HJ 60: etupyörän laakeri. Voiko kiristää ?
Valvoja: Käyttäjä
HJ 60: etupyörän laakeri. Voiko kiristää ?
Tervehdys !
Viikonloppuna oli tilaisuus tutkia vanhaa uskollista HJ 60:stä(vm-88) lämpimässä tallissa ja pikkuvikoja löytyi:
Apumiehen puolen eturengas. Pientä klappia laakerissa. Voiko laakeria kiristää ja jos voi niin miten ? Vai kannattaako uusia koko laakeri ?
Jousien päissä olevat kiinnikeet. Parissa puslassa väljyyttä. Mistä hyvät puslat järkevään hintaan ?Taitavat pultitkin olla sen verran kuluneet että ne pitää vaihtaa samalla.
Jäähdytin vuotaa ylälaidan saumasta. Tinaamalla vuoto pysynyt inmhimillisenä pari vuotta ja pitää kuskin hereillä Lapinreissuilla kun tulee katseltua lämppäriä säännöllisesti. Löytyykö jäähdytintä tarvikeosana ? Toyotalla maksaa 500€.
Tarttis saada auto kesäksi hyvään työkuntoon ja harmittaa kun sisäänajoakin vielä 15 tuhatta kilometriä (mittarissa 485 000) jäljellä ja nyt jo pikkuvikoja ilmenee ...
Viikonloppuna oli tilaisuus tutkia vanhaa uskollista HJ 60:stä(vm-88) lämpimässä tallissa ja pikkuvikoja löytyi:
Apumiehen puolen eturengas. Pientä klappia laakerissa. Voiko laakeria kiristää ja jos voi niin miten ? Vai kannattaako uusia koko laakeri ?
Jousien päissä olevat kiinnikeet. Parissa puslassa väljyyttä. Mistä hyvät puslat järkevään hintaan ?Taitavat pultitkin olla sen verran kuluneet että ne pitää vaihtaa samalla.
Jäähdytin vuotaa ylälaidan saumasta. Tinaamalla vuoto pysynyt inmhimillisenä pari vuotta ja pitää kuskin hereillä Lapinreissuilla kun tulee katseltua lämppäriä säännöllisesti. Löytyykö jäähdytintä tarvikeosana ? Toyotalla maksaa 500€.
Tarttis saada auto kesäksi hyvään työkuntoon ja harmittaa kun sisäänajoakin vielä 15 tuhatta kilometriä (mittarissa 485 000) jäljellä ja nyt jo pikkuvikoja ilmenee ...
Pyöränlaakeri
Saahan sitä pyöränlaakeria kireämälle (54mm hylsy) mutta sen verran hikinen operaatio että samalla vaivalla uusi...On muuten prässäämällä
kiinni ne tapit jos riipukkeita tarkoitit..mutta ei kai niihin tartte kajota..taitaa muutenkin olla aikamoinen vaiva ruveta niitä kummeja vaihtelemaan

napamutteri-avaimia 54mm
Jäähdytin maksoi 2 vuotta sitten Toyotalla n.280 €. Ja vanhan uudelleen kennotus Kinasen pajalla parikymppiä vähemmän (en nyt muista ihan tarkkoja lukuja eurolleen, mutta erotus oli 20€). Itse ei tarvinnut pitkään miettiä kumman valitsee, ja Toyotalta uudessa tuli korkki mukaan.
Ei kai nyt sentään ihan 500 €:oon ole hinta pompsahtanut???
Ei kai nyt sentään ihan 500 €:oon ole hinta pompsahtanut???
Otetaans järki kätee.
Toki etupyöränlaakerit on PALJON helpompi kiristää kuin vaihtaa.....
Toivottavasti siellä on kiristysvaraa,se on helppo todeta.
Laakerin päällä on kaksi/ kpl.lukitusmutteria joiden välissä on lukitusrengas.JOKA PITÄISI vaihtaa joka kerta.
Mutterien alla on paksu prikka.....
Mikäli tässä prikassa on ura laakerin puolella niin laakeri on vaihtokunnossa,muussa tapauksessa kiristys riittää.
Joutuuhan tosa purkamaan napiksen ja napiksen rungon pois mutta vähemmän siinä on töitä verrattuna vaihtoon.
Jousen puslia saa halvalla koria kumista mutta ne ei tahdo kestää...ilmeisesti liikaa muovia.Toyotan orig.on paras kumisista.
Miäli et ajele maastossa niin sit kannattas hommata uretaanipuslat ja rasvattavat kiikut.
Noi jousenpuslien tapit pystyy kyllä vaihtamaan,samalla tekee uudet kiikut ja laittaa soppelit pultit tilalle.
Syylari kantsuu viedä alan korjaamoon,siel ne tinaa sen kunnolla.
Toki etupyöränlaakerit on PALJON helpompi kiristää kuin vaihtaa.....
Toivottavasti siellä on kiristysvaraa,se on helppo todeta.
Laakerin päällä on kaksi/ kpl.lukitusmutteria joiden välissä on lukitusrengas.JOKA PITÄISI vaihtaa joka kerta.
Mutterien alla on paksu prikka.....
Mikäli tässä prikassa on ura laakerin puolella niin laakeri on vaihtokunnossa,muussa tapauksessa kiristys riittää.
Joutuuhan tosa purkamaan napiksen ja napiksen rungon pois mutta vähemmän siinä on töitä verrattuna vaihtoon.
Jousen puslia saa halvalla koria kumista mutta ne ei tahdo kestää...ilmeisesti liikaa muovia.Toyotan orig.on paras kumisista.
Miäli et ajele maastossa niin sit kannattas hommata uretaanipuslat ja rasvattavat kiikut.
Noi jousenpuslien tapit pystyy kyllä vaihtamaan,samalla tekee uudet kiikut ja laittaa soppelit pultit tilalle.
Syylari kantsuu viedä alan korjaamoon,siel ne tinaa sen kunnolla.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Noista jousien kumeista:
Itse laitoin 1,5v sitten Suplexin kumit, jotka ovat jo nyt ainakin edestä väljät. Ja joka ikisen "ulkona oleva kehä" (eli osa, mikä jää silmukan ulkopuolelle) on halki monesta kohtaa. Ajettu joku 20tkm... En laittaisi enää tuollaisia uudestaan. Työnä ei kyllä ole vaikea, mutta vaatii ison akselipukin (tai pöllin puskurin alle), hallitunkin, kaverin ja viikonlopun aikaa.
Itse laitoin 1,5v sitten Suplexin kumit, jotka ovat jo nyt ainakin edestä väljät. Ja joka ikisen "ulkona oleva kehä" (eli osa, mikä jää silmukan ulkopuolelle) on halki monesta kohtaa. Ajettu joku 20tkm... En laittaisi enää tuollaisia uudestaan. Työnä ei kyllä ole vaikea, mutta vaatii ison akselipukin (tai pöllin puskurin alle), hallitunkin, kaverin ja viikonlopun aikaa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Tuosta sylärinsauman vuodosta....huomioikaa arvoisat Cruiseristit,että syylärin korkkikin on vaihdettava,mikäli jousi ei päästä ylimääräisiä paineita painesäiliöön....joo... joskus auttaa korkin tiivisteeseen leikatut viillot....
Jousipuslista:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottuna "slck"-puslat ovat parhaimmat!!!
Saatavuus on vain todella rajoitettu...
Toiseksi-parhaat ovat Toyotan orkkiskumit....
Jousipuslista:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottuna "slck"-puslat ovat parhaimmat!!!
Saatavuus on vain todella rajoitettu...
Toiseksi-parhaat ovat Toyotan orkkiskumit....
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
koskas sais jos nyt tilais.....TODELLA RAJOITETTUPikkuF kirjoitti:
Jousipuslista:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottuna "slck"-puslat ovat parhaimmat!!!
Saatavuus on vain todella rajoitettu...
Toiseksi-parhaat ovat Toyotan orkkiskumit....


---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------