Cental73 kirjoitti: Kun laitttoi banjojen mukaan sai näppärästi vaihdettua moottoriöljyt alipainesäiliön kautta.... piti hommata uudet alipaineletkut.
Buhahahahahahahaha
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Vaihoin öljyt koneeseen ja valuttelin samalla sen alipainepöntön tyhjäksi, siellä oli varmaan ½litraa öljyä. Ei tuo ainakaan öljyä sieltä enää puskenu kun käyntiin laitoin. Siinä alipainepumpulla on ihan pensaletkua putkilemmareilla kiinni, kyllähän tuo näyttää ainakin pelaavan vaikka vihellys kuuluukin.
Päävaihelaatikostakin alko joku ihme kilinä kuulumaan, ihan kun jotku rikat helisis ja sekin kuuluu vaan tietyillä kierroksilla kaikilla vaihteilla... en tiiä mitä tässä tekis. Joutuu varmaan kesälomalla ottamaan koneen ja lootan pois.
Taas olen törmännyt, korjatessani remontin korjauksia, siihen että voimanulosoton vipu on vähän siirtynyt ja siellä sitten se hammasratas kihnuttaa toista hammasratasta vasten. Pitää aika ikävää mekkalaa ja ensimmäisenä tuli silloinkin mieleen että laakeri on kuitannut lusikan nurkkaan.
Kokeile nyt aluksi siirtää sitä PTO vipua hieman jompaan kumpaan suuntaan. joskohan se kilinä lakkaisi.
Niin ja kerran oli irronnut kardaanin laipasta se suojapelti heti laipan takaa. Sekin kilisi häiritsevästi.
Ja eräs kirkonkellon kilinää muistuttava ääni tuli siitä kun kardaanin ristikkonivel ulosti neulalaakerit pihalle. Son jännä minkälaisia ääniä sitä pääseekään wanhoista sotanorsuista ajan mittaan...
Vinssinkeppi ei ole siirtynyt kun mullon se lukitussysteemi eikä siellä mitään näyttäny olevan löysälläkään. Joku pieni "pelti rikkojen kilkatus" kuuluu yhä mutta vain tietyllä kierroksilla. No, kyl sen sit huomaa jos jokin hajoaa... Vaihteet pelaa kumminkin normaalisti. Voihan se kyllä olla mahdollista että se ääni kantautuu jostain muualta.
Alipainepumpun letkut tuli uusittua, eikä sekään auttanut. Vihellys tulee siis mitä ilmeisimmin siitä pumpusta joten eikun sitä metsästämään.
Se moottorinkannakkeenkumi pitää kyl vielä laittaa. Kuskinpuolella on vaan niin ahdas paikka...
Itsellä on omassa bj:ssä ne tuulilasinkarmin alaslukitus salvat kuluneen väljiksi,seurauksella että ne resonoivat tietyllä kierroksella kohtuu voimakkaasti.Siihen auttaa esim.pätkä kumia kummankin väliin.
Se kilkatus nyt sitten hävisi kun olikin tuo etumaskin kiinnitysmutteri tipahtanut... Laatikko kyllä vinkuu edelleen, liekkö painelaakeri.
Ei taida kannattaa sen takia alkaa purkamaan.
Mä kun remontoin ihan ite bj-40 H41 päälaatikon niin sen jälkeen rupes kuuluun ihme rallatusta sieltä. Lootaan vaihdetiin kaikki uudet laakerit. Purku vaiheessa käytettiin vähän lekaa ja ne synkot tai mitä ne nyt onkaa vähän otti siipeensä. Taivuttelin niitä sitten parhaan taitoni mukaan takasin. Kerran öljynvaihdon yhteydessä tuli ulos joku haljenneen niitin tai prikan näköset palaset. Mulla on ollu päälaatikon yläkansi irti mut vaik miten tutkii niin kaikki näyttää ja tuntuu hyvältä. Kun kerran välitetty jakolootakin vähän vinkuu niin ei ne rallatuksetkaan paljon haittaa. Itse ajattelin panostaa äänieristykseen ja ajaa vian ulos. Hyvin toimii kaikki noita ääniä lukuunottamatta. Mut jos joku keksii vian niin kertokaa ihmeessä se täällä sillä olishan se aika luksusta jos sitäkään rallatuksta ei kuuluis. Tietyllä tavalla kun ajaa tasasella vedolla niin laatikot on melko äänettömät mut sitten jos esim. laskettele vaihde silmässä alamäkeen ilman kaasua niin jopa metelöi.
Moottorin korvallisenkuminvaihdon yhteydessä tuli seuraava ongelma: eteen päin ajaessa alkaa jumittamaan ja jos yhtään enempää siirtää autoa kun 5m niin varmasti paukkuu. Aiheuttaakohan tuo 10mm korkeampi kannatinkumi sen? Moottori näyttää silmämääräisesti olevan kyllä suorassa. Peruutin auton takas talliin.
Antsa kirjoitti:Vinssin keppi vinssaus asennossa!!!??? Jolloin vaijeri tiukkaa kelalle. Ja auto pyrkii pysähtymään.
Joo kannattaa uskoa. Vaikkei uskoskaan.
Se että vipu on ruuvattu paikoilleen EI tarkoita sitä etteikö voimanulosotto olisi päällä. On aiheuttanut itsellenikin kivaa raudan vääntymistä ja vaijerin paukkumista....
Moottorikumityynystä ei johdu himmaantuminen...
Käy kytkemässä vinssin vapautusvipu auki asentoon. Josko se auttais.
Olette aivan oikeassa. Vinssin keppi oli paikallaan koska tässä autossa on se lukitus systeemi, mutta jotenkin oli päässyt vivustosta se käpälä hyppäämään pois paikaltaan, kylläpä säikäytti!
Kerkesin jo löysätä kumityynyn pois paikaltaan ennekun huomasin.
Nyt BJ taas toimii ja turhat ujellukset ja kolinat on toistaiseksi poissa. Kiitän avun annosta!
Nyt on kaikki muut kilinät ja kolinat hoidettu mutta tämä vaihteistopuoli on selvittämättä.
Eli kun nostaa jalan kaasulta vinkuu niin perkeleesti ja loppuu kun polkasee kaasua, tämä siis vain takavedolla. Päälootasta ilmeisesti löytyy syy, mutta mikä?
Eli ilmeisesti "vetopäällä" ei vingu,ja "moottorijarrutuksella" vinkuu??
Onhan perissä öljyä???? Ja laatikoissa???
Jos näin,niin seuraava oireilija voisi olla takaperän pinjonin laakeri,eli parhaassa tapauksessa on vain se kardaanin laipan alla oleva mutteri hieman
löystynyt,ja siitä selviää tiukkaamalla.
Ja jos ei niin sitten vaatii säätöä,ja siitä lienee jollain muulla enemmin kokemusta.
Ölppää on. Tuli muutes mieleen se laipan ja mutterin takana oleva paksumpi "prikka" joka tulee laakeria vasten että kummin päin sen pitää olla? Sehän oli toiselta puolelta muistaakseni kupera. Vuosi sitten vaihoin stefan siihen laipan alle ja tulihan se mutteri tiukattua samalla mut en vaan muistanu enää kummin päin se prikka tuli...