4.11 välitykset ja 33" renkaat
Valvoja: Käyttäjä
4.11 välitykset ja 33" renkaat
Moro kaikille!
Tässä kaikenlaisilla eri hauilla haeskelin tietoa perävälityksistä ja tietoa löytyi, jos jonkin laista. Olen ajatellut laittaa 4.88 perävälitykset mutta sain sellaisen kuvan että ovat turhan raskaat välitykset maantielle 33" renkailla. Nyt sitten vain mielipiteitä esille, että mitkäs on parhaat välitykset 33" renkaille kun ajoa on 60%maanteillä ja loput 40% metsäteillä/offareilla. Onko sitten 4.11 (ilmeisesti bj-40 välitykset) hyvä?
Tässä kaikenlaisilla eri hauilla haeskelin tietoa perävälityksistä ja tietoa löytyi, jos jonkin laista. Olen ajatellut laittaa 4.88 perävälitykset mutta sain sellaisen kuvan että ovat turhan raskaat välitykset maantielle 33" renkailla. Nyt sitten vain mielipiteitä esille, että mitkäs on parhaat välitykset 33" renkaille kun ajoa on 60%maanteillä ja loput 40% metsäteillä/offareilla. Onko sitten 4.11 (ilmeisesti bj-40 välitykset) hyvä?
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
No tässä hieman "faktaa" eli laskennallista tietoa moottorin kierroksista nopeudella 80 km/h
33 tuumaa 4.11 välitys n.2100 rpm
33 4.88 n. 2500 rpm
35 4.11 n.2000 rpm
35 4.88 n.2350 rpm
Ja mikähän se olikaan alkuperäinen rengaskoko?
Jos se oli 7.00-16 ,niin tuo 33 tuumanen on aika saman kokoinen halkaisijaltaan.
33 tuumaa 4.11 välitys n.2100 rpm
33 4.88 n. 2500 rpm
35 4.11 n.2000 rpm
35 4.88 n.2350 rpm
Ja mikähän se olikaan alkuperäinen rengaskoko?
Jos se oli 7.00-16 ,niin tuo 33 tuumanen on aika saman kokoinen halkaisijaltaan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Re: 4.11 välitykset ja 33" renkaat
4.88 ei ole raskas, vaan turhan kevyt ehkä. Vaan tarkotit vissiin että kiertää turhan paljon maantiellä. Mikä auto kyseessä? Jos 5-vaihteinen HJ6*, ja 80 paku, niin vois olla ihan hyväki.julibuli kirjoitti:Olen ajatellut laittaa 4.88 perävälitykset mutta sain sellaisen kuvan että ovat turhan raskaat välitykset maantielle 33" renkailla.
Ulkomuistista tuohon Rocco:n kysymykseen, n. 2000, jää juuri alle huippuväännön ja hiipuu jyrkässä mäessä, jos ajaa karvan vaille 90 niin vääntää hyvin eikä hiivu juurikaan.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Juu 3.7 välityksillä 33" Eli stro korkeus 826 mm, n.1900 rpm 80 km/h,Onko "Antsalla" tietoa, hoojiin (80km/h) kierroksista välitysten ollessa vakiot ja renkaat 33"? Rolling Eyes
ja 35" korkeus 877 mm n.1800 rpm
Siis suoralla vaihteella eli nelosella,vitosen kierrokset saanee kertomalla rpm* vitosen välitys (esim.0.9)
Ja nämähän vaihtelevat aina renkaan todellisen korkeuden mukaan.
Eli tuossa jonakin yön pimeinä tunteina tuli värkättyä tuommoinen taulukkolaskenta juttu,jolla nämä on helppo laskea.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Jep. Nuo mitat joita olen käyttänyt on stro:n minimi mittoja.Eli tosiaankin kierrokset saattavat vaihdella renkaiden kulumisen ja merkin mukaan.
Ja jos rengas on myyty 33" saattaa se olla todellisuudessa 32"
Tässä oisi jollekkin asiaan vihkiytyneelle sarkaa tehdä vertailu renkaiden todellisista halkaisijoista.
