Vikasarjan osa 2. Nyt alkoi HJ-61 -87 ahtopaineen merkkivalo oranssinen palamaan, joka merkinnee ahtopaineen nousevan liian korkeaksi.
Toden totta, hukkaportin painekellolta lähtevä tanko ei liiku mihinkään, vaikka:
- on puhallettu pää punaisena hukkaportin painekellolle menevään letkuun
- kaasuteltu autolla julmasti ja tuijotettu tankoa silmä tarkkana
- revitty tankoa suuntaan ja toiseen pihdeillä otsasuonet räjähtämäisillään
--- tanko ei liiku mihinkään, vaikka penkiltä menee melkein 75 kg..
Ylipaineen merkkivalon toiminta on kokeiltu puhaltamalla kevyesti anturille menevään letkuun - valo syttyy välittömästi.
* pitäisikö yleensäkään hukkaportin tangon liikkua kohtuuvoimalla käsin?
* mikä tässä tapauksessa on todennäköisesti jumissa; painekellon sisus vai tangon toisessa päässä itse hukkaportin läppämekanismi
* jos painekellon kaksi pulttia irroittaa ja ottaa kellon käteen, miten välitanko irtoaa; repimällä, vääntämällä, ruuvaamalla..kas kun sitä ei näe päältä päin..
* voiko painekellon korjata jotenkin?
* kannattaako heittää koko paska mäkeen, ja asentaa jostain turbofirmasta ostettu himmeli tilalle?
Jos jollain olisi tällaisesta casesta kokemusta, olisin hyvin kiitollinen vihjeistä miten pitäisi toimia. Tämä vika alkoi täysin yllättäen. Siihen asti puna-vihreä valoshow toimi hienosti ja loogisesti, ja autossa oli hyvät vedot.
HJ-61 hukkaportti jumissa - miten aukeaa?
Valvoja: Käyttäjä
Sen vakio kellon voi repia pienta vakivaltaa kayttaen irti ja vaihaa sinne jonkun muun tilalle. Uuteen porttiin tekee sitten sen tangon saadettavaksi vaikka kierretankoa kayttaen.
LJ:hin olen vastaavan korjauksen tehnyt, mutta siita on melkein 15 vuotta aikaa joten en enaan yksityiskohtia muista.
LJ:hin olen vastaavan korjauksen tehnyt, mutta siita on melkein 15 vuotta aikaa joten en enaan yksityiskohtia muista.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Jos turbon pesä on halki hukkaportin akselille niin voi jumittaa sen ja ihan lujastikin.Painekellon tanko on MUISTAAKSENI kiinteä kellossa mutta läpän päässä oli joku lukkorengas.
Kokeile ensin irrottaa kello ja liikuttaa sitten tankoa.Jos itse läppäsysteemi on jumissa niin irtohukkaportti on varmaan halvempi korjaus kuin turbon vaihto.
Kokeile ensin irrottaa kello ja liikuttaa sitten tankoa.Jos itse läppäsysteemi on jumissa niin irtohukkaportti on varmaan halvempi korjaus kuin turbon vaihto.