HJ-61:sta hankkimassa, en kysy tyyppivikoja ;-)
Valvoja: Käyttäjä
HJ-61:sta hankkimassa, en kysy tyyppivikoja ;-)
Terve,
Hieno foorumi teillä! Ja sen takia päätänkin kysyä muutamia asioita, kun on merkittävä polte vm HJ-61:een.
Asustelen tässä keski-suomessa. Miten ko. laitteeseen saa varaosia, moottori, vaihteisto, jne. Mitä maksaa? Mistä saa?
Onko JKL alueella jotain hyvää paikkaa hoidattaa suurempia remontteja mitä itse ei osaa?
Mitä kannattaa hoidattaa heti laitteesta jos historiasta ei tietoa, vaihdelaatikon laakerointi jne.?
Kiitokset mahdollisista vastauksista.
Hieno foorumi teillä! Ja sen takia päätänkin kysyä muutamia asioita, kun on merkittävä polte vm HJ-61:een.
Asustelen tässä keski-suomessa. Miten ko. laitteeseen saa varaosia, moottori, vaihteisto, jne. Mitä maksaa? Mistä saa?
Onko JKL alueella jotain hyvää paikkaa hoidattaa suurempia remontteja mitä itse ei osaa?
Mitä kannattaa hoidattaa heti laitteesta jos historiasta ei tietoa, vaihdelaatikon laakerointi jne.?
Kiitokset mahdollisista vastauksista.
Re: HJ-61:sta hankkimassa, en kysy tyyppivikoja ;-)
Jos HJ:n ostat, niin opettele jo alusta lähtien huoltamaan/korjaamaan autoa itse. Jos liikkeessä teetät kaiken, niin kulut tulee räjähtämään helposti käsiin jo pikkuongelmien kanssa.J.M kirjoitti:Mitä kannattaa hoidattaa heti laitteesta jos historiasta ei tietoa, vaihdelaatikon laakerointi jne.?
#428
No kun kerta Jyväskylän seutuvilla vaikutat, niin reippaasti Cros4wd:n yhteyttä. Sieltä löytyy Juukan poikien ohella aika paljon kaikkea kivaa.
HJ61 on oikeasti pirun hyvä auto. Ruoste on se kenties kaikkein viheliäisin veijari, joka noita on syönyt. Auton sisätiloista kannattaa mattojen alta kurkistaa etujalkatilat, takalokasuojien seudut tavaratilan sisältä, sekä tavaratilan lattia. Sitten on syytä vilkaista rungon takaosa. Vaihdelaatikoiden etupuolelta ei isompia ruostevaurioita pitäis löytyä, mutta jo mahdollisen äänenvaimentimen kohdalta alkaa varmaan jotain sanottavaa löytyä.
Sitten tietty ne perinteiset, eli helmakotelot, lokasuojien kaaret ja takaluukut.
Tekniikka on noissa vehkeissä oikeinkäytettynä aivan naamattoman lujaa tekoa. Toki, kaiken saa rikki, joten nuo nesteet, litkut ja rasvat kannattaa vilkaista. Vaihdelaatikko ei noissa ole sitä kaikkein hiljaisinta sorttia, mutta jos laatikko vinkuu tai kähisee kaikilla muilla vaihteilla, paitsi nelosella, niin silloin voi laakeroinnin tarve olla tosiasia. Laatikon laakerit löytynevät kohtuudella Tamgears:ilta. Sieltä ainakin tuohon omaan 61seen tuli sarja ja hyvin on toistaiseksi pelittänyt.
Moottori on noissa siinämielessä harmillinen, että ainakin minu käsitykseni mukaan männät ovat tuon koneen yksi heikoimpia lenkkejä.. Tai mikä heikko se nyt on, jos puolessa miljoonassa alkaa osoittamaan kulumisen merkkejä. Eli männänrenkaiden urat pakkaavat kuulemma laajenemaan.. Sitä ei sitten vissiin oikein kohtuudella voi korjata, muulla, kuin uudella mäntäsarjalla ja SE on kallis.. Ainakin Toyotalta tilattuna.. Tosin, senkin saatavuutta kannattaa kysellä Cros4wdltä.
Muuten ei isompia tule mieleen.. Pirun luja rauta se on. Omallanikin jo jauhettu yli puolimiljoonaa ja itse olen siitä ajanut toistasataa tuhatta.
HJ61 on oikeasti pirun hyvä auto. Ruoste on se kenties kaikkein viheliäisin veijari, joka noita on syönyt. Auton sisätiloista kannattaa mattojen alta kurkistaa etujalkatilat, takalokasuojien seudut tavaratilan sisältä, sekä tavaratilan lattia. Sitten on syytä vilkaista rungon takaosa. Vaihdelaatikoiden etupuolelta ei isompia ruostevaurioita pitäis löytyä, mutta jo mahdollisen äänenvaimentimen kohdalta alkaa varmaan jotain sanottavaa löytyä.
Sitten tietty ne perinteiset, eli helmakotelot, lokasuojien kaaret ja takaluukut.
Tekniikka on noissa vehkeissä oikeinkäytettynä aivan naamattoman lujaa tekoa. Toki, kaiken saa rikki, joten nuo nesteet, litkut ja rasvat kannattaa vilkaista. Vaihdelaatikko ei noissa ole sitä kaikkein hiljaisinta sorttia, mutta jos laatikko vinkuu tai kähisee kaikilla muilla vaihteilla, paitsi nelosella, niin silloin voi laakeroinnin tarve olla tosiasia. Laatikon laakerit löytynevät kohtuudella Tamgears:ilta. Sieltä ainakin tuohon omaan 61seen tuli sarja ja hyvin on toistaiseksi pelittänyt.
Moottori on noissa siinämielessä harmillinen, että ainakin minu käsitykseni mukaan männät ovat tuon koneen yksi heikoimpia lenkkejä.. Tai mikä heikko se nyt on, jos puolessa miljoonassa alkaa osoittamaan kulumisen merkkejä. Eli männänrenkaiden urat pakkaavat kuulemma laajenemaan.. Sitä ei sitten vissiin oikein kohtuudella voi korjata, muulla, kuin uudella mäntäsarjalla ja SE on kallis.. Ainakin Toyotalta tilattuna.. Tosin, senkin saatavuutta kannattaa kysellä Cros4wdltä.
Muuten ei isompia tule mieleen.. Pirun luja rauta se on. Omallanikin jo jauhettu yli puolimiljoonaa ja itse olen siitä ajanut toistasataa tuhatta.
Camperhommia Troopyllä.
# 254
# 254
omasta mielestä tekniikka on näis vanhoissa toyotan vehkeissä perin yksinkertaista. joten hankkii kasan työkaluja ja netistä löytyy paljon räjäytyskuvia. esim. näilläkin sivuilla oli jossain linkki missä oli akseleista ja paljosta muusta kuvat. jokuhan vois laittaa sen linkin vaikka tähän, ja kysyy jos tulee ropleemaa. yks ongelmahan on ISOT osat. kytkintä ei vaihdakkaa ihan hetkessä, ku laatikot painaa niin saat....i