Jos ei lukitusmoottori ota mihinkään jousen korvakkeisiin tms. kiinni, niin takaperä käy. Vaijerivivusto ei kylläkään käy suoraan sähkömoottorin tilalle vaikka siltä äkkiseltään katsottuna näyttääkin, laipan pulttijako on erilainen. HDJ:n perän (vetopyörästön) kuoreen voi saada tehtyä vaijerikäyttöisen vivuston pulttijaon sähkömoottorikäytön pulttijaon tilalle, koska vaijerivetoisen pulttijako on pienempi. Toisinpäin ei onnistunut ( nimim. kantapään kautta).
Jos taas alkaa tekemään risteytystä, HDJ:n ja HJ:n lukkoperien tasauspyörästöt kuorineen menee ristiin. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että HDJ:n lukitushampaat on leveämmät tasauspyörästön kuoren puolella kuin kytkentäkappaleessa, eli HJ:n kytkentäkappale ei mahdu HDJ:n lukitushampaisiin, HDJ:n lukituskappale pitää saada perän mukana. Tällä on HDJ:ssa varmaan yritetty siirtää se yksi tunnettu ongelma kytkentäkappaleen puolelle.
Ja ne välityset vielä: HJ= 3.70, HDJ man.= 3.73, HDJ aut. ja HZJ= 4.10 kun taas BJ:t oli 4.11. Kytkettävän nelivedon tapauksessa tuolla ei taida olla suurta merkitystä, ja välitykset käy kaikki ristiin kuorista toisiin.
Juu eli mulla on lukoton etupää ja kitka takana ja olis ollu tarkoitus laittaa tohon eteen hdjn murikka eli onnistuuko ?
Jos ei ole eteen mahdollista niin olisko mitään tehtävissä.
hj60 kirjoitti:HJ:n etu- ja takamurikka on sinällään "identtisiä", ja HDJ:n takamurikka pitäs siis käydä.
Siis HJ:n murikat on "identtiset" mut entä HDJ:n, onko ne "identtiset" ?
Mulle olis tulossa HDJ:n etuperän murikka eikä ole takamurikkaa, ainakaan vielä.
Eikös se HDJ:n etu ole joku high-pinion, tai sinnepäin. Viisaammat korjatkoon, ei ole ollu vielä varaa perehtyä niin noihin hodareihin, ulkomuistista heittelen.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Ei ole HDJ:n murikat identtisiä, etumurikka on high-pinion ja reilusti takamurikkaa pienempikin. Myyt sen HDJ:n etuperän/murikan, jos sulla sellainen on ja ostat tilalle 61:n lukollisen etuakselin /tai murikan ja vetarin. Helpoin tapa saada eteen lukko.
V****taa ku pientä oravaa, mut minkäs teet.
Ei auta ku jatkaa palikoiden metsästystä....sanovat et hiljaa hyvä tulee, mut ku köyhä rakentaa niin ei voi edetä ku hiljaa...voi p***ele.
EDIT: Huomasin ottaa silmän käteen ja lukea koko ketjun, etuperähän siellä olikin HDJ:sta olemassa. Kuitenkin jos ketä kiinnostaa:
Pienenä tarkennuksena vielä, vaikka se jo tuolla aikaisemmin jo tuli todettua: HDJ:n TAKAMURIKKA käy HJ:hin, eteen tai taakse täysin samoilla edellytyksillä kuin HJ:n oma lukkomurikkakin. Ne edellytykset on ne normaalit pitkäboorinen vetoakseli ja vanhemmissa akseliputkissa siirtohaarukan loven veistäminen akseliputken aukkoon, johon perä murikka tulee ja ne kaksi pitempää pinnapulttia. Lukon sähköinen käyttökoneisto voi olla jollekkin este, välitykset käy HJ:n perästä jos ne haluaa vaihtaa. Nämä em. asiat on tutkittu kummankinlaiset murikat yhtäaikaisesti pöydälle muttereiksi levitettynä, ne ei ole pelkkää arvailua. HDJ:n perämurikkaa en ole sovittanut HJ:n akseliputkeen, eli minulla ei ole tietoa ottaako sähkömoottori esim. lehtijousen korvakkeeseen tai johonkin muuhun kiinni HJ:ssa, mutta muuten käy. Etuakselilla tilanpuutetta tuskin on.
Tiivistettynä: Ainoat erot HJ:n omaan lukkomurikkaan verrattuna on käytännössä sähköinen käyttökoneisto ja hiuksenhieno ero välityksessä (HDJ manuaalissa). Kyllä se murikka sinne käy jos sen sinne haluaa laittaa. Tuo on kyllä totta että HDJ:n murikan hinnalla voi saada koko HJ:n lukkoakselin, harkinnanarvoinen asia tuokin.
Oliskohan hirvee rojekti siirtää koko etu-akseli HDJ:stä HJ:n alle. Nimittäin saisin akselin kaverilta murikan hinnalla, kylläkin akseli on kolari autosta saanut pusun ja on hieman vinossa toisen jousen korvallisen kohdasta.
Kaverin mukaan akseli olisi oikaistavissa, jos jaksaa/kiinostaa.
Pitäs varmaan ainaki lehtijousen kannakkeet laittaa, oliskohan mitään muuta ihmeellistä odotettavissa.
Kaikkihan on köyhälle kallista, mut silti kaikille saman hintasta.
Ei tarvi ainakaan murrosrikkoa niin helposti pelätä, raidetanko siirtyy takapuolelle, ohjausvarren joudut varmaan teettämään uuden, kunhan tiedät pitusmitan niin kannattaa varmaan kysästä nimimerkiltä joker
kannattaako sinne nyt mennä 8" tuumasta laittamaan.
onhan se high pinion, ja vahvemmat nivelet.
ennemin hdj:hin hj:n etuakseli.
on ihanan kallista rempata.
ittellä juuri perä levällään, ja selviän onneksi laakereilla, pinionin pikkulaakeri aivan murskana.
esim uusi välitys 795 tojotalla.jenkeistä en enakaan vakio välitystä löytänyt.samoin väljistyy kaikki poorit.eli jos on väljää niin todella kalliiksi tulee. itse en todellakaan laittais.
ja jos rankemmassa offikäytössä, niin varmasti lähtee hampaat välityksestä. huomattavasti heikompi kun hj:n välitys.
tämä siis vain minun mielipide. hj:n perään löytyy purkuosia helposti, hdj ei.