon osia. Voi olla virhekin, tai voi olla erityisesti jäkiturbotuksiin tehtyjä mäntiä.
En muuten kyllä muista ihan tasan varmasti, onko se tyyppi virallisesti 1HZ vai pelkkä HZ, yleensä näissä "uudemmissa" on aina numero ensin ja kakkonen se ei kuitenkaan ole. Pitää tutkia asiaa.
Minua tässä hämmästytti lähinnä se, että mikä järki on tehdä nykyaikana (no, yli 20v. sitten) samasta koneesta vielä esikammioversio. Käyntiääni on se syy luultavasti, tässä uskossa elän. Ja semmoisiakin viitteitä olen nähnyt, että esikammiokoneestasta olisi tehtaan tekemä turboversio, mutta se on myöskin vaan toistaiseksi uskomus, faktaa ei minulla siitä ole. Jossain varaosalistoilla näkyny 1HZ turbon osia. Voi olla virhekin, tai voi olla erityisesti jäkiturbotuksiin tehtyjä mäntiä.
En muuten kyllä muista ihan tasan varmasti, onko se tyyppi virallisesti 1HZ vai pelkkä HZ, yleensä näissä "uudemmissa" on aina numero ensin ja kakkonen se ei kuitenkaan ole. Pitää tutkia asiaa.
TP
Hep.Hipluxracing kirjoitti: Omastani paukautettu alkup. turbomoottori liian suurella turbolla
Liian suurella turbolla konetta ei saa rikki jos ahtopaine edes jotenkin rajataan alle 2bar.
Ennemmin se sillä vakiolla ct26 paskalla hajoaa. Pakopaineeseen ja pakolämpöihin... jos innostuu syöttöruuvia kovasti pyörittelemään.
Ja todennäköisesti sittenkin joko täysin ajattelemattomalla käytöllä ilman jälkikäyttöjä tai sitten kyseessä on ollut perinteinen laakereiden pettäminen...Mika.T kirjoitti:Hep.Hipluxracing kirjoitti: Omastani paukautettu alkup. turbomoottori liian suurella turbolla
Liian suurella turbolla konetta ei saa rikki jos ahtopaine edes jotenkin rajataan alle 2bar.
Ennemmin se sillä vakiolla ct26 paskalla hajoaa. Pakopaineeseen ja pakolämpöihin... jos innostuu syöttöruuvia kovasti pyörittelemään.
HDJ koneita on muistaakseni kans ollu etukammiomallisia...
Ja se on 1HZ se malli turbottomassakin ja päällisin puolin eroa vaan turbon puute ja ahtoputket sekä pumpusta puuttuva ahtopaineen mukainen säätö.
Muuten näyttää samalta ja en kyllä ite käsitä miks nimetty noin eri tavalla, koska 1hz 1hd-t ja 1pz on samaa mallisarjaa keskenään, pz vaan vitoskone.
Mulla olis muuen myydä 1hdt ahtoputki turbolta imusarjaan.
Ja kk-laakereista sen verran et ne on ainakin tarvikkeena acl laakereina samat hd-t ja hz koneissa eli jos materiaalissa on vika, niin samaa laakerivaivaa pitäis sillä ajatuksella olle molemmissa konetyypeissä...
Ja se on 1HZ se malli turbottomassakin ja päällisin puolin eroa vaan turbon puute ja ahtoputket sekä pumpusta puuttuva ahtopaineen mukainen säätö.
Muuten näyttää samalta ja en kyllä ite käsitä miks nimetty noin eri tavalla, koska 1hz 1hd-t ja 1pz on samaa mallisarjaa keskenään, pz vaan vitoskone.
Mulla olis muuen myydä 1hdt ahtoputki turbolta imusarjaan.
Ja kk-laakereista sen verran et ne on ainakin tarvikkeena acl laakereina samat hd-t ja hz koneissa eli jos materiaalissa on vika, niin samaa laakerivaivaa pitäis sillä ajatuksella olle molemmissa konetyypeissä...
MIKKO UKKOLA
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Pa tuloputki tankkilaitteessa ja pumpussa sekä suodattimessa sekä tietysti alustassa pari mm pienempi halkaisijaltaan turbo vs turboton, oliskohan ollu 8/10mm
Ja turbottomassa on rummut takana, ja kun auto on hzj-mallisarjaa ei koneen vaihto ole läpihuutojuttu jos satut vielä tuurilla omistamaan liian uuden hzj:n niin joutuu vaihtamaan etujarrutkin isompiin konetta vaihtaessa.
Ja niitä eroja ite autossa on niin paljon et ei viitti alkaa luettelemaankaan.
Ja turbottomassa on rummut takana, ja kun auto on hzj-mallisarjaa ei koneen vaihto ole läpihuutojuttu jos satut vielä tuurilla omistamaan liian uuden hzj:n niin joutuu vaihtamaan etujarrutkin isompiin konetta vaihtaessa.
Ja niitä eroja ite autossa on niin paljon et ei viitti alkaa luettelemaankaan.
MIKKO UKKOLA
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Joo, kyllä minäkin sen muistan niin että ykkönen on edessä. Jos kone olisi tehtaalta lähtien turbotettu esikammiokone, se olisi edelleen kai joku HZ ja auto mallia HZJ normaalin nimeämiskäytännön mukaan? Minullakin on vaan joku sitkeä muistikuva että 1HZ:stä olisi turboversio, tai sitten se on vaan jäänyt siitä kun niitä on jälkiturbotettu paljon muualla.
