61:n simpukan kiristäminen, meniköhän pieleen?
Valvoja: Käyttäjä
61:n simpukan kiristäminen, meniköhän pieleen?
HJ-61n ohjauksessa alkoi olla kone sammuitettuna noin 6cm klappia. Ajattelin kiristää simpukan ja aloitin homman lukemalla birfieldin manuskasta ja täältä foorumilta miten homman pitäisi mennä. Asiaan kuuluu tietenkin vaimolta saatu puolen tunnin jousto auton laittoon.
Eli, keula ilmaan liftillä ja kiristysruuvia 1/4 kierrosta kiireemmälle. Ratista kääntämään, ohjaus hieman tahmea (oletan että tehostetun kuuluukin olla) pyörät ilmassa mutta löysää ratilla vielä saman verran renkaat maassa. No, keula ylös ja ruuvia kireemmälle, sama homma pariin kertaan kunnes ohjaus muuttui selvästi tahmeammaksi ja jokunen jäykempikin kohta tuntui muttei kuitenkaan kokonaan kanittanut, siinä vaiheessa ruuvi oli jo varmaan 1-1,5 kierrosta tiukemmalla. No, tää oli ilmeisesti jo liian kiree, ruuvi noin 0,5 kierrosta auki ja ohjaus ehkä hiukan tahmeampi kuin alussa mutta ratissa löysää vain ~4cm, ei mitään huomattavaa jäykempää kohtaa. Keula alas ja tielle kokeilemaan. Ohjaus on täsmempi ja ratilla huomattavasti vähemmän löysää kuin ennen. Mielestäni ohjaus oli himpun tahmeempi kuin ennen. Totuuden nimissä ei ole mitään hajua missä suhteessa toi ruuvi lopulta kiristyi alkuperäiseen asentoon verrattuna
Asiaanhan kuuluu, että nyt oli mennyt jo noin tunti ja vaimo huudellut useamman kerran vahtimaan lapsia hiekkalaatikolle. Ei auta kamat kasaan ja lapsenvahdiksi. Nyt kuitenkin jäi häiritsemään, että jäikö se liian tiukaksi ? Voisko joku kokeneempi kommentoida. Ohjaus ei kanittanut missään kohti pyörät ilmassa mutta oli tasaisen tahmea.
Olisi pitänyt kokeilla miten pyörät kääntyy ilmassa ennen mitään säätöjä mutta pääs unohtuu kovien paineiden alla. Eli onkohan toi nyt ok, vai voiko simpukka olla liian kireällä.
Vastaukset toisivat mukavasti mielenrauhaa.
Eli, keula ilmaan liftillä ja kiristysruuvia 1/4 kierrosta kiireemmälle. Ratista kääntämään, ohjaus hieman tahmea (oletan että tehostetun kuuluukin olla) pyörät ilmassa mutta löysää ratilla vielä saman verran renkaat maassa. No, keula ylös ja ruuvia kireemmälle, sama homma pariin kertaan kunnes ohjaus muuttui selvästi tahmeammaksi ja jokunen jäykempikin kohta tuntui muttei kuitenkaan kokonaan kanittanut, siinä vaiheessa ruuvi oli jo varmaan 1-1,5 kierrosta tiukemmalla. No, tää oli ilmeisesti jo liian kiree, ruuvi noin 0,5 kierrosta auki ja ohjaus ehkä hiukan tahmeampi kuin alussa mutta ratissa löysää vain ~4cm, ei mitään huomattavaa jäykempää kohtaa. Keula alas ja tielle kokeilemaan. Ohjaus on täsmempi ja ratilla huomattavasti vähemmän löysää kuin ennen. Mielestäni ohjaus oli himpun tahmeempi kuin ennen. Totuuden nimissä ei ole mitään hajua missä suhteessa toi ruuvi lopulta kiristyi alkuperäiseen asentoon verrattuna
Asiaanhan kuuluu, että nyt oli mennyt jo noin tunti ja vaimo huudellut useamman kerran vahtimaan lapsia hiekkalaatikolle. Ei auta kamat kasaan ja lapsenvahdiksi. Nyt kuitenkin jäi häiritsemään, että jäikö se liian tiukaksi ? Voisko joku kokeneempi kommentoida. Ohjaus ei kanittanut missään kohti pyörät ilmassa mutta oli tasaisen tahmea.
Olisi pitänyt kokeilla miten pyörät kääntyy ilmassa ennen mitään säätöjä mutta pääs unohtuu kovien paineiden alla. Eli onkohan toi nyt ok, vai voiko simpukka olla liian kireällä.
Vastaukset toisivat mukavasti mielenrauhaa.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Ei kai sitä varten keulaa tarvi tunkkailla?
Jos ei kanita missään vaiheessa, ja ääriasennon lähelläkin on pieni välys, niin sitte ok. Voi olla että keskialueen tuntumassa on hampaat kuluneemmat, niin jos renkaat suorassa tiukkoo, voi alkaa jumimaan siellä ääriasennossa.
4 senttiä muistaakseni manuaalissaki annettiin maksimiksi välykseksi ratin kehällä.
Onko kaikki väljät varmasti simpukassa? Vaimo ja lapset rattia heiluttelemaan, ite auton alle kattelemaan ja tunnustelemaan ohjauksen nivelet.
Jos ei kanita missään vaiheessa, ja ääriasennon lähelläkin on pieni välys, niin sitte ok. Voi olla että keskialueen tuntumassa on hampaat kuluneemmat, niin jos renkaat suorassa tiukkoo, voi alkaa jumimaan siellä ääriasennossa.
4 senttiä muistaakseni manuaalissaki annettiin maksimiksi välykseksi ratin kehällä.
Onko kaikki väljät varmasti simpukassa? Vaimo ja lapset rattia heiluttelemaan, ite auton alle kattelemaan ja tunnustelemaan ohjauksen nivelet.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Tota ääriasennossa olevaa välystä ei tullut tsekattua, se pitää vielä katsoa. Ajattelin että kanituksen tuntee helpommin kun renkaat on ilmassa. Onhan tota aika saakelin raskas kiertää rattia ääriasennosta toiseen jos renkaat maassa ja kone sammuksissa. Luulisi et siinä ei paljo kanitus tunnu ja jos tuntuu niin kanittaa jo aika paljon. Siksi tein tollai renkaat ilmassa. Eipä taida olja väljiä muualla mitä tossa pyöriteltiin aikaisemmin broidin kanssa kun ristikkoa epäiltiin. Sit taas ajattelin jos rattia kääntelee renkaat maassa ja kone käynnissä niin tehostin kyllä kääntää vaikka vähä simpukka ahdistaaisi. Ehkä olen väärässä...
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Kyllä se oli hieman kireällä, huomasi hyvin tänään vähän pitemmällä reissulla kun viimeisen 1/2 kierrosta sai rattia aina palautella takas. Otin ensin 1/4 kierrosta löysemmälle mutta tulos oli sama kuin lähtötilanne, eli ratilla löysää yli 4 cm. Siitä sitten 1/8 kierrosta tiukemmalle ja ohjaus oli hyvä. Ratissa nyt reilu 3cm löysää muta ohjaus palauttaa hyvin käännöksen jälkeen. Samalla palasi ohjaukseen 'asteet' joita ei tuntunut kun simpukka oli kireimillään. Noita ohjauksen 'asteita' epäili moni ammattilainenkin paskoiksi olkalaakereiksi kun ne ilmeni ekan kerran kun alle tuli 33" renkaat kun aiemmin oli aina ollut 205 pizzaleikkurit. Sittemmin vaihdettiin olkalaakerit, pyöränlaakerit ja pronssiholkit mut asteet ei lähteny mihinkään. Ohjauksen asteet johtunevat siten hieman kuluneesta simpukasta. Autolla ei kuitenkaan ole ajettu kuin vajaa 300tkm. Tulipahan laitettua etuakseli kuntoon. Kiitos kaikille vinkeistä!
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Niin, että vajaa 300 000 18 vuotta vanhalla diisselillä! Hmm, uskoisko?JES kirjoitti:Autolla ei kuitenkaan ole ajettu kuin vajaa 300tkm.
_________________
SLCK #364 HJ-61 1989
Mun hojolla on ajettu mittarin mukaan jotain vajaa 450 tuhatta kai nyt, mutta mukana tuli mittqaristo jossa 270 000, jos ne laskee yhteen niin vois olla kohillaan. Mutta eihän näitä kilometrit pilaa, vaan korroosio. Ja sen voi aina ottaa kiinni. Mutta ohi ei pääse.


SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Niin, eihän noista mittareista koskaan tiedä. Mukana kuitenkin suht luotettavat auton tiedot. Auto tuli minulle ekalta omistajalta. Kun vaihdettiin laakerit etuakseliin niin niistä juuri ja juuri näky että on ollut autossa kiinni. Kytkinromppeet kun vaihdettiin sirityksen takia niin levyn ei paljon uutta tarvinnu hävetä. Siritys johtui kuivasta painelaakerista eikä se kokonaan kadonnut uudenkaan kanssa, väheni selvästi kuitenkin. Sekin kertoo visiin jotain että ruostetta ei ole juuri lainkaan ja auto muutenkin 'ybersiisti' sisältä ja ei varmasti ole ylimaalattu, enpä ole Suomessa siistimpää hj:ta nähny... No tärkein on että toimii 

SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex