Project HillCruiser
Valvoja: Käyttäjä
e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
---AKE
Luotettava selvitys? Onko Lujuudelle jotain määräystä, vai määritteleekö leimasetä sen?
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
---AKE
Luotettava selvitys? Onko Lujuudelle jotain määräystä, vai määritteleekö leimasetä sen?
Tämäkin on tietenkin kustannus kysymys myös:lepoantti kirjoitti: jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.
HJ:n lukolliset akselit n1000€ / pari
tai sitten
ARB + Aussi + kompurat yms yms. menee helposti yli 1000

HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
#332
itse maksoin akseleista alle tonnin, MUTTA jouduin uusimaan kaikki tiivisteet ja ostamaan uudet satulat koska kaikki oli jumissa tai paskana, joten arbbi ja joku quick lokki olis ollu aika lailla samoissa hinnoissa.NymiS kirjoitti:Tämäkin on tietenkin kustannus kysymys myös:lepoantti kirjoitti: jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.
HJ:n lukolliset akselit n1000€ / pari
tai sitten
ARB + Aussi + kompurat yms yms. menee helposti yli 1000
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
välitys on helppo vaihtaa MUTTA 61:sen perässä säädetää hammaskosketus shimmilevyillä, se homma on parempi jättää ammattilaisille. ja mikäli kosketus on ketuillaa niin ei kestä ku kun hetken ja on paskana. offivarusteessa perävälitys 390€/kpl. taitaa olla saatavana paria erilaista välitystä.FunJam kirjoitti:Entäs se perävälitysten muuttaminen. Onko kallis/vaikea projekti.
Tässä kun vähän aikaa maistellaan, niin suunnitelmissa on jo putkirunkoinen portaali-kierrejousi-v8 hiluski...
Ja aamulla palataan maan pinnalle..
sitte on bj:n periä joita vaikea löytää...
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Niinpa, oon huomannut, että kaikkea kivaa on vaikea löytää. Jäykkä akselisen hilun ohjaustehostinta, BJ:n perää, HJ61 lukkoaksilotkin olkaa vissiin oleman jo siinämäärin kortilla, että hintaa osaavat pyytää..
No, elämä on..
Jatkamme arvontoja ja huomenna teen kaiketi jonkin näköisen yhteenvedon edut/vaikeudet/hinnat ja laitan lisää kymysyksiä liikenteeseen.
No, elämä on..
Jatkamme arvontoja ja huomenna teen kaiketi jonkin näköisen yhteenvedon edut/vaikeudet/hinnat ja laitan lisää kymysyksiä liikenteeseen.
Eli listasin vähän plussia ja minuksia vahvimmista vaihtoehdoista:
Ensin todettakoon, että nykyiset akselit on siinä kunnussa, että tiivistettä, niveltä ja holkkia saa vaihtaa joka tapauksessa.
Tapaus 1:Hilu/HJ/LJ syndrooma
Ostetaan:
LJ70 (saksasta tai kolaroitu tms) 2500€
HJ61 akselit 1000€
Välitykset 800€
Kardaanien pituudenmuutos 200€
=4500
Läjästä napataan moottori laatikkoineen (huolletaan pukilla) ja istutetaan hiluun. LJ:stä otetaan tukivarret ja kannakkeet (jos saa/on ehjät) ja ehkä kierrejousien kiinnikkeet. Jos luvallista tukivarret kiinnitetään niin, että akselit siirtyvät n. 15 cm eteenpäin. Akselit huolletaan pöydällä. Ohjaus vermeet HJ/LJ.
Edut:
Vahvemmat perät/nivelet
leveämpi raideväli
Mahakyhmy jää pois
kierrelouset
Parempi painojakauma
Pihaa kaunistamaan jää iso läjä varaosia.
Kyrpäkkäämpi (ainakin on suurempi k**** otsassa jos homma ei rokkaa)
Vaikeudet:
Koneen sovittaminen hiluun.
Alustan kiinnikkeet/kannakkeet
Tankin siirto
Kajuutan pohja (sovitellaan läjästä)
Kardaanin muutokset
Ohjausromujen sovittelu
kallistuksen vakaaja?
Kalliimpi
Tapaus 2: ARB/aussie/ahdin
Ostetaan:
Risukeula Hilun tehostin, hysteeri varret 700€ ??
ahdin 400€
TML+aussie lukot +kompura 1200€
=2300
Irroitetaan vanhat akselit, huolletaan upotetaan lukot niihin.Sovitellaan ohjausromppeet. Sovitellaan fööni koneen kylkeen.
Edut:
Edullisempi
Kompressori
Vaikeudet:
Ohjauksen sovittelu
Lukkojen sovittelu
ahtimen sovittelu
Tapaus 3: Kitka/ aussie/LJ
Ostetaan:
LJ 2500€
Aussie 350€
=2850
Sovitellaan Läjän tekniikka akseleineen ja ohjausromppeineen hiluun, eteen kitka, taakse aussie. Kone ja akselit huolletaan.
Edut:
Mahakyhmy jää pois
kierrelouset
Parempi painojakauma
Pihaa kaunistamaan jää iso läjä varaosia.
Vaikeudet:
Koneen sovittaminen hiluun.
Alustan kiinnikkeet/kannakkeet
Tankin siirto
Kajuutan pohja (sovitellaan läjästä)
Kardaanin muutokset
Ohjausromujen sovittelu
kallistuksen vakaaja?
Tapaus 4: sama kuin edellinen, mutta eteen arb ja akselit siirretään
Ostetaan:
LJ 2500€
Aussie+arb 1200€
Kardaanien pituudenmuutos 200€
=3900
Saa kommentoida, editoin tähän jos tulee lisää hyviä ideoita..
Ensin todettakoon, että nykyiset akselit on siinä kunnussa, että tiivistettä, niveltä ja holkkia saa vaihtaa joka tapauksessa.
Tapaus 1:Hilu/HJ/LJ syndrooma
Ostetaan:
LJ70 (saksasta tai kolaroitu tms) 2500€
HJ61 akselit 1000€
Välitykset 800€
Kardaanien pituudenmuutos 200€
=4500
Läjästä napataan moottori laatikkoineen (huolletaan pukilla) ja istutetaan hiluun. LJ:stä otetaan tukivarret ja kannakkeet (jos saa/on ehjät) ja ehkä kierrejousien kiinnikkeet. Jos luvallista tukivarret kiinnitetään niin, että akselit siirtyvät n. 15 cm eteenpäin. Akselit huolletaan pöydällä. Ohjaus vermeet HJ/LJ.
Edut:
Vahvemmat perät/nivelet
leveämpi raideväli
Mahakyhmy jää pois
kierrelouset
Parempi painojakauma
Pihaa kaunistamaan jää iso läjä varaosia.
Kyrpäkkäämpi (ainakin on suurempi k**** otsassa jos homma ei rokkaa)
Vaikeudet:
Koneen sovittaminen hiluun.
Alustan kiinnikkeet/kannakkeet
Tankin siirto
Kajuutan pohja (sovitellaan läjästä)
Kardaanin muutokset
Ohjausromujen sovittelu
kallistuksen vakaaja?
Kalliimpi
Tapaus 2: ARB/aussie/ahdin
Ostetaan:
Risukeula Hilun tehostin, hysteeri varret 700€ ??
ahdin 400€
TML+aussie lukot +kompura 1200€
=2300
Irroitetaan vanhat akselit, huolletaan upotetaan lukot niihin.Sovitellaan ohjausromppeet. Sovitellaan fööni koneen kylkeen.
Edut:
Edullisempi
Kompressori
Vaikeudet:
Ohjauksen sovittelu
Lukkojen sovittelu
ahtimen sovittelu
Tapaus 3: Kitka/ aussie/LJ
Ostetaan:
LJ 2500€
Aussie 350€
=2850
Sovitellaan Läjän tekniikka akseleineen ja ohjausromppeineen hiluun, eteen kitka, taakse aussie. Kone ja akselit huolletaan.
Edut:
Mahakyhmy jää pois
kierrelouset
Parempi painojakauma
Pihaa kaunistamaan jää iso läjä varaosia.
Vaikeudet:
Koneen sovittaminen hiluun.
Alustan kiinnikkeet/kannakkeet
Tankin siirto
Kajuutan pohja (sovitellaan läjästä)
Kardaanin muutokset
Ohjausromujen sovittelu
kallistuksen vakaaja?
Tapaus 4: sama kuin edellinen, mutta eteen arb ja akselit siirretään
Ostetaan:
LJ 2500€
Aussie+arb 1200€
Kardaanien pituudenmuutos 200€
=3900
Saa kommentoida, editoin tähän jos tulee lisää hyviä ideoita..
Mun mielestä se perverssi idea oli hyvä 
Eli:
LJ:stä turbo kone +laatikot
Mersun taka tukivarret eteen ja taakse
Piiitkät kierrejouset ja hyvät iskarit sinne jousien sisään.
HJ:n lukko akselit
Siirtää akseleita 10cm eteen päin (jos laki sallii) Mitä Matti sanoo tähän?
Sitten pitäis vielä laskea että riittääkö prosentit

