Rojekt: BJ75 "Poro Ambulanzzi" punnittu
Valvoja: Käyttäjä
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Mites tätä luetaan?
Lakia rakennemuutoksista aken sivuilta...
2 §
Yleisiä periaatteita
1.
2.
3. Valmistajan autolle tai auton kanssa samaan mallisarjaan kuuluvalle autolle taikka autossa oleville akselistoille sallimat suurimmat akselimassat eivät saa muutoksen seurauksena ylittyä. Sovellettaessa mallisarjan muun kuin muutoksen kohteena olevan mallin suurimpia sallittuja akselimassoja tulee akselistojen kaikilta osin vastata vähintään auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman mallin akselistoja. Muutosten seurauksena valmistajan autolle sallima suurin kokonaismassa ei saa ylittyä. Tarvittaessa massan lisäystä tulee kompensoida varusteita siirtämällä, korin osia keventämällä taikka henkilö- tai tavarakantavuutta pienentämällä.
Varsinkin tuo henkilö- tavarakantavuutta pienentämällä kohta...
Voisiko kantavuutta pienentää sen verran että saisi kompensoitua tuo 180 kg:n ero Mitä on erona HJ:n ja BJ:n taka-akselilla?
Eli siis kokonaismassasta nippasta kiloja pois.
Lakia rakennemuutoksista aken sivuilta...
2 §
Yleisiä periaatteita
1.
2.
3. Valmistajan autolle tai auton kanssa samaan mallisarjaan kuuluvalle autolle taikka autossa oleville akselistoille sallimat suurimmat akselimassat eivät saa muutoksen seurauksena ylittyä. Sovellettaessa mallisarjan muun kuin muutoksen kohteena olevan mallin suurimpia sallittuja akselimassoja tulee akselistojen kaikilta osin vastata vähintään auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman mallin akselistoja. Muutosten seurauksena valmistajan autolle sallima suurin kokonaismassa ei saa ylittyä. Tarvittaessa massan lisäystä tulee kompensoida varusteita siirtämällä, korin osia keventämällä taikka henkilö- tai tavarakantavuutta pienentämällä.
Varsinkin tuo henkilö- tavarakantavuutta pienentämällä kohta...
Voisiko kantavuutta pienentää sen verran että saisi kompensoitua tuo 180 kg:n ero Mitä on erona HJ:n ja BJ:n taka-akselilla?
Eli siis kokonaismassasta nippasta kiloja pois.
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Väliaikatietoja.
Ambulanssi seisoo tallissa ja odottelee takaisin Beejiimallin akseleita. sekä paljastui että papereissakin on vielä hieromista. HZJ75 papereihin pitää vielä saada tarkennusta.
Mutta käyn nyt raatamassa noi Beejiin akselit alle ja katotaan mitkä akselit sitten tulevaisuudessa sinne alle sujahtaa... Ei luultavasti Tojotalaiset
Mutta ne on seuraavan katsastusjakson murheita. Noissa tulevissa akseleissa saattaa olla akselimassat eteen 1650 kg ja taakse 1800
Jos joku arvaa mistä on kysymys niin mikähän on siinä k-a mallissa taka-akselimassat
Tojotalle taas tänään soitin ja kanta on oikeasti nykyään se ettei mitään tietoa kuitattuna heru. Ei edes kun kysyy saako vähän työtä rahalla. Eli saada sieltä se tojotasetä menemään sinne pari kerrosta alemmas viimeisen hyllyn päätyyn kaivamaan yx paperi esiin.
akseleille EI saa akselimassojen korotuksia tai alennuksia. Massat on mitä on otteisiin, tyyppikilpiin jne merkitty.
Eli käytän nyt hyväkseni BJ75 mallin erikoista etuakselipainoa (1400kg) tyyppikilvestä hyväkseni saadakseni myös etupenkkiläisiä siihen kaveriksi tuleville sahvareille.
Nyt toivottavasti ongelmakohdaksi ei jää ton HZJ 75 mallin eurooppaantuontitodistuksen löytäminen. Thomas "Straight6" jeesaa nyt ton tiedon hankkimisessa saksan päästä. Onneksi. Ja suuri kiitos siitä jo etukäteen.
Täällä on taas raavittu päätä ankarasti ja myös kiroiltukin. Ns. läpihuutojuttu menikin jälleen kerran kimurantimmaksi kuin sian saparo.
No tämä rojekti kaikkine tuskineen ehkä auttaa tulevia BJ75 ropaajia jossain suhteessa......
Ja tähän asti nimikirjoituksilla varustetut tojotalausunnot mistä tahansa kannattaa arkistoida huolellisesti niin että niitä löytyy käyttöön tulevaisuudessa. Toyotalta ei tule enää saamaan mitään dokumenttia niin että siinä toyota todistaisi asioiden olevan niinkuin ne siinä lukee. Todistaminen asioiden laidoista jää asiakkaan tehtäväksi.
Voi olla että tämän lausuntojen antamisen lopettamisen vuoksi tulee katsastusasemilla olemaan mielenkiintoisia tilanteita tulevaisuudessa.
Niin ja kuvia tulee sitten kun on kilvet... ja ehkä maaliakin tai jotain safarikkaampaa käikälettä kiinni....
Ambulanssi seisoo tallissa ja odottelee takaisin Beejiimallin akseleita. sekä paljastui että papereissakin on vielä hieromista. HZJ75 papereihin pitää vielä saada tarkennusta.
Mutta käyn nyt raatamassa noi Beejiin akselit alle ja katotaan mitkä akselit sitten tulevaisuudessa sinne alle sujahtaa... Ei luultavasti Tojotalaiset

