Jarrusatula
Valvoja: Käyttäjä
Jarrusatula
Snoopy kyselee. Etujarrut alkoi todella pahasti puoltamaan. Pelkääjän puolen jarrusatulasta vain yksi mäntä toimii. Kysyisinkin a) riittääkö pelkkä putsaus b) miten ne männät saa irti c) mitä rasvaa/liukastusainetta käytetään.
Täältä tullaan...
Larruputken tilalle rasvanippa ja prässillä vassua satulaan.
Itse olen purkanu pari cruiserin satulaa kokonaan ja laittanu huoltosarjan.
O-renkaat satulan puoliskojen väliin
uudet mäntien kumet
uudet suojakumet.
Jos hyvät meinaa tehä eli pitoautoon niin kappaleiksi/putsaus/sylppien "hionta/hoonaus"
Lisänä kuvatus jarruista

Itse olen purkanu pari cruiserin satulaa kokonaan ja laittanu huoltosarjan.
O-renkaat satulan puoliskojen väliin
uudet mäntien kumet
uudet suojakumet.
Jos hyvät meinaa tehä eli pitoautoon niin kappaleiksi/putsaus/sylppien "hionta/hoonaus"
Lisänä kuvatus jarruista

---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Tais olla Toyota.....en oo varma,kannattaa kysästä tarvikepuljuista.Hessu kirjoitti:Mistä firmasta ostit Käyttäjä sen huoltosarjasi? Pitäis omaan autoo tehdä ko. remppa ilmojen lämmettyä...
Huolsin noita satuloita Profantasysafarissa töissä ollessani
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Vinkkinä noiden satuloiden purkamiseen.
Kannattaa purkaa pulttipyssyllä' pienellä paineella noi satulan pultit,lähtee sillä tavalla "herkistämällä"irti paremmin kun raa`alla voimalla.
Napunapunapunapunapunapunapunapunapunapu pienellä säädöllä
Kannattaa purkaa pulttipyssyllä' pienellä paineella noi satulan pultit,lähtee sillä tavalla "herkistämällä"irti paremmin kun raa`alla voimalla.
Napunapunapunapunapunapunapunapunapunapu pienellä säädöllä

---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Ja vielä kannattaa varautua mäntien vaihtoon, voipi olla että on männän "pinnoite" ruostunut/syöpynyt
. Omassa hoijjakassa oli käynyt näin, ensiappuna käytin hienoa vesihiontapaperia jolla otin ruosteet pois mutta syöpymät jäi eli pelittää jonkin aikaan kunnes taasen ruostuu ja jumii. Mäntien kumet voitelin norm. moottoriöljyllä ja pölytiivisteiden alle pyyhkäsin vähän vaseliinia ja hyvin on toiminut reilun vuoden päivävät
Ainakin noita tiiviste sarjoja sai täältä Oulusta varaosaliikeestä(Tarviketori) heti hyllystä eikä ollut pahan hintainenkaan
Ja luulen että mäntiäkin saa tarvikevaraosana......??!!






Viimeksi muokannut juriihi, Pe Huhti 11, 2008 7:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
HJ60 -82
jos sattuu olemaan tuttua sorvaria joka sorvaa haponkestävää rautaa niin sorvoittaa uuret männät happosesta...juriihi kirjoitti:Ja vielä kannattaa varautua mäntien vaihtoon, voipi olla että on männän "pinnoite" ruostunut/syöpynyt![]()
. Omassa hoijjakassa oli käynyt näin, ensiappuna käytin hienoa vesihiontapaperia jolla otin ruosteet pois mutta syöpymät jäi eli pelittää jonkin aikaan kunnes taasen ruostuu ja jumii. Mäntien kumet voitelin norm. moottoriöljyllä ja pölytiivisteiden alle pyyhkäsin vähän vaseliinia ja hyvin on toiminut reilun vuoden päivävät
![]()
Ainakin noita tiiviste sarjoja sai täältä Oulusta varaosaliikeestä(Tarviketori) heti hyllystä eikä ollut pahan hintainenkaan
![]()
Ja luulen että mäntiäkin saa varaosana......??!!
Olen kerran sorvoittanu yhteen harrasteautoon männät happosesta niin loppu ruostumismurheet
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Vaihto-osa
Läpeensä laiskana en viittiny purkaa satuloita vaan hain motonetistä vaihtosatulat ja uudet palat. Tunti hommia ja taas mentiin.
Vaihto satulan hinta 85 ekeä/puoli.
Niin tietysti satulalta lähtevä putkenpätkä joka aina katkeaa, oisko ollu vitosen.
Kun ei oo kunnon remontti paikkaa niin tämä onnistu "ihan pihalla"
Vaihto satulan hinta 85 ekeä/puoli.

Niin tietysti satulalta lähtevä putkenpätkä joka aina katkeaa, oisko ollu vitosen.
Kun ei oo kunnon remontti paikkaa niin tämä onnistu "ihan pihalla"

Mitenkäs niitä vaihtosatuloita korjataan, jos ei vie vanhoja takaisin?
Eli kyllä tänäkin päivänä jarrusatulat, startit ja laturit yleensä pitää palauttaa (tai siis pantin saa silloin takaisin), ja ne lähetetään vinkuintiaaneille maalattavaksi + uudet sisukalut + ehkä jonkunlainen käsittely, hoonaus jne.
Kunnostuksia on monen tasoisia. Esim vetareissa toiset täyttöhitsataan ja hiotaan, kun taas halvimmat vain hiotaan (eli ei tule hyvät).
Eli kyllä tänäkin päivänä jarrusatulat, startit ja laturit yleensä pitää palauttaa (tai siis pantin saa silloin takaisin), ja ne lähetetään vinkuintiaaneille maalattavaksi + uudet sisukalut + ehkä jonkunlainen käsittely, hoonaus jne.
Kunnostuksia on monen tasoisia. Esim vetareissa toiset täyttöhitsataan ja hiotaan, kun taas halvimmat vain hiotaan (eli ei tule hyvät).
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Ruosteet pois vaan männästä ja satulanrungosta(mainitsemastasi kohdasta)... Kokeile ennen tiivisteiden laittoa jotta mäntä liikkuu sylinterissä ilman takertelua.. jonka jälkeen tiiviste uraansa, voitelet ja painat männä paikoilleen joka jälkeen pölysuoja. Itse laitoin vähän vaseliinia sinne pölysuojan sisäpuolelle jotta se vähän hidastaisi kosteuden/lian pääsyä aiheuttamaan ruostumista juuri tuohon sylinterin yläkohtaan jonka mainitsit.... En sitten tiedä onko sillä vaikutusta mutta onhan tuo toiminut ilman jumittumista jo vuodenpäivät....???
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
HJ60 -82