Vetonivel irti vetoakselista HJ 60?
Valvoja: Käyttäjä
Vetonivel irti vetoakselista HJ 60?
Pitäskö sen lähtä vain lyömällä pois ku olen ottanu "rajotin tinksin" pois, ku tuntuu ettei irtoa?? Ilmeisesti uudet etuperäöljyt pitää vaihtaa ku on stefa menny rikki ja ainakin murroksen rasvat oli aika notkeat??
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Pari tapaa on tehdä toi irroitus
Itse suosin sitä että ottaa muovivasaran. Pitää kiinni vetarista toisella kädellä ja toisella junttaa siihen vetarin maljaan lujasti.
Jos ei ala irtoamaan niin vaihtaa muovivasaran kakkosnelosen pätkään ja pamauttaa sillä siihen maljaan. jos ei se auta niin vaihtaa tuhtiin halkoon ja yrittää sillä......
Mutta kuhan ei ala paukuttelemaan millään teräsmoskalla kun poorit menee rikki. Kuparisista tai lyijyisistä ei ole kokemuksia.
Toinen keino on ottaa rautaputki. työntää vetarin pää siihen huulille ja sitten heittää täysillä sitä putken päätä vasten sen murroksen. Itse en käytä tätä menetelmää enää. Muuta kuin hätätapauksessa.
Kolmas keino on rälläköidä malja pois ja irroittaa nätisti se sokka sieltä sisältä.
Itse suosin sitä että ottaa muovivasaran. Pitää kiinni vetarista toisella kädellä ja toisella junttaa siihen vetarin maljaan lujasti.
Jos ei ala irtoamaan niin vaihtaa muovivasaran kakkosnelosen pätkään ja pamauttaa sillä siihen maljaan. jos ei se auta niin vaihtaa tuhtiin halkoon ja yrittää sillä......
Mutta kuhan ei ala paukuttelemaan millään teräsmoskalla kun poorit menee rikki. Kuparisista tai lyijyisistä ei ole kokemuksia.
Toinen keino on ottaa rautaputki. työntää vetarin pää siihen huulille ja sitten heittää täysillä sitä putken päätä vasten sen murroksen. Itse en käytä tätä menetelmää enää. Muuta kuin hätätapauksessa.
Kolmas keino on rälläköidä malja pois ja irroittaa nätisti se sokka sieltä sisältä.
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
Mielestäni se rautaputki on ehdottomasti paras vaihtoehto, mutta toisella tapaa kuin edellä.
Siis putki tulee olla noin 5 sm pidempi kuin vetari, ja pidät putkea vasten murrosniveltä, ja pudotat koko paketin kovalla alustalla olevan lankun päälle,
ja naks,sulla on osat irti toisistaan!
Siis putki tulee olla noin 5 sm pidempi kuin vetari, ja pidät putkea vasten murrosniveltä, ja pudotat koko paketin kovalla alustalla olevan lankun päälle,
ja naks,sulla on osat irti toisistaan!
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
massaulosvetäjä on erittäin hyvä. murroksen päässä on M8 kierre, siihen vaan pinnapultti ja toinen pää massaulostajaan. siinä tosin pitää olla kans M8 kierre. sit vaan vetari penkkiin kiinni ja terävä näpautus niin osat erkanee kauniisti.
olen muutaman ulostuskoneen tehnyt, pitää vaan olla riittävän kokoinen puntti millä nyppää. hätätapauksessa vaikka 8mm kierretankoon sopiva morkula ja toisen pään suurentaa että paino ei tule läpi, tosin ihan räkä kierretangosta tätä ei kannata tehdä.
ja kyllä lyijy tai kuparimoska toimii hyvin. mutta on se vähän sellasta pieksämistä massaveturiin verrattuna.
olen muutaman ulostuskoneen tehnyt, pitää vaan olla riittävän kokoinen puntti millä nyppää. hätätapauksessa vaikka 8mm kierretankoon sopiva morkula ja toisen pään suurentaa että paino ei tule läpi, tosin ihan räkä kierretangosta tätä ei kannata tehdä.
ja kyllä lyijy tai kuparimoska toimii hyvin. mutta on se vähän sellasta pieksämistä massaveturiin verrattuna.
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Niijoo.... Noinkinhan sen voi tehdä. Ja on varmaan metalliystävällisempi vaihtoehto kuin se vetonivelen heittely. Pitää testata tota seuraavalla kerralla.TOHJ61 kirjoitti:Mielestäni se rautaputki on ehdottomasti paras vaihtoehto, mutta toisella tapaa kuin edellä.
Siis putki tulee olla noin 5 sm pidempi kuin vetari, ja pidät putkea vasten murrosniveltä, ja pudotat koko paketin kovalla alustalla olevan lankun päälle,
ja naks,sulla on osat irti toisistaan!
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
TOHJ61 kirjoitti:Mielestäni se rautaputki on ehdottomasti paras vaihtoehto, mutta toisella tapaa kuin edellä.
Siis putki tulee olla noin 5 sm pidempi kuin vetari, ja pidät putkea vasten murrosniveltä, ja pudotat koko paketin kovalla alustalla olevan lankun päälle,
ja naks,sulla on osat irti toisistaan!