Mutta ne on seuraavan katsastusjakson murheita. Noissa tulevissa akseleissa saattaa olla akselimassat eteen 1650 kg ja taakse 1800
Jos joku arvaa mistä on kysymys niin mikähän on siinä k-a mallissa taka-akselimassat
Tojotalle taas tänään soitin ja kanta on oikeasti nykyään se ettei mitään tietoa kuitattuna heru. Ei edes kun kysyy saako vähän työtä rahalla. Eli saada sieltä se tojotasetä menemään sinne pari kerrosta alemmas viimeisen hyllyn päätyyn kaivamaan yx paperi esiin.
akseleille EI saa akselimassojen korotuksia tai alennuksia. Massat on mitä on otteisiin, tyyppikilpiin jne merkitty.
Eli käytän nyt hyväkseni BJ75 mallin erikoista etuakselipainoa (1400kg) tyyppikilvestä hyväkseni saadakseni myös etupenkkiläisiä siihen kaveriksi tuleville sahvareille.
Nyt toivottavasti ongelmakohdaksi ei jää ton HZJ 75 mallin eurooppaantuontitodistuksen löytäminen. Thomas "Straight6" jeesaa nyt ton tiedon hankkimisessa saksan päästä. Onneksi. Ja suuri kiitos siitä jo etukäteen.
Täällä on taas raavittu päätä ankarasti ja myös kiroiltukin. Ns. läpihuutojuttu menikin jälleen kerran kimurantimmaksi kuin sian saparo.
No tämä rojekti kaikkine tuskineen ehkä auttaa tulevia BJ75 ropaajia jossain suhteessa......
Ja tähän asti nimikirjoituksilla varustetut tojotalausunnot mistä tahansa kannattaa arkistoida huolellisesti niin että niitä löytyy käyttöön tulevaisuudessa. Toyotalta ei tule enää saamaan mitään dokumenttia niin että siinä toyota todistaisi asioiden olevan niinkuin ne siinä lukee. Todistaminen asioiden laidoista jää asiakkaan tehtäväksi.
Voi olla että tämän lausuntojen antamisen lopettamisen vuoksi tulee katsastusasemilla olemaan mielenkiintoisia tilanteita tulevaisuudessa.
Niin ja kuvia tulee sitten kun on kilvet... ja ehkä maaliakin tai jotain safarikkaampaa käikälettä kiinni....
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Tää on mielenkiintoista...
Sapomalla on helsingissä jotain roinaa HZJ75:mallista vm.1996
Oliskohan sattumoisin rekisteriotteesta enään mitään jäljellä alkuperätietoja?
.... Kuten mistä son kotoisin.
http://www.sapoma.fi/autot/toyota.php
Sapomalla on helsingissä jotain roinaa HZJ75:mallista vm.1996
Oliskohan sattumoisin rekisteriotteesta enään mitään jäljellä alkuperätietoja?
.... Kuten mistä son kotoisin.
http://www.sapoma.fi/autot/toyota.php
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Tuun ropaamaan akselin irti jos ei täältäpäin sitä saa nyt piakkoin.
Mutta selvisipähän sekin miksi BJ75 mallin tyyppikilvessä on etuakselimassaksi ilmoitettu 1400kg Kun BJ75 rekisteritiedoissa on massana se 1300
Gallerystä Löytyy mutta tässä linkkiviritys
http://www.slck.net/galleria/main.php?g ... 1bc068f46f
Mutta selvisipähän sekin miksi BJ75 mallin tyyppikilvessä on etuakselimassaksi ilmoitettu 1400kg Kun BJ75 rekisteritiedoissa on massana se 1300
Gallerystä Löytyy mutta tässä linkkiviritys
http://www.slck.net/galleria/main.php?g ... 1bc068f46f
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
No
Tuijotin silmä kovana tuota kuittia minkä sain saksan sedältä HZJ75 mallista. Siitä saksalaisesta tojota jälleenmyyjä liikkeestä uutena ostamastaan.
Siinä lukee kaiken muun lisäksi...
Feincode: LV-MRW
Jos nyt äkkiä tulkitsen ton koodin niin siinä lukee.
(L)eft hand Drive, (V)hard top, (M)5 speed, (R)Standard, (W) Europe
Nimenomaan painotan sanaa Europe. Eli nyt luuri kouraan ja akelle soittelemaan.... Ja tojotalle jne....
10.0 Production Codes
=====================
The production code of a Land Cruiser breaks down as follows:
aJnna[a-aa...]
The numbers/letters preceding the dash describe the body/frame style.
The first digit indicates the motor series (B/F/H/...)
The "J" indicates the vehicle came from the "J" production line
the 3rd and 4th digits are numeric and indicate the series (25/40/60/...)
The 6th digit (if present) indicates steering position:
L Left Hand Drive
R/<missing> Right Hand Drive
The 7th digit (if present) indicates body type:
V Hardtop
G Luxury model/wagon
P Pickup
<missing> Soft top
The letters after the dash indicate options etc:
Transmission type
<missing> 3SPD
K 4SPD
M 5SPD
P 4SPD AUTO
Rear Door Type
<missing> Tailgate
C Swingout (Ambulance)
N Lift-up Tailgate (Wagons Only)
Grade/Trim Level
E VX
N GX/LX
R Standard
Aspiration
S Standard
E EFI
X Turbocharged
The last letter usually indicates the intended market:
W Europe
Q Australia
Y Japan
K Canada
A North America
V Middle East
Tuijotin silmä kovana tuota kuittia minkä sain saksan sedältä HZJ75 mallista. Siitä saksalaisesta tojota jälleenmyyjä liikkeestä uutena ostamastaan.
Siinä lukee kaiken muun lisäksi...
Feincode: LV-MRW
Jos nyt äkkiä tulkitsen ton koodin niin siinä lukee.
(L)eft hand Drive, (V)hard top, (M)5 speed, (R)Standard, (W) Europe
Nimenomaan painotan sanaa Europe. Eli nyt luuri kouraan ja akelle soittelemaan.... Ja tojotalle jne....
10.0 Production Codes
=====================
The production code of a Land Cruiser breaks down as follows:
aJnna[a-aa...]
The numbers/letters preceding the dash describe the body/frame style.
The first digit indicates the motor series (B/F/H/...)
The "J" indicates the vehicle came from the "J" production line
the 3rd and 4th digits are numeric and indicate the series (25/40/60/...)
The 6th digit (if present) indicates steering position:
L Left Hand Drive
R/<missing> Right Hand Drive
The 7th digit (if present) indicates body type:
V Hardtop
G Luxury model/wagon
P Pickup
<missing> Soft top
The letters after the dash indicate options etc:
Transmission type
<missing> 3SPD
K 4SPD
M 5SPD
P 4SPD AUTO
Rear Door Type
<missing> Tailgate
C Swingout (Ambulance)
N Lift-up Tailgate (Wagons Only)
Grade/Trim Level
E VX
N GX/LX
R Standard
Aspiration
S Standard
E EFI
X Turbocharged
The last letter usually indicates the intended market:
W Europe
Q Australia
Y Japan
K Canada
A North America
V Middle East
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Kaikille Jotka BJ75:seen laittavat 12H-T konetta niin tässä on vertailukelpoinen kuponki jolla moottorin saa katsastettua konehuoneeseen.
Tojotan info kaveri toimi todella hyvin joustaessaan sen verran aikaa harrastajalle että saatiin EUR mallisesta HZJ:sta koppastua tiedot.
Olkaapa hyvä.
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_vie ... emId=17782
Tojotan info kaveri toimi todella hyvin joustaessaan sen verran aikaa harrastajalle että saatiin EUR mallisesta HZJ:sta koppastua tiedot.
Olkaapa hyvä.
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_vie ... emId=17782
Viimeksi muokannut SuurSyömäri, Ti Touko 13, 2008 9:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Juu
Nyt on "Reindeer Ambulanze" katsastettu jälleen tieliikennekäyttöön.
Otteessa on nyt pieninä muutoksina...
1+2 istumapaikkaa eteen, 12h-t moottori ja HJ vaihteisto, 50 mm korikorotus. Syylari HJ.
Tosi hyvä olo on nyt kun on tullut vähän liikaakin rassattua tässä parin viime kuukauden aikana. Ja nyt pääsee sitten rakentamaan laitos safarikuosiin. aikaa 2 vko Ennen eka reissua maastoon.

