Akseleiden vaihto HJ60 (1982) -> HJ61 & korotus
Valvoja: Käyttäjä
Akseleiden vaihto HJ60 (1982) -> HJ61 & korotus
Onnistuuko em akseleiden vaihto "heittämällä"? Eli käykö kardaanit ristiin & ovatko laipat samanlaiset ja samoissa paikoissa? Jousien kiinnitys mennee heittämällä?
Jos ei onnistu, mikä osa on erilainen ja saako sen vaihdettua kardaanien pysyessä alkuperäisinä?
Kiitos!
Jos ei onnistu, mikä osa on erilainen ja saako sen vaihdettua kardaanien pysyessä alkuperäisinä?
Kiitos!
Viimeksi muokannut osilpi, Ti Maalis 11, 2008 7:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
Hyvä tietää. Sovin tänään kaupat akseleista ym roippeista, joten pikkuhiljaa on vaihto edessä.
Kunhan saa osat kotia, niin nippeleiksi ja sitten opettelemaan akseliremppaa... Tarkoitus olisi käydä täysin läpi ja vaihtaa hd-murrokset. Kovasti tekisi mieli paineilmakäyttöiseksi muuttaa, niin saisi renkaiden täyttöä varten kompuran + säiliön samalla.
Kunhan saa osat kotia, niin nippeleiksi ja sitten opettelemaan akseliremppaa... Tarkoitus olisi käydä täysin läpi ja vaihtaa hd-murrokset. Kovasti tekisi mieli paineilmakäyttöiseksi muuttaa, niin saisi renkaiden täyttöä varten kompuran + säiliön samalla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Juu etupäähän on jo ostettu u-pultit.
Eteen olisi ihan tuliterät HJ61:n vakiojouset varastossa, mutta taakse taas ei ole. Ja nykyiset takajouset on jotkut superhevidutijouset, joissa on 9 lehteä. Ei takapää jousta yhtään ja aivan liian jäykkä ajaa.
Samalla tekisi mieli hommata korotusjouset joka nurkkaan, mutta taitaa taas hinta karata käsistä. Yksi vaihtoehto on se, että käyttäisi noi nykyiset takajouset Vallilan takomossa + pari lehteä pois ja muut enemmän käppyrälle.
Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.
Eteen olisi ihan tuliterät HJ61:n vakiojouset varastossa, mutta taakse taas ei ole. Ja nykyiset takajouset on jotkut superhevidutijouset, joissa on 9 lehteä. Ei takapää jousta yhtään ja aivan liian jäykkä ajaa.
Samalla tekisi mieli hommata korotusjouset joka nurkkaan, mutta taitaa taas hinta karata käsistä. Yksi vaihtoehto on se, että käyttäisi noi nykyiset takajouset Vallilan takomossa + pari lehteä pois ja muut enemmän käppyrälle.
Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Topic kaappaus!Jollapaku kirjoitti:SOA hj mullakin on nyt käyttiksenä ja mun mielestä on parempi ajaa kuin vakiona.osilpi kirjoitti: Spoaa ei oikein vielä huvittaisi tehdä, kun on päivittäisenä käyttöautona.
laitas muuten pari tuoretta kuvaa "kotkan" hoojiistä....
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Tarttis joskus päästä kokeilemaan tollasta SOA-HJ:ta ihan maantiellä.
mietityttää:
-tuleeko kiikkerä? painopiste nousee reilusti
-napojen kääntämisen onnistuminen (voiskohan sen teettää jossain?)
-leimamiehen suhtautuminen, kun on jo 50mm korinkorotus
-joutuu ostamaan isommat renkaat...
Auttaisi kyllä etenemistä paljon. Kulmakorvessa oltiin lauantaina kahdesti siten, että suunnilleen kaikki renkaat ilmassa ja auto roikkuu puskureiden varassa...
mietityttää:
-tuleeko kiikkerä? painopiste nousee reilusti
-napojen kääntämisen onnistuminen (voiskohan sen teettää jossain?)
