pitääkö paikkansa...
Valvoja: Käyttäjä
pitääkö paikkansa...
et jos ottaa toiselta akulta suoraan virran(12v) vahvistimelle ynnä muille, niin se tyhjenee/lakkaa ottamasta virtaa vastaan?
kyseessä HJ 24v systeemillä...
kyseessä HJ 24v systeemillä...
Viimeksi muokannut Jamppa660, Su Huhti 13, 2008 7:18 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Koska molempia akkuja ladataan yhtä suurella virralla,ja toisessa on koko ajan hieman enemmin kulutusta kuin toisessa niin se vajautuu aikaa myöten.
Tämä näin yksinkertaisesti selitettynä.
Jos asiaa rupeaa pohtimaan syvällisemmin niin muitakin syitä löytynee.
Ja se mankkojen ym.palaminen juontaa juurensa siihen että...olettaen että ne ovat + puolen akussa kuten itselläni oli. Niin silloin kun akku menee polvilleen ,eli on kaikkensa antanut, ja koitetaan startata tuleekin + navasta miinusnapa koska se on startin virtapiirin kautta maissa.Ja koska esim.mankka on kytketty suoraan akulta + sekä - napoihin,tuleekin tilanne että + jännite on lähes 0 volttia ja miinus puolella on toisen akun + 12 volttia.
Näin ollen kabiiniin leviää kitkerää sähkön sinistä savun haikua,ja riippuen monen tonnin stereot oli asentanut,niin V käyrä nousee sitä mukaa.
Ja tämä siis nimen omaan 24 voltin järjestelmässä.
Tämä näin yksinkertaisesti selitettynä.
Jos asiaa rupeaa pohtimaan syvällisemmin niin muitakin syitä löytynee.
Ja se mankkojen ym.palaminen juontaa juurensa siihen että...olettaen että ne ovat + puolen akussa kuten itselläni oli. Niin silloin kun akku menee polvilleen ,eli on kaikkensa antanut, ja koitetaan startata tuleekin + navasta miinusnapa koska se on startin virtapiirin kautta maissa.Ja koska esim.mankka on kytketty suoraan akulta + sekä - napoihin,tuleekin tilanne että + jännite on lähes 0 volttia ja miinus puolella on toisen akun + 12 volttia.
Näin ollen kabiiniin leviää kitkerää sähkön sinistä savun haikua,ja riippuen monen tonnin stereot oli asentanut,niin V käyrä nousee sitä mukaa.
Ja tämä siis nimen omaan 24 voltin järjestelmässä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
12V vahvareihin verrattuna ovat mun mielestä kyllä erittäin kalliita. Autostudiosta kyselin viime kesänä ja niillä taisi olla yksi malli tarjota 400€ hintaan??? Taidan rakentaa omaa romuun 12V sähköt jo pelkästään välttääkseni noin kalliin vahvarin hankinnan.JAWA kirjoitti:Löytyyhän noita 24v vahvareita markkinoilta.
#428
Iso 12V laturi ja akku tulee varmasti halvemmaks kuin helvetin iso JA vitun kallis jännitteen alentaja jos yli 10A virtoja havittelee, todennäköisesti se jännitteen alennin kärähtää kuitenkin.
Bonuksena voit määrittää laturin koon mukaan liitettävien sähkölaitteiden määrän, mankkaa, jääkaappii, valoja, diskopalloi...
Jos vielä sattuu niin makkaraa paistaessa että Popeda pauhaa autossa ja sattuu virta loppumaan niin ei hätää, oma 24V järjestelmä on aivan täynnä. Takavinssin ostokin voi tulla halvemmaksi tällä keinolla.
3 kpl jännitteen alentimia oon onnistunu polttamaan, eikä niihin ollut kytketty kuin alkuperäiset mittarit ja radio. Sekös se vitutti, siinä autossa oli vielä kaiken lisäksi lehtijousetkin

Bonuksena voit määrittää laturin koon mukaan liitettävien sähkölaitteiden määrän, mankkaa, jääkaappii, valoja, diskopalloi...
Jos vielä sattuu niin makkaraa paistaessa että Popeda pauhaa autossa ja sattuu virta loppumaan niin ei hätää, oma 24V järjestelmä on aivan täynnä. Takavinssin ostokin voi tulla halvemmaksi tällä keinolla.
