HJ60 korotus sekä webasto
Valvoja: Käyttäjä
HJ60 korotus sekä webasto
Elikkäs pari tuollaista pikku projektia, saanen linkata ne tänne. Jos on jotain kysyttävää/kommentoitavaa, niin keskustellaan täällä vaan.
OME:n alustasarjan asentamisesta:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=10958
Ja Webaston asentamisesta:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=11337
OME:n alustasarjan asentamisesta:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=10958
Ja Webaston asentamisesta:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=11337
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Webastoa
Asensin itse muutama vuosi sitten juuri samanmoisen webaston omaan HJ:n raatooni.. Täsmälleen samaan paikkaan kuin tuolla toisessa foorumissa näkyi...
Myöhemmin siirsin webaston niin ylös (lähelle konepeltiä kuin mahdollista) ja irroitin siitä vesipumpun jonka siirsin puolestaan alemmas ja otin samalla imuveden alavesiletkusta...
Huomasin näet ettei tuo webaston keskusyksikkö tykkää vedestä kun cruiseria tulee joskus uitettua oikein kunnolla...
Myöhemmin siirsin webaston niin ylös (lähelle konepeltiä kuin mahdollista) ja irroitin siitä vesipumpun jonka siirsin puolestaan alemmas ja otin samalla imuveden alavesiletkusta...
Huomasin näet ettei tuo webaston keskusyksikkö tykkää vedestä kun cruiseria tulee joskus uitettua oikein kunnolla...
Minkälainen se Webaston vesipumppu on, jos se kerran on irrallinen? Onko se tuo musta lieriö johon tulee yksi letku?
Se on ilmeisesti jatkuvaa käyttöä kestävä?
Mahtaa olla hintava, jos hajoaa? Onko tietoa?
... kysymykset johtavat hiljalleen siihen, että suunnittelen mahdollisesti ilma-vesi-ilma intercooleria. Näin sellaisen toteutettuna yhdessä Hiluxissa, ja siitä voisi tulla aika hyvä aika helpolla jos osat vaan saa haalittua.
Tietysti maastoajoa ajatellen mahdollisesti hajoavia osia tulee lisää, mutta toisaalta intercooler ei ole mitenkään olennainen etenemisen kannalta, ja toisaalta ilma-vesi-ilma olisi paljon tehokkaampi kun maastossa tyhjäkäynnillä möyriessä ajoviimasta ei oikein voi puhua.
Se on ilmeisesti jatkuvaa käyttöä kestävä?
Mahtaa olla hintava, jos hajoaa? Onko tietoa?
... kysymykset johtavat hiljalleen siihen, että suunnittelen mahdollisesti ilma-vesi-ilma intercooleria. Näin sellaisen toteutettuna yhdessä Hiluxissa, ja siitä voisi tulla aika hyvä aika helpolla jos osat vaan saa haalittua.
Tietysti maastoajoa ajatellen mahdollisesti hajoavia osia tulee lisää, mutta toisaalta intercooler ei ole mitenkään olennainen etenemisen kannalta, ja toisaalta ilma-vesi-ilma olisi paljon tehokkaampi kun maastossa tyhjäkäynnillä möyriessä ajoviimasta ei oikein voi puhua.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Vesi/Ilma cooleri
Traktoripuolella noita ilma/vesi coolereita on jonkin verran käytetty... Ei juurikaan enään... Ilma/Ilma coolereiden tehoa on vaan parannettu kunnollisella tuulettimella joka liikuttaa tehokkaasti ilmaa myös hitailla nopeuksilla (esim. traktori ryömii turvesuolla mateluvauhtia ja koneesta otetaan jatkuvasti 100% tehoista ulos esim. jyrsintäkäytössä).
Itse harkitsin ensin myös vesi/ilma cooleria mutta työkaverit hieman valistivat joten päädyin ilma/ilma cooleriin... Iso (koko keulan peittävä) jäähdytinyksikkö, lajitelma letkuja ja putkia, itse tehtyjä laippoja.. Yksi suurehko sähkötominen lisäpuhallin...
Pitäs vielä saada asennettua paikalleen....