Nämät pitäisi ainakin laitella ettei ole ihan rampa kun maastoon mennään:
puskurit, vinssi eteen, kaarien avarrus, pohjapanssari, jakov. välitykset, Murrokset, kumit vanteille, läppäritelineet, La pulisin jne. yms säätöä.
Edit. niijoo... Kyykähti ohjaustehostimen pumppu sitten just kun lähdin konttorilta poijes (':lol:'). Käyköhän hiluxin pumppu. ainakin pikaisesti vilkaistuna näyttävät häiritsevän paljon samannäköisiltä. tosin tarvittaessa on liimata sinne chevyn viritetty malli.
ja jos isto lukee tätä viestiä niin kerroppa mikä se lumiauran terää muistuttava kulmarauta oli siinä pohjapanssari paketin mukana? Hyvältä näytti panssarit kyllä.
Koitetaan ottaa kuvaa sitten kun jotain ns. muutosta edellisiin kuviin tapahtuu...
Nyt on "Reindeer Ambulanze" katsastettu jälleen tieliikennekäyttöön.

Otteessa on nyt pieninä muutoksina...
1+2 istumapaikkaa eteen, 12h-t moottori ja HJ vaihteisto, 50 mm korikorotus. Syylari HJ.
Tosi hyvä olo on nyt kun on tullut vähän liikaakin rassattua tässä parin viime kuukauden aikana. Ja nyt pääsee sitten rakentamaan laitos safarikuosiin. aikaa 2 vko Ennen eka reissua maastoon.

Nämät pitäisi ainakin laitella ettei ole ihan rampa kun maastoon mennään:
puskurit, vinssi eteen, kaarien avarrus, pohjapanssari, jakov. välitykset, Murrokset, kumit vanteille, läppäritelineet, La pulisin jne. yms säätöä.
Edit. niijoo... Kyykähti ohjaustehostimen pumppu sitten just kun lähdin konttorilta poijes (':lol:'). Käyköhän hiluxin pumppu. ainakin pikaisesti vilkaistuna näyttävät häiritsevän paljon samannäköisiltä. tosin tarvittaessa on liimata sinne chevyn viritetty malli.
ja jos isto lukee tätä viestiä niin kerroppa mikä se lumiauran terää muistuttava kulmarauta oli siinä pohjapanssari paketin mukana? Hyvältä näytti panssarit kyllä.
Koitetaan ottaa kuvaa sitten kun jotain ns. muutosta edellisiin kuviin tapahtuu...
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Laitetaanpas kuveja tähän viestiketjuunkin.
Elikkäs äijämallin jarrulevyt versus BlingBling... Kummalla ajaisit.

Ja sitten pyörähti kuin vahingossa vähän renkaita alle fiilistelyn vuoksi...

Tuli sitten samalla vaihdettua murrokset mallia TML originelli. Katotaan kuin kestää. Raporttia tulee varmaan ihan videon muodossa sitten joskus...
Elikkäs äijämallin jarrulevyt versus BlingBling... Kummalla ajaisit.
Ja sitten pyörähti kuin vahingossa vähän renkaita alle fiilistelyn vuoksi...
Tuli sitten samalla vaihdettua murrokset mallia TML originelli. Katotaan kuin kestää. Raporttia tulee varmaan ihan videon muodossa sitten joskus...
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Tänään lauantaina käytiin sitten testilenkillä kattelemassa miten PA toimii.
Kamera hyytyi kesken reitistön ja se kuva jäi ottamatta missä mennään mutaspooria 2 silmässä lukot päällä ja jalka suorana. Sai kivan kuorrutuksen kärryyn.
Ei suurempia huolia eikä murheita. Kääntyminen pitää rajoittaa ja pikkaisen käydä säätämässä pohjaanlyöntiä. Etuiskarit nostaa akseliputkelle jne pienempää.






Kamera hyytyi kesken reitistön ja se kuva jäi ottamatta missä mennään mutaspooria 2 silmässä lukot päällä ja jalka suorana. Sai kivan kuorrutuksen kärryyn.
Ei suurempia huolia eikä murheita. Kääntyminen pitää rajoittaa ja pikkaisen käydä säätämässä pohjaanlyöntiä. Etuiskarit nostaa akseliputkelle jne pienempää.
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28