Irtomoottorin hankintaa ajatellen, jos kaikki ulkopuoliset rensselit on koneesta purettu pois, sen tunnistaa kaikkein varmimmin päältäpäin suutinrungon kiinnityksestä, esikammiokoneessa on se perinteinen kanteen jengalla vedettävä runko. Jos koneessa on kansi vielä kiinni sen tunnistaa tuosta, jos se on irti... Äkkiseltään koneet näyttää tosiaan ihan samanlaisilta.
Kerron nyt ihan vaan omasta kokemuksesta ja ainakin minun tapauksessa 1HD-T koneen vaihto HZJ:hin oli ihan läpihuutojuttu, huolimatta rumpujarruista, tai muistakaan varusteista. Siitä on jo vuosia ja voi olla säännökset muuttunut, ja konttoreissa oli silloinkin suuria eroja. Turbollista on kai johonkin päin maailmaa tehty takarumpujarruilla kun korjaamokirjasta löytyi sellainen vaihtoehto, ja sittenhän se oli vaan neuvottelukysymys... Samasta opuksesta käytiin läpi jousitus, akselit ja ohjausjärjestelmä ja painot, siis konttorilla. En tiedä olisko miten tiukalle mennyt ilman näitä huomiota. Välijäähdyttimen lisäys samaan vehkeeseen sitten taas ei ollut pelkkä läpihuutojuttu, mutta ei mitään varsinaista ongelmaa, normikuviot teholappuineen vaan. Auto oli HZJ vm.-90. Tuo varmaan auttaa asiassa kun ensin kysyy konttorilla, että tämmöset on suunnitelmat kaikkine perusteineen, meneekö läpi?
Polttoaineputki ei aiheuttanut ongelmia, vaan minun kokemuksen mukaan ohuempi pakoputki, pakopaineet pyrki olemaan suuret, pelkän HZJ putkiston vastapaine oli 0,45 bar vakioahdoilla. Ja on niitä eroja tosiaan nippelitasolla varmaankin 50 prossaa koko auton osista, mutta onko sillä suurtakaan merkitystä jos haluaa HZJ:n turbottaa tai vaihtaa siihen turbokoneen. HD:N pakosarja käy suoraan HZ kanteen.
Jos meinaa HZJ:n tavalla tai toisella turbottaa, suosittelen kysymään asiaa ensin konttorilta, vaikka useammaltakin jos vaikeuksia ensimmäisessä paikassa on. Tämänpäivän säännöksiä en tiedä, onko siellä jotain uutta tullut oman vaihdon jälkeen.
Irtomoottorin hankintaa ajatellen, jos kaikki ulkopuoliset rensselit on koneesta purettu pois, sen tunnistaa kaikkein varmimmin päältäpäin suutinrungon kiinnityksestä, esikammiokoneessa on se perinteinen kanteen jengalla vedettävä runko. Jos koneessa on kansi vielä kiinni sen tunnistaa tuosta, jos se on irti... Äkkiseltään koneet näyttää tosiaan ihan samanlaisilta.
Kerron nyt ihan vaan omasta kokemuksesta ja ainakin minun tapauksessa 1HD-T koneen vaihto HZJ:hin oli ihan läpihuutojuttu, huolimatta rumpujarruista, tai muistakaan varusteista. Siitä on jo vuosia ja voi olla säännökset muuttunut, ja konttoreissa oli silloinkin suuria eroja. Turbollista on kai johonkin päin maailmaa tehty takarumpujarruilla kun korjaamokirjasta löytyi sellainen vaihtoehto, ja sittenhän se oli vaan neuvottelukysymys... Samasta opuksesta käytiin läpi jousitus, akselit ja ohjausjärjestelmä ja painot, siis konttorilla. En tiedä olisko miten tiukalle mennyt ilman näitä huomiota. Välijäähdyttimen lisäys samaan vehkeeseen sitten taas ei ollut pelkkä läpihuutojuttu, mutta ei mitään varsinaista ongelmaa, normikuviot teholappuineen vaan. Auto oli HZJ vm.-90. Tuo varmaan auttaa asiassa kun ensin kysyy konttorilla, että tämmöset on suunnitelmat kaikkine perusteineen, meneekö läpi?
Polttoaineputki ei aiheuttanut ongelmia, vaan minun kokemuksen mukaan ohuempi pakoputki, pakopaineet pyrki olemaan suuret, pelkän HZJ putkiston vastapaine oli 0,45 bar vakioahdoilla. Ja on niitä eroja tosiaan nippelitasolla varmaankin 50 prossaa koko auton osista, mutta onko sillä suurtakaan merkitystä jos haluaa HZJ:n turbottaa tai vaihtaa siihen turbokoneen. HD:N pakosarja käy suoraan HZ kanteen.
Jos meinaa HZJ:n tavalla tai toisella turbottaa, suosittelen kysymään asiaa ensin konttorilta, vaikka useammaltakin jos vaikeuksia ensimmäisessä paikassa on. Tämänpäivän säännöksiä en tiedä, onko siellä jotain uutta tullut oman vaihdon jälkeen.
TP
Jos ei ole kantta niin männistä sen kammiokone vs. suoraruiskukoneen erottaa parhaitentimop kirjoitti:esikammiokoneessa on se perinteinen kanteen jengalla vedettävä runko. Jos koneessa on kansi vielä kiinni sen tunnistaa tuosta, jos se on irti... Äkkiseltään koneet näyttää tosiaan ihan samanlaisilta.
Esikammiokoneen mäntä.


Suoraruiskun mäntä


Nuo nyt ei ole toyotan moottoreista mutta samanlaisset erot sieltäkin löytyy.[/img]
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2009 11:19 pm
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti: