hj:n kankee ohjaus
Valvoja: Käyttäjä
hj:n kankee ohjaus
eli mistä lähtisin osia uusimaan...ohjaus on kankee eikä oikein palauta????
simpukka vai pumppu vika?
simpukka vai pumppu vika?
Mulla oli HJ:n ohjaus kankea kun pumppu oksens akselin kautta mehut pihalle. Siimapyörä heiluu siihen malliin, että ei pitäs olla epäselvää..
Katsastusmiehiks ei sais hyväksyä kaiken maailman narukäsiä.. Oli muka liian jäykkä tehostamattomana.. Pötyä, lisää puuroa..

Katsastusmiehiks ei sais hyväksyä kaiken maailman narukäsiä.. Oli muka liian jäykkä tehostamattomana.. Pötyä, lisää puuroa..


SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Jatketaanpas samaa topikkia. Erääseen hojottimeen pitäisi rattiakselin ristikko vaihtaa (lähempänä hyttiä konehuoneessa oleva). Ei ole rasvattavaa malliakaan.
Sinnehän pitäisi käydä GUT11-ristikon eli saman kuin vinssin kardaaniin. Sellaisia on rasvanipallisia 2 kpl odottamassa.
Tojotan ohjeen mukaan koko rattiakseli pitäisi ilmeisesti poistaa autosta, jotta saa ristikon vaihdettua (tai sitten katsoin väärin). Onko asia tosiaan näin? Miten "yoke, boot & sliding shaft" ovat toisissaan kiinni? Poorit vai supiste vai kiila vai...?
Eli mitä kaikkea minun tulee purkaa, jotta pääsen ristikon vaihtamaan, ja tarvitsenko mitään erikoistyökaluja (tuskin?)? Samallahan tuota vaihtaisi kyllä molemmat ristikot (ilmeisesti ovat siis samanlaisia?). Vai onko siellä hytin puolella vielä kolmaskin?
Onko noita lukkorenkaita ihan oikeasti käytetty kolmea eri paksuutta vai tyydynkö ristikoiden mukana tulleisiin?
Vinkkiä / neuvoja?? Kiitos!
Sinnehän pitäisi käydä GUT11-ristikon eli saman kuin vinssin kardaaniin. Sellaisia on rasvanipallisia 2 kpl odottamassa.
Tojotan ohjeen mukaan koko rattiakseli pitäisi ilmeisesti poistaa autosta, jotta saa ristikon vaihdettua (tai sitten katsoin väärin). Onko asia tosiaan näin? Miten "yoke, boot & sliding shaft" ovat toisissaan kiinni? Poorit vai supiste vai kiila vai...?
Eli mitä kaikkea minun tulee purkaa, jotta pääsen ristikon vaihtamaan, ja tarvitsenko mitään erikoistyökaluja (tuskin?)? Samallahan tuota vaihtaisi kyllä molemmat ristikot (ilmeisesti ovat siis samanlaisia?). Vai onko siellä hytin puolella vielä kolmaskin?
Onko noita lukkorenkaita ihan oikeasti käytetty kolmea eri paksuutta vai tyydynkö ristikoiden mukana tulleisiin?
Vinkkiä / neuvoja?? Kiitos!
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Mulla tuo ohjaus anto periks taas kevätkokouksen myötä. Oli muuten hiukka komiaa kääntää tehostamatonta HJ:ta Haten kivikossa.. *Raaaa*
Toisaalta, maantienopeuksissa tehostaa kuten ennen. Eli itsemurhakaasu ja mettään..
Taitaa punppu olla hippasen kulahtanu.. (STP:tä ölpän sekaan?)
Tuosta ohjaustolpan ristikosta. Lähtee pois kun avaa simpukasta sen pultin ja liustaa rattia kohden jolloin mulpsahtaa pois simpukasta. MUTTA, eipäs ole vaihdettava ristikko..
Toisaalta, maantienopeuksissa tehostaa kuten ennen. Eli itsemurhakaasu ja mettään..
Taitaa punppu olla hippasen kulahtanu.. (STP:tä ölpän sekaan?)
Tuosta ohjaustolpan ristikosta. Lähtee pois kun avaa simpukasta sen pultin ja liustaa rattia kohden jolloin mulpsahtaa pois simpukasta. MUTTA, eipäs ole vaihdettava ristikko..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Puhutaankohan me eri ristikosta? Eli tarkoitan sitä, joka on konehuoneen puolella aivan rintapellin lähellä. Kyllä siinä ainakin lukkorenkaat on, ja muutenkin kovin saman näköinen kuin vinssin kardaanin ristikot.r2ree kirjoitti: Tuosta ohjaustolpan ristikosta. Lähtee pois kun avaa simpukasta sen pultin ja liustaa rattia kohden jolloin mulpsahtaa pois simpukasta. MUTTA, eipäs ole vaihdettava ristikko..
