Kuva Kuva

Hj kardaani ongelma

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Tommi83
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:14 am
Paikkakunta: Sahalahti

Hj kardaani ongelma

Viesti Kirjoittaja Tommi83 »

Elikkäs soan teon yhteydessä ilmeni propleema että vakio takakardaani on noin kymmenen senttiä liianlyhyt.Jotenka mitenkä kardaani olis paras jatkaa.Hitsaamalla kardaani putkeen jatkoo vai pienempi putki sisään vai jonkin sortin palikka laippojen väliin vai joku muu ratkaisu.
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

teettämällä uusi pidempi koneistamossa on kyllä paras.
OPA
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2007 11:41 pm
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja OPA »

ehkä paras jättää kardaani silpomatta ja tehdä/teettää laipat kardaanin ja pinjonin väliin. alumiinista koneistamalla 1-2 cm paksuja palikoita...
OPA
Offroad Kainuu Ry/KAMK Ry
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Kyllä se taitaa olla hiukan liikaa jos jatkaa kardaania 10 cm laipoilla! :shock:

Ei se kardaanin jatkaminen mitään rakettitiedettä ole. Jos on sorvi/sorvaava kaveri niin entistä helpompaa. Mutta onnistuu myös ilmankin. Helpoin ja paras tapa on rälläköidä alkuperäinen putki irti hitsaussaumoista joilla se on kiinni nivelessä ja toisessa päässä liukuosassa. Niissä on holkkisovite joka menee pari senttiä putken sisään, joten rälläkällä siis vain sauma auki, EI katkipoikki. Sitten vaan sopivan sisähalkaisijan omaavaa putkea tilalle sopiva pätkä. Keskittyy hyvin niiden holkkisovitteiden avulla.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

kuinka korkeeta siitä pitää yrittää tehdä?
kyllä mulla piisas vakiokardaani hyvin!
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Niin, tulee mieleen että onko käännetty akselia yhtään soa:ta tehdessä?
railai at surffi.net
Tommi83
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:14 am
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tommi83 »

Luigi81 kirjoitti:Niin, tulee mieleen että onko käännetty akselia yhtään soa:ta tehdessä?

Kyllä akselia on käänetty ja tuli kyllä aika hyvä kulma ainakin omasta mielestä.Ja mitä korkeuteen tulee ni ei ne jouset uudetkaan oo enää.Ja lisä korotuksen virkaa toimitti aikaisemmin kierrejouset akseleiden välissä että sai 35 pyöriin mettässä mutta en tiä mistä johtuu moinen väli takakardaanissa koska etukardaanissa taas riittää pituus hyvin.
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

Tommi83 kirjoitti:
Luigi81 kirjoitti:Niin, tulee mieleen että onko käännetty akselia yhtään soa:ta tehdessä?

Kyllä akselia on käänetty ja tuli kyllä aika hyvä kulma ainakin omasta mielestä.Ja mitä korkeuteen tulee ni ei ne jouset uudetkaan oo enää.Ja lisä korotuksen virkaa toimitti aikaisemmin kierrejouset akseleiden välissä että sai 35 pyöriin mettässä mutta en tiä mistä johtuu moinen väli takakardaanissa koska etukardaanissa taas riittää pituus hyvin.
liekkö aikasemmin vaihdettu joku toinen jortaani siihen taikka silputtu entista?
HJ61 -87
Ugly_hj
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Ugly_hj »

Ihan vain jotain kommentoidakseni,onko sulla nyt varmasti jouset oikein päin :?: ,ei ole yhessäkään tietämässäni soassa joutunut kardaania pidentään.
Tommi83
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:14 am
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tommi83 »

Ugly_hj kirjoitti:Ihan vain jotain kommentoidakseni,onko sulla nyt varmasti jouset oikein päin :?: ,ei ole yhessäkään tietämässäni soassa joutunut kardaania pidentään.

Niin se tässä tuli kyllä itellekin ensinmäisenä mieleen.Mutta osu kyllä asentaessa kaikki tapit heittämällä reikään ja taka riiput on tasan pystyasennossa ei vinossa kumpaankaan suuntaan.Kun ei tullut siinä työn tohinassa merkittyä suuntia muutakun oikea ja vasen.Kun taas etupäässä tulimerkattua kaikki.
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

Tommi83 kirjoitti:
Ugly_hj kirjoitti:Ihan vain jotain kommentoidakseni,onko sulla nyt varmasti jouset oikein päin :?: ,ei ole yhessäkään tietämässäni soassa joutunut kardaania pidentään.

Niin se tässä tuli kyllä itellekin ensinmäisenä mieleen.Mutta osu kyllä asentaessa kaikki tapit heittämällä reikään ja taka riiput on tasan pystyasennossa ei vinossa kumpaankaan suuntaan.Kun ei tullut siinä työn tohinassa merkittyä suuntia muutakun oikea ja vasen.Kun taas etupäässä tulimerkattua kaikki.
jousethan on oikein päin jos "vahvempi" lenkki on korinpäässä kiinni...
HJ61 -87
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja jos meinasit vielä tiellä ajella,niin kardaani on myös tasapainotettava.

Ja kardaani kulmista sen verran että molempien ristikoiden kulma ois niiku oltava sama... :roll: ei väliä kummin päin mutta sama kuitenkin. No tuonhan kaikki jo tiesikin,mutta kunhan leukoja louskuttelen.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Tommi83
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:14 am
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tommi83 »

Ugly_hj kirjoitti:Ihan vain jotain kommentoidakseni,onko sulla nyt varmasti jouset oikein päin :?: ,ei ole yhessäkään tietämässäni soassa joutunut kardaania pidentään.
Juu olihan ne jouset väärinpäin siellä nyt jouset käänetty ja hyvin kardaani yletty ja jäi vielä varaakin.Kiitokset Ugly hj lle ja muillekin vinkeistä saadaanpahan auto mahdollisesti jo viikonloppuna ajoon.
Vastaa Viestiin