Kaikkihan on köyhälle kallista, mut silti kaikille saman hintasta.
EX- HJ60Td -83
HDJ80 -92
EX- HJ60Td -83
HDJ80 -92
Eilen aamulla laittelin näitä rojektin lomassa otettuja kuvia nettiin, tässä on mun vetarinirrotusputki.

Oon tällä pitkällä irrottanu lyhyitäki vetareita, eikä ne oo menny miksikään. Sitä lyhyttä joutuu lyömään aika lujaa, vissiin sen takia ku on kevyempi, pitkät irtoaa aika kevyesti. Tuon lankun vois ottaa tuosta ulkopuolelta jo pois, sisällä on jo se pehmennystoppari vetarille.

Ja nimenomaan niin, että murroksen tähti tuota putkea vasten, ja sitte kolistellaan koko pakettia lattiaan.
Oon tällä pitkällä irrottanu lyhyitäki vetareita, eikä ne oo menny miksikään. Sitä lyhyttä joutuu lyömään aika lujaa, vissiin sen takia ku on kevyempi, pitkät irtoaa aika kevyesti. Tuon lankun vois ottaa tuosta ulkopuolelta jo pois, sisällä on jo se pehmennystoppari vetarille.
Ja nimenomaan niin, että murroksen tähti tuota putkea vasten, ja sitte kolistellaan koko pakettia lattiaan.
Viimeksi muokannut hj60, To Elo 14, 2008 4:49 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Jep. Kiitoksia neuvoista.
Lähti sit irti ku laitto ruuvipenkkiin ja jysäytti kumilekalla muutaman kerran
On kyllä vastustanu tää murrosremontti, ku ei ole osia vissiin ihan vähään aikaan vaihettu. Ensinnäkin ne prikat ei lähteny sieltä napalukkojen takaa olevista pulteista ollenkaan irti ( 6 kpl) M6 vaan piti rälläköidä kierretangot poikki ja laittaa uudet.
Olkavarresta ylempi laakeriin tuleva juttu joka neljällä pultilla ei oikein lähteny muuta ku ,että pilaamalla kierretangot vääntämällä pihdeillä, koska jo pelkät kartioprikkojen päällä olevat ohuet prikat ei lähteny suosiolla puhumattakaan itse sitten niistä kartioprikkoista. Kierretankoja ja prikkoja ei uusia saa mistään, mut pitää soveltaa jotenki..
Noo nyt on kaikki osat irti ja ei muuta ku puhistelemaan, kasamaan ja sitten vielä toinen puoli sama homma
Saa nähä milloin ajeleen pääsee ku joka päivä on aikaa vaan ollu ny aikaa laitella 2-3 tuntia, no vkl tulee ja loma alkaa 