Mietin vain, että kuinka sen irroittaa helpoiten? Eli lähteekö se kahden etummaisen ristikon välissä oleva akseli irti löysyttämällä molempien päiden mutterit ja pultit + jotenkin nytkyttää sen sieltä pois? Ja kuinka tämä em ristikko-osa lähtee irti siitä putkesta? Onko kiinni kuten vinssin kardaanissa eli pultti ja kiila (ts ei lähde ihan helpolla)?
EDIT: oheisessa linkissä numero 1 on se, jota tässä oltaisiin vaihtamassa
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... akseli.jpg
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
...Kuten muissakaan tojoissa mutta on noita vaihdettu,ja paljon.Vanhan ristikon irroituksen jälkeen muistaa vain siivota viilalla vähän niitä lukitusprässäyksiä että menee uusi ristikko paikalleen.r2ree kirjoitti:
Tuosta ohjaustolpan ristikosta. Lähtee pois kun avaa simpukasta sen pultin ja liustaa rattia kohden jolloin mulpsahtaa pois simpukasta. MUTTA, eipäs ole vaihdettava ristikko..
Sitten oman maun mukaan joko tampilla alkuperäistyyliset lukitukset tai sitten hitsitäpit.
Nyt on vaihdettu. Välitanko irtoaa rattiputkea irroittamatta (eli etummaisen ristikon saa vaihdettua täten), mutta rattiputki pitää irroittaa, jotta keskimmäisen ristikon (joka minulla oli väljä/jumissa) saa vaihdettua.
Rattiputken irroitus yllättävän nopea operaatio:
-konehuoneen puolelta tangon 2 pulttia irti
-ratin suojamuovit irti ja 3 sähköliitintä irti
-jarrupoljin irti (ei ehkä pakko, mutta helpottaa)
-rattiputken juuresta jarrupolkimen takaa 4 pulttia irti
-rattiputken yläpäästä 2 mutteria irti
-valmis
Kaikkinensa meni noin 2 tuntia.
Tuonne kävi minulla siis GUT11-ristinivel (=vinssin kardaanin ristinivel). Minun tapauksessa kävi suoraan kahteen ensimmäiseen niveleen (aivan identtiset oli), mutta tiltin kohdalle ei (oli onneksi ehjä). Kannattaa laittaa rasvanipallinen (8€ Motonetissa).
Simpukankin kiristin, palauttaa hyvin. Nyt on välystä ratin kehällä noin sentti (oli 6 senttiä).
Silti auto hakee aivan hemmetisti urissa. Ongelmat ilmenivät viime Kulmakorven reissun jälkeen, eli joku paikka on saanut kipeää. Apukuskin nurkan pyöränlaakerin jouduin vaihtamaan, kun sai viimeisen silauksen metsässä.
Kumma sinänsä, kun en enää mistään vikaa löydä. Veikkaan syyksi aurauskulmien muuttumista, ja surkeita puslia (joku 20tkm sitten vaihdoin puslat ja iskarit). Mahdollisesti joku iskarikin on entinen (osumia ovat saaneet...).
"Uusien" akseleiden myötä asiaa korjaillaan kesemmällä.
Rattiputken irroitus yllättävän nopea operaatio:
-konehuoneen puolelta tangon 2 pulttia irti
-ratin suojamuovit irti ja 3 sähköliitintä irti
-jarrupoljin irti (ei ehkä pakko, mutta helpottaa)
-rattiputken juuresta jarrupolkimen takaa 4 pulttia irti
-rattiputken yläpäästä 2 mutteria irti
-valmis
Kaikkinensa meni noin 2 tuntia.
Tuonne kävi minulla siis GUT11-ristinivel (=vinssin kardaanin ristinivel). Minun tapauksessa kävi suoraan kahteen ensimmäiseen niveleen (aivan identtiset oli), mutta tiltin kohdalle ei (oli onneksi ehjä). Kannattaa laittaa rasvanipallinen (8€ Motonetissa).
Simpukankin kiristin, palauttaa hyvin. Nyt on välystä ratin kehällä noin sentti (oli 6 senttiä).
Silti auto hakee aivan hemmetisti urissa. Ongelmat ilmenivät viime Kulmakorven reissun jälkeen, eli joku paikka on saanut kipeää. Apukuskin nurkan pyöränlaakerin jouduin vaihtamaan, kun sai viimeisen silauksen metsässä.
Kumma sinänsä, kun en enää mistään vikaa löydä. Veikkaan syyksi aurauskulmien muuttumista, ja surkeita puslia (joku 20tkm sitten vaihdoin puslat ja iskarit). Mahdollisesti joku iskarikin on entinen (osumia ovat saaneet...).
"Uusien" akseleiden myötä asiaa korjaillaan kesemmällä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999