Ja 32" = 801 mm x pii = 2.52 m (likiarvosta riippuen)
80 km/h=1333 m/min / 2.52 m kertaa 3.7 perävälitys = jotakuinkin 1961 rpm eli n.2000 rpm
Myöskin kierrosluku mittareiden näyttämä heittelee jonkin verran,varsinkin jos niinkuin yleensä,mittari saa signaalin laturilta.
Ja jos rengas on myyty 33" saattaa se olla todellisuudessa 32"
Tässä oisi jollekkin asiaan vihkiytyneelle sarkaa tehdä vertailu renkaiden todellisista halkaisijoista.
Ja 32" = 801 mm x pii = 2.52 m (likiarvosta riippuen)
80 km/h=1333 m/min / 2.52 m kertaa 3.7 perävälitys = jotakuinkin 1961 rpm eli n.2000 rpm
Myöskin kierrosluku mittareiden näyttämä heittelee jonkin verran,varsinkin jos niinkuin yleensä,mittari saa signaalin laturilta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Näissä hojoissa (ja bertoissa?) kiekkamittari saa signaalin kytkinkopassa olevalta magneettianturilta, mutta tuo mittarin asteikko on aika suurpiirteinen.Antsa kirjoitti: Myöskin kierrosluku mittareiden näyttämä heittelee jonkin verran,varsinkin jos niinkuin yleensä,mittari saa signaalin laturilta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Joskus oon kuullu sanottavan että 33 ja 4,11 vastaa aika tarkkaan orkkista 205R16 ja 3,7. Jos sulla on 80 paku, niin viitonen taitaa olla turha tuolla 4,11 välitykselläki, mutta jos on henkilöauto niin saat viitosen takasin käyttöön tuolla 4,11.julibuli kirjoitti:Niin ja autohan on vm. 83 hj-60. Pitää sit laittaa mietintämyssy päähän ja alkaa pähkäillä, että vaihdanko periin 4.11 välitykset.
Eikös noihin saa jotain 4,56 kans?
Ite oon ollu ihan tyytyväinen tuohon 3,7, kun on 80 paku ja nelivaihteinen. Jakiksen pikkupuolta pitäs tiuhentaa mutta sehän on kaikissa näissä liian pitkä aina.

SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
No tuota.Laitoin eilen tuossa omaan berttaani (42 eli 3.7 välitys) 35 12.5 15 gummit ihan kokeilu mielellä,ja täytyy todeta että ko laitteessa kun ei ole vitosta niin tuli aika paljon inhimillesempi,eli kierrokset laski ainakin miun korvaan paljon mukavammalle tasolle.
Kaikin puolin tuntuu että välitys on enemmin kohallaan noilla 35" kuin 31 tuumasilla.
Ja pikkupuolen ykkösellä menee tyhjäkäynnillä gepsin mukaan 2 km/h
Eli jos maantie ajoa on yhtään,ja varsinkin jos ei ole viisi lovista lootaa,niin 3.7 ja 33" mennee mukavasti.
Kaikin puolin tuntuu että välitys on enemmin kohallaan noilla 35" kuin 31 tuumasilla.
Ja pikkupuolen ykkösellä menee tyhjäkäynnillä gepsin mukaan 2 km/h
Eli jos maantie ajoa on yhtään,ja varsinkin jos ei ole viisi lovista lootaa,niin 3.7 ja 33" mennee mukavasti.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
Jos et ole vaihtanut välityksiä, niin BJ-42:ssa pitäisi olla 4,11.Antsa kirjoitti:Laitoin eilen tuossa omaan berttaani (42 eli 3.7 välitys) 35 12.5 15 gummit ihan kokeilu mielellä...
FJ-40:ssa ja HJ-6X:ssa on se 3,7.
Ja asiaa sivuten mulla on nelivaihteisessa HJ-60:ssa vaihdettu 4,11-välitykset ja 33-kumit, muutoin ihan mukava, mutta kaipailis ehkä sitä viidettä vaihdetta pudottamaan kierroksia maantiellä.