On kyllä vastustanu tää murrosremontti, ku ei ole osia vissiin ihan vähään aikaan vaihettu. Ensinnäkin ne prikat ei lähteny sieltä napalukkojen takaa olevista pulteista ollenkaan irti ( 6 kpl) M6 vaan piti rälläköidä kierretangot poikki ja laittaa uudet.
Olkavarresta ylempi laakeriin tuleva juttu joka neljällä pultilla ei oikein lähteny muuta ku ,että pilaamalla kierretangot vääntämällä pihdeillä, koska jo pelkät kartioprikkojen päällä olevat ohuet prikat ei lähteny suosiolla puhumattakaan itse sitten niistä kartioprikkoista. Kierretankoja ja prikkoja ei uusia saa mistään, mut pitää soveltaa jotenki..
Noo nyt on kaikki osat irti ja ei muuta ku puhistelemaan, kasamaan ja sitten vielä toinen puoli sama homma


Kartioprikat kyllä lähtee aina ehjänä, kun tekniikka on oikea.
Akseli kannattaa tukea laakereiden kohdalta "kovaksi".
Sitten mutteri löysälle ja kierretään sen pinnapultin aivan päähän.
( Tämä siksi, että joskus se prikka lentää ja pitkälle )
Otetaan ISO vasara, ja lyödään akseliin kartioprikan kohdalle luja isku, vain yhden kerran, ja prikan voi poistaa kärkipihdeilla tms.
Jos prikka on löysällä, ja lyöt, niin kartio on pilalla!
Ohjausvarrelle samat lääkkeet, mutta valitaan ISOMPI vasara, ja kahdenkäden ote, sekä lujempi lyönti!
Nämä "kierretangot" on sitten tavallista lujempaa terästä ja maksavat TOJOTALLA noin 2€ kpl, eikä se kartioprikkakaan ole kallis.
Akseli kannattaa tukea laakereiden kohdalta "kovaksi".
Sitten mutteri löysälle ja kierretään sen pinnapultin aivan päähän.
( Tämä siksi, että joskus se prikka lentää ja pitkälle )
Otetaan ISO vasara, ja lyödään akseliin kartioprikan kohdalle luja isku, vain yhden kerran, ja prikan voi poistaa kärkipihdeilla tms.
Jos prikka on löysällä, ja lyöt, niin kartio on pilalla!
Ohjausvarrelle samat lääkkeet, mutta valitaan ISOMPI vasara, ja kahdenkäden ote, sekä lujempi lyönti!
Nämä "kierretangot" on sitten tavallista lujempaa terästä ja maksavat TOJOTALLA noin 2€ kpl, eikä se kartioprikkakaan ole kallis.
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Niissä olkavarren pinnapulteissa on ainakin HDJ:ssä harvempi jenka siellä kääntöpään puolella ja mutterin puolella tiheämpi. Miten lienee HJ:ssä. Jos korvikkeita etsii niin kannattaa tarkistaa ennen kun survoo väkisin reikään. Niitä pinnapultteja kun vähän koputtelee alumiinituurnalla sivuttain niin herkistyy kartiot kummasti. Sekin voi auttaa jos mutterit löysättynä kolauttelee kääntövarren päähän kiertoliikettä.
TP
Joo ja ne kääntövarsien pinnapultit, joissa eriparikierteet päissä tulee uutena nykyään toyotalta sitten ulkopuolisella torx päällä varustettuna, niin ei tarvii pilata pihdeillä ja onhan pinnapulttihylsykin keksitty on helvetin kätevä keksintö noissa hommissa.
MIKKO UKKOLA
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Mutterikannan sijaan siina on kierteet jotta silla saa ruuvattua pinnapultteja kiinni ja joskus ehka aukikinosilpi kirjoitti:Mikä on pinnapulttihylsy? Jotenkin erilainen kuin normaali pitkä hylsy?bj45lava kirjoitti:onhan pinnapulttihylsykin keksitty on helvetin kätevä keksintö noissa hommissa.

SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81