Moe.
Kenties helpoin ja suoraviivaisin tapa on purkaa etupää seuraavalla tavalla:
-Pyörä pois
-Napalukon kansi irti (6 pulttia)
-Vetonivelen lukkorengas irti
-Napalukon runko irti (6 mutteria)
-Jarrusatula irti (jarruputki pitää kenties irrottaa myös)
-Pyörännavan lukitus- ja päämutteri auki (näiden välissä peltinen lukkolevy)
-Etunapa irti (varo, ettei laakerit putoa maahan)
-Jarrukilven, pölysuojan ja olka-akselin pultit irti (8 kpl)
Kun pölysuoja ja jarrukilpi on irti, kopauta olka-akseliin, jotta sen saa irti. Eli kopauta vaikka nyrkillä, älä lyö vasaralla. Kun olka-akseli irtoaa, pääset kääntökammioon käsiksi. Sieltä todennäköisesti munii ulos paskana oleva vetonivel.. Jos nivel on akselitumpilta irtipoikki, voi sen ulos kaivaminen olla aika paskamainen homma. Nivel tulee ulos vain kahdessa asennossa. Eli nivelen littanat osat ylä- ja alapuolella. Mutta jos kuori on paskana, niinkuin ohjausongelmasta voi kuvitella, tulee nivel ulos pala kerrallaan. Kun nivelen ja vetoakselin on saanut ulos, niin tarkasta nivelen ja kääntökammion vauriot. Jos kaikki OK, vanhan nivelen kruunu pois vetoakselista, uusi nivel tilalle, pirusti vaseliinia jokapaikkaan, nivel akseleineen puhdistettuun ja tarkastettuun kääntökammioon ja systeemin kasaus päinvastaisessa purkujärjestyksessä.
Samalla kannattaa vaihtaa vetokaselin stefa (akseliputkessa) ja tuo edellämainittu pronssiholkki (olka-akselilla)..
Vetonivel menee sinne kammioon ilman väkivaltaa. Joskus vetoakselin boori ei meinaa löytää paria perämurikasta.. Samoin, joskus vetonivel ei meinaa mahtua paikoilleen, mutta kyllä se sinne houkuttelemalla sopii.
Toinen tapa on irrottaa kääntöpää olkalaakereistaan, mutta siinä joutuu lyömään ja jumppaamaan, eikä se ole paljoa tätä tapaa helpompi. Tämä on minun mielestäni suoraviivaisempi tapa tallioloissa, mutta makuasiat ovat makuasioita.
Vaan helppo homma, eli ei muuta ku uus nivel rikottavaksi.
Ja nyt EI puhuttu HD-nivelestä, jonka asentaminen vaatii käsitöitä vähän sinne ja tänne.
Camperhommia Troopyllä.
# 254