HJ moottorin irroitukseen neuvoja
Valvoja: Käyttäjä
HJ moottorin irroitukseen neuvoja
Tarkoitus olisi vaihtaa 61:een ehjä moottori apulaitteineen keulalle, mutta koska en ole tehnyt hommaa aikasemmin, niin aattelin kysästä mitä kaikkea pitäisi purkaa ja ottaa huomioon, ettei mene homma ihan reisille?
Trukkia ajattelin käyttää nostossa apuna, jos sillä on vaikutusta asiaan.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!!
Trukkia ajattelin käyttää nostossa apuna, jos sillä on vaikutusta asiaan.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!!
#428
Letkut, putket ja johdot irti, syyläri ja maski pois eestä. Norsulla sai 60:stä just koneen pois irrottamatta konepeltiä, mutta varmaan kannattaa ottaa pois. Kytkinkopan kaks ylintä pulttia saa irti, ku ottaa lattiamaton pois ja irrottaa sen suojapellin keppien ympäriltä, sieltä yltää jatkovarsilla.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Irroitus
Silloin ei tarvitse nostaa konetta niin ylös kun ottaa sen pois konehuoneesta.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
HJ koneen vaihto
Kiinnostas paljonko tartti ajaa HJ lla että kone menee vaihtokuntoon??
Re: HJ koneen vaihto
Ostin auton konevikasena ja edellisen omistajan mukaan kone olis ollu rempattuna hetkeä aikasemmin ja sitten hajonnut ilmeisesti kampurasta. Puran koneen jahka saan sen keulilta ja katon sitten oliko mitään remppaa tehty vai ei. Nyt on tärkeetä saada vaan auto ajoon vaihtokoneen avulla.Hoosuu kirjoitti:Kiinnostas paljonko tartti ajaa HJ lla että kone menee vaihtokuntoon??
#428
Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Ääni tälle! Ainakin ne ylimmät kytkinkopan ruuvit ähitettynä auton alla pitkillä jatkoilla olivat riittävän tuskalliset. Ensi kerran, jos vielä kytkin-/vast. remppaa teen, kyllä irrotan askeineen.osilpi kirjoitti:Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Elikkä jakolaatikkoineen päivineen mahtuu taittumaan kivuttomasti ulos? Onko HJ:n laatikko ja moottori muuten helppo saada asennettua yhteen vai kanittaako yleensä pahasti?osilpi kirjoitti:Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
#428
Lisäys:
moottori vaihteistoineen oli ensikertalaisena konehuoneesta lattialla parissa tunnissa sisältäen kaikkien tarvittavien kilkkeiden irroituksen (paitsi ei vinssipuskuria, joka oli valmiiksi irti; minulla ei riitä nosturin ulottuvuus, jos orkkisvinssi paikallaan).
Nosturin lisäksi tarvitset kaverin käyttämää isoa hallitunkkia, jolla vaihteistoa kannatellaan takapäästä, jotta pysyy sopivassa kulmassa.
Irroitettava:
ulosotto, kardaanit, molemmat vaihdekepit, jäähdytin ja keulamaskit, (lamput ja akut saa jäädä), letkut, johdot, ohjaustehostimen putket, kaasuvaijeri, imuilmaletku, pakoputki...
Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
moottori vaihteistoineen oli ensikertalaisena konehuoneesta lattialla parissa tunnissa sisältäen kaikkien tarvittavien kilkkeiden irroituksen (paitsi ei vinssipuskuria, joka oli valmiiksi irti; minulla ei riitä nosturin ulottuvuus, jos orkkisvinssi paikallaan).
Nosturin lisäksi tarvitset kaverin käyttämää isoa hallitunkkia, jolla vaihteistoa kannatellaan takapäästä, jotta pysyy sopivassa kulmassa.
Irroitettava:
ulosotto, kardaanit, molemmat vaihdekepit, jäähdytin ja keulamaskit, (lamput ja akut saa jäädä), letkut, johdot, ohjaustehostimen putket, kaasuvaijeri, imuilmaletku, pakoputki...
Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
En kyllä alkais laatikoita ottaan pois jos ei kerran oo tarvetta. Paljon enempi hommaa. Niihin yläpultteihin pääsee hyvin käsiksi sieltä lattialuukusta ja kone lupsahtaa helposti paikalleen ku laatikko ei karkaa alta.A-P kirjoitti:Ääni tälle! Ainakin ne ylimmät kytkinkopan ruuvit ähitettynä auton alla pitkillä jatkoilla olivat riittävän tuskalliset. Ensi kerran, jos vielä kytkin-/vast. remppaa teen, kyllä irrotan askeineen.
Varmasti vaihteiston laitto lattialla alakautta koneeseen on hankalaa, norsulla lattialuukusta roikottaen yrittäsin. Jos laatikolle remppaa tekisin niin saattasin sitävarten ottaa keulan kautta koko paketin pois.osilpi kirjoitti:Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Ei kyllä mun mielestä mittää järkee koko pakettia repiä pois, teettää vaan paljon turhaa työtä. Laatikon saa kyllä yksin paikalleen kun norsulla roikottaa lattialuukusta. Toki kaveri on hyvä olla mukana jos jotain sattuu, kun on ihanan hevi toi hj vaihteisto.hj60 kirjoitti:Varmasti vaihteiston laitto lattialla alakautta koneeseen on hankalaa, norsulla lattialuukusta roikottaen yrittäsin. Jos laatikolle remppaa tekisin niin saattasin sitävarten ottaa keulan kautta koko paketin pois.osilpi kirjoitti:uot;]Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.

1987 LJ70