Eli:
LJ:stä turbo kone +laatikot
Mersun taka tukivarret eteen ja taakse
Piiitkät kierrejouset ja hyvät iskarit sinne jousien sisään.
HJ:n lukko akselit
Siirtää akseleita 10cm eteen päin (jos laki sallii) Mitä Matti sanoo tähän?
Sitten pitäis vielä laskea että riittääkö prosentit

HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
#332
Tosissaan ne G-tukivarret ehdin unohtaa.
Prosentteja mietiskelin tuossa aamulla kanssa, jos sitä flippiä aletaan tuohon joskus hieromaan, niin alkaa olla varmaan liki...
Lavasta voisi ehkä jättää vanhat reunat..
"Auton korikehikon tai korin varus-teiden taikka moottoripyörän tai kolmipyörän rungon uudelleen muotoilu käyt-tämällä ainakin osittain alkuperäisen osan materiaalia ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta, jos osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jäl-keen tunnistettavissa. Jos esimerkiksi auton lokasuojaa muotoillaan, mutta tunnistettavuus säilyy, ei kanta-ajoneuvon osuuden katsota tällöin piene-nevän. Sen sijaan koko lokasuojan vaihtaminen pienentää kanta-ajoneuvon osuutta."
--AKE
"3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen."
Voisko akselit tässä tapauksessa laskea kulutusosiksi??