Itse harkitsin ensin myös vesi/ilma cooleria mutta työkaverit hieman valistivat joten päädyin ilma/ilma cooleriin... Iso (koko keulan peittävä) jäähdytinyksikkö, lajitelma letkuja ja putkia, itse tehtyjä laippoja.. Yksi suurehko sähkötominen lisäpuhallin...
Pitäs vielä saada asennettua paikalleen....
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Coolerin valinta
Miten päädyit välijäähdyttimen kokoon?
Oliko joku valmis kenno käsillä, vai teetitkö sopivan?
Ilmeisesti joku valmis, kun on "koko keulan peittävä".
Oliko joku valmis kenno käsillä, vai teetitkö sopivan?
Ilmeisesti joku valmis, kun on "koko keulan peittävä".
Jankkirautaa ja muuta romua...
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
hmm...
Sanotaako näin että eräs työpaikalla ollut "proto" jäähdytin oli juuri oikean kokoinen... ja sain sen kieroudella ja vääryydellä hommattua itselleni... Ja meidän moottorimiehet ohjeistivat että niin suuri jäähdytin kuin vain keula antaa myöten... Ja sitten tietty se lisäflekti... sähköinen.. joka ei ole moottorin pyörintänopeudesta kiinni...
Tosin putkien kulmaa pitää hieman muuttaa... helpottaa asentamista huomattavasti...
Sanotaako näin että eräs työpaikalla ollut "proto" jäähdytin oli juuri oikean kokoinen... ja sain sen kieroudella ja vääryydellä hommattua itselleni... Ja meidän moottorimiehet ohjeistivat että niin suuri jäähdytin kuin vain keula antaa myöten... Ja sitten tietty se lisäflekti... sähköinen.. joka ei ole moottorin pyörintänopeudesta kiinni...
Tosin putkien kulmaa pitää hieman muuttaa... helpottaa asentamista huomattavasti...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Coolerin valinta

Tanan Cooleri(1290x480x140) HDJ 80n keulalle

Olisi halua, mutta taitaa loppua etujousituksesta kantavuus.
Ja voisihan tuo auton ulkonäkökin kärsiä.
Pitänee vielä etsiä vähän pienempää

Ongelmahan on liian ison coolerin kanssa se, ettei se välttämättä ole paras mahdollinen maastoajoon, koska se toimii parhaiten vaan kun sen läpi saa jatkuvasti tuutata ilmaa täydellä teholla. Toisaalta mitä viileämpää ilmaa, sitä parempi, ja isolla kennollahan se ilma jäähtyy yllättäen paremmin kuin pienellä.
Se Hiluxin ilma-vesi-ilma oli aika vakuuttava, omistaja sanoi että ajon jälkeen tyhjäkäynnillä voi ihan kädellä ottaa pakosarjasta kiinni. Ts. koneen läpi virtaa aika viileää ilmaa. Olisi näyttänytkin mutta oli vähän kiire silloin.
Maastossa aika harvoin tarvitsee yhtäjaksoista huipputehoa, mieluummin pieni turbo ja herkästi heti alhaalta vääntävä kone, iso cooleri nimittäin toimii ikään kuin paineakkuna ja sitten saa helposti odotella että turbon paine yltää imusarjaan asti.
Eli ilmatilavuudeltaan mahdollisimman pieni ja jäähdytysteholtaan mahdollisimman hyvä laite on tähäimessä, veden paremman lämmönjohtokyvyn takia väittäisin ilma-vesi-ilman olevan aika optimaalinen. BJ:n konehuonekin on sellainen että ilmajäähdytystä on aika vaikea fiksusti toteuttaa, pitäisi kumpikin letku vetää samalta puolelta syylaria, tuolla vesipelillä saa imuilmaputkiston kokonaismatkan paljon lyhyemmäksi ja vesikennon asettelu on vapaampaa.
Pääsisipä pian rakentelemaan......
