Kuva Kuva

Neliveto lumelle ja hiekalle?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

tressart
Viestit: 1
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 11:20 am
Paikkakunta: Karkkila
Viesti:

Neliveto lumelle ja hiekalle?

Viesti Kirjoittaja tressart »

Korjatkaa ja tarkentakaa, mutta muistan joskus kuulleeni, että Land Cruiserin (esim. HJ61) nelivedoissa on eroa, osa on tehty lumelle, joka kaivautuu lumen läpi hakien pitävää pintaa, ja osa on hiekalle, jossa kaivautumista ei saa olla.

Lumeen kaivautuvassa mallissa vaihteisto "sutii nykien" ristikkäisiä pyöriä. Hiekkavedosta en muista detaljeja.

Nämä erirakenteiset mallit olisi tunnistettavissa rungon numerosta, toisessa parillinen, toisessa pariton viimeinen numero. Onko kyseessä urbaani legenda vai onko asiassa perää?

Tress.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Neliveto lumelle ja hiekalle?

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

tressart kirjoitti:Korjatkaa ja tarkentakaa, mutta muistan joskus kuulleeni, että Land Cruiserin (esim. HJ61) nelivedoissa on eroa, osa on tehty lumelle, joka kaivautuu lumen läpi hakien pitävää pintaa, ja osa on hiekalle, jossa kaivautumista ei saa olla.

Lumeen kaivautuvassa mallissa vaihteisto "sutii nykien" ristikkäisiä pyöriä. Hiekkavedosta en muista detaljeja.

Nämä erirakenteiset mallit olisi tunnistettavissa rungon numerosta, toisessa parillinen, toisessa pariton viimeinen numero. Onko kyseessä urbaani legenda vai onko asiassa perää?

Tress.
ikinä kuullu mutta mistäs minä mitään tiedä :shock: :shock:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
beejii
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 2:13 pm
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja beejii »

Ompa outo systeemi..kuka tuommosen valinnan on teheny vai pitäskö auton tietää 8)
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

kyllä legendalta haiskahtaa :mrgreen:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Pahasti haiskahtaa legendalle...

Tuo "nykien sutiminen" on varmaan tuttu ilmiö jokaiselle lehtijousisella vakiomaasturilla syvemmässä lumessa ajaneelle...
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Ja jos lunta on meetri, niin autoko nylkyttää kunnes kohtaa terra firman.. :lol: :lol: :lol: :lol:
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1603
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Neliveto lumelle ja hiekalle?

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

tressart kirjoitti:Korjatkaa ja tarkentakaa, mutta muistan joskus kuulleeni, että Land Cruiserin (esim. HJ61) nelivedoissa on eroa, osa on tehty lumelle, joka kaivautuu lumen läpi hakien pitävää pintaa, ja osa on hiekalle, jossa kaivautumista ei saa olla.

Lumeen kaivautuvassa mallissa vaihteisto "sutii nykien" ristikkäisiä pyöriä. Hiekkavedosta en muista detaljeja.

Nämä erirakenteiset mallit olisi tunnistettavissa rungon numerosta, toisessa parillinen, toisessa pariton viimeinen numero. Onko kyseessä urbaani legenda vai onko asiassa perää?

Tress.
Erot varmaan tarkoittavat käytännössä tasauspyörästöjen lukkoja tai jotain. Nylkytyshän johtuu voimansiirron välyksistä eikä mistään muusta, hitaasti sopivalla kitkalla pyöriessä pyörä saattaa pysähtyä sekunnin murto-osiksi vaikka veto on koko ajan päällä, sit taas sutasee.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Re: Neliveto lumelle ja hiekalle?

Viesti Kirjoittaja Jappi »

-MaTTi- kirjoitti:Nylkytyshän johtuu voimansiirron välyksistä eikä mistään muusta, hitaasti sopivalla kitkalla pyöriessä pyörä saattaa pysähtyä sekunnin murto-osiksi vaikka veto on koko ajan päällä, sit taas sutasee.
Tai sitten vaan lehtijousien kiertymisestä.

Nimittäin kun ilmiö on aika olematon hyvin tuetussa kierrejousialustassa,verrattuna siis lehtijousiseen.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Kyllähän ne alusta ja välykset molemmat vaikuttavat.

Ittellä väheni oleellisesti nykiminen ku laitoin jousittamattoman kytkinlevyn eli sekin vaikuttaa.

Tuo lumi-hiekka neliveto paininee samassa sarjassa jäykemmän männän palautusjousen ja pakoputken paukkulaakerin kanssa.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vastaa Viestiin