Prosentteja mietiskelin tuossa aamulla kanssa, jos sitä flippiä aletaan tuohon joskus hieromaan, niin alkaa olla varmaan liki...
Lavasta voisi ehkä jättää vanhat reunat..
"Auton korikehikon tai korin varus-teiden taikka moottoripyörän tai kolmipyörän rungon uudelleen muotoilu käyt-tämällä ainakin osittain alkuperäisen osan materiaalia ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta, jos osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jäl-keen tunnistettavissa. Jos esimerkiksi auton lokasuojaa muotoillaan, mutta tunnistettavuus säilyy, ei kanta-ajoneuvon osuuden katsota tällöin piene-nevän. Sen sijaan koko lokasuojan vaihtaminen pienentää kanta-ajoneuvon osuutta."
--AKE
"3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen."
Voisko akselit tässä tapauksessa laskea kulutusosiksi??

2006 laaditun taulukon mukaan:
Lavaa ei lasketa
Runko 24%
Korikehikko 22%
ovet 4%
lämppäri 2%
p-säiliö 2%
kojelauta 2%
Ollaankin jo reippaasti yli 50%, joka muistaakseni oli rajana.
Edit: Selvyyden vuoksi, nuo on tarkoitus jättää vanhaa, eli yli 50 % jää vielä alkuperäiseksi.
Lavaa ei lasketa
Runko 24%
Korikehikko 22%
ovet 4%
lämppäri 2%
p-säiliö 2%
kojelauta 2%
Ollaankin jo reippaasti yli 50%, joka muistaakseni oli rajana.
Edit: Selvyyden vuoksi, nuo on tarkoitus jättää vanhaa, eli yli 50 % jää vielä alkuperäiseksi.
Viimeksi muokannut FunJam, Su Kesä 01, 2008 7:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En nyt oikein pysyny mukana noissa prosenteissa? Runko ja koppakin vaihtuu täydellisesti...?!? Eihän niistä mene prosentteja jos muutoksia tehdään esim. rungon kiinnikkeisiin. Tietysti konepellistä ja lokareista menee jos tehdään kuituflippi.
Akseleita saa siirtää eteenpäin, ei siinä ole mitään estettä, kunhan akseliväli pysyy samana.
Raideleveyden muutos = akseleiden vaihto on mahdollinen jos akselistosta johtuva raideleveys ei muutu yli 100 mm. Ulkomuistista en raideleveyksiä muista, mutta se on syytä selvittää ennen muutoksia.
Akseliputket ei ole kulutusosia, perävälitykset on.
Akseleita saa siirtää eteenpäin, ei siinä ole mitään estettä, kunhan akseliväli pysyy samana.
Raideleveyden muutos = akseleiden vaihto on mahdollinen jos akselistosta johtuva raideleveys ei muutu yli 100 mm. Ulkomuistista en raideleveyksiä muista, mutta se on syytä selvittää ennen muutoksia.
Akseliputket ei ole kulutusosia, perävälitykset on.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
tota prosenttiasiaa selvensinkin jo, eli listasin niitä osia mitä jää vanhaksi.
Hyvä että saatti tietoa tuohon akselin siirto asiaankin, eli yksi plussa lisää 1 ja 4 vaihtoehdolle..
Raideleveyttä käsiteltiinkin jo, eli ei ongelma. Mittailtiin jo g-sarjan mersustakin akseleita, todettiin liian pitkiksi...
Hyvä että saatti tietoa tuohon akselin siirto asiaankin, eli yksi plussa lisää 1 ja 4 vaihtoehdolle..
Raideleveyttä käsiteltiinkin jo, eli ei ongelma. Mittailtiin jo g-sarjan mersustakin akseleita, todettiin liian pitkiksi...

Mulla on hj61:sen akselit alla,kierrejousitus edessä(lj:n tikut, rangen jouset), 2L-T kone(cressida), risukeulahiluxin simpukka, hysteerivarret ja lj:n laatikko.
Huomattin vaan että tuolla kombinaatiolla etukardaani tulee järettömän lyhyeksi ja välitykset n.27/1. Eli ei mitään asiaa mettään.
Nyt suunnitellaan laatikkokoratkaisuja et saatas välitykset ja kardaanit kohalleen.
Pakettihan on ihan levällään vielä mut tarkotus olis saada ajokuntoon ensi kesän koitoksia varten.
Huomattin vaan että tuolla kombinaatiolla etukardaani tulee järettömän lyhyeksi ja välitykset n.27/1. Eli ei mitään asiaa mettään.
Nyt suunnitellaan laatikkokoratkaisuja et saatas välitykset ja kardaanit kohalleen.
Pakettihan on ihan levällään vielä mut tarkotus olis saada ajokuntoon ensi kesän koitoksia varten.