-leimamiehen suhtautuminen, kun on jo 50mm korinkorotus
-joutuu ostamaan isommat renkaat...
Auttaisi kyllä etenemistä paljon. Kulmakorvessa oltiin lauantaina kahdesti siten, että suunnilleen kaikki renkaat ilmassa ja auto roikkuu puskureiden varassa...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Toi napojen käännön vaikeus on kyllä vahvasti liioteltua, on oikeesti simppeli homma.
77+50 on ihan sallittua, riippuen toki leimatuista renkaista, 33" ei onnistu. Jättäsin kyllä ton korinkorotuksen pois, sitten taitaa tulla jo kaatumatautinen.
235/75/15 näyttää ihan sopivalta soa hojossa..
77+50 on ihan sallittua, riippuen toki leimatuista renkaista, 33" ei onnistu. Jättäsin kyllä ton korinkorotuksen pois, sitten taitaa tulla jo kaatumatautinen.
235/75/15 näyttää ihan sopivalta soa hojossa..

1987 LJ70
Korinkorotuksesta ei ihan helpolla viitsi luopua. Helpottaa huoltotoimenpiteitä kummasti, ja sitäpaitsi osa korotuspalikoista on mulla hitsattu suoraan koriin. Eli alkuperäiset kumit on paikallaan, mutta korotuspalikat korissa mig-liimalla kiinni.
Tässä nyt vaan olisi hyvä mahdollisuus korottaa jollakin tavalla tuota vekotinta, kun tulee "uudet" akselit.
Korotusmahdollisuudet siis käytännössä (nykyinen korinkorotus jää):
1. SOA, mutta pitää olla leimalaillinen mielellään 33" kumeilla, mikä ei ehkä onnistu.
2. Vanhojen jousien takominen esim Vallilan takomossa. Ei ole ilmaista sekään eikä onnistumisesta ole takeita. Toisaalta laillinen ja nousisi "sopivasti".
3. Korotuspalat jousien kiinnityskohtien ja rungon väliin. Halpa, helppo, ei ehkä kovin laillinen, ei nosta esim riipukkeita yhtään ylemmäs.
4. Viralliset korotusjouset. Hinta on kyllä kova este.
5. Kierrejouset lehtien avuksi. Olen kuullut vähän hyvää, enemmän huonoa (joustovarojen mahdollinen väheneminen).
6. Ei koroteta yhtään, vaan mennään lukkojen avulla.
Käytettävissä on "tallissa" ylinmääräisinä seuraavia osia:
-uudet HJ61 vakiot etujouset
-alla oleva puolikuoleentuneet kivikovat superheavyduty HJ60 jouset
-loppuun kuoleentuneet HJ61 vakiojouset
-parit kierrejouset
Tässä nyt vaan olisi hyvä mahdollisuus korottaa jollakin tavalla tuota vekotinta, kun tulee "uudet" akselit.
Korotusmahdollisuudet siis käytännössä (nykyinen korinkorotus jää):
1. SOA, mutta pitää olla leimalaillinen mielellään 33" kumeilla, mikä ei ehkä onnistu.
2. Vanhojen jousien takominen esim Vallilan takomossa. Ei ole ilmaista sekään eikä onnistumisesta ole takeita. Toisaalta laillinen ja nousisi "sopivasti".
3. Korotuspalat jousien kiinnityskohtien ja rungon väliin. Halpa, helppo, ei ehkä kovin laillinen, ei nosta esim riipukkeita yhtään ylemmäs.
4. Viralliset korotusjouset. Hinta on kyllä kova este.
5. Kierrejouset lehtien avuksi. Olen kuullut vähän hyvää, enemmän huonoa (joustovarojen mahdollinen väheneminen).
6. Ei koroteta yhtään, vaan mennään lukkojen avulla.
Käytettävissä on "tallissa" ylinmääräisinä seuraavia osia:
-uudet HJ61 vakiot etujouset
-alla oleva puolikuoleentuneet kivikovat superheavyduty HJ60 jouset
-loppuun kuoleentuneet HJ61 vakiojouset
-parit kierrejouset
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999