Tännehän kerkes tulla jo kuvakin tuosta mun pelistä, kun odottelin tunnuksia foorumille. Eli tuo Matin kuvassa oleva harmaa Cruiseri on mun 2004 vuosimallin (163hp, 4 vaihteinen automaatti), jonka ostin noin 2,5 vuotta sitten reilut 120tkm mittarissa. Nyt on mittarissa jonkin verran yli 180tkm.
Kyseinen yksilö on viettänyt suurimman osan ajastaan täällä etelän suolavelleissä ja heti kun ostin sen, vein samantien ruostesuojaukseen. Sieltä soitettiinkin kohta perään, että runko pitää hiekkapuhaltaa, oli sen verran pintaruosteessa. Eipä tullut mieleen ryömiä noin uuden auton alla ostohetkellä.
Muuten olen kyllä ollut pelkästään positiivisesti yllättynyt Toyota laadusta. Normihuoltojen lisäksi on vaihdettu ohjaustehostimen tiiviste ja toista etujarrua herkistelty. Alussa tuo piti pakkaskelillä kylmänä jonkun verran ääntä ja mainitsin siitä huollossa. Huoltomies tiesi heti mistä on kyse ja otti ilmanputsarin irti ja lisäsi jotain pehmusteita putsarinkotelon ja lokasuojan väliin. Räminät loppuivat siihen. Lisäksi Webaston johdoista yksi oli hapertunut poikki, tuo korjautui liittimen vaihdolla.
Ensimmäiset puolivuotta ajelin ihan vakiona ja jännäsin onko tälläisellä tavan konttorityöntekijällä vara ajella tällaisella pelillä. Kun ei autossa ollut mitään ongelmia niin homma alkoi pikku hiljaa karata palstalaisille tuttuun suuntaan
Huomasin cros4wd:n sivuilta ilmoituksen ARB:in puskureiden poistomyynnistä lakimuutoksen takia. No sellainen lähti tilaukseen ja vähän sen jälkeen tuli hommattua OME:n alustasarja sekä 265/70/17 mutiaiset. Nuo 265/70/17 renkaat olisi kyllä mahtunut pyörimään ilman jousituksen korotustakin mutta vakiojouset alkoi ARB:in puskurin painosta pohjailemaan motarilla isommissa heitoissa.
Tuolla setillä mentiinkin vajaa vuosi. Siinä välissä koluttiin kaikki mahdolliset pelto/metsätiet kotipuolessa. FOT:issakin tuli käytyä ja murjottua astinlaudat siihen kuntoon, että niitten tilalle ruvettiin suunnittelemaan tukevampia. Toissa talvena sellaiset tehtiinkin erään tutun toimesta. Samoin vakiopohjapanssarit edestä korvattiin Offivarusteen pohjapanssarilla. Pohjapanssareita löytyy Offivarusteen lisäksi ainakin Offroadtarvikkeelta. Lisäksi ainakin Asfir niminen firma tekee alumiinisia pohjapanssareita.
Jos vain rahkeet riittää niin yrittäisin tähdätä 2005 -> malleihin, niissä on 5 vaihteinen automaatti ja hiukan vääntävämpi kone -> kulutus on tippunut tästä mallista jonkin verran. Mulla on nyt noilla korotuksilla ja isommilla renkailla (+ Webasto) keskikulutus pyörinyt 11,5 litran paikkeilla. Matka-ajossa pääsee talvirajoituksilla noin kympillä (9,5 oli ennätys ennen muutoksia) ja pahimmillaankin on jäänyt alle kolmentoista litran (kaupunkiajoa ja motarilla kesärajoitukset).
ARB:in puskurista täytyy mainita vielä sen verran, että se ei oikein tykkää Suomen talvesta. Ekan talven jälkeen tuosta kaaresta häipyi kromit ja noista alapelleistä kuoriutuu maalia joka kerta, kun niitä roplaa. Kaari tuli maalattua mustaksi samalla, kun uudet astinlaudat maalattiin.
Tämmöisena arkipelinä ja satunnaisena kevyt offailupelina oikein mainio. Takapenkit kaatamalla saa 13 muuttolaatikkoa kyytiin eli tilaakin on melko mukavasti.
Noista vanteista vielä sen verran, että FJ:ssä on edessä hiukan pienemmät jarrut kuin LC:ssä. Tuolta löytyy ohjeet miten 16 tuuman vanteet saa mahtumaan LC:n
http://www.lcool.org/technical/120_seri ... 6inch.html
Jollain hurjilla offsetillä varmaan saa muutenkin mahtumaan ja espanjalaisten keskustelupalstalta olen muutamia bongannut
http://www.kdjoteros.com/ ja foorumi
http://foro.kdjoteros.com/. Käännöskoneilla tuolta saa jotain irti vaikka kieli on aikamoista aijaijaajaata välillä.
Toinen keskustelupalsta, jota seurailen on aussien
http://www.pradopoint.com/. Ovat vaan aika varovaisia noissa rakenteluissaan.
Tulipas siitä aikamoinen romaani mutta toivottavasti saatte jotain irti.