Lakelander kirjoitti:Viime vikolla alkoi etupyörästä kuulua outoa ääntä ja vaihdoin takavedolle, ääni katosi. Kotona katselin, niin oli tullut rasvaa apukuskin puolelle vanteen päälle. Kaveri totesi, että on navan pinnapultit poikki kahta lukuunottamatta. Sovittiin että hommaa osat ja laittaa etupäähän uudet pinnapultit molempiin napoihin ja samalla vaihtaa stefat ja holkit ja laittaa muutenkin etupään kuntoon.
Tänään piti alkaa homman ja nyt soitteli, että on jarrusatulan pultit hitsillä kiinni. Myös kampiakseli takapään ja jakolaatikon stefat vuotavat reippaasti... joten projekti jatkuu...
Tutun näköinen autohan tämä on, ja olenkin aiemmin tätä Jkl:n katukuvassa nähnyt - häijy ulkonäkö kyllä pistää silmään pikkuautojen joukosta!
Omistajana ainakin silloin oli eräs puolituttu isokokoinen karpaasi, ja hänen viedessään HJ:tä katsastuskonttorille, jossa on harrasteautoystävällinen asiallinen katsastusmies - tuolla konttorilla ei valitettavasti ollut kyseisenä ajankohtana yhtään vapaita katsastusaikoja.
Auton omistaja suuntasi sitten kohti toista samaan ketjuun kuuluvaa katsastustoimipistettä, katsastaa kun kerran piti.
No, tuolla toisella konttorilla oli sitten katsuri, joka ei välttämättä rakennettuihin maastureihin niin myönteisesti suhtaudu.
(vikalista joka tuolloin kuulemma tuli, oli kyllä melkoisen pitkä, käsittäen varmaan lähestulkoon parikymmentä kohtaa)
Ja mikäli autosta näin jälkeenpäin paljastuu mitä ihmeellisempiä virityksiä ja patentteja, niin en yhtään kyllä enää ihmettele toisten katsastusmiesten suhtautumista noihin "hätäapu/pikakorjauksiin" mitä valitettavan usein ilmenee tarkemmin tutkaillessa.
Eihän liikenneturvallisuuteen vaikuttavien asioiden kohdalla parane (liiemmälti) kompromissejä tehdä, mikäli kadullakin on tarkoitus ajaa.
Yleensä näitä ilmenee juuri tuolloin, kun auton omistajalle on tullut "tunnit täyteen" autonsa kanssa, ja myyntiä varten leima pitää saada otteeseen - maksoi mitä maksoi.
En tosin tiedä kuinka tämän kanssa sitten lopulta kävi, ja korjattiinko autoa leimakuntoon silloisen omistajan toimesta.
Monelle tavallisen käyttöauton ostajalle tuore katsastusleima onkin kuin "köyhänmiehen kuntotesti", ja sen myötä ei autoa liiemmin tutkailla.
Mutta näiden vanhojen maastureiden kanssa puuhatessa onkin aina varauduttava likaamaan kätensä haalarihommissa...