3 kpl jännitteen alentimia oon onnistunu polttamaan, eikä niihin ollut kytketty kuin alkuperäiset mittarit ja radio. Sekös se vitutti, siinä autossa oli vielä kaiken lisäksi lehtijousetkin


jonetzu kirjoitti:![]()
![]()
Suosittelen tuota 12V sähköjen tekemistä. Todella helppo tehdä ja sit voi laittaaa kaikkea 12V härpäkkeitä kiinni autoon (varashälyytin, webasto... yms)
Itselleni tuon 12V järjestelmän rakentelin ja aikaa meni varmaankin joku 5 tunita.
T:J
Onnistuuhan tuo Webastot ym... jännitteen alentimella ja omalla akulla. Näin on mulla toteutettu...
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
- Paikkakunta: pälkäne
Oman laturin päälle. Pisempi hihna vaan. Joku joskus epäili vesipumpun laakerin kestämistä, mutta itsellä se on siinä olla möllöttänyt jo yli 100tkm. Wörks well! herätevirran "katkaisijana" 24v kytkevä rele, ohjaus virtalukolta. Voin ottaa kuvan ja lähettää spostiin, kun tänne en ainakaan vielä osaa laittaa... tai luulen niin, mutta en ole tutkínyt..
F250, C6, 7.3 international 4x4
HJ60 (2-H Tbo, 38,5x14,5x15 TSL SLX, Locks)
HJ45 (H, Valmis syksyyn)
Honda XLV-750R
Zetor 6945, DB880
HJ60 (2-H Tbo, 38,5x14,5x15 TSL SLX, Locks)
HJ45 (H, Valmis syksyyn)
Honda XLV-750R
Zetor 6945, DB880
Laturi kun lataa molempia akkuja sarjassa on tärkeää, että molemmissa akuissa on sama jännite eli latausjännitteen tulee jakautua 50% + 50%.
Pikkasen niissä yleensä on eroa jos mittaa mutta ei paljoa.
Kun pelkästään toista kuormitetaan vain sen jännite laskee.
Samalla laskee hieman akkujen kokonaisjännite, jota latauksensäätäjä haistelee.
Se nostaa silloin latausjännitettä, jolloin "ylemmän" akun latausjännite on korkeampi kuin sen missä grammari on kiinni.
Pitkän päälle se jännite-ero akkujen välillä kasvaa ja tulee tilanne, että grammari akun jännite on niin alhaalla ettei se lataudu ja toinen akku kiehuu ylijännitteen takia.
Aikansa se pelaa varsinkin jos kuormitus on pientä ja vain toista akkua ei kuormiteta silloin kun auto ei lataa eli laite ei kuluta yhtään toista akkua auto sammuksissa.
Esim. normi mankat ottavat sen verran virtaa sammuksissakin, että se sotkee systeemin melko nopsaan.
Toki jos viittii vaihdella akkuja vaikka kerran viikossa päikseen niin saattaahan sillä systeemillä jonku aikaa nilkuttaa.
En kylläkään suosittele sitä kötöstä kellekkään.
Pikkasen niissä yleensä on eroa jos mittaa mutta ei paljoa.
Kun pelkästään toista kuormitetaan vain sen jännite laskee.
Samalla laskee hieman akkujen kokonaisjännite, jota latauksensäätäjä haistelee.
Se nostaa silloin latausjännitettä, jolloin "ylemmän" akun latausjännite on korkeampi kuin sen missä grammari on kiinni.
Pitkän päälle se jännite-ero akkujen välillä kasvaa ja tulee tilanne, että grammari akun jännite on niin alhaalla ettei se lataudu ja toinen akku kiehuu ylijännitteen takia.
Aikansa se pelaa varsinkin jos kuormitus on pientä ja vain toista akkua ei kuormiteta silloin kun auto ei lataa eli laite ei kuluta yhtään toista akkua auto sammuksissa.
Esim. normi mankat ottavat sen verran virtaa sammuksissakin, että se sotkee systeemin melko nopsaan.
Toki jos viittii vaihdella akkuja vaikka kerran viikossa päikseen niin saattaahan sillä systeemillä jonku aikaa nilkuttaa.
En kylläkään suosittele sitä kötöstä kellekkään.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.