Se Hiluxin ilma-vesi-ilma oli aika vakuuttava, omistaja sanoi että ajon jälkeen tyhjäkäynnillä voi ihan kädellä ottaa pakosarjasta kiinni. Ts. koneen läpi virtaa aika viileää ilmaa. Olisi näyttänytkin mutta oli vähän kiire silloin.
Maastossa aika harvoin tarvitsee yhtäjaksoista huipputehoa, mieluummin pieni turbo ja herkästi heti alhaalta vääntävä kone, iso cooleri nimittäin toimii ikään kuin paineakkuna ja sitten saa helposti odotella että turbon paine yltää imusarjaan asti.
Eli ilmatilavuudeltaan mahdollisimman pieni ja jäähdytysteholtaan mahdollisimman hyvä laite on tähäimessä, veden paremman lämmönjohtokyvyn takia väittäisin ilma-vesi-ilman olevan aika optimaalinen. BJ:n konehuonekin on sellainen että ilmajäähdytystä on aika vaikea fiksusti toteuttaa, pitäisi kumpikin letku vetää samalta puolelta syylaria, tuolla vesipelillä saa imuilmaputkiston kokonaismatkan paljon lyhyemmäksi ja vesikennon asettelu on vapaampaa.
Pääsisipä pian rakentelemaan......
...sitä paitsi ilma-vesi-ilmallahan ilmatilavuus ahtimen ja imusarjan välillä on huomattavasti pienempi kun putket käytännössä puuttuvat kokonaan, minkä luulisi radikaalisti vähentävän ilma-akku-efektiä eli turbon viivettä..?JF kirjoitti: Eli ilmatilavuudeltaan mahdollisimman pieni ja jäähdytysteholtaan mahdollisimman hyvä laite on tähäimessä, veden paremman lämmönjohtokyvyn takia väittäisin ilma-vesi-ilman olevan aika optimaalinen. BJ:n konehuonekin on sellainen että ilmajäähdytystä on aika vaikea fiksusti toteuttaa, pitäisi kumpikin letku vetää samalta puolelta syylaria, tuolla vesipelillä saa imuilmaputkiston kokonaismatkan paljon lyhyemmäksi ja vesikennon asettelu on vapaampaa.
...ja vähemmän riskiä siinä minun nähdäkseni on maastoajoa ajatellen: jos ilma-ilma-coolerista menee letku, pitää se jotenkin kokonaan ohittaa ettei vedä likaa sisään. Jos taas ilma-vesi-ilma:sta menee letku, niin vedet tulee ulos ja cooleri ei jäähdytä, muttei myöskään vuoda.
Nämä ajatukset perustuvat kuvaan johonkin traktoriin (Volvoon?) tehdystä ilma-vesi-ilma-coolerista jonka löysin webbistä kauan sitten. Siinä se ensimmäinen lämmönvaihdin tuli suoraan ilman mitään putkia toiselta puolelta turboon ja toiselta imusarjaan. Teki vaikutuksen.
Antti R.
SLCK #2
SLCK #2
Cooleri
Pitää mistaa,että jäähdytysvesi on 80 ---90 asteista eli ilmakin on vähintään sitä coolerin jälkeen.
Re: Cooleri
Erillinen vesikierto coolerilla. Siksi se Jonas kyseli sen webaston sähköpumpunkin perään... (teollisuusvakoilu jyrää)Anonymous kirjoitti:Pitää mistaa,että jäähdytysvesi on 80 ---90 asteista eli ilmakin on vähintään sitä coolerin jälkeen.
Antti R.
SLCK #2
SLCK #2
Niin, siihenhän käy sitten ihan tavallinen jonkun pikkuauton sopivan litteä mutta laajahko jäähdytin. Flektille ja paisuntasäiliöllekin kiinnitykset valmiina. Näppärää ja edullista! Esim 323:sen _uusi_ syylari Motonetistä ~100€, hankin vaimon ent. autoon sellaise, paksuutta oli muistaakseni tuuman verran.Grau kirjoitti:Jaa erillinen vesikierto... Nyt kuulostaa jo rakentamiselta.Mikäs on suunnitelma, missä vettä kierrätetään, toisessa lämmönvaihtimessa?
Antti R.
SLCK #